NTB - digi Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Fjord1 vil ha slutt på «Tesla-tilstander» for elferjene der hvert selskap har sitt eget ladesystem Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Det virker som han har fullstendig misforstått hva "Tesla-tilstanden" er for noe. Tesla har åpnet sine patenter og invitert alle andre bilprodusenter til å bruke deres ladere. Ikke fordi Tesla er dumsnille og gir bort tilgang gratis, men fordi de gjerne vil ha den mest allmenne ladestandarden, i likhet med CCS, Chademo og Ionity. Hittil har ingen andre bilprodusenter valgt Teslas som sin samarbeidspartner. Man kan jo spekulere i hvorfor og om prisen har vært for høy eller om det er tekniske eller juridiske grunner, men jeg tror uansett at alle disse ladestandardene har et mål om å bli den rådende standarden uten å gi bort tilgangen for billig eller for dyrt. For ferger håper jeg anbudene setter krav om en felles standard tilpasset en bestemt spenning og bestemt makseffekt. Det må nødvendigvis være et sett med standarder tilpasset hvert sitt effektområde. Det er for eksempel meningsløst å kun tilby en diger 11kW tilkobling der det bare er en liten passasjerferge. En plugg og standard for store cruiseskip, en for småbåter og et par-tre standarder i mellom. 4 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Kravet til automasjon og autonomi gjør at leverandørene må lage svært komplekse systemer som er delvis basert på land og delvis på skipet og alt skal snakke sammen, times og tilrettelegges hver gang fergen nærmer seg. I tillegg er fergenes skrog ulike og ladeporten havner derfor på ulike steder langs skipet. Derfor kommer også selve ladetårnet på land til å stå akkurat der det passer med det aktuelle fergdesignet og har bare noen få desimeter å gå på i tre akser for å fullføre tilkobling. Det er flere andre aspekter, men det er først og fremst vegvesenet og rederiene som må klargjøre spesifikasjoner som gjør at alle leverandørene kan utvikle en universal standard som alle kan jobbe etter. 1 Lenke til kommentar
molna Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Har selv hatt TMS i 3 år nå og dette med ladestasjonene er et av de største problemene med Tesla. Uansett hvor man skal må man legge opp ruta etter hvor deres egne ladere er. Ja det finnes Chademo-adapter, men for 2-3 langturer i året er ikke det ønskelig utstyr. Men dette blir off-topic da 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg N8591NB4 Skrevet 2. august 2019 Populært innlegg Del Skrevet 2. august 2019 Har selv hatt TMS i 3 år nå og dette med ladestasjonene er et av de største problemene med Tesla. Uansett hvor man skal må man legge opp ruta etter hvor deres egne ladere er. Ja det finnes Chademo-adapter, men for 2-3 langturer i året er ikke det ønskelig utstyr. Men dette blir off-topic da Merkelig hvordan Teslas beste konkurransefortrinn kan bli snudd til noe negativt. Sto og ladet ve Stigs v/Breivik og det var null kø på Tesla sine mange plasser, men foran CCS og Chademo 6 plasser var det kø med Audi eTron, ePhase, BMW i3 Leafer og fler. Som nevnt over inviterte Tesla alle bilfabrikanter med på et spleiselag, med fossil produsentene så vel sitt snitt til å trenere mest mulig. Type2 var den uttalte standarden i 2013. Derfor leverte Tesla ihht konsensus standard. Når Tesla rullet ut SC ladere, fikk Tysk bilindustri hastverk med å etablere noe annet, som da ble CCS. Altså kaos fra ende til annen med de etablerte. Nå skiftet Tesla igjen for å være compliant til CCS. Som Teslaeier siden 2015 må jeg bare le av millionbiler køene bak trillinger og Leafer ved Chabemo og CCS laderne. Og det morsomste er at Tesla kan lade der på både CCS IG chademomo med adaptere, men ikke omvendt, akkurat slik fossilbil produsentene besluttet det, men er det slik kundene deres ønsker seg? 10 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Vekk meg når de skal erstatte fergene med bruer og tunneler. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Har selv hatt TMS i 3 år nå og dette med ladestasjonene er et av de største problemene med Tesla. Uansett hvor man skal må man legge opp ruta etter hvor deres egne ladere er. Ja det finnes Chademo-adapter, men for 2-3 langturer i året er ikke det ønskelig utstyr. Men dette blir off-topic da Etter å ha kjørt Tesla i snart 6 år så har jeg ikke blitt mer forbløffet. Har du virkelig Tesla? Vi har kjørt land og strand rundt og Danmark, Tyskland, Nederland ++ 3 Lenke til kommentar
johnrixn Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Hvorfor ikke bytte batteripakken i i stedet for å hurtiglade en fastmontert batteripakke. Batteripakken kan være i form av en kompakt varebil som bare kjøres ombord og kobles til i en "dockingstasjon". Den kjøres bare ombord som en vanlig bil og kan lades på land. En mindre batteripakke vil måtte være permanent montert for å holde ferga i drift mens man skifter batteripakke. Ved å rullere flere batteripakker kan de saktelades på land og dermed eliminere behovet for oppgradering av elnettet eller fast installert batteribank på fergeleiet. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Det har vært tenkt på av flere aktører. Jeg har jobbet for to av de. Tldr; altfor komplisert og din bruk av ordet «bare» er svært malplasert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 johnrixn: Tenk deg en skiheis/gondolbane. Tenk deg så at wiren går under seilingsdybde over en fjord og at gondolene flyter oppå vannet og heter ferger. Tenk videre at heismotoren står oppå en brygge og driver en loddrett aksling, der wire-drivhjulet er på den nedre enden av akslingen. Da får man kombinert lav effekt fra kraftnettet med ingen kostbar batteripakke, ladesystem etc. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Noe som allerede er i bruk i Norge på flere steder. Skjønner ikke helt hvordan du ser for deg at wire skal gå under seilingsdybde når den er i spenn mot ene siden når fergen trekkes. Trinser? Dypt festepunkt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Litt dypt festepunkt + tyngdekraft. En 1 km lang wire ligger aldri laser-rett selv om den trekker noe og selv om mediet er vann. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Det forutsetter også at det er en rett linje mellom fergeleiene. Men som sagt, dette er allerede i bruk hvor det er hensiktsmessig, f.eks ved Duesund. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 (endret) Tøft! Den var jeg ikke klar over. Det virker som den er hensiktsmessig der ja. Synd de forsøker å bruke en milliard offentlige kroner på å få de 160 bilene over fjorden med bru i stedet for. Så mye kan det virkelig ikke være verdt. Det blir nesten 1000 kr per bil om avskrivningstida er 20 år. Det får da være makan på offentlig sløseri. Ferga kunne nok vært modernisert litt i stedet for. Prinsippet er jo genialt og det ser ut til å være både driftssikkert og både energieffektivt, miljøvennlig og økonomisk effektivt. Det er sikkert en hel del andre fergestrekninger på rundt 1 km her i landet som kunne blitt elektrifisert på samme måte. Gjerne med lavere kabelhøyde og mer moderne ferge. Jeg fant ikke ut i farta om det er to ferger som pendler mot hverandre eller om det bare er en, men to kan jo være praktisk om trafikken er litt større. Mange steder er trafikkgrunnlaget for lite for å være samfunnsøkonomisk lønnsomt å erstatte ferger med bru eller tunell. Endret 3. august 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Trond Møllersen Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Så var det opprinnelsesgarantien. Lader de på fornybar kraft eller Europeisk miks? Det gjer stor forskjell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Opprinnelsegarantier er bare svindel og ordkløyveri. Det har ingen sammenheng med fysisk opprinnelse av strømmen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå