Gå til innhold

Åtte år forsinket: Derfor gikk det galt for Berlins skandale-flyplass [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De siste fadesene handler blant annet om at lampene rundt landingsbanene ble satt opp slik at de står under regn hver gang det regner."

Hmm, Mine lamper som står ute er også under regn hver gang det regner. Hver eneste gang faktisk... Men når det ikke regner så er de ikke under regn.. Ser i grunnen ikke på det som en fadese, Mer som ganske så tiltenkt. Eller mente dere at de står under vann fullt og helt? Kanskje muligens?

Endret av EremittPåTur
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Plastskruer, for korte rulletrapper, for korte bagasjebånd, bruk av billig arbeidskraft uten utdannelse og erfaring, m.m. Grådighet gjennom forsøk på for store kostnadsbesparelser kan raskt bli meget dyrt. Problemene utbyggerne har skapt for seg selv er vel fortjent og til verdens forlystelse.

 

Vi har tilsvarende prosjekter i Norge også. Det fremste er vel Yme samt plattformene bygd i Sør Korea. Grådige oljeselskap har drømt om å tjene store penger på å bygge i utlandet istedenfor å bruke erfarne og kompetente norske selskap. Prosjektene har imidlertid gått dårlig og blitt meget kostbare. Ulempen er at de får skattefradrag på 78 % for ekstrakostnadene, dvs alle nordmenn taper på selskapenes feilgrep,

Endret av TorEEE_1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Var ikke et av problemene at takene ikke var dimmensjonert for å tåle vekta av ventilasjonsaggregatene som skulle stå der? Det var vistnok et voldsomt sprik i dimmensjonert last og faktisk last, noe de først oppdaget etter at monteringen av ventilasjonsaggregatene hadde startet. Heldigvis kollapset ingenting, men store områder ble sperret av sikkerhetsgrunner og det ble en kostbar prosess å fjerne aggregatene og dimmensjonere opp tak og bjelker så langt ute i prosjektet. Tyske ingeniører har vanligvis godt omdømme, men her kunne man ikke skylde på ufaglærte montører fra østeuropa. Tvert i mot burte montørene være ganske forbannet på de tyske ingeniørene for å ha utsatt dem for livsfare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var ikke et av problemene at takene ikke var dimmensjonert for å tåle vekta av ventilasjonsaggregatene som skulle stå der? Det var vistnok et voldsomt sprik i dimmensjonert last og faktisk last, noe de først oppdaget etter at monteringen av ventilasjonsaggregatene hadde startet. Heldigvis kollapset ingenting, men store områder ble sperret av sikkerhetsgrunner og det ble en kostbar prosess å fjerne aggregatene og dimmensjonere opp tak og bjelker så langt ute i prosjektet. Tyske ingeniører har vanligvis godt omdømme, men her kunne man ikke skylde på ufaglærte montører fra østeuropa. Tvert i mot burte montørene være ganske forbannet på de tyske ingeniørene for å ha utsatt dem for livsfare

Var ikke problemet heller at den som konstruerte ventilasjonsanlegget ikke var ingeniør (på annet enn visittkort), og flere motorer ble satt inn etter hvert?

Lenke til kommentar

Plastskruer, for korte rulletrapper, for korte bagasjebånd, bruk av billig arbeidskraft uten utdannelse og erfaring, m.m. Grådighet gjennom forsøk på for store kostnadsbesparelser kan raskt bli meget dyrt. Problemene utbyggerne har skapt for seg selv er vel fortjent og til verdens forlystelse.

 

Vi har tilsvarende prosjekter i Norge også. Det fremste er vel Yme samt plattformene bygd i Sør Korea. Grådige oljeselskap har drømt om å tjene store penger på å bygge i utlandet istedenfor å bruke erfarne og kompetente norske selskap. Prosjektene har imidlertid gått dårlig og blitt meget kostbare. Ulempen er at de får skattefradrag på 78 % for ekstrakostnadene, dvs alle nordmenn taper på selskapenes feilgrep,

Vi trenger mer aggressive lover mot sosial dumping.

 

Rett og slett nekt dem og bygg i utlandet så lenge Norge har evnen og muligheten til og bygge dette. Noe vi er veldig flinke på.

 

Krigsskip som bygges i utlandet, olje plattformer som bygges i utlandet. Er det noe vi kan så er det båt og plattformer. 

 

Men det er vel bare og forvente av et system med karriere politikere som største ambisjon er og få en plass i Brussel/Paris med Jens og Thorbjørn. Og ikke og tjene folket slik de gjorde før. Nå er det bare og tjene mest penger som er prioritering. 

 

Koste hva det koste vil. At fattige fryser ihjel fordi de ikke har råd til strøm betyr ingenting, så lenge det er kroner og tjene.

Grr. møkka utvikling vi går mot.

 

Og få priser som "Årets europeer" etc.

 

Artig at det er så kaos i noe tysk, går litt imot det "Tyske rykte" som systematiske og perfeksjonister :p

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Var ikke hele problemet at man i utgangspunktet valgte å ikke bruke en entreprenør (med erfaring fra store prosjekter), men kommunen valgte å skulle styre prosjektet selv med koordinering av tusenvis av underleverandører? Nødvendigvis for å spare penger, for en entreprenør er jo bare er fordyrende ledd når alt kan gjøres like enkelt selv :roll: Dette er vel premie eksempelet på hva som skjer med offentlig prosjekt styring.. eller total mangel på sådan.

 

Så hvordan kunne dette skje? Det var nok ikke de tekniske årsakene som var grunnen men fullstendig fravær av prosjektstyring. Hvordan ellers kan man forklare, at man et par uker før åpning, ikke er klar over mangler som gir 8 års utsettelse..?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Var ikke hele problemet at man i utgangspunktet valgte å ikke bruke en entreprenør (med erfaring fra store prosjekter), men kommunen valgte å skulle styre prosjektet selv med koordinering av tusenvis av underleverandører? Nødvendigvis for å spare penger, for en entreprenør er jo bare er fordyrende ledd når alt kan gjøres like enkelt selv :roll: Dette er vel premie eksempelet på hva som skjer med offentlig prosjekt styring.. eller total mangel på sådan.

Er det stortingsgarasjen du snakker om nå? :p
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det mest tragiske oppi det heile var at dei stengde Tempelhof flyplass i 2008. Dei hadde ikkje bruk for han når BER straks skulle opne. :-(

Har du vært på Tempelhof? Den er ubrukelig som moderne flyplass, og mot slutten hadde den bare VIP trafikk. Nå kan i alle fall berlinerne bruke området for rekreasjon. Ta deg en tur dit og stå i enden på hver ende av rullebanen og spør deg selv hvor i helvete du skulle fått flyene trygt ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det mest tragiske oppi det heile var at dei stengde Tempelhof flyplass i 2008. Dei hadde ikkje bruk for han når BER straks skulle opne. :-(

Har du vært på Tempelhof?

 

Eg har logga både landingar og avgangar på EDDI, ja. Eg har seks minutt å gå frå hovudinngangen på Tempelhof til hytta. (GA-porten ligg eit stykkje lenger vekk.)

 

Eg har òg reist med vanleg rutefly til og frå Tempelhof. Det fungerte heilt fint. Flya som gjekk der var typisk kortdistansefly til andre europeiske byar. Dei lange flyrutene gjekk frå Tegel og Schönefeldt.

 

Den er ubrukelig som moderne flyplass, og mot slutten hadde den bare VIP trafikk. Nå kan i alle fall berlinerne bruke området for rekreasjon. Ta deg en tur dit og stå i enden på hver ende av rullebanen og spør deg selv hvor i helvete du skulle fått flyene trygt ned.

Det er ikkje noko problem å få eit fly trygt ned på Temephof. 09L/27R er 2094 meter lang. Det er litt lenger enn rullebana på Kjevik. Det er trygt å lande på Kjevik òg, so lenge ikkje vinden er for sterk frå nordvest. (Vindproblemet hadde vi ikkje på Tempelhof.) Dei fleste norske flyplassar har kortare rullebaner, faktisk er det ganske få sivile norske flyplassar som har lengre rullebaner.

 

Det er ingen grunn til at alle flyplassar skal kunne handtere ein Airbus A380. Det aller meste av flytrafikken i Europa går internt i Europa, og Tempelhof er stor nok til å handtere slike ruter. Han er ikkje stor nok til å fungere sum internasjonal hub, men skal du frå Berlin til London er Tempelhof/London City perfekt. Minimalt ekstra tid til transport til og frå flyplassen. Den type trafikk kjem det til å verte meir av i framtida med elektriske fly for kort- og mellomdistanse.

 

Jaudå, parken er fin den, men dei kunne nøgd seg med å gjere ein del av området til park. I starten var Tempelhof eit rundt grasfelt der ein kunne lande og ta av i alle retningar – alltid mot vinden. Dagens rullebaner vart asfaltert til luftbrua i 1948, so mykje av området var i prakis ikkje i bruk som flyplass. Dei kunne vald å berre stenge den søndre rullebana og gjere alt det ubrukte området til park.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...