Gå til innhold

Manglende trumf/viatrumf - hvem er ansvarlig?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hva gjør man når man kjøper varer, eller tegner avtaler hvor man blir lovet trumf tilsvarende flere hundre, kanskje tusener av kroner ikke kommer?

Ikke har viatrumf noe ansvar, skriver de selv.
Ikke har nettbutikken noe ansvar, skrives det.

Hvem er det som utbetaler trumfpoengene uten å sjekke at de faktisk utbetaler til rette vedkommende, og hva kan vi som kunder kreve/gjøre med at internkontrollen er så dårlig?

Mange vil nok føle seg svindlet og lurt når man tegner avtaler med abonnement og binding,  forhåndsbetaler ferien for så å bli nektet å få overført rabatten man blir lovet ved bestilling.

Er det ren svindel man blir utsatt for, med viten, vilje og uten evne til å rydde opp fra trumf sin side?

 

Utdrag fra viatrumf sine sider:

 

Hvis forespørselen din om manglende Trumf-bonus har blitt avvist, er det dessverre ikke noe vi kan gjøre.

Når krav om Trumf-bonus blir avvist blir vi ikke nødvendigvis informert om årsaken, men ofte skyldes dette at din bonus har blitt betalt som provisjon til et annet nettsted. Dette kan være et annet bonusnettsted eller en søkemotor. Uansett vil det ikke være mulig å få tilbake Trumf-bonusen din hvis den allerede har blitt betalt til et annet nettsted.

Vi er derfor veldig opptatt av at våre medlemmer skal klikke seg gjennom til nettbutikkene og fullføre transaksjonen sammenhengende. Ved å fjerne informasjonskapsler rett før du klikker deg gjennom vil også redusere sjansen for at et annet nettsted blir registrert som kilde og mottar din Trumf-bonus som provisjon.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det vil avhenge av årsaken til at det har gått galt.

 

Har kunden f.eks. ikke fulgt fremgangsmåten ViaTrumf beskriver vil dette falle på kundens kappe.

La oss si kunden har fulgt fremgangsmåten og kjøpet er bekreftet med Viatrumf. Er det da Viatrumf som er ansvarlig eller butikken man kjøper noe fra?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Det er nok ganske mange som er fortvilet etter sommerferien og som venter trumf etter de har bestilt både fly, hotell, leiebil med mer gjennom viatrumf, og trumfen uteblir eller feiler. Det forespeiles inntil 6 mnd behandlingstid.

Lenke til kommentar

La oss si kunden har fulgt fremgangsmåten og kjøpet er bekreftet med Viatrumf. Er det da Viatrumf som er ansvarlig eller butikken man kjøper noe fra?

Viatrumf som er vel ansvarlig men hjelper lite i praksis, komplettbank og trumfvisa har ligdene bonus poeng, men hjelper lite i praksis hvis det feiler under betalingen fordi butikken eller nettbutikken hadde  tekniske problemer under bestilling og det kan ikke endres senere.

Må gjerne prøve å ta slike saker til domstolen men tviler på du kommer veldig langt. Bedre å droppe bonus avtaler om du ikke får det.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har en case rundt dette. Ikke de helt store pengene, men eneste grunnen til at jeg bestilte det aktuelle hotellet var at jeg da fikk igjen en del penger i bonus. Viatrumf sier at det ikke er deres ansvar, Expedia sier det ikke er deres ansvar. Viatrumf pekte på en partner som behandler alle sakene -> https://www.topbenefitschemes.co.uk/

Disse svarer ikke på mail, men videresender mail til Viatrumf hvor de ønsker at all kommunikasjon skal gå direkte med viatrumf, og ikke med dem. Den eneste informasjonen jeg har fått er at det er en annen markedsføringskanal som er kreditert med salget.

Jeg har nå bedt både Viatrumf & https://www.topbenefitschemes.co.uk/ om all data de har som omhandler meg eller mine kjøp og henvist til GDPR. Dersom de har data på at en annen markedsføringskanal har blitt kreditert mitt salg, mener jeg at de bør kunne utdype hvem dette er. Jeg brukte helt bevisst viatrumf når jeg bestilte og skjønner ingenting. Det er ikke snakk om store summen, men det irriterer meg grenseløst at de skal holde på slik.

Det kan være fint om flere pusher på de, slik at det går an å få en faktisk kanal man kan henvende seg til ved usikkerheter rundt dette. Forbrukerrådet ønsket ikke å ta saken, da det ikke handlet om faktiske penger, men poeng. Dette synes jeg er dårlig ettersom poengene faktisk har en reell kroneverdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må nok ta saken videre fordi Viatrumf trenerer saken og hele tiden lyver og gir falsk informasjon til kundene. Man kan ikke forvente at de løser saken. Tidsfrister blir satt flere måneder frem i tid, og selvsagt bryter de dem, og det hele fremstår som tull og løgn.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 1.8.2019 den 23.06):

Det vil avhenge av årsaken til at det har gått galt.

Har kunden f.eks. ikke fulgt fremgangsmåten ViaTrumf beskriver vil dette falle på kundens kappe.

Men hva hvis det er trumf sin skyld? i prinsippet kan de gå ut fra ansvarfraskrivelse, siden man faktisk ikke betaler noe å bli kunde heller og man selv burde forstå det er for godt til å være sant. Men mangelfull support og skylde på tekniske problemer kan de, er bare uheldig de rammer kundene som blir lurt og får valget med å kanselere betalingen. Eller godta at man ikke får penger igjen. For i fleste tilfeller er tekniske problemer eller manglene informasjon årsaken til man lider tapet.

Samme problem er userneeds.com skal ha få folk å svare på undersøkelse bortkastet og ma får mye tusen verdiløse poeng man kan bytte i verdiløse gavekort eller håpløst vinne i lotteri etc.

Er jo slik hvis man går sivilt søksmål kan de jo leie advokater, og de taper minimalt fordi de ikke selger fysiks produkt trenger kun å gi 10% av avtalt så har kundene lite å klage over.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Foreløpig så har jeg begynt å purre både Viatrumf og deres underleverandør  https://www.topbenefitschemes.co.uk/ daglig.
Fikk idag en tilbakemelding fra viatrumf der de spurte om fremgangsmåten jeg bestilte hotellet mitt på, som nå er 1,5 år siden. Bare et slikt spørsmål synes jeg er for dårlig. Det betyr at de faktisk ikke har noe bevis, som de mener de har, for at en annen markedsføringskanal har blitt kreditert med salget.

Igår foretok jeg ca 60 anrop til https://www.topbenefitschemes.co.uk/ før noen i det hele tatt besvarte telefonen. Jeg tror at viatrumf blir irritert ved at jeg purrer deres underleverandør, fordi de da igjen får pes fra underleverandøren. Dessverre tror jeg dette er den "enkleste" veien å gå for å komme noe vei. Rett og slett irritere seg frem til dataen de har om hvilken markedsføringskanal som har blitt kreditert med salget, eller innrømme at de har løyet hele veien og funnet "en feil" som gjør at de endelig betaler meg pengene mine.

 

Edit: Har forøvrig, uten at jeg har troen på det, sendt en henvendelse til Finanstilsynet om det finnes noe organ som tar seg av slike saker med ansvarsfraskrivelse for poeng, ettersom forbrukerrådet ikke bryr seg.

Endret av simen929
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
14 minutes ago, simen929 said:

Foreløpig så har jeg begynt å purre både Viatrumf og deres underleverandør  https://www.topbenefitschemes.co.uk/ daglig.
Fikk idag en tilbakemelding fra viatrumf der de spurte om fremgangsmåten jeg bestilte hotellet mitt på, som nå er 1,5 år siden.

Når sendte du din første henvendelse i saken? Ved manglende registrering av bonus må du melde fra til ViaTrumf senest 100 dager etter at handelen ble gjennomført, ellers er bonusen tapt.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (9 timer siden):

Når sendte du din første henvendelse i saken? Ved manglende registrering av bonus må du melde fra til ViaTrumf senest 100 dager etter at handelen ble gjennomført, ellers er bonusen tapt.

Ca 60 dager etter ordredato. 

Kuhn Singhto skrev (9 timer siden):

Forbrukerrådet bør vel være relevant her.

 

Ikke ifølge dem selv. 

 

Nidar2 skrev (10 timer siden):

Flott, stå på! Kanskje man kan koble inn datatilsynet i denne saken også?

Tja, vi får se etterhvert som saken utvikler seg. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De har nå valgt etter 1,5 år å godskrive meg beløpet jeg har klaget på. 

Dette er jo positivt, men det endrer likevel ikke problemstillingen rundt ansvarsfraskrivelse. 
Jeg har tatt dette videre med forbrukerrådet, som ikke kunne ta saken. Jeg tok det derfor opp med finanstilsynet, bare for å høre om det finnes et organ som tar slike saker. De henviste meg til forbrukertilsynet. Tenker derfor å sende de en mail og sjekke litt rundt problemstillingen.

 

Edit: Et annet punkt er at jeg har bedt om all detaljert informasjon rundt meg ihht GDPR fra dem. Dette har jeg ikke mottatt. Jeg har mottatt hvilke nettbutikker jeg har klikket inn på via viatrumf, men ikke dato, tidspunkt, ingenting om kjøpene de hevder er kreditert hos andre. Dette betyr at de har informasjon om meg som de ikke leverer til meg, noe jeg mener er ganske alvorlig. Vurderer også å ta en runde med datatilsynet rundt dette.

Endret av simen929
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv blir jeg overasket om det er løsning i vente, etter jeg klaget over trumfkortet sist fikk jeg bare spørsmål om kundenr og hørte aldri noe mere fra dem, så vet ikke om trumfkort er så mye verdt gir ut gratis på meny så er lite service på slik.

Vet ikke om det er feil at har man vært tidligere trumfvisa eller shellmastercard kanselerer det og bytter til trumf kort får man kun samlet opp bonus men men får ikke brukt trumf tilbud butikkene har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er litt merkelig at forbrukertilsynet ikke vil ta saken. Dette er i høyeste grad noe forbrukere sliter med, og det kan se ut som om det er ren svindel på mange måter.

Når det gjelder datatilsynet så mener jeg det klart er lovbrudd og de bør absolutt se på saken.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Det er litt merkelig at forbrukertilsynet ikke vil ta saken. Dette er i høyeste grad noe forbrukere sliter med, og det kan se ut som om det er ren svindel på mange måter.

Når det gjelder datatilsynet så mener jeg det klart er lovbrudd og de bør absolutt se på saken.

Det er forbrukerrådet som ikke ville ta saken, ettersom det ikke handlet om "ekte penger", men poeng.

Jeg skal gå videre til forbrukertilsynet og høre litt med dem.

 

Nå er jo saken min forsåvidt løst, men det er fortsatt ganske irriterende at de skal kunne oppføre seg slik mot kunder som har handlet i god tro. I mitt hode er 10% cashback mer eller mindre det samme som 10% rabatt. Dersom jeg ikke får cashbacken har jeg blitt svindlet.Sannsynligvis ville jeg ikke gjort kjøpet om det var 10% dyrere. Slik er det nok flere som tenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg bruker mest re:member, men også både ViaTrumf og Kickback.no, og har hatt noen tilfeller der min cashback på re:member ikke har blitt registrert. Som regel er det uproblematisk å få dette ordnet, da de kan se om jeg har logget inn på riktig måte for å få kjøpet registrert. Hvis de ikke kan se at jeg har logget meg inn på det tidspunktet dette skjedde, blir jeg ikke godskrevet cashback i etterkant. Det er forsåvidt greit, så lenge de kan "bevise" dette, ligger nok feilen på min side. 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei. Jeg er 100 % sikker på at det er noe juks med via trumf. Jeg oppdaget nettopp at det forsvinner penger fra min via trumf konto uten at jeg har gjort uttak. Det er ikke snakk om store summen men jeg er sikker på at dette ikke er første gang. Jeg er begynt å ta vare på mailene som viser saldoen og på bare noen dager forsvant 28 kroner. 

Lenke til kommentar
Kattemora skrev (På 25.7.2022 den 10.49):

Hei. Jeg er 100 % sikker på at det er noe juks med via trumf. Jeg oppdaget nettopp at det forsvinner penger fra min via trumf konto uten at jeg har gjort uttak. Det er ikke snakk om store summen men jeg er sikker på at dette ikke er første gang. Jeg er begynt å ta vare på mailene som viser saldoen og på bare noen dager forsvant 28 kroner. 

Jeg har hatt Trumf i mange år (15 år?). Har fulgt ganske nøye med, da jeg alltid sjekker saldoen når jeg får sånne e-poster fra Meny eller Trumf. Har enda ikke lagt merke til at det har forsvunnet noen penger. Har også handlet på nettbutikker ved å gå inn på viatrumf, og kun en gang gikk det ikke (hadde da lagt en rabattkode i handlekurven, og nettbutikken godtok ikke både rabattkode og Trumf-bonus, noe som sto svart på hvitt men som jeg klarte å overse).

Hvis du går inn på saldo-oversikten, så skal det stå en minus-sum og en forklaring på hva det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...