Mrs.Cloud Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 (endret) Lurer på om det er normalt å alt fra 10 sek til flere minutter etter en samtale så har man helt glemt hva de sa?Hadde jo vært greit nok men jeg er bare 22?Klarer ikke huske hva jeg spiste dagen før. Bare glem å spør meg hvor ting ligger. Jeg må tenke " hvor ville jeg lagdt det? " for å finne ting som ikke har fast plass. Jeg føler at jeg har brudd på ledningen til korttids minne mitt. Har utmerket langtids minne. Men jeg går ofte rundt i leiligheten å tenker " hva faen reiste jeg meg for? " snakker ikke her og der men flere ganger om dagen...Har ingen underliggende problemer annent bipolar type 2. Og det er en veldig mild versjon. Minner har bare blitt værre og værre siden jeg var tenåring og var syk en periode. ( sov 24t. Våknet for å gå på do og spise så kunne jeg sove 24t igjen. Har ikke hatt en god natts søvn siden. Blitt mindre søvn men kvaliteten er dritt ) Noen som har en idee? Åja. Jeg kan skrive så lange meldinger som posten er. Og må lese over x antall ganger fordi jeg aner ikke hva jeg skrev og ikke skrev.. Endret 3. august 2019 av Omnia vincit amor Fletting. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Tror dette er helt vanlig til en viss grad. Ting som ikke er spesielt viktig for meg (som hva jeg spiste til middag dagen før) blir ikke skikkelig lagret i min hukommelse heller. Men om du tror det er ekstra ille så burde du kanskje får sjekket deg. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Med noen psykiske lidelser, følger det kognitive svikter, som også kan variere. Dette kan manifestere seg på en rekke ulike måter med: Nedsatt dømmekraft, nedsatt konsekvensforståelse, nedsatt kort- og langtidshukommelse, nedsatt konsentrasjonsevne, m.v. Det er når man er i sin habitualtilstand, i ditt tilfelle så godt fungerende som mulig, man skal foreta en vurdering av hvor du svikter mest. Siden du har en diagnostosert psyksisk lidelse, er veien til de som gjør testingen, veldig kort. Det er likevel hos din fastlege du sier fra om problemet først. Det er nemlig en del differentialdiagnoser som må utelukker først, og en del prøver som må tas. Når alt dette er gjort, kan du henvises til spesialisthelsetjenesten med mål om kartlegging av funksjonsnivået. I noen helseforetak skjer dette på DPS. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Du sover dårlig. Få på plass søvnen. Søvnutredning og aktuelle tiltak ut ifra det er veien å gå, tenker jeg. Søvnkvalitet av nok varighet har _veldig_ mye å si for kognitive evner og psykisk funksjon. Spesielt siden du er bipolar så er det å ha god og stabil søvn viktig å holde sykdommen i sjakk. Ellers er det ikke unormalt å ha hjernetåke og dårlig hukommelse i noen lidelser som kan oppstå i ung alder, f.eks MS. Har gjort kognitive utredninger på pasienter i min egen alder (rett under 30), for å si det sånn. Og noen medisiner kan gjøre deg litt sløv og sliten slik at hukommelsen kanskje virker dårligere, spesielt i oppstartfasen hvor kroppen venner seg til ny medisin. Jeg ville fått på plass søvn og det psykiske først. Skal lete og se om jeg finner det heftet jeg utarbeidet med hukommelsesteknikker for mine pasienter på rehabiliteringen og sender deg på PM hvis jeg har den lagret på PC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå