Gå til innhold

Slik tjener elbilene på å få et gir til


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

 

La oss si at man er ute etter en bil (el)

som var tenkt brukt til ferieturer på norske veier inkl. vestlandet, med campingvogn. Men også turer ute i Europa på motorveier.

Giret jeg tenker mest på er enkelt solid

med mekanisk omkobling kun når bil står stille, man vet allerede da hva slags type tur man skal ut på.

Omkobling er enkelt bare man stanser.

Bilen tilpasses altså til type belastning.

Mekanisk gir er en dårlig løsning sier du, men må det være det?

Når elbiler blir trekkvogner også, blir det vel stor variasjon i belastning også for disse?

Men kommer det elmotorer som er fleksible nok er problemet

allerede løst.

 

Ehh, unnskyld at jeg ler litt. Men du snakker om en mekanisk manuell kobling som skal gjøres på en bil som står stille. På en bil som etter planen skal være selvkjørende, fullstendig selvkjørende i løpet av 2-3 års tid. (Tesla).

Og de andre bilprodusentene ligger heller ikke så langt bak i løypa når det gjelder selvkjøring.

Det gir absolutt ingen som helst mening av en random person skal måtte forholde seg til en mekanisk bryter for å velge hvilket gir bilen skal stå i utifra den turen som ble booket på en app i forrige uke.

 

Joda, i ett snevert lukket scenario der en enkelt eier (entusiast?) kjører mye på motorveier med særdeles høye hastigheter (over 130 kmt, hvilke land i Europa var det som hadde det igjen?) så gir det som skrevet i artikkelen "kansje oppmot 5% reduksjon i strømforbruk". Men resten av verden som putrer rundt i snittfart under 80kmt bør holde seg fryktelig langt unna den økningen av kompleksitet som det vil være å innføre en girkasse, samt enten ett manuelt mekanisk eller automatisert system for å bytte gir.

 

Hyggelig å få noen til å le også da?.

Det var et tankeeksperiment med spørsmål i.

Hadde ikke autonomi i tankene heller.

De hastighetene som gjelder normalt

krever heldigvis ikke noe overdrive.

 

Lurer likevel på om det krever mye ekstra kjøling når den drar tungt, som vogn, og henger med last på eksempelvis tunge og seige stigninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

La oss si at man er ute etter en bil (el)

som var tenkt brukt til ferieturer på norske veier inkl. vestlandet, med campingvogn. Men også turer ute i Europa på motorveier.

Giret jeg tenker mest på er enkelt solid

med mekanisk omkobling kun når bil står stille, man vet allerede da hva slags type tur man skal ut på.

Omkobling er enkelt bare man stanser.

Bilen tilpasses altså til type belastning.

Mekanisk gir er en dårlig løsning sier du, men må det være det?

Når elbiler blir trekkvogner også, blir det vel stor variasjon i belastning også for disse?

Men kommer det elmotorer som er fleksible nok er problemet

allerede løst.

Problemer med ICE er at bilen makter ingenting før den har fått turtall, og derav blir den også vanskelig å starte. Og så snart man har for mye turtall klarer ikke motoren å levere hester. Så man har ofte et gir for å starte, og flere gir får å kjøre på.

En illustrasjon som sikkert ikke stemmer helt med virkeligheten

ICE-Automotive-Power-Curve.png

På elbilen er ikke elmotoren elendig til å starte å kjøre. Den blir først elendig når den går raskere enn hva magnetfeltet klarer. Så på Teslaen blir det 100% motorkraft fra 0-100, og så dabber det av litt.

Så vis man skal ha gir for elbil, blir det for å kjøre raskere enn hva magnetfeltet klarer. Samtidlig som girene mest sannsynligvis ikke tåler at motoren har 100% drakraft på store deler av akselerasjonen.

 

I løpet av en akselerasjon rekker den den vel ikke å bli så varm som den kunne bli etter ei lengre seig kleiv med vogn og ferielast, eller hva?

 

Det må da bli noe varme, også fra kraftelektronikken, som må bort?

Lenke til kommentar

Jupp.

Model s og x bruker induksjon mens Model 3 bruker induksjon bake og switchet reluktansmotor med noen permanentmagneter fremme. Resonnementet er at den fremme brukes mest pga ekstrem effektivitet mens induksjonsmotoren bak kicker inn straks kW-referansen blir stor nok.

 

 

 

Nye Model S og X har fått samme type motoroppsett som Model 3 med den nye PMSRM-motoren. De er vesentlig mer effektive enn eldre utgaver med induksjonsmotorer. 

Lenke til kommentar

Ikke bare kan elbilfolket bestemme hvilken rekkevidde vi trenger, nå kan de også bestemme hvilken toppfart bilene skal ha ser jeg..

 

Utsagnet står seg nok, de færreste har bruk for mer enn 150km/t i toppfart. Selv har jeg hatt lappen i snart 30 år og aldri noensinne kjørt raskere. Så betalingsviljen for høyere toppfart enn det er ekstremt liten. 

 

De som faktisk føler de har bruk for det kan da fint kjøpe en bil som tilbyr høyere toppfart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs hva du har erfaring med. Hvis det er tysk og VAG-skrot skjønner jeg at du er redd.

Ca. 25 år med ICE og følgende i eget eie Honda, Toyota, Passat, Skoda, BMW. Eide noen få av dem mer enn 3 år. 

 

Så langt 7 år med elbil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har alltid ment at et par gir vil kunne øke virkningsgraden til en elbil, tror jeg har nevnt det i tidligere diskusjoner, men det er ikke nødvendig og kompleksiteten er kanskje ikke verdt det.

Jeg har laget mange motorer selv. Når man vikler en motor av en gitt størrelse og form øker man antall viklinger for å øke dreiemoment/redusere turtall, men man kan ikke øke dreiemoment i det uendelige. Det er et punkt hvor motoren taper virkningsgrad fordi tverrsnittet blir for lavt. Man kan bruke mindre motorer om man har ekstra gir fordi en mindre motor som er viklet for høyt turtall tåler like høyt strømtrekk som en større motor viklet for lavt turtall/høyt dreiemoment fordi tverrsnittet på viklingene er større. Skal man først ha en girkasse så er det enkelt å få samme resultat på hjulene med begge motorløsninger.

Men greia er at selv en "stor" elmotor som driver uten girveksling allerede er relativt liten og lett så det er ikke mye å hente vektmessig, og virkningsgraden er fantastisk.

Endret av Lynxman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Girolje, pakninger, bremser, støtdempere, eventuell luftfjæring, AC-anlegg, slitasje på vindusheiser/soltak/elektrisk bakluke.

 

Rust på ståldeler, dekkslitasje, bremsevæske.

 

Noe mer jeg har glemt angående vedlikeholdsbehov på elbil?

 

Edit: foringer selvsagt

Girolje burde vel byttes på 200tusen km på Model S, så ikke store behovet der. Noen automatkasser på biler må gjerne flushes hver 60 tusen km for å ikke havarere.

 

Og bremser blir knapt slitt. Er større problem at dem ruster.

 

Men ellers riktig ja. Altså det samme som andre biler bare man slipper motor, girkasse og alle filter.

 

Det går en del mere dekk enn en bil med 1/4 del av motorkraften naturligvis. Med mindre bestemor eier bilen.

 

Spesielt på Model 3 med track mode. kan svi av alle 4 dekk på noen minutter da om ønskelig.

Bremser blir knapt slitt? Morsomt at du nevner track mode og TM3. Siden du kan telle på en hånd hvor mange runder bremsene varer på bane.

Lenke til kommentar

Bremser blir knapt slitt? Morsomt at du nevner track mode og TM3. Siden du kan telle på en hånd hvor mange runder bremsene varer på bane.

Under normal kjøring blir ikke bremsene slitt nei. Man bremser med regenerering 90% av tiden man kjører.

 

Har man råd til å svi av dekk til 20 tusen på en bane har man vel råd til å oppgradere bremsene og om banebruk er planen.

 

Har du forøvrig noen kilde på at performance bremsene på model 3 er så dårlige? Prøvde å google litt raskt og fant ikke noe iallefall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om dette er en god ide. Et ekstra sett med tannhjul stjeler alltid litt effekt, selv om det er lite. Kan tapet for hvert ekstra sett med tannhjul være ca. 5 %?

 

Har ZF tenkt på at tannhjul også stjeler energi, selv om bedre turtallstilpassning nok også kan få el. motoren i det mest effektive turtallsområdet.

Lenke til kommentar

Under normal kjøring blir ikke bremsene slitt nei. Man bremser med regenerering 90% av tiden man kjører.

 

Har man råd til å svi av dekk til 20 tusen på en bane har man vel råd til å oppgradere bremsene og om banebruk er planen.

 

Har du forøvrig noen kilde på at performance bremsene på model 3 er så dårlige? Prøvde å google litt raskt og fant ikke noe iallefall.

F.eks her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/track-mode-a-day-with-hod-laguna-my-personal-observations%E2%80%A6.135578/

 

"The performance brakes would overheat going in turn 2 by lap #3 or #4 - this was accompanied by a pedal feel loss and greater effort/distance for stopping"

 

"The car will still reduce maximum power under battery overheat conditions, but it takes 3 or more laps to encounter this condition - reduction is very very subtle, and it’s just “muted” coming off an apex, or slightly slower uphill or on the straight, nothing overt, but really it’s just not quite as crisp as it used to be"

 

"I was never willing to complete more than 5 or 6 laps and brought the car in early in all sessions cause I just didn’t want to flog the car in it’s over heated condition"

 

"I could drive this car all day even with the power reductions cause it's just a joy to drive, but the brakes and consumption make it a difficult car to track."

 

 

Fra en annen artikkel: (https://www.teslarati.com/tesla-model-3-laguna-seca-raceway-track-racing-video/)

 

"While the Model 3 managed to last Crowley’s entire Laguna Seca session without the car limiting its power, the vehicle’s brakes were compromised during the track session. According to Crowley, the car’s brake pads were completely used up by the time he was on his fourth lap."

 

 

 

Og fra forums.tesla.com:

 

"1. Performance brakes aren’t up to the task - with extreme fade after 3 laps at Laguna (unsafe)

2. Power is reduced after about 3 laps - still fun to drive but slower than a $22k hot hatch once you are down on power

3. Consumption is too high to participate in a typical 5 session 25 minute HPDE day - consumption at Laguna was 30-40% battery to complete less than 5 laps."

 

 

Så du kan putte på performance pack og track mode osv, men Tesla er fortsatt totalt ubrukelig på bane, som alle andre elbiler. Men det endrer seg selvfølgelig med Porsche Taycan. 

Lenke til kommentar

Den trenger nye bremser, en drivlinje som ikke reduserer effekt etter 5 minutter og lavere forbruk...

Nei.

 

- Den har allerede store Brembo bremser(355 mm foran, 335 mm bak), den trenger først og fremst bremseklosser som tåler hard bruk. Standardklossene virker som de er optimalisert for levetid, først og fremst. Så klart, det finnes bedre bremser som kan kjøpes. Det hadde ikke vært noe galt med at Tesla tilbydde noe ala en competition pakke.

- Effekten reduseres ikke særlig. Til motsetning til Model S/X har Model 3 en permanentmagnet motor bak. Disse klarer høy ytelse over lang tid uten å gå varm. Motoren foran på Model 3 er derimot trefase induksjonsmotor, og den vil kunne få noe redusert ytelse ved hard bruk.

- Forbruket kan ikke være særlig lavere. Model 3 er allerede en av verdens mest effektive serieproduserte biler. Den kunne derimot hatt batteri med mer kapasitet. Dette er noe som kommer etter hvert. Det vil overraske meg om man ikke kan kjøpe Model 3 med godt over 100 kWh i 2025.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Standardbremseklossene er nok optimalisert for helt andre ting enn bane ja. Klosser som er bra for banebruk pleier å suge balle i norsk vinterklima, med salt, fukt og kulde. Bedre at de som vil kjøre på bane må bytte klosser enn at de som vil kjøre på norske vinterveier må gjøre det...

Husk at Model 3, i motsetning til biler som f.eks Caterham, Porsche 911 GT2 RS osv. skal fungere fint hele året under alle typer forhold. Da må man inngå kompromisser på en del områder. Jeg tipper at maks 0,1% av Model 3 bilene noensinne kommer til å se en bane.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei.

 

- Den har allerede store Brembo bremser(355 mm foran, 335 mm bak), den trenger først og fremst bremseklosser som tåler hard bruk. Standardklossene virker som de er optimalisert for levetid, først og fremst. Så klart, det finnes bedre bremser som kan kjøpes. Det hadde ikke vært noe galt med at Tesla tilbydde noe ala en competition pakke.

- Effekten reduseres ikke særlig. Til motsetning til Model S/X har Model 3 en permanentmagnet motor bak. Disse klarer høy ytelse over lang tid uten å gå varm. Motoren foran på Model 3 er derimot trefase induksjonsmotor, og den vil kunne få noe redusert ytelse ved hard bruk.

- Forbruket kan ikke være særlig lavere. Model 3 er allerede en av verdens mest effektive serieproduserte biler. Den kunne derimot hatt batteri med mer kapasitet. Dette er noe som kommer etter hvert. Det vil overraske meg om man ikke kan kjøpe Model 3 med godt over 100 kWh i 2025.

- Det er Bremb som leverer bremsehardware til Tesla, ja. Forsåvidt ikke noe argument i seg selv, selv Kia bruker bremser fra Brembo. De originale skivene på en Model 3 er 320mm og hverken ventilert eller slisset. Det blir det temperatur av, klossene blir glassert og bremseeffekten er borte. 

 

- Som de som faktisk har kjørt bilen på bane sier, effekten reduseres.

 

- Mulig, men viser at Tesla per idag ikke har en elbil som egner seg på bane, til tross for at de kommer med tøysete navn på software-triks som Track Mode. De som satte en rask tid på Laguna Seca koblet ut abs-sensorene slik at elektronikken på bilen ikke skulle jobbe mot dem, så "Track Mode" har nok et stykke igjen før det er noe vits.

 

 

Standardbremseklossene er nok optimalisert for helt andre ting enn bane ja. Klosser som er bra for banebruk pleier å suge balle i norsk vinterklima, med salt, fukt og kulde. Bedre at de som vil kjøre på bane må bytte klosser enn at de som vil kjøre på norske vinterveier må gjøre det...

 

Husk at Model 3, i motsetning til biler som f.eks Caterham, Porsche 911 GT2 RS osv. skal fungere fint hele året under alle typer forhold. Da må man inngå kompromisser på en del områder. Jeg tipper at maks 0,1% av Model 3 bilene noensinne kommer til å se en bane.

Nei. Kvalitetsutstyr fungerer utmerket både i kulde og varme. Det jeg har kjørt med av klosser/skiver på Porschene mine har fungert strålende også om vinteren. Leverandører har vært Textar (orig), Brembo, EBC og Performance Friction. Og siden du nevner Porsche, her er et bilde jeg tok av noen GT3 RS i Levi, Finland: 

 

post-30004-0-85014600-1565055021_thumb.jpg

 

Når noe bygges skikkelig kan det faktisk brukes til barnehagen, til bane, på bane og hjem igjen via Rema 1000, sommer som vinter (isbanekjøring). Vanligvis står det 911 bakpå en bil som er så allsidig, men finnes alternativer også.

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...