Gå til innhold

Fjord1 vil ha slutt på «Tesla-tilstander» for elferjene der hvert selskap har sitt eget ladesystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som han har fullstendig misforstått hva "Tesla-tilstanden" er for noe. Tesla har åpnet sine patenter og invitert alle andre bilprodusenter til å bruke deres ladere. Ikke fordi Tesla er dumsnille og gir bort tilgang gratis, men fordi de gjerne vil ha den mest allmenne ladestandarden, i likhet med CCS, Chademo og Ionity. Hittil har ingen andre bilprodusenter valgt Teslas som sin samarbeidspartner. Man kan jo spekulere i hvorfor og om prisen har vært for høy eller om det er tekniske eller juridiske grunner, men jeg tror uansett at alle disse ladestandardene har et mål om å bli den rådende standarden uten å gi bort tilgangen for billig eller for dyrt.

 

For ferger håper jeg anbudene setter krav om en felles standard tilpasset en bestemt spenning og bestemt makseffekt. Det må nødvendigvis være et sett med standarder tilpasset hvert sitt effektområde. Det er for eksempel meningsløst å kun tilby en diger 11kW tilkobling der det bare er en liten passasjerferge. En plugg og standard for store cruiseskip, en for småbåter og et par-tre standarder i mellom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kravet til automasjon og autonomi gjør at leverandørene må lage svært komplekse systemer som er delvis basert på land og delvis på skipet og alt skal snakke sammen, times og tilrettelegges hver gang fergen nærmer seg.

 

I tillegg er fergenes skrog ulike og ladeporten havner derfor på ulike steder langs skipet. Derfor kommer også selve ladetårnet på land til å stå akkurat der det passer med det aktuelle fergdesignet og har bare noen få desimeter å gå på i tre akser for å fullføre tilkobling.

 

Det er flere andre aspekter, men det er først og fremst vegvesenet og rederiene som må klargjøre spesifikasjoner som gjør at alle leverandørene kan utvikle en universal standard som alle kan jobbe etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv hatt TMS i 3 år nå og dette med ladestasjonene er et av de største problemene med Tesla. Uansett hvor man skal må man legge opp ruta etter hvor deres egne ladere er. Ja det finnes Chademo-adapter, men for 2-3 langturer i året er ikke det ønskelig utstyr.

 

Men dette blir off-topic da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv hatt TMS i 3 år nå og dette med ladestasjonene er et av de største problemene med Tesla. Uansett hvor man skal må man legge opp ruta etter hvor deres egne ladere er. Ja det finnes Chademo-adapter, men for 2-3 langturer i året er ikke det ønskelig utstyr.

 

Men dette blir off-topic da :)

 

Etter å ha kjørt Tesla i snart 6 år så har jeg ikke blitt mer forbløffet.

 

Har du virkelig Tesla?

 

Vi har kjørt land og strand rundt og Danmark, Tyskland, Nederland ++

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bytte batteripakken i i stedet for å hurtiglade en fastmontert batteripakke. Batteripakken kan være i form av en kompakt varebil som bare kjøres ombord og kobles til i en "dockingstasjon". Den kjøres bare ombord som en vanlig bil og kan lades på land. En mindre batteripakke vil måtte være permanent montert for å holde ferga i drift mens man skifter batteripakke. Ved å rullere flere batteripakker kan de saktelades på land og dermed eliminere behovet for oppgradering av elnettet eller fast installert batteribank på fergeleiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

johnrixn: Tenk deg en skiheis/gondolbane. Tenk deg så at wiren går under seilingsdybde over en fjord og at gondolene flyter oppå vannet og heter ferger. Tenk videre at heismotoren står oppå en brygge og driver en loddrett aksling, der wire-drivhjulet er på den nedre enden av akslingen. Da får man kombinert lav effekt fra kraftnettet med ingen kostbar batteripakke, ladesystem etc.

Lenke til kommentar

Tøft! Den var jeg ikke klar over. Det virker som den er hensiktsmessig der ja. Synd de forsøker å bruke en milliard offentlige kroner på å få de 160 bilene over fjorden med bru i stedet for. Så mye kan det virkelig ikke være verdt. Det blir nesten 1000 kr per bil om avskrivningstida er 20 år. Det får da være makan på offentlig sløseri. Ferga kunne nok vært modernisert litt i stedet for. Prinsippet er jo genialt og det ser ut til å være både driftssikkert og både energieffektivt, miljøvennlig og økonomisk effektivt.

 

Det er sikkert en hel del andre fergestrekninger på rundt 1 km her i landet som kunne blitt elektrifisert på samme måte. Gjerne med lavere kabelhøyde og mer moderne ferge. Jeg fant ikke ut i farta om det er to ferger som pendler mot hverandre eller om det bare er en, men to kan jo være praktisk om trafikken er litt større. Mange steder er trafikkgrunnlaget for lite for å være samfunnsøkonomisk lønnsomt å erstatte ferger med bru eller tunell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...