LMH1 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 (endret) https://www.amazon.com/Gigabit-Fiber-Copper-Ethernet-Converter/dp/B07CNBSG5D/ref=sr_1_1?keywords=10+Gigabit+Fiber+to+10G+Copper+UTP+Ethernet+Media+Converter+2.5+g&qid=1564730403&s=electronics&sr=1-1 forstår ikke hvorfor slikt er så dyrt $394.00 = 3 499,04 så kommer moms og frakt i tillegg. Man får jo gigabit til 500 kr. Jeg syns det er rart den er så liten for mye annet man finner er vesentlig større? Så er det mulig den holder hva den lover eller tror dere det er gigabit som skal se ut som 10 gigabit? For det finnes jo: Cisco SFP-10G-T-S Compatible 10GBASE-T SFP+ Copper RJ-45 30m Transceiver Module Disse er ikke så dyre. Endret 2. august 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Dette er jo kun en kasse med to porter: 10 Gbps UTP og SFP+. Selve fibermodulen kjøper utenom etter behov/ønske. Om det er dyrt med Kr. 3500 eller ikke spørs vel på etterspørselen. Dette er vel et nisjeprodukt som ikke har høyt salgsvolum, og da blir jo stykkprisen høy. Du får høre hva Fiberworks tar for sitt tilsvarende produkt gjennom forhandler: https://www.fiberworks.no/xtramus/mc-mcm-8s82-w/standalone-utp-sfp-plus-10g-media-converter-managed-web--snmp Hva er bruksområdet ditt for dette? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. august 2019 Forfatter Del Skrevet 2. august 2019 Om det er dyrt med Kr. 3500 eller ikke spørs vel på etterspørselen. Dette er vel et nisjeprodukt som ikke har høyt salgsvolum, og da blir jo stykkprisen høy. Ved høyere pris er ferre villige å betale også, hadde det finnes 2.5 gigabit ethernet kunne jeg vurdert det. Da burde man i følge den prisen fått tak i noe til 2000 kr som ikke er alt for dyrt. Er ikke så vanskelig å finne behov filoverføringer er vel grunn nok har man 10 TB man skal kopiere over er det god nok grunn.DDM/DOM (DDM is Digital-diagnostic-monitoring) hvordan er det nå til dagen? Får man mere informasjon eller veldig lite? For litt usikker om slikt burde være standard på dyrere, mediaconverter. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Er ikke så vanskelig å finne behov filoverføringer er vel grunn nok har man 10 TB man skal kopiere over er det god nok grunn.DDM/DOM (DDM is Digital-diagnostic-monitoring) hvordan er det nå til dagen? Får man mere informasjon eller veldig lite? For litt usikker om slikt burde være standard på dyrere, mediaconverter. Mer nysgjerrig siden de fleste som får levert en 10 Gbps-aksess gjerne har utstyr med en eller flere SFP+-porter og setter en optisk modul rett i denne, og bruker gjerne 10 Gbps over fiber videre internt også. Alternativt har man switcher med SFP+-porter der man kan sette inn ønskede mediamoduler ved behov, også kobber. Så en 10 Gbps mediakonverter er noe jeg har til gode å bruke. Så du har i dag noe utstyr med kobberport og noe med fiberport og har ingen måte å koble disse sammen? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. august 2019 Forfatter Del Skrevet 2. august 2019 (endret) jo har en TRENDnet TEG-30284 switch til 2400 kr. Men med 4 SPF+ porter er det begrenset hvor mye jeg får koblet til, 4 pc går fort. Skulle gjerne hatt 2 porter til. Det er mulig å bruke switch ja men støyer mye og tar mye plass unødvendig. Desverre er det få bortsett fra Netgear AD 7200 som har SFp+ i routeren. Den routeren har jeg hatt før det er mye problem med trådløs slutter å virke så glad jeg tok den på reklamasjon. Endret 2. august 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 jo har en TRENDnet TEG-30284 switch til 2400 kr. Men med 4 SPF+ porter er det begrenset hvor mye jeg får koblet til, 4 pc går fort. Skulle gjerne hatt 2 porter til. Det er mulig å bruke switch ja men støyer mye og tar mye plass unødvendig. Desverre er det få bortsett fra Netgear AD 7200 som har SFp+ i routeren. Den routeren har jeg hatt før det er mye problem med trådløs slutter å virke så glad jeg tok den på reklamasjon. Er vel kanskje litt OT for LAN/hjemmenett-spørsmål men likevel - hva med å utvide med en ekstra switch og bruke en billig Direct Attach-kabel (DAC) mellom SFP+portene? Da får du langt flere "SFP+-porter for pengene" (6 totalt) sammenlignet med en mediakonverter - pluss feiltoleranse hvis den ene switchen ryker. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Når en har flere fysiske subnets og vil/må ha både 1 og 10 Gbps koster det en del. Men det koster å spille på pc også og der bruker jeg ikke noe penger på. Har sluttet å irritere meg over hva prisen er, tilbud & etterspørsel fungerer. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Fiberkonverter er bare tull. Få deg en skikkelig switch, Brocade ICX 6610-24 er jo nesten gratis, kommer med 24 UTP 1G, 16x SFP+ 10G og 2X QSFP 40G Bråker litt då, men bruker lite strøm, og om en har en bod å hive den i så er ikke støy et problem. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 (endret) Du kan ikke være seriøs nå? Dette er helt forskjellige produkter. I tillegg til at de første produktet AVHENGER av det andre produktet (tilsvarende) du sammenligner det med. Endret 2. august 2019 av Rudde Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. august 2019 Forfatter Del Skrevet 2. august 2019 Men hvor kompaktibel er egentlig mediaconverter mot switch? For når prisene omtrent blir det samme, men usikker om disse funger med både singel\multimode og BiDi? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Men hvor kompaktibel er egentlig mediaconverter mot switch? For når prisene omtrent blir det samme, men usikker om disse funger med både singel\multimode og BiDi? Helt kompatible mot switch. De bruker standarder akkurat som switcher og annet nettverkutstyr. Som du ser konverter den RJ-45 eller 8P8C til SFP+, da kan du bruke en SFP+ kabel for å koble den til en switch, eller om du er avhengig av noe spesiell fiber må du kjøpe en SFP+ transitiver ihenhold til spesifikasjonene du trenger. Da må du kjøpe en SFP+ transciver som er da enten singel-mode eller multimode, BiDi eller ei, og disse bør fungere rett på denne konverteren. Men vil fremdeles anbefale deg og henvende deg til produsenten for anbefaling av tranciver til ditt bruk. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Det spørs helt hva slags switch og/eller mediakonverter du har. Jeg er mest vant til utstyr fra Cisco, Juniper og HP, og kjøper enten "original"-moduler eller tredjepartsmoduler kodet for det jeg skap bruke den til. I noen tilfeller har jeg overstyrt switchens " vendor lock-in"-funksjoner så det aksepteres en "generisk" SFP uten en vendor ID tilpasset f.eks. Cisco, men dette kan etter sigende føre til plutselige morsomheter ved senere oppgraderinger, så dette har jeg primært brukt til testformål, midlertidige løsninger og reservelinker - altså bruksområder som tåler nedetid, og kun på switcher jeg har enkel fysisk tilgang til ved behov - ikke remote-enheter. De som har behov for det kan også skaffe seg utstyr så de selv kan reprogrammere SFP-moduler etter behov - men typisk lar man leverandøren håndtere dette - noen lagerfører "generiske" moduler og koder dem når bestillingen kommer inn. Eksempel: https://www.fiberworks.no/fiberworks/trx-coder-qsx-f/fiberworks-transceiverkoder-qsx-f-for-sfp-xfp-qsfp?gclid=EAIaIQobChMIpNTWpa_m4wIVgqgYCh0ZogL4EAAYASAAEgI_9vD_BwE Hva slags koding du trenger til denne mediakonverteren du har lenket til må du nesten spørre produsenten om, hvis det ikke står i produktbladet? Sannsynligvis aksepterer den det meste. Jeg aner ikke hva slags restriksjoner/ikke Trendnet har på sine switcher - det har du kanskje dokumentasjon på siden du har en switch derfra? Bl.a. Fiberworks har et godt utvalg av tredjepartsmoduler med en "Produktvelger" som gir deg god oversikt over hva de kan støtte - men de bør kunne skaffe det meste: https://www.fiberworks.no/produkter/transceiver/sfp-plus- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå