Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

prosjekt som reduserer tilkomst til butikk, hvilke rettigheter som næringsdrivende?

Anbefalte innlegg

Hei. 

En kompis av meg driver en butikk rett ved en hovedvei.

Nå har statens vegvesen startet et renovasjonsprosjekt i veien utenfor butikken butikken, noe som medfører svært, svært redusert tilkomst. Det er ikke mulig å parkere utenfor (eller i nærheten) samt varelevering eller varehenting er ikke mulig i denne perioden.

Man har gått fra 20 kunder i gjennomsnitt daglig til rundt 1-2 og omsetningen har gått rett i dass. 

Dette prosjektet skal gå over flere måneder og butikken vil gå konkurs dersom ikke noe blir gjort omgående. 

Hvilke rettigheter har man som næringsdrivende? 

kan man krev på å få dekt tapt omsetning, kan man kreve at det gjøres tiltak som gjør at man faktisk kan drive butikk?

Anonymous poster hash: 92672...74a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke juss relatert, men;

Hva slags butikk er det?

Matvare?

Jeg har jo jobbet mye på større byggeanlegg hvor veier omdirigeres og det åpenbart legges stor belastning på nærliggende butikker og prosjektet går over måneder og år.

Jeg vet ikke hvordan disse butikkene vanligvis kompenseres, om i det hele tatt, men en ting jeg alltid har lurt på er hvorfor disse butikkene ikke tilrettelegger vareutvalget til den kundegruppen som har slått seg til rette i nabolaget; på slike anlegg jeg jobber på kryr det av arbeidere i alle slags yrker og veldig mange av disse har dårlige rutiner og noen ganger dårlige fasiliteter. Dermed kjører flesteparten av disse arbeiderne til en butikk og kjøper dyr mat hver dag. Jeg vet mange som kjører på bensinstasjoner og handler dyre pølser og brus til pausen hver eneste dag.

Hvis en nærliggende butikk hadde begynt å selge påsmurt/nistepakker/enkel lunsjmat billigere enn bakeri eller bensinstasjon (og det er ikke vanskelig) så må det jo være en gullgruve, eller under minste en god kompensasjon for vanlige kunder. En kan jo be byggeleder om å få henge opp en lapp på området/brakka med reklame for det nye salget. En byggeleder vil sannsynligvis være behjelpelig mot en nabo næring som tar skade av anlegget.

Det er de færreste anleggsbrakkene som tilbyr kjøleskap eller micro og de forskjellige bedriftene som jobber på anlegg pleier ikke å ha nok brakker på hjul til å sette disse på hver eneste prosjekt de er involvert i så det ville vært fristende å bruke en butikk som kan levere god lunsj, og gjerne varm og kald.

Veiarbeid er ikke akkurat de prosjektene som involverer mest arbeidere i slengen så mulig det ikke er et alternativ her, men verdt å nevne.

Lenke til kommentar

Det som raskt blir tema i slike saker er om det er noe ansvarsgrunnlag for staten. Staten blir ikke ansvarlig bare fordi den bygger, vedlikeholder, eller oppgraderer veier. Det er forhold som følger av det å være nabo til en vei. Staten må være å klandre før det kan bli snakk om erstatning. Om staten er villig til å tilrettelegge for tilkomst til næringseiendommen avhenger antagelig av området og omstendighetene rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...