DeluxProduct Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Jeg og min bror kjørte våre egne private el-sparkesykler idag. Jeg kjørte også med en GoPro festet på kroppen. Vi merket oss en som kjørte i stor hastighet på en Voi el-sparkesykkel. Vi ble oppmerksom på den el-sparkesyklisten, fordi han kjørte raskere enn den tillate grensen på max 22km\t. Vi tenkte at den måtte være tuklet med, for å kunne klare den hastigheten som el-sparkesyklisten kjørte i. Den så ut til å ha en hastighet på rundt 30km\t. Vi stoppet og fulgte med den fyren. Han parkerte el-sparkesykkelen, og fant en ny en av samme merke og modell. Han gikk til et litt avsidesliggende sted, og holdt på med el-sparkesykkelen. Vi så at han tuklet med noe. Etter ca. 5 minutter, så kjørte han bort med den nye han tok. Vi dro dit han satt fra seg den forrige el-sparkesykkelen, og vi så at det manglet en av\på knapp på den el-sparkesykkelen. Kretskortet lå tilgjengelig, og synlig under der knappen skal være. Vi gikk så bort til den avsidesliggende plassen, hvor han hadde tatt med seg den nye el-sparkesykkelen. Vi fant en av\på knapp, som da tilhører den nye el-sparkesykkelen han hadde tatt med seg bort dit. Dette betyr at han hadde tatt løsnet av\på knappen, og da tuklet med el-sparkesykkelen. Dette er da tyvkobling og også hærverk. Han har da sikkert forbigått systemet til Segway\Voi, ved å gjøre noe med kretskortet. Han har da også tuklet noe ekstra, slik at hastigheten ble over den tillate grensen. Han drev også å bremset noe stygt, slik at den luktet svidd gummi der han kjørte og bremset. Hvem burde jeg si fra om dette til, og er det noen vits i å tipse politiet, eller burde jeg heller si fra til Voi, som evt. kan ta dette videre, siden det var deres el-sparkesykkel? Hvordan stiller loven seg om dette med å eksempelvis gi bildet av fyren til Voi, og burde jeg ikke gi fra bildet, før politiet etterspør dette, siden jeg ikke har lov til å dele ut bilder av andre? Hvis noen av dere er "hunter" for Voi, så vet dere hvorfor noen av Voi sine el-sparkesykler mangler av\på knapp, og da også hvorfor dem evt. kjører fortere enn 22km\t. Endret 31. juli 2019 av DeluxProduct 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Er det ikkje fornuftig å kontakte begge? Politiet bør få vite om dette då det bpde er hærverk, trafikkfarleg, og ikkje minst ein fare for andre brukarar som låner sparkesykkelen i den tru at den er fartsbegrensa. Voi bør kontaktast for å sikre oppfølging av saka og for at dei skal kunne gjere nødvendige endringar for å unngå at det skjer igjen, som f.eks ved å legge inn alarm dersom sparkesykkelen forflyttar seg i over 25 km/t. Eg ser ingen utfordringar med å vise bilde/film til andre. Gopro-kamera er ikkje overvåkning og det er filma i det offentlege rom. Det einaste du ikkje har lov til er å publisere bilde/video der gjerningsmannen er identifiserbar. Å vise bildet til ein annan person er ikkje publisering. 7 Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Er det ikkje fornuftig å kontakte begge? Politiet bør få vite om dette då det bpde er hærverk, trafikkfarleg, og ikkje minst ein fare for andre brukarar som låner sparkesykkelen i den tru at den er fartsbegrensa. Voi bør kontaktast for å sikre oppfølging av saka og for at dei skal kunne gjere nødvendige endringar for å unngå at det skjer igjen, som f.eks ved å legge inn alarm dersom sparkesykkelen forflyttar seg i over 25 km/t. Eg ser ingen utfordringar med å vise bilde/film til andre. Gopro-kamera er ikkje overvåkning og det er filma i det offentlege rom. Det einaste du ikkje har lov til er å publisere bilde/video der gjerningsmannen er identifiserbar. Å vise bildet til ein annan person er ikkje publisering. Jeg skal sladde over ansiktet på personen, noe jeg er forsåvidt var klar over, før jeg evt. legger ut noe video på nettjenester. Men hva med de andre menneskene som jeg treffer på rundt omkring, og som da kommer med på videoen, og som da ikke har noe med gjerningsmannen å gjøre, MÅ jeg sladde dem bort også, og det samme med bilnummere på alle biler som kjører forbi? Spør bare, siden jeg har sett videoer på VG-TV, hvor det har blitt sladdet bort bilnummer og ansikter på folk som bare går\kjører forbi. Å sladde over "alt og alle" kan bli litt av en jobb, i så tilfelle. Vil også uansett sladde over ansiktet på barn, hvis noen vises på videoen. Er også veldig forsiktig, med tanke på personvernet, og jeg ønsker ikke å bli anmeldt for evt. brudd på dette. Men uansett, så vet jeg (etter litt tenketid) hva personen gjorde med el-sparkesykkelen, og hvordan han klarte å bypasse systemet til Segway\Voi. Jeg vil selvfølgelig ikke si det her. Jeg skal tipse Voi om dette og fortelle hva dem kan gjøre med dette for unngå at systemet kan bypasses på denne måten. Som elektromekaniker, så har jeg vært borti lignende før, når jeg tenker meg om. Endret 1. august 2019 av DeluxProduct 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Hadde eg vært deg så ville eg latt være å publisere videoen, send den over til politiet, Voi og eventuelt journalistar men ikkje publiser den sjølv. Du har lite igjen for å dele videoen på f.eks. Facebook, og det einaste du risikerer er pes rundt spørsmåla om personvern. La heller politiet, voi eller journalisten ta vurderinga på kva som skal sladdast dersom dei vil publisere videoen, det er ingen grunn til at du skal stå ansvarleg for publiseringa. Slik som du forklarer innholdet i videoen så skal det ikkje være nødvendig å sladde anna enn gjerningsmannen. Det er lov til publisere bilder og videoer som viser personar som ikkje har gitt sitt samtykke dersom det inngår som ein del av eit situasjonsbilde dereventuelle personar i bakgrunnen som ein del av ei gruppe eller saka har allmenn interesse, og ikkje er meint som motivet i bildet/videoen. Det at vil være mogleg å kjenne igjen at Per gjekk nedover storgata medan du filma, eller at hendelsen skjedde i nærheiten der bilen til Kari stod parkert er personopplysningar, men det er ikkje opplysningar som du er pliktig til å innhente samtykke for å kunne publisere dersom du har filma det eigentlege motivet på opa gate. Så f.eks. bilskilt er vanlegvis ikkje nødvendig å sladde, men du vil ofte sjå at journalistar rutinemessig sladder bilskilta likevel, då fordi at det er ei irrelevant opplysning for saka som skal belysast, og fordi at sjølv om du ikkje er pliktig til å skjule kven som har bevegd seg ute i det offentlege rom, så er det vanleg høfligheit. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Først til polisen, så til VOI. Ellers tar polisen kontakt med VOI. Ellers gir polisen veiledning. 2 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor du mener det er 22 km/t, og ikke 20 km/t som det står i forskriften, som er maksimal tillatte hastighet? Ellers virker det som du bryr deg litt vel mye om hva andre driver med. Er du ny i byen? 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor du mener det er 22 km/t, og ikke 20 km/t som det står i forskriften, som er maksimal tillatte hastighet? Ellers virker det som du bryr deg litt vel mye om hva andre driver med. Er du ny i byen? 1) I lovverket står det så langt jeg har forstått også pluss minus 10% slingringsmonn. Da kan man kjøre i 22 km/t uten å bli straffet for det. Men ja, den skal vel være stilt inn på 20 km/t da. 2) Skal vanlige, ærlige folk ha dårlig samvittighet for å ha god etisk sans og melde fra om mistenkelig adferd? Hvis det viser seg å ikke være noe kriminelt, så går det jo greit likevel? 7 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Si ifra til politi og Voi. Usikker på hva det skal være godt for å sende saken til avisene, selv om det unektelig nok har en viss nyhetsverdi. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Så lenge dette ikke er et utbredt problem, ville jeg latt være å gjøre noe. Jeg tror bare det var en som syntes det var gøy å teste kapasiteten på sykkelen, den ene gangen. Det er et større samfunnsproblem at man risikerer å bli filmet overalt. 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Ellers virker det som du bryr deg litt vel mye om hva andre driver med. At folk følger med og er oppmerksomme er hele samfunnet tjent med, med ett unntak. 7 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 At folk følger med og er oppmerksomme er hele samfunnet tjent med, med ett unntak.Du får det travelt hvis du skal leke politi i Oslo. Kriminalitet skjer åpenlyst, overalt, og hele tiden. Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Du får det travelt hvis du skal leke politi i Oslo. Kriminalitet skjer åpenlyst, overalt, og hele tiden. Det er da forskjellige alvorlighetsgrader da. Hærverk og tyvkobling synes jeg det er greit å varsle om. Vil tro de fleste er enig her. Jeg leker heller ikke politi. En sjelden gang, så skjer slike ting jeg beskriver. En skal da heller ikke la kriminalitet gå sin gang, og la være rapportere slikt, bare fordi det "skjer hele tiden". Hvis ingen sier ifra, og hvis det ikke utøves konsekvenser mot dem som gjør uønskede handlinger, da vil vi ligne et lovløst samfunn, hvor kriminalitet lønner seg. Kriminaliteten blir også da værre, hvis ingen lærer konsekvensene av den uønskede oppførselen dem viser. Så lenge dette ikke er et utbredt problem, ville jeg latt være å gjøre noe. Jeg tror bare det var en som syntes det var gøy å teste kapasiteten på sykkelen, den ene gangen. Har sett en del el-sparkesykler, som mangler den power-knappen. Flere er også reparert ved å plassere en metallbit istedenfor. Og han fyren som rotet med kretskortet, har ikke bare gjort dette en gang, men flere ganger. Selv om jeg vet om bare 2 tilfeller hvor han gjorde det, så er det sannsynlig å tro at han fortsetter med dette. Tror Voi burde bli glad for at slike blir tatt, da det koster penger å drifte tjenesten og reparere sykler, og evt. kjøpe nye. Dette kan igjen medføre at prisene går opp, når det gjelder leien. En skal ikke rote slikt med ting som en ikke eier. Det er hærverk. Det er et større samfunnsproblem at man risikerer å bli filmet overalt. Heldigvis bor vi ikke i Nord-Korea. Vi står fritt i et åpent samfunn, til å filme på offentlig sted. Om noen ikke liker denne praksisen, da burde en holde seg hjemme. Man finner kameraer overalt, og både du og jeg, har nok blitt filmet og fotografert flere ganger av turister som farter rundt. At jeg kjører rundt med GoPro, er ikke grunnet skumle hensikter. Jeg har av egen erfaring, funnet ut hvor viktig det er med bevis hvis noe skulle skje i trafikken. At jeg bruker GoPro, er for min egen sikkerhet, og da for å bevise min uskyld, da mange bilførere er veldig til å forsøke unngå ansvar for de feilene dem gjør, og prøve sette skylden på en syklist. Jeg er i den tro, at hvis en ikke gjør noe galt og ikke har noe å skjule, så burde en ikke være redd for å bli filmet på offentlig sted, og da mener jeg med vanlig kamera og ikke et fastmontert overvåkningskamera ala "Big Brother". Hvis noen vil ta bilde av meg på offentlig sted, så må dem gjerne gjøre det. Men publisering er som sagt en annen ting. At noen vil være redd for å bli stilt til ansvar for de handlingene dem gjør, kan jeg se det positive i, da dem kanskje vil starte å tenke seg om før dem gjør noe dem ikke burde. Endret 1. august 2019 av DeluxProduct 3 Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Hadde eg vært deg så ville eg latt være å publisere videoen, send den over til politiet, Voi og eventuelt journalistar men ikkje publiser den sjølv. Du har lite igjen for å dele videoen på f.eks. Facebook, og det einaste du risikerer er pes rundt spørsmåla om personvern. La heller politiet, voi eller journalisten ta vurderinga på kva som skal sladdast dersom dei vil publisere videoen, det er ingen grunn til at du skal stå ansvarleg for publiseringa. Skal vurdere hva jeg gjør. Kommer nok ihvertfall til å la politiet få se videoens innhold, og da la dem ta dette videre, om dem mener det er riktig å gjøre det. Dette vil jeg gjøre selv om flere her ikke liker den tanken. Hvis jeg legger ut videoen, så vil jeg sørge for at ingen personvern blir brutt, og at gjerningspersonen blir uidentifiserbar. Jeg vil nok sannsynligvis bare legge ut deler av klippet, hvor gjerningspersonen kjører fort på fortauet, og ikke det tidspunktet han tukler med el-sparkesykkelen. Jeg lar bare politiet og evt. Voi få tilgang til den biten. Det tror jeg er fornuftig. Takk for dine og alle andres innspill. Endret 2. august 2019 av DeluxProduct 1 Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Av disse grunner ville jeg ikke publisert videoen: 1. Media elsker slike saker de kan lage oppstyr rundt, og føye i rekka over saker om sparkesyklene. Jeg ser ingen lærdom i videoen av allmenn interesse. 2: Gjør flere klare over muligheten til å tukle med de, og kan vekke interesse til å drive med sånt. Å varsle Voi vil la dem fikse deler av problemet/mulighetene, samtidig som media hjelper til å spre videoen så folk vet om muligheten. Samtidig, så kan du fint få noen kroner for den. Har sikkert flere grunner, men kommer ikke helt fram nå. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Det er da forskjellige alvorlighetsgrader da. Hærverk og tyvkobling synes jeg det er greit å varsle om. Vil tro de fleste er enig her. Jeg leker heller ikke politi. En sjelden gang, så skjer slike ting jeg beskriver. En skal da heller ikke la kriminalitet gå sin gang, og la være rapportere slikt, bare fordi det "skjer hele tiden". Hvis ingen sier ifra, og hvis det ikke utøves konsekvenser mot dem som gjør uønskede handlinger, da vil vi ligne et lovløst samfunn, hvor kriminalitet lønner seg. Kriminaliteten blir også da værre, hvis ingen lærer konsekvensene av den uønskede oppførselen dem viser. . I sameiet hvor jeg er styremedlem hadde vi innbrudd og hærverk av dør døra for en uke siden. Tror du jeg har anmeldt forholdet? Det er uvedkommende som kommer seg inn i bygget og forsøker å stjele så godt som daglig. Dette er ikke noe politiet bruker tid på. Tar du deg en runde ute nå på kvelden vil du se pågående sykkeltyverier på hvert gatehjørne. Du vil se åpenlyst salg av narkotika, eller folk som går og kjenner på bildører. Det du skriver om er helt ærlig så bagatellmessig of tåpelig at jeg har vanskelig for å tro at du er seriøs. 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 I sameiet hvor jeg er styremedlem hadde vi innbrudd og hærverk av dør døra for en uke siden. Bare så synd at det sameiet har styremedlem som hverken følger med eller er oppmerksom. Så denne kunne passert under utførelse av lovbrudd, for denne mener man ikke skal bry seg om hva andre driver med - man skal ikke leke politi visstnok 7 Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 2. august 2019 Forfatter Del Skrevet 2. august 2019 Av disse grunner ville jeg ikke publisert videoen: 1. Media elsker slike saker de kan lage oppstyr rundt, og føye i rekka over saker om sparkesyklene. Jeg ser ingen lærdom i videoen av allmenn interesse. 2: Gjør flere klare over muligheten til å tukle med de, og kan vekke interesse til å drive med sånt. Å varsle Voi vil la dem fikse deler av problemet/mulighetene, samtidig som media hjelper til å spre videoen så folk vet om muligheten. Samtidig, så kan du fint få noen kroner for den. Har sikkert flere grunner, men kommer ikke helt fram nå. Jeg skal ihvertfall informere Voi om dette, slik at dem kan fikse denne eksisterende muligheten til å tukle med dems el-sparkesykler. Har ingen planer om å tjene penger på dette klippet. Det er ikke penger det handler om fra min side. Penger trenger jeg ikke. Det er lite sannsynlig at jeg gir media tilgang. Det blir nok bare politi og Voi som jeg da kontakter. 3 Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 2. august 2019 Forfatter Del Skrevet 2. august 2019 (endret) I sameiet hvor jeg er styremedlem hadde vi innbrudd og hærverk av dør døra for en uke siden. Tror du jeg har anmeldt forholdet? Det er uvedkommende som kommer seg inn i bygget og forsøker å stjele så godt som daglig. Dette er ikke noe politiet bruker tid på. Tar du deg en runde ute nå på kvelden vil du se pågående sykkeltyverier på hvert gatehjørne. Du vil se åpenlyst salg av narkotika, eller folk som går og kjenner på bildører. Det du skriver om er helt ærlig så bagatellmessig of tåpelig at jeg har vanskelig for å tro at du er seriøs. Jeg tror jeg aldri før, har erfart slik motstand mot å tipse om lovbrudd. Hva er egentlig så galt med det. Det er ikke rart at tyverier og innbrudd skjer i blokka di, siden dere aldri ser ut til å ta tak i det. Det gir jo signal til tyver, at dem bare kan komme og forsyne seg, for der hos dere er det jo ingen rissiko for å havne i politiets klør. Vi får høre med politiet og Voi, og spørre om dem synes dette er så bagatellmessig som du vil ha det til. Igjen, så viser du en merkelig motstand mot at jeg skal tipse politiet, og jeg skjønner ikke helt hva du er så negativ for, da det jo ikke er du som blir innblandet i noe. Dette blir en sak mellom (meg), politiet, Voi og gjerningspersonen. Så bare ta det med ro, dette går ikke ut over deg. Endret 2. august 2019 av DeluxProduct 6 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Bare så synd at det sameiet har styremedlem som hverken følger med eller er oppmerksom. Så denne kunne passert under utførelse av lovbrudd, for denne mener man ikke skal bry seg om hva andre driver med - man skal ikke leke politi visstnok Det er ingen som har tid til å stå i lange køer på politihuset en gang i uka for å anmelde tyveri av vinterdekk og gammelt verktøy. Jeg vet hvor mye annen alvorlig kriminalitet politiet har å hanskes med i denne byen, og har rett og slett ikke hjerte til å kaste bort tiden deres med dette. Dette må jobbes med på et litt annet nivå, eksempelvis kameraovervåke alt fellesareale, utbedre konstruksjoner slik at de blir mer innbruddssikre etc. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Det er ingen som har tid til å stå i lange køer på politihuset en gang i uka for å anmelde tyveri av vinterdekk og gammelt verktøy. Jeg vet hvor mye annen alvorlig kriminalitet politiet har å hanskes med i denne byen, og har rett og slett ikke hjerte til å kaste bort tiden deres med dette. Dette må jobbes med på et litt annet nivå, eksempelvis kameraovervåke alt fellesareale, utbedre konstruksjoner slik at de blir mer innbruddssikre etc. Anmelde tyveri med ukjent gjerningsperson kan du gjøre på nett. Dersom du ikke kan bruke nettskjemaet kan du anmelde ved å sende e-post til politidistriktet. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå