Gå til innhold

Nå kommer de elektriske ribene og småbåtene


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

 

Nettopp. Det er kjernen i saken.

 

Jeg tror også hybriddrift kan ha noe for seg. Seriehybrid kan antagelig konkurrere på forbruk med 4-takts motorer av både utenbordstypen og innenbords. Samtidig kan man koble et batteri i mellom som gir en rekke fordeler:

- Stillegående drift ved saktekjøring i havner, ved dorging, soling etc.

- Eksosfrihet i havner og ved saktekjøring

- Ekstra dytt når man skal komme opp i plan

- Fortsatt drift ved bytte av drivstofftank

- På seilbåter kan man regenerere/høste energi til bruk f.eks i havner

- Med solcellepanel kan også båten lade seg selv til neste gangs bruk uten å måtte betale for strøm i havna

- Større batterier kan forbedre tilgangen på strøm til kjøleskap, belysning, barbermaskina, instrumenter, tv-en, lufttørkeren osv.

- Plassering av motoren blir mer fleksibel. Det kan gjøre det lettere å heise den ut for vedlikehold etc.

Du har mange gode poeng med hensyn på hybriddrift. Hybriddrift er nok eneste veien å gå om man ønsker god rekkevidde.

 

Jeg kom til å gjøre feil i beregningen av energitetthet i batteriene sammenlignet med diesel.

Jeg forsøker igjen med 40 foteren:

1000 liter med diesel har energi tilsvarende 10.000 kWt. Det er ca. 10 kWt per liter diesel.

En dieselmotor kan nyttegjøre seg 30% av energien i diesel dvs. totalt 3.000 kWt på full tank.

Et Tesla batteri på 85 kWt veier 504 kg.

Skal man ha like mye energi ombord i 40 foteren må man ha 3.000kWt / 85 kWt per batteri = 35 Tesla batterier.

Med 504 kg per Tesla batteri x 35 batterier = 17.600 kg økt vekt.

40 foteren veier nå 10.000 + 17.600 = 27.600 kg

 

Siden båtvekten er mer enn doblet, må man bruke mye mer energi for å komme gjennom vannet. Batterikapasiteten må kanskje dobles til 70 Tesla batterier for å nå like langt med båten som opprinnelig hadde 1000 liter med diesel som veide 10.000kg. Nå veier båten 10.000 + 2 x 17.600 = 45.200kg.

 

Dette regnestykke går aldri opp. Hybriddrift a la Greenlinehybrid.com er beste løsningen.

Trenger du 1000 liter diesel i båten?

Og uten at jeg kan verifisere det mener torqueedo som produserer elektriske utenbordsmotorer at en elmotor gir ca dobbelt fremdriftskraft per kw motoreffekt. Så din 17600 kilos batteri pakke er nå "bare" 8800kg.

Dersom du så begrenser rekkevidden til 250l diesel som tar deg et kurant stykke avgårde (ca. 100nm i 30 knop med en marex 375)så er du nede på 2200 kilo ekstra. Ikke helt siikert at dette er så dumt som du skal ha det til

Endret av Trond Strøm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos hybrid vil jeg legge til at det kan være lurt med et seil i tillegg. Selv et lite kan være gull verdt om man går tom for drivstoff eller får andre feil med framdriftssystemet. Et lite seil (og mast) kan være nokså kompakt. Øker man størrelsen kan det også gi mer nytte under vanlig gange.

Lenke til kommentar

Trenger du 1000 liter diesel i båten?

Og uten at jeg kan verifisere det mener torqueedo som produserer elektriske utenbordsmotorer at en elmotor gir ca dobbelt fremdriftskraft per kw motoreffekt. Så din 17600 kilos batteri pakke er nå "bare" 8800kg.

Dersom du så begrenser rekkevidden til 250l diesel som tar deg et kurant stykke avgårde (ca. 100nm i 30 knop med en marex 375)så er du nede på 2200 kilo ekstra. Ikke helt siikert at dette er så dumt som du skal ha det til

Jeg hadde aldri dratt til Skagen med en slik båt. 100NM rekkevidde er for lite. Husk at det ikke eksisterer ladestasjoner på hver nes der ute og ikke midt i Skagerak.

Eksempelet ditt med 2,2 tonn ekstra vekt, hadde det gått ut over ytelsen til båten. Vesentlig dårligere toppfart, marsjfarten kunne ha blitt den samme, men med høyere kW forbruk på grunn av økt vekt.

Skal man oppnå en hvis form for sikkerhet på sjøen, blir det vanskelig med bare batterier ombord.

 

Toppfart oppnår man med kW ikke Nm.

Power (kW) = Torque (Nm) x Speed (RPM) / 9.5488

Man kan ha så mange Nm man vil, det hjelper ikke uten turtall.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri dratt til Skagen med en slik båt. 100NM rekkevidde er for lite. Husk at det ikke eksisterer ladestasjoner på hver nes der ute og ikke midt i Skagerak.

Eksempelet ditt med 2,2 tonn ekstra vekt, hadde det gått ut over ytelsen til båten. Vesentlig dårligere toppfart, marsjfarten kunne ha blitt den samme, men med høyere kW forbruk på grunn av økt vekt.

Skal man oppnå en hvis form for sikkerhet på sjøen, blir det vanskelig med bare batterier ombord.

 

Toppfart oppnår man med kW ikke Nm.

Power (kW) = Torque (Nm) x Speed (RPM) / 9.5488

Man kan ha så mange Nm man vil, det hjelper ikke uten turtall.

 

Jeg er helt enig med deg.

Men ville bare poengtere at 40 fots planende motorbåt med 100NM rekkevidde ikke er veldig langt unna å bli realistisk. 

Kanskje om 5 år?

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg.

Men ville bare poengtere at 40 fots planende motorbåt med 100NM rekkevidde ikke er veldig langt unna å bli realistisk.

Kanskje om 5 år?

Var på veg til “Ta Sjangsen” nu på søndag med “the MOV” laget av 30 år gammelt stander skrap, gikk grei det. Gps en nymotens greie er montert for å finne england og kikkert for å identifisere nonner, kombinert steikepanne/kampredskap/ausekar/nødpadler er med, og drivanker i form av en S-pose med spiler.

 

post-401853-0-35496800-1565091969_thumb.jpeg

 

På veg vil man med 2 tonn batteri (360 kWt) kunne kjøre i 8 timer med 45 kW forbruk (61 hp). Hadde en Niesman-Bischoff Clou-Liner 900 som tok stigningene greit med 170 hp i 80 km/t.

Får man en dobling av batterikapasiteten er det opp og avgjort. Engangsbatteri av alumineum kan nok gjøre 4 kWt/kg som en reserveløsning.

 

Vel, holder på å skrive patent.

Etter det blir det 3 meter x 0,8 m (størrelse i veg kjøring position) i PVC for utlån til handikappede og overvektige, kansje Deise kunne snutt seg rundt: https://www.helgelandplast.no/produkter/båt .

Eller 1:1,5 (6,4 meter) i 355 stål, utskummet og plastet på 40 år gammelt skrap og 100 år gammel teknologi (har alt untatt vannskuter-jetten for rekord over den Engelske-kanal).

 

Båt og lastebilfrakt er jo bare en piss i havet det, forbruker er jo den som betaler.

 

post-401853-0-49143100-1565094039_thumb.jpeg

 

Bildet over er en skur og massevirke kaianlegg, ca 100 av langs kysten. Hogg det opp til knott og fyr båtene direkte.

For pokker man greide det under krigen på 40 talet med osp, biler og fyrstikker, Hallo.....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...