Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

pustevansker - depresjon?

Anbefalte innlegg

Hei.

Opplever ofte at det er "tungt" å puste. Får ikke helt tatt inn pusten, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Sitter bare stille... Prøver å tøye nakke/skuldre/armer og slikt, men får fortsatt ikke trukket pusten.

Er i en prosess hvor jeg samler mot til å dra til legen fordi jeg mistenker at jeg er deprimert. Kan disse to ha noen sammenheng? Burde kanskje nevne det også?

Har ikke hatt dette på en stund, så er ikke hele tida. Men kanskje jeg er underbevisst stresset? Har det også litt følelsesmessig tøft om dagen.

Anonymous poster hash: fb580...986
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Depresjon handler om å ikke føle så mye livsglede. Dette kan resultere i lite generell aktivitet og livsutfoldelse, som igjen kan trigge slike symptomer. Å løse opp floken kan være vrient, det spørs hva det er som skaper depresjonen. Etter min mening er det ofte miljøet du er en del av, og manglende inspirasjon.

Å ta kontakt med fastlege og starte en prosess med å få hjelp fra profesjonelle er sjelden en dårlig idé. Bare husk at det kan ta litt tid, men bedre at det tar litt tid enn at det aldri skjer i det hele tatt, hvis du føler deg klar for det.

Å bli din egen psykolog, kartlegge livet ditt, skrive ned psykososiale forhold og funksjoner, er sjelden en dårlig idé. Når du begynner å få ut tankene, så finner du fort ut hvor det kan være dypere temaer du trenger å få utbrodért om, enten for deg selv eller med fastlege/psykolog.

Men, det kan jo fort være en ren fysisk sykdom som ikke har noe med psyken å gjøre. Fastlegen har nok mer peiling enn meg.

Jeg har faktisk erfaring med noe lignende. Da jeg var i yrkesaktivitet i begynnelsen av 20-årene, kunne jeg få ekstreme smerter i venstre side bryst, det kunne komme når som helst. Måtte stoppe all aktivitet og puste forsiktig og "smått" inn og ut til jeg kunne puste normalt igjen, kunne ta alt fra 1-5 minutter. Sa fra til fastlegen 2-3 ganger, men fikk ingen gehør. Nå i senere år har dette gitt seg helt. Har diagnostisert med panikkangst, da jeg hadde foreldre som krisemaksimerte selv den minste ting, og en sjef som var helt rabiat. Nå som jeg har klart å få litt orden på hodet og livssituasjonen på egen hånd, så har jeg fått fjernet grunnårsaken og det virker som det har hjulpet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

Opplever ofte at det er "tungt" å puste. Får ikke helt tatt inn pusten, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Sitter bare stille... Prøver å tøye nakke/skuldre/armer og slikt, men får fortsatt ikke trukket pusten.

Er i en prosess hvor jeg samler mot til å dra til legen fordi jeg mistenker at jeg er deprimert. Kan disse to ha noen sammenheng? Burde kanskje nevne det også?

Har ikke hatt dette på en stund, så er ikke hele tida. Men kanskje jeg er underbevisst stresset? Har det også litt følelsesmessig tøft om dagen.

Høres veldig ut som angst og stress, og kan være enig med Buffy her at det kan være panikkangst. Om det er panikkangst så skal man være veldig forsiktig da det er svært likt hjerteinfarkt og bør bli tatt på alvor. Det første du gjør er å ta turen til legen din. Da tar han hjerterytmeprøve av deg og finner ut om det er noe uregelmessigheter.

Dersom du er veldig engstelig så kan du ta turen til legevakten slik at de kan ta en EKG av deg, men sannsynligvis er det ikke noe veldig alvorlig, men det er viktig å ta på alvor det du føler på her, og spesielt panikkangst kan være skumle greier som jeg ikke fant ut av før etter jeg var på legevakten og ble konfrontert med hvor alvorlig det er mtp. at det er veldig likt hjerteinfarkt. Gikk rundt med dette i en uke da jeg skulle ta en faglig prøve som jeg strøk på. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Angst som sykdom eller forbigående stress kan absolutt følge med depresjon. Så kan det jo være fysiske ting som f.eks. astma, stivhet eller jernmangel. Uansett er psykiske årsaker vel som fysiske årsaker like god grunn til å oppsøke lege. 

Prøv dette for å få pustet bedre:

• ikke sitt som som en potetsekk med lut rygg. Det er tyngre å puste sånn
  • Prøv gjøre en avslappende aktivitet du liker, se om du føler deg bedre i pusten
  • Prøv å slapp av, prøv pusteteknikker, om det skulle være noe fysisk så er det ikke bra å hyperventilere 
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Hyperventilering får jeg "heldigvis" kun når jeg har noen type anfall, typ virkelig blir stresset eller begynner å gråte av en eller annen grunn, som regel. Nå er det mer en tungpusthet, stein på brystet. Hadde noe lignende vår18, men da mye verre og med mye slim, ble undersøkt, men fant ikke noe fysisk galt. Men når jeg tenker tilbake var jeg nok bare stresset? 

Angst som sykdom eller forbigående stress kan absolutt følge med depresjon. Så kan det jo være fysiske ting som f.eks. astma, stivhet eller jernmangel. Uansett er psykiske årsaker vel som fysiske årsaker like god grunn til å oppsøke lege. 

Prøv dette for å få pustet bedre:

• ikke sitt som som en potetsekk med lut rygg. Det er tyngre å puste sånn
  • Prøv gjøre en avslappende aktivitet du liker, se om du føler deg bedre i pusten
  • Prøv å slapp av, prøv pusteteknikker, om det skulle være noe fysisk så er det ikke bra å hyperventilere 

Her er jeg nok ganske skyldig. Skal prøve å skjerpe meg!

Ellers, legetime er bestilt, så må bare prøve å være ærlig med resten og.

Anonymous poster hash: fb580...986
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...