akE Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Strekene jeg prater om vises ikke så godt på dette bildet, men slike streker kommer på alt av video jeg tar inn fra DV-Kamera.. Lurer på hva som kan være feil? Bruker JVC kamera, FireWire, Adobe Premiere. Lenke til kommentar
shortCut Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Det har vel med om du importerer som PAL eller NTSC så vidt jeg vet... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Har ingenting med PAL/NTSC og gjøre. Det er rett og slett interlacing. Bruk et bra de-interlacing filter e.l. OBS: Sånne "interlace-streker" gjør at kvaliteten blir STERKT redusert hvis det blir encoda til f.eks. DivX/XviD/MPEG o.l. OBS2: I noen encodere/programmer så kan du velge "Encode as interlaced". (Har selv ikke fått dette til å fungere i XviD.) Endret 24. desember 2003 av sedsberg Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 HER har du et annet eksempel på striper. Jeg fikk fjernet det meste med å rette på noen instillinger, så nå er stripene på nivå med dine. De er der fortsatt til stor irritasjon, men trøsten må være at de ikke er der når jeg kjører ut ferdig resultat på DVD eller DV. Noen som kan gi en forklaring på dette fenomenet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Tingen er at vanlige dv-kameraer tar 50 delbilder i sekundet, ikke hele frames. Noen kameraer kan filme i progressive frames som Canon xm1/2 og Sony pd150 (kan bare filme 12.5). Når det blir mye bevegelse i bildet forskyver bilde seg og deler seg opp i streker. Det finnes enkle de-interlace filter i programmer som Premiere og de bør brukes. Det er derfor jeg ville anbefalt et xm1 eller 2 foran noe dyrere Sony modeller. Da slipper dere slike ting. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Spørsmålet er om det du vil lage skal vises på TV, eller på PC skjerm. Skal det vises på TV så vil det ikke være ett problem. Skal du derimot bruke det for å se på PC skjermen så bør du bruke deinterlacing i redigeringsprogrammet ditt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Blir interlace på tv også. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 OBS2: I noen encodere/programmer så kan du velge "Encode as interlaced". (Har selv ikke fått dette til å fungere i XviD.) har selv brukt GordianKnot med godt resultat (både divx pg xivd) følger guiden til programmet som finnes på www.doom9.org Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 wh1t3inc ser man interlace på TV'n. Er ikke denne bygget for å ta 2 halve bilder? Har ikke exportert til svcd enda, men der bør jeg vel bruke deinterlace. Er den knappen lett å finne o premiere? Lenke til kommentar
carwash Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Problemet er som flere har nevt såkaldt "interlacing". orker ikke noe lang post, men stripene kommer når du viser en inerlaced(interpolert på norsk?) kilde på et progresivt display, som en dataskjerm. En forklaring finnes her http://www.lukesvideo.com/interlacing.html Mpeg1 kan kun kodes ikke-interlaced, mens i mpeg 2 kan man velge. De fleste dvder som selges er interlaced. Dvdavspillerprogramvare på pcn inneholder et slikt de-interlacing filter og fikser det automagisk. (vanligvis). Du mister kvalitet (halve oppløsningen) når du de-interlacer, så om du produserer mpeg2(svcd/dvd) til bruk på tv er det best å kode denne interlaced, men om du har planer om å se den på pc, kan det være praktisk å de-interlace først. www.planete-numerique.com (fransk) har en god guide dv -> svcd og jeg er sikker på at www.dvdrhelp.com har en og Mvh og ønsker om en fortsatt god jul Simen A. Farstad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå