leifeinar Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 I fare for å virke kriminell så spørr jeg Kona har en pc på jobb som tas i bruk etter en tid. tidligere ansatt hadde da et passord for inlogging i Windows men dette er da glemt. Man kommer seg inn i bios, og jeg har liggende en usb med windows 10. kan jeg ordne dette på noen måte? eller må det reformateres? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) I fare for å virke kriminell så spørr jeg Kona har en pc på jobb som tas i bruk etter en tid. tidligere ansatt hadde da et passord for inlogging i Windows men dette er da glemt. Dette er et spørsmål for IT-avdelingen på jobben til din kone. Du vil nok bryte en del lover dersom du prøver å åpne denne PCen og jeg tviler egentlig på at du klarer det dersom den er kryptert, noe som er typisk for bedrift PCer. Endret 1. august 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 Tror ikke noe er kryptert ? er nok bare brikt til office og mail. Er det en måte å resette maskinen om jeg booter fra den usb? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Snakk med IT, så fikser de det Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Er nok en AD bruker og dersom de har noe fornuftige IT folk der så har ikke maskinen noen aktive lokale brukere 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Joda, det finnes enkel metode til å komme seg inn i Windows med å resette passordet. Men den metoden jeg tenker på, den kan kanskje ikke brukes hvis maskinen er kryptert. Hvilken Windows verjson er det snakk om? Endret 1. august 2019 av Chavalito Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Verdt å potensiellt få advarsel eller værre for å bryte seg inn i stedet for å snakke med IT? Ville du tatt med dirkesett på jobb for å komme inn ett sted som er låst i stedet for å snakke med de som kan skaffe deg nøkkel? Dette er faktisk nesten det samme.. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Er det enablet ting som secureboot, bitlocker og tpm så blir det vanskelig å lure seg inn med det «gamle ny/reset admin bruker trikset» Bedriftmaskiner som overtas av ansatte privat legger IT tilbake standard «kjøpe» Windows image på der jeg jobber. Endret 1. august 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Tror ikke noe er kryptert er nok bare brikt til office og mail. Er det en måte å resette maskinen om jeg booter fra den usb? Jeg gjentar meg som aklla også gjør her: ta kontakt med IT-avdelingen. Dersom din kone ikke har tilgang til denne laptopen nå, så må hun få det av arbeidsgiver og deres IT-avdeling. Det blir som å bryte seg inn i et rom eller en annen enhet og er derfor ikke noe jeg vil oppfordre til som er grunnen til at jeg skrev i mitt første innlegg at man skal ta kontakt med IT-avdelingen. Med mindre man har fått laptopen fra jobben så skal man ta kontakt med IT-avdelingen før man eventuelt gjør noe som helst. Om du vil bli anmeldt for å bryte deg inn så er dette ditt valg. Er det enablet secureboot og tpm så blir det vanskelig å lure seg inn med det «gamle ny/reset admin bruker trikset» Bedriftmaskiner som overtas av ansatte privat legger IT tilbake standard «kjøpe» Windows image på der jeg jobber. Mtp. at de sikkert benytter seg av Windows 10 Pro så er det nok også en god del dyrere enn vanlig forbruks Windows så det gir mening absolutt. Endret 1. august 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Bedrifter flest har volumlisenser, altså betaler de pr pc pr år. Denne lisensen kan de ikke gi ut uten at de betaler for den hvert år for hver klient. Bedriften vil så klart ikke betale årlig lisens for pc'r de har gitt bort. Er ofte med en cd-key klistret på pc'n, denne er gratis å bruke Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 itavdeling kontaktet og problemet løst 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå