Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Åpne låst maskin, windows passord


Anbefalte innlegg

I fare for å virke kriminell så spørr jeg :)

 

Kona har en pc på jobb som tas i bruk etter en tid. tidligere ansatt hadde da et passord for inlogging i Windows men dette er da glemt.

 

Man kommer seg inn i bios, og jeg har liggende en usb med windows 10.  kan jeg ordne dette på noen måte? eller må det reformateres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

I fare for å virke kriminell så spørr jeg :)

 

Kona har en pc på jobb som tas i bruk etter en tid. tidligere ansatt hadde da et passord for inlogging i Windows men dette er da glemt.

 

Dette er et spørsmål for IT-avdelingen på jobben til din kone.

 

Du vil nok bryte en del lover dersom du prøver å åpne denne PCen og jeg tviler egentlig på at du klarer det dersom den er kryptert, noe som er typisk for bedrift PCer. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Verdt å potensiellt få advarsel eller værre for å bryte seg inn i stedet for å snakke med IT?

Ville du tatt med dirkesett på jobb for å komme inn ett sted som er låst i stedet for å snakke med de som kan skaffe deg nøkkel? Dette er faktisk nesten det samme..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tror ikke noe er kryptert er nok bare brikt til office og mail. Er det en måte å resette maskinen om jeg booter fra den usb?

 

Jeg gjentar meg som aklla også gjør her: ta kontakt med IT-avdelingen. Dersom din kone ikke har tilgang til denne laptopen nå, så må hun få det av arbeidsgiver og deres IT-avdeling. 

 

Det blir som å bryte seg inn i et rom eller en annen enhet og er derfor ikke noe jeg vil oppfordre til som er grunnen til at jeg skrev i mitt første innlegg at man skal ta kontakt med IT-avdelingen. 

 

Med mindre man har fått laptopen fra jobben så skal man ta kontakt med IT-avdelingen før man eventuelt gjør noe som helst. Om du vil bli anmeldt for å bryte deg inn så er dette ditt valg. 

 

Er det enablet secureboot og tpm så blir det vanskelig å lure seg inn med det «gamle ny/reset admin bruker trikset»

Bedriftmaskiner som overtas av ansatte privat legger IT tilbake standard «kjøpe» Windows image på der jeg jobber.

 

Mtp. at de sikkert benytter seg av Windows 10 Pro så er det nok også en god del dyrere enn vanlig forbruks Windows så det gir mening absolutt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Bedrifter flest har volumlisenser, altså betaler de pr pc pr år. Denne lisensen kan de ikke gi ut uten at de betaler for den hvert år for hver klient. Bedriften vil så klart ikke betale årlig lisens for pc'r de har gitt bort.

 

Er ofte med en cd-key klistret på pc'n, denne er gratis å bruke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...