Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Filmet en som tyvkoblet en Voi el-sparkesykkel, tipse politiet eller si ifra til Voi?

DeluxProduct

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hva står det når du huker av på «Innbrudd eller tyveri fra bolig, bod, hytte eller bil» og klikker neste? Jo, at du må møte hos din lokale politistasjon. Dette forumet er seriøst av og til en parodi på inkompetanse og uvitenhet.

Du har faktisk rett i din påstand i siste setning ...  (forøvrig er det mulig å redigere når man ikke klarer å legge ut ett bilde engang riktig)

Skal vi se ...

Anmelde tyveri med ukjent gjerningsperson kan du gjøre på nett.

Nei det kan du ikke. Dessuten er det også snakk om innbrudd.

Du påstår altså at man ikke kan anmelde tyveri (med ukjent gjerningsperson). Dette stemmer altså ikke, selv om det er endel begrensninger.

Som politiet selv sier: "Du kan anmelde tyveri og skadeverk med ukjent gjerningsperson digitalt."

Endret av K.S
Lenke til kommentar

Du har faktisk rett i din påstand i siste setning ... (forøvrig er det mulig å redigere når man ikke klarer å legge ut ett bilde engang riktig)

Skal vi se ...

Du påstår altså at man ikke kan anmelde tyveri (med ukjent gjerningsperson). Dette stemmer altså ikke, selv om det er endel begrensninger.

Som politiet selv sier: "Du kan anmelde tyveri og skadeverk med ukjent gjerningsperson digitalt."

Men ser du ikke bildet jeg nettopp postet? Det står klart og tydelig at jeg må møte hos politiet for å anmelde det jeg ønsker. Du kan anmelde lommetyveri og sykkeltyveri på nett, ikke innbrudd og tyveri fra bolighus.
Lenke til kommentar

Men ser du ikke bildet jeg nettopp postet? Det står klart og tydelig at jeg må møte hos politiet for å anmelde det jeg ønsker. Du kan anmelde lommetyveri og sykkeltyveri på nett, ikke innbrudd og tyveri fra bolighus.

Ikke alltid like lett å forstå når man har parodi på inkompetanse og uvitenhet på hvordan og hvorfor man siterer og svarer i ett forum.

Lenke til kommentar

Ikke alltid like lett å forstå når man har parodi på inkompetanse og uvitenhet på hvordan og hvorfor man siterer og svarer i ett forum.

Gratulerer, du fant noe å ta meg på. Vil du ha diplomet for overlegne siterings- og forumkvalifikasjoner tilsendt digitalt eller per brevpost?
Lenke til kommentar

Gratulerer, du fant noe å ta meg på.

Jeg ga kun en link til fakta som støttet utsagnet du benektet - du ville kverulere og komme med usakligheter som reaksjon på det. Litt morsomt er det dog at ditt eget utsagn, samt posting av bilde jo beviser at utsagnet er riktig - karma is a bitch ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ga kun en link til fakta som støttet utsagnet du benektet - du ville kverulere og komme med usakligheter som reaksjon på det. Litt morsomt er det dog at ditt eget utsagn, samt posting av bilde jo beviser at utsagnet er riktig - karma is a bitch ;)

Mener du fortsatt at jeg kan anmelde innbrudd og tyveri fra boder her i sameier på internett, eller har du innsett at du tok feil? Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Mener du fortsatt at jeg kan anmelde innbrudd og tyveri fra boder her i sameier på internett, eller har du innsett at du tok feil?

At du lager en stråmann for at "jeg tok deg" (dine ord) viser vel bare at du ikke er interessert i å bli tatt i noe - likt med at  du ikke syns folk skal være oppmerksom og følge med slik at kriminelle kan bli tatt

Usakligheter er en ting, men når stråmenn i tillegg entrer banen, så skygger jeg banen. Da blir det for mye ... parodi på inkompetanse og uvitenhet for meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du fortsatt at jeg kan anmelde innbrudd og tyveri fra boder her i sameier på internett, eller har du innsett at du tok feil?

Jeg foreslår at du sender en e-post der du beskriver hendelsen i så god detalj som mulig til ditt politidistrikt neste gang du vil anmelde et innbrudd. Husk å få med gjerningssted, gjerningstidspunkt og ditt navn/fødselsdato så de slipper å gjette hvem du er eller hvor/når det skjedde. Da får du fasitsvaret på om du kan levere anmeldelsen uten å stå i kø på politistasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du sender en e-post der du beskriver hendelsen i så god detalj som mulig til ditt politidistrikt neste gang du vil anmelde et innbrudd. Husk å få med gjerningssted, gjerningstidspunkt og ditt navn/fødselsdato så de slipper å gjette hvem du er eller hvor/når det skjedde. Da får du fasitsvaret på om du kan levere anmeldelsen uten å stå i kø på politistasjonen.

Som jeg har påpekt flere ganger nå så er det, av flere grunner - blant annet et signaturkrav, ikke mulig å levere anmeldelser for slike lovbrudd digitalt.
Lenke til kommentar

Som jeg har påpekt flere ganger nå så er det, av flere grunner - blant annet et signaturkrav, ikke mulig å levere anmeldelser for slike lovbrudd digitalt.

Her tar du rett og slett feil. Om du går gjennom veilederen for å anmelde tyveri vil du se at du ikke blir bedt om å signere (digitalt eller analogt) for å levere en nettanmeldelse. Det samme gjelder for å anmelde per e-post.

Lenke til kommentar

Her tar du rett og slett feil. Om du går gjennom veilederen for å anmelde tyveri vil du se at du ikke blir bedt om å signere (digitalt eller analogt) for å levere en nettanmeldelse. Det samme gjelder for å anmelde per e-post.

81214xdc5fd.jpg

Fått bekreftet av muntlig politiet at man ikke kan anmelde dette på nettet.

Lenke til kommentar

I sameiet hvor jeg er styremedlem hadde vi innbrudd og hærverk av dør døra for en uke siden. Tror du jeg har anmeldt forholdet? Det er uvedkommende som kommer seg inn i bygget og forsøker å stjele så godt som daglig. Dette er ikke noe politiet bruker tid på.

Joda, saken blir mest sannsynlig henlagt. MEN hvis det ikke anmeldes, får man heller ikke noe igjen på forsikringen. Kanskje ikke så mye verdi i det som ble stjålet, men å reparere en ødelagt dør kan da koste noen kroner. Dette er kostnader som går direkte over på beboerne i sameiet.

I tillegg så er en anmeldelse verdifullt på den måten at det blir registrert. Hvis man på et tidspunkt faktisk får tatt gjerningspersonen på fersk gjerning, så kan kanskje vedkommende knyttes til flere av innbruddene og straffes for det. I tillegg er statistikk av en viss verdi av flere grunner.

Å være styremedlem gir deg et visst ansvar. Både du, resten av styret, og ikke minst styreleder, burde ha en ordning hvor dere for eksempel rullerer på hvem som leverer anmeldelse. Hvis man ser bort fra de bagatellmessige små innbruddene uten tyveri av betydelige verdier, og konsentrerer seg om de med materielle skader og tyveri av en viss verdi, så kan det ikke være så mange tilfellene pr. styremedlem i løpet av et år.

Jeg har selv bodd i en gammel bygård i Oslo sentrum/østkanten med dårlig sikring og dårlige dører. I løpet av de ti årene jeg bodde der, var det ett innbrudd i kjellerbodene, og ett innbrudd som gikk ut over to av leilighetene. Så jeg nekter å tro at dere har innbrudd "så godt som daglig". I så fall ville jeg i hvert fall anmeldt det, fordi det gir beboerne en stor grad av utrygghet, og da vil jeg si at styret er inkompetent som ikke gidder å bry seg og ikke tar nødvendige forholdsregler for å unngå at det skjer igjen. Bygården/borettslaget kan også fort få ry på seg for å være et sted hvor sameiet ikke bryr seg, så det er fritt frem å bryte seg inn for å se om det er noe spennende der fordi man blir ikke anmeldt uansett.

Det vi imidlertid fikk et problem med på et tidspunkt, var at uvedkommende dumpet større mengder søppel i bakgården vår, fylte opp søppeltønnene og slikt. Styret (jeg var styremedlem) tok forholdsregler som fjernet problemet.

Tar du deg en runde ute nå på kvelden vil du se pågående sykkeltyverier på hvert gatehjørne. Du vil se åpenlyst salg av narkotika, eller folk som går og kjenner på bildører. Det du skriver om er helt ærlig så bagatellmessig of tåpelig at jeg har vanskelig for å tro at du er seriøs.

I løpet av 20 årene jeg har bodd i Oslo, har jeg ikke sett så mye av dette (en og annen afrikaner som selger narkotika finner man riktignok her og der). Men la oss nå si at dette skjer på hvert gatehjørne, så er det fordi det er for mange som ikke bryr seg, slik som deg. Trådstarter viser seg å faktisk være en god borger fordi han ønsker ikke at slikt skal skje. I det lange løp så påvirker dette oss alle i form av høyere pris på forsikringer, høyere pris på tjenester som sparkesykler fordi tapet må dekkes inn et sted og lignende. Hadde flere faktisk tatt bilder, video og på andre måter dokumentert det som skjer, så hadde færre turt å bare ture frem som de gjør.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bygården/borettslaget kan også fort få ry på seg for å være et sted hvor sameiet ikke bryr seg, så det er fritt frem å bryte seg inn for å se om det er noe spennende der fordi man blir ikke anmeldt uansett.

Hadde innbrudd i garasjeanlegg hos oss - selvfølgelig må man da vurdere eventuelle tiltak, men det tilsier ikke at man ikke anmelder det, så dette ble gjort. Ble vel henlagt etter en tid, men politiet har faktisk prioritert å ta seg flere turer hit enn hva de hadde før dette skjedde.

Lenke til kommentar

81214xdc5fd.jpg

Fått bekreftet av muntlig politiet at man ikke kan anmelde dette på nettet.

Her må du holde tunga rett i munnen. Du kan ikke anmelde dette ved å benytte skjemaet på politiets nettside (som jeg antar er det du har fått bekreftet muntlig). Du KAN derimot anmelde det ved å sende en e-post til politidistriktet.

Politiet skal i utgangspunktet ikke avvise varsler om lovbrudd, derfor er det blitt slik at kart og terreng ikke stemmer helt overens når det gjelder informasjonen om anmeldelser.

Jeg oppfordrer nok en gang til å sende en e-post med en anmeldelse neste gang du vil anmelde noe slik at du kan få et fasitsvar.

Endret av Vegard#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, saken blir mest sannsynlig henlagt. MEN hvis det ikke anmeldes, får man heller ikke noe igjen på forsikringen. Kanskje ikke så mye verdi i det som ble stjålet, men å reparere en ødelagt dør kan da koste noen kroner. Dette er kostnader som går direkte over på beboerne i sameiet.

I tillegg så er en anmeldelse verdifullt på den måten at det blir registrert. Hvis man på et tidspunkt faktisk får tatt gjerningspersonen på fersk gjerning, så kan kanskje vedkommende knyttes til flere av innbruddene og straffes for det. I tillegg er statistikk av en viss verdi av flere grunner.

Å være styremedlem gir deg et visst ansvar. Både du, resten av styret, og ikke minst styreleder, burde ha en ordning hvor dere for eksempel rullerer på hvem som leverer anmeldelse. Hvis man ser bort fra de bagatellmessige små innbruddene uten tyveri av betydelige verdier, og konsentrerer seg om de med materielle skader og tyveri av en viss verdi, så kan det ikke være så mange tilfellene pr. styremedlem i løpet av et år.

Jeg har selv bodd i en gammel bygård i Oslo sentrum/østkanten med dårlig sikring og dårlige dører. I løpet av de ti årene jeg bodde der, var det ett innbrudd i kjellerbodene, og ett innbrudd som gikk ut over to av leilighetene. Så jeg nekter å tro at dere har innbrudd "så godt som daglig". I så fall ville jeg i hvert fall anmeldt det, fordi det gir beboerne en stor grad av utrygghet, og da vil jeg si at styret er inkompetent som ikke gidder å bry seg og ikke tar nødvendige forholdsregler for å unngå at det skjer igjen. Bygården/borettslaget kan også fort få ry på seg for å være et sted hvor sameiet ikke bryr seg, så det er fritt frem å bryte seg inn for å se om det er noe spennende der fordi man blir ikke anmeldt uansett.

Det vi imidlertid fikk et problem med på et tidspunkt, var at uvedkommende dumpet større mengder søppel i bakgården vår, fylte opp søppeltønnene og slikt. Styret (jeg var styremedlem) tok forholdsregler som fjernet problemet.

I løpet av 20 årene jeg har bodd i Oslo, har jeg ikke sett så mye av dette (en og annen afrikaner som selger narkotika finner man riktignok her og der). Men la oss nå si at dette skjer på hvert gatehjørne, så er det fordi det er for mange som ikke bryr seg, slik som deg. Trådstarter viser seg å faktisk være en god borger fordi han ønsker ikke at slikt skal skje. I det lange løp så påvirker dette oss alle i form av høyere pris på forsikringer, høyere pris på tjenester som sparkesykler fordi tapet må dekkes inn et sted og lignende. Hadde flere faktisk tatt bilder, video og på andre måter dokumentert det som skjer, så hadde færre turt å bare ture frem som de gjør.

Slike saker blir ikke "mest sannsynlig" henlagt, de blir garantert henlagt. 

Det er ingen vits å bruke forsikringen på noe slikt, da den har egenandel på kr 12 000,- Det er en del mer enn hva låsesmeden tar for å reparere den innbruddssikre døra. 

Når det gjelder innholdet i bodene, dekkes dette som alltid kun av beboernes eventuelle innboforsikringer. I de fleste tilfeller er det snakk om små verdier, da ingen lagrer verdifulle gjenstander i en bod. 

Hvilke forholdsregler er det du snakker om at styret skal ta? Bygget er konstruert slik at det av brannsikkerhetsmessige hensyn ikke er lovlig å låse døra inn til det ene av bodområdene. Som sagt vurderes det å installere full kameraovervåking, men dersom man skal man ta vare på opptakene er det svært strenge regler for hvordan dette brukes, lagres, tilganger etc. Alt dette koster mye penger. Dessuten er det ikke alle som ønsker å bli overvåket, heller. Til dette kommer også at de som faktisk bryter seg inn antakelig gir blaffen i om de blir filmet og eventuelt tatt. 

Det er ikke innbrudd daglig, men at det er en og annen som lusker rundt daglig og ser etter noe å stjele er det. Reelle innbrudd med boltesaks og brekkjern er ikke like ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...