Gå til innhold

Fresco - nytt norsk elbil merke


gamlefar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fresco Motors’ vision is to create improved, simpler and more lavish lives for individuals that want something other than a modest transportation system.

 

We will, in an environmentally friendly and future-oriented way, support our vision through producing and selling electric cars. These are timeless luxury automobiles with a modern twist, and which are characterized by their superiority and safety.

 

 

Tåpelig tekst.

 

Perks & Benefits

 

Free lunch: Enjoy a free catered lunch with your colleagues, every day

 

Free coffee / tea: Get your caffeine fix for free

 

Located near public transit: Easy access and treehugger friendly workplace

 

Social gatherings and games: Hangout with your colleagues

 

Free soft drinks and treats / fruits: Peckish after lunch? We got your back

 

Skill development program: We want to take you from good to great

 

Break a leg! Seriously, we got you covered in our company healthcare plan

Dette er copy-paste. Ser endel firmaer har variasjoner over denne teksten, uten at jeg har undersøkt dem nærmere. Forstår ikke hvorfor man finner slikt på nettet, eller om det er slik at seriøse firmaer copy-paster. Også noe underlig i mine øyne at et norsk firma tilbyr helseforsikring, hva skal man med det liksom?

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også noe underlig i mine øyne at et norsk firma tilbyr helseforsikring, hva skal man med det liksom?

Det er det gode grunner til, man får kommet seg unna køer for behandling og sånt.

Jeg har selv nytt godt av en arbeidsgivers helseforsikring (forøvrig et offentlig eid AS som hadde denne forsikringen som dekket alle sine ansatte)

I det offentlige kunne jeg regne med 4-8 uker før jeg kom under noen som helst form for behandling, gjennom den private helseforsikringen var jeg garantert å være under behandling innen 48 timer.

Om det fungerte? Jepp, det fungerte veldig bra. For min del var jeg avhengig av fysioterapi og kiropraktor, begge deler ble dekket av forsikringen uten at jeg måtte betale noen egenandel. Gjennom det offentlige er det ganske mange kroner du skal ut med i egenandel for slik behandling.

Min ulykke inntraff utenfor arbeidstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange milliarder trengs for å starte en bilfabrikk?

Du trenger flere presser for å presse ut alle delene du trenger, en bråte med sveise roboter for å sveise chassiset. pluss galvanisering, grunning og lakkering.

Så trenger du x antall 10000 arbeidere til å lage alt pluss montering, pluss x antall 1000 til å designe, kalkulere ting og lage software.

 

Eller du kan lage en bil til 10 million som koenigsegg, da trenger du mindre folk men desto mer kvalifisert.

 

Den eneste som har råd til å starte en bilfabrikk i Norge er Norge.

 

Trådløs lading er av en elbil er rett og slett svada hvordan skal de overføre 150 KW som en Tesla/Jaguar kan ta.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

0-100 på 2 sek med giring ?

 

Om ikke motorene de vil bruke er like effektive på alle turtall vil vel en girkasse gi økt rekkevidde. Det er jo likevel ikke noe i veien for at den kan nå godt over 100 i første gir.

 

Jeg tror forøvrig også at dette er et luftslott, men det er jo lov å håpe.

Lenke til kommentar

Personen som er registrert på firmaet/enkeltmannsforetaket har en bachelorgrad fra BI i markedsføring, gikk ut i år. Kan komme godt med når man skal lokke investorer :)

 

Eller en viral CV som kommer godt med når han skal søke jobb. :)

Lenke til kommentar

Trådløs lading er av en elbil er rett og slett svada hvordan skal de overføre 150 KW som en Tesla/Jaguar kan ta.

Effekten er lavere, men tanken er at ladeplaten skal ligge der du vanligvis parkerer, så når du kommer hjem lader bilen helt automatisk, det eneste du trenger å gjøre er å parkere. Å slippe å drasse med en kabel og plugge den inn i bilen hjelper veldig for folk som er vant til å kjøre fossilbil. Og ingen trenger å lade daglig, hjemme, med 150kW. 2,5kW holder i massevis. Skal du lade med høy effekt må du koble på en kabel som vanlig.

 

Og svada? Hmm... Se dette bildet: 

Porsche-Mission-E-inductive-charging-bat

 

Svada? Nei, Porsche ;)

Taycan skal støtte trådløs lading. 

Lenke til kommentar

Jeg er i hvert fall positiv til induktiv lading, men synes ikke noe om den plasseringen der. Den er utsatt for katter som sniker seg under bilen, snegler som kokes og stinker ut garasjen, snø utendørs, kompliserende og fordyrende å integrere systemet i bakken med alt av trekkerør, frostproblemer osv kontra å montere det på en vegg. Ladeplata bør være på støtfangeren bak venstre bakhjul, nært T2-pluggen av mange grunner. Mindre kabling internt i bilen sammenlignet med å ha den et annet sted enn T2-pluggen. Man bør primært rygge inn når man parkerer, både fordi det gir bedre sikkerhet for myke trafikkanter og fordi det er lettere å parkere trangt på den måten enn med fronten inn. T2-pluggen bør være på førersiden så føreren slipper å gå rundt bilen for å koble til kabelen, og dermed ha god plass på begge sider av bilen. Med T2-pluggen på førersiden kan man prioritere plass på den siden av bilen, på bekostning av passasjersiden når man parkerer. Bilen bør auto-parkere den siste halvmeteren sånn at den treffer ladeplata skånsomt og nøyaktig.

Lenke til kommentar

Bilen bør auto-parkere den siste halvmeteren sånn at den treffer ladeplata skånsomt og nøyaktig.

Treffe plata skånsomt? Induksjon er kontaktfritt så du trenger ikke treffe noe skånsomt. 

 

Plata kan fint ligge på gulvet i garasjen, kabelen kan ligge i lengderetning, dermed vil man aldri kjøre over den, og ingen rør blir nødvendig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...