Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i korsrygg av å gå/andre aktiviter - hva hjelper?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en mann på nesten 2 meter som også veier litt over 150kg.

Jeg har kommet til et sted i min helsesituasjon hvor jeg får smerter i korsryggen når jeg går - noe så kort som et par hundre meter kan være nok til at jeg må sette meg.

Jeg har vært hos legen for dette for å finne ut om det kan ha noe med litt skjevhet i ryggen som jeg er født med, dette ble avvist med røntgen og jeg må nok ta til takke med at det er ren overvekt.

Jeg kan forklare det som at når smerten setter seg så føles det ut som at korsryggen har gått ut av et "hakk", litt som dette:

https://i.imgur.com/E2zyDZ8.png

E2zyDZ8.png

Det føles ut som at jeg ikke får gått "rett".

Etter røntgen og alt annet så fikk jeg kun beskjed om at "tren det vekk" fra legen, samt mist vekt.

Men jeg sliter med å miste vekt, men ønsker å prøve å komme i bedre form - noe som er vanskelig med ryggsmerten.

Jeg har også kjøpt sko som jeg har spurt spesifikt etter for å gå med god demping. Dette hjalp litt, men ikke i lengden.

Jeg har også sett flere "gå-positur"-videoer i håp om å lære noen triks, men det er ikke noen mirakelkur det heller.

Har dere noen gode tips til treningsmetoder eller annet for å styrke dette området forutenom "gå ned i vekt"?

Kan situps fungere mot dette?

Takk!

Anonymous poster hash: 12db0...bfd

Anonymous poster hash: 12db0...bfd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor sliter du å gå ned i vekt?

Du ser ut å være klar over at det er helt nødvendig for helsen din..

Sko med god demping vil bare sørge for mer dysfunksjonell muskelaktivering i føttene som påvirker resten av kroppen oppover. Er ganske sannsynlig at du har svake muskler i hoftene, inaktiv kjernemusklatur o.l. som fører til dårlige bevegelsesmønstre.

Lenke til kommentar

Først fysioterapeut og følg opp øvelsene du får av hen. Sikkert noen muskler som er overaktivert fordi andre muskler er underaktivert, så riktig muskelaktivering gjelder, samt bygge på styrke. I tillegg viktig å jobbe med kroppsholdning, altså at øvelsene har fokus på dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...