Gå til innhold

Snodig XP2200

OV-103

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner satt en kveld og spilte et spill da maskina låste seg, han skrudde den av og starta den ikke før neste dag. Da ville den ikke boote windows, ikke i safe mode heller, den bare stoppa opp litt ut i oppstarten.

Jeg tenkte at det da var like greit å bare legge inn XP på nytt (hadde testa diskene i en annen maskin og tatt backup). Den boota fra CD'n og lasta over de første filene. Når det da sto "starting windows installer" (eller noe i den dur, husker ikke helt hva det står) rett før man skal trykke F8 for å si ja til EULA, så låste den seg igjen.

Uansett hva hvor mange ganger jeg prøvde og om jeg prøvde med en annen CD eller med Win2k så skjedde det samme.

Så prøvde jeg å sette inn en knoppix CD (bare for å ha prøvd det) og hva skjer? Jo den starter opp og virker fint.. Eieren av CPU'n kjøpte seg ny (som da selfølgelig klarte å legge inn XP og kjøre det) og jeg fikk den som "ikke virker". I dag la jeg inn Red Hat 9 og det fungerer fint uten noen problemer.

En windows fientlig CPU med andre ord.

Hvordan er dette mulig? Hva er det med windows som gjør at den låser seg hele tiden? En CPU vet da ikke hva slags OS den kjører..?

God jul :xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der var nok en ustablitet i maskina; feil RAM-timing eller spenning, dårlig kjøling Cpu eller spenning osv. Dette kan ha ført til en ødlagt WinXP-fil. Der kan også vært en dårleg fx. skjermkortdriver. I det hele tatt sånne feil skyldes som oftest litt slurv en eller annen plass.....

God jul foresten :xmas:

Lenke til kommentar
Der var nok en ustablitet i maskina; feil RAM-timing eller spenning, dårlig kjøling Cpu eller spenning osv. Dette kan ha ført til en ødlagt WinXP-fil. Der kan også vært en dårleg fx. skjermkortdriver. I det hele tatt sånne feil skyldes som oftest litt slurv en eller annen plass.....

God jul foresten :xmas:

Testa med annet hovedkort, annen RAM, annet skjermkort, uten noen andre kort og temperaturen var ikke noe særlig høy.

Med en gang det ble satt inn ny CPU virket windows igjen også (før det ble formatert). Så feilen lå i CPU, det er jeg 99% sikker på.

Er mett nå ja, godt med julemat :yes:

Lenke til kommentar

Once upon a time, a blonde became so sick of hearing blonde jokes that she had her hair cut and dyed brown. A few days later, as she was driving around the countryside, she stopped her car to let a flock of sheep pass. Admiring the cute woolly creatures, she said to the shepherd, "If I can guess how many sheep you have, can I take one?"

The shepherd, always the gentleman replied, "Of course."

The blonde thought for a moment and for no discernible reason said, "352."

This being the correct number, the shepherd was, understandably, totally amazed and exclaimed, "You're right! O.K., I'll keep to my end of the deal. Take your pick of my flock."

The blonde carefully considered the entire flock and finally picked one that was by far cuter and more playful than any of the others.

When she was done, the shepherd turned to her and said, "O.K., now I have a proposition for you. If I can guess your true hair color, can I have my dog back?

Godt nyttår :fun::fun:

Lenke til kommentar
Ingen som har noen forklaring på "fenomenet"?

Ligner på det fenomenet jeg opplevde på brodarns maskin , ett eldre epox via kt400 kort likte ikke xp 2400 prosessoren han kjøpte til jul.

Det viste seg att det var en thorton og ikke throughbed som han trodde han fikk.

Og epox opplyste att det hovedkortet ikke var stabilt med thorton over xp 2000.

Lars

Lenke til kommentar

Det hadde vært en grei forklaring hvis det ikke hadde vært for at maskina fungerte feilfritt siden han kjøpte den (ikke helt sikker på når det var, men han har hatt den en stund). Så plutselig en dag bestemte den seg for ikke å boote windows (etter å ha låst seg dagen før).

Lenke til kommentar

En venn av meg hadde noe av det samme problemet...

XP ville ikke boote, og jeg kom ikke så langt som til EULA engang når jeg skulle legge inn XP på nytt, så kjente jeg litt på kjøleribba på CPUen og den var veldig varm, og etter det kjente jeg på hardiskene. Tror det er de varmeste hardiskene jeg har tatt på. Brant meg nesten. Men jeg regner med at problemet var varmen på CPU og hardisker som dermed har forårsaket en god del med skadede filer i XP, så da var det fram med støvsugern å rengjøre hele pcen og sette hardiskkene et lite stykke unna hverandre siden de sto helt tett sammen før.

Etter dette var gjort virket alt normalt og optimalt :D

Lenke til kommentar

Men det var ingenting som var for varmt på denne. Harddisken var ikke noe særlig varm og cpu lå på rundt 40 grader. jeg prøvde jo til og med cpu på et annet hovedkort og med en annen harddisk, samme problemet oppsto. Så hvorfor nektet den å kjøre windows install cd'n, men Red Hat install cd'n gikk fint?

Lenke til kommentar

Hm.. ikke alle hovedkort som går godt sammen med den har jeg forstått..

Prøvde selv hos en kamerat og hjelpe ham.. samme problemet, men med et MSI hovedkort. Kan ikke forklare fenomenet desverre.

Returner prosessoren eller ... spør AMD? :)

Lenke til kommentar
Men bytta du hardisker når du prøvde den andre hardwaren ?

Kan jo hende det var hardisken det var noe galt med.

Lurte også på om det kunne være harddisk til å begynne med. Men jeg prøvde med annen disk, annet skjermkort, annen RAM, annet PSU og annet hovedkort.

Returner prosessoren eller ... spør AMD?

Spørre AMD virker ikke så dumt nei. Gidder ikke å sende den inn, fikk den fra han som eide den og kjører nå Red Hat på den uten noen problemer. Så jeg klager ikke, er bare nyskjerrig på hva som kan være grunnen til den snodige oppførselen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...