NTB - digi Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Nå er endelig verdens største hybridskip levert fra Ulstein til Color Line Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 (endret) For å utfylle litt: 4,7MWt batterikapasitet Gir ved 11,5KV gir da 4010kW lading, eller ca 33ganger kraftigere enn Teslas Superchargere. Tar man utgangspunkt i at batteriet sjeldent er mindre enn 10-15% SoC, samt ladestasjonen bruker noe tid på å komne både opp i lade effekt, samt ramp down mot fullt batteri og 3% varmetap ved lading. Da vil 1 time ved 11,5kV plausibelt i daglig drift, men ikke fra 0-100% altså tilgjengelig batteri til overfarten vil maks være litt over 4,0MWt Ville vært interessant å få vite litt mer om hvordan batterikapasiteten skal utnyttes maksimalt mht batterislitasje opp mot drivstoff besparelse. Vil daglig intervall være mellom 80-20%? Isåfall er utbyttbar batterikapasitet 2,8MWt. Antar at det kan installeres mer batterier senere om det er lønnsomt, men løsninga begrensning er kanskje kailadestasjonen på 11,5MV? Altså er løsningen optimalisert for skipets behov eller landstrøm løsningene maksimum? Ett 40% større batteri vil kunne lade 11,5MV i intervallet 20-80%, samt skipet ksn begynne første seilas med fulle batterier og kjøre på den en 20 minutter ekstra. Endret 2. august 2019 av N8591NB4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Motorer: 2 x 6L (3,6 MW) og 2 x 8L (4,8 MW) Rolls- Royce B: 33:45 L Sikkert bare jeg som ikke forstår stammespråket her, men snakker de om 6 og 8-liters motorer eller står L-en for noe helt annet? Hadde vært interessant å lese litt om hvordan energistyringen foregår. Hvor og når el-effekt brukes til framdrift. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 (endret) For å utfylle litt: 47MWt batterikapasitet Gir ved 11,5KV gir da 4010kW lading, eller ca 33ganger kraftigere enn Teslas Superchargere. Tar man utgangspunkt i at batteriet sjeldent er mindre enn 10-15% SoC, samt ladestasjonen bruker noe tid på å komne både opp i lade effekt, samt ramp down mot fullt batteri og 3% varmetap ved lading. Da vil 1 time ved 11,5kV plausibelt i daglig drift, men ikke fra 0-100% altså tilgjengelig batteri til overfarten vil maks være litt over 40MWt Ville vært interessant å få vite litt mer om hvordan batterikapasiteten skal utnyttes maksimalt mht batterislitasje opp mot drivstoff besparelse. Vil daglig intervall være mellom 80-20%? Isåfall er utbyttbar batterikapasitet 28MWt. Antar at det kan installeres mer batterier senere om det er lønnsomt, men løsninga begrensning er kanskje kailadestasjonen på 11,5MV? Altså er løsningen optimalisert for skipets behov eller landstrøm løsningene maksimum? Ett 40% større batteri vil kunne lade 11,5MV i intervallet 20-80%, samt skipet ksn begynne første seilas med fulle batterier og kjøre på den en 20 minutter ekstra. Var vel mer det at det er Sandefjord kommune som er anale med sine krav at de valgte et hybrid skip som arvtager for Bohus. Da den jolla var ganske sliten. Det som ikke nevnes er at den kommer til og gå på tungolje stort sett som resten av Color line sin flåte. De valgte bort gass turbin grunnet kostnader/mangel erfaring med dette. Da de klarte og slippe unna det med og dytte batterier i fjeset på sandefjord kommune. Tungolje er drivstoff de får slengt etter seg, er så billig drivstoff. At batterier kan ikke konkurere med det på nær fremtid. Om det ikke ilegges CO2 skatt på slike ting. Endret 2. august 2019 av DirekteDemokrati 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 For å utfylle litt: 47MWt batterikapasitet Gir ved 11,5KV gir da 4010kW lading, eller ca 33ganger kraftigere enn Teslas Superchargere. Tar man utgangspunkt i at batteriet sjeldent er mindre enn 10-15% SoC, samt ladestasjonen bruker noe tid på å komne både opp i lade effekt, samt ramp down mot fullt batteri og 3% varmetap ved lading. Da vil 1 time ved 11,5kV plausibelt i daglig drift, men ikke fra 0-100% altså tilgjengelig batteri til overfarten vil maks være litt over 40MWt Ville vært interessant å få vite litt mer om hvordan batterikapasiteten skal utnyttes maksimalt mht batterislitasje opp mot drivstoff besparelse. Vil daglig intervall være mellom 80-20%? Isåfall er utbyttbar batterikapasitet 28MWt. Antar at det kan installeres mer batterier senere om det er lønnsomt, men løsninga begrensning er kanskje kailadestasjonen på 11,5MV? Altså er løsningen optimalisert for skipets behov eller landstrøm løsningene maksimum? Ett 40% større batteri vil kunne lade 11,5MV i intervallet 20-80%, samt skipet ksn begynne første seilas med fulle batterier og kjøre på den en 20 minutter ekstra. Er du sikker på disse tallene? Trodde skipet hadde 5MWh batteripakke. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Gratulerer med nytt skip Color line!! Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Sikkert bare jeg som ikke forstår stammespråket her, men snakker de om 6 og 8-liters motorer eller står L-en for noe helt annet? Hadde vært interessant å lese litt om hvordan energistyringen foregår. Hvor og når el-effekt brukes til framdrift. Vet ikke hva L-en gjør men antar det er snakk om 6 sylindre og 8 sylindre motorer. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 For å utfylle litt: 47MWt batterikapasitet Gir ved 11,5KV gir da 4010kW lading, eller ca 33ganger kraftigere enn Teslas Superchargere. Tar man utgangspunkt i at batteriet sjeldent er mindre enn 10-15% SoC, samt ladestasjonen bruker noe tid på å komne både opp i lade effekt, samt ramp down mot fullt batteri og 3% varmetap ved lading. Da vil 1 time ved 11,5kV plausibelt i daglig drift, men ikke fra 0-100% altså tilgjengelig batteri til overfarten vil maks være litt over 40MWt Ville vært interessant å få vite litt mer om hvordan batterikapasiteten skal utnyttes maksimalt mht batterislitasje opp mot drivstoff besparelse. Vil daglig intervall være mellom 80-20%? Isåfall er utbyttbar batterikapasitet 28MWt. Antar at det kan installeres mer batterier senere om det er lønnsomt, men løsninga begrensning er kanskje kailadestasjonen på 11,5MV? Altså er løsningen optimalisert for skipets behov eller landstrøm løsningene maksimum? Ett 40% større batteri vil kunne lade 11,5MV i intervallet 20-80%, samt skipet ksn begynne første seilas med fulle batterier og kjøre på den en 20 minutter ekstra. Er du sikker på disse tallene? Trodde skipet hadde 5MWh batteripakke. Bra observert. Glemte komma i teksten, men regnet på 4,7MWt så jeg skal rette teksten. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Sikkert bare jeg som ikke forstår stammespråket her, men snakker de om 6 og 8-liters motorer eller står L-en for noe helt annet? Hadde vært interessant å lese litt om hvordan energistyringen foregår. Hvor og når el-effekt brukes til framdrift. 6L = rekkesekser. Lenke til kommentar
666Lucifer Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Det er noe som ikke stemmer her. 4,7 MWH 65 TONN Dette kan ikke stemme? 4,7 mwh burde veie ca 30 tonn maks. Hvis ikke det er veldig gamle batterier da? (gammel teknologi) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 (endret) Ca 60 kg per 5 kwh for state of the art marinegodkjente, luftkjølte batterier. Lithium ion. Endret 2. august 2019 av Twinflower Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Det høres realistisk ut. Dvs ca 70% av det Teslas batterier er. Skip er ikke så vekt-sensitive som biler så det er naturlig at de ikke legger så veldig mye innsats i vektoptimalisering. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Dette er vel kun grønnvasking?... Disse kommer vel til å gå på tungolje mesteparten av tiden? Burde være krav om LNG/batteri. Fjordline har brukt LNG i lang tid nå, så dette er velprøvd teknologi. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 LNG er bare mindre klimafiendtlig enn tungolje hvis metan-lekkasjene holdes under ca 3% fra brønn til eksos. Hvis det finnes noen garantier for det så er LNG en grei erstatning for tungolje med tanke på klimaeffekt. På andre typer utslipp er LNG veldig mye bedre enn tungolje. Lenke til kommentar
QWS6G7RC Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Det som ikke nevnes er at den kommer til og gå på tungolje stort sett som resten av Color line sin flåte. De valgte bort gass turbin grunnet kostnader/mangel erfaring med dette. Da de klarte og slippe unna det med og dytte batterier i fjeset på sandefjord kommune. Men tross alt bedre enn ikke hybrid i det hele tatt? Et sted må man jo begynne :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå