Leidlando Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Jeg skal kjøpe meg gaming pc men kjenner ingen som kan bygge den for meg og jeg vet ikke hvordan jeg gjør det selv. Vet at du sparer mye penger på å kjøpe alle pc delene selv men da må jeg bare se på tutorials og satse på at jeg klarer det. Bør jeg kjøpe ferdigbygd eller prøve meg på å bygge egen? Lenke til kommentar
wslnpt Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Prøv å bygge selv. Utrolig gøy og veldig tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Leidlando Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Vet du om en bra video som viser hvordan man bygger en pc? Takk for svaret forresten, tror jeg vil prøve å bygge selv! Endret 31. juli 2019 av Leidlando Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Vet du om en bra video som viser hvordan man bygger en pc? Takk for svaret forresten, tror jeg vil prøve å bygge selv! Ligger mange bra guider på nettet Siden det er første gangen kan det kanskje være lurt å gå for noe safe uten for mye dill-dall. denne er grei. Hvor mye tenker du å bruke på pcen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Å bygge PC er ikke så vanskelig at man trenger noe særlig forkunnskap, det handler mest om å tørre. Det er gøy og lærerikt hvis man er typen til å sette pris på det, men er det fortsatt noe særlig å spare på det i 2019? Kjøper man en ferdig PC kan man reklamere på hele boksen, og det er verdt noen kroner hvis man ikke har peil nok til å feilsøke. Jeg vil absolutt anbefale selvbygg, men det er ingen skam å overlate jobben til andre. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Det er ikke så mye å tjene på å bygge selv lengre, marginene er mikroskopiske. Det er ikke spesielt vanskelig, men hvis det oppstår noen problemer er du jo litt alene og avhengig av feilsøking hjelp av personer som ikke har samme oppsett som deg. Hvis du ikke har spesiell interesse av å ha kunnskap om pcer over vil du nok sette langt mer pris på å ha ett system som er testet å fungere bra og noen å ringe til(som ikke sender faktura) hvis det er priblemer. Hvis du ikke har kunnskaper om selv bygging vil du også ha vanskeligere å argumentere ovenfor butikken hvis f.eks. en del er DOA og butikken påstår at det er feilmontering som har skadet delen. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Skal du kjøpe din første PC ville jeg vurdert å kjøpe ferdigbygd.Ulempen er litt mindre fleksibilitet, og at man ikke i like stor grad kan tilpasse og plukke akkurat de delene som har best pris per ytelse osv. Fordelen er at reklamasjon blir mye enklere, og du er (tilnærmet) garantert at du får noe som virker raskt, og hvis du leter litt/er litt tålmodig kan du også få gode "Pakketilbud". Det er ikke veldig vanskelig å "bygge selv", men det kan kanskje være greit å starte litt forsiktig. Og har du en fungerende PC fra før, er det mye enklere å oppgradere etterhvert da det er lettere å feilsøke ved feil e.l. Personlig var det kun den aller første PC'en min som var "ferdigbygget", og jeg har siden oppgradert enkeltdeler underveis for å støtte ulike behov. Det er sjelden jeg bytter mye om gangen. Siste oppgradering var en av de større. Da ble det hovedkort, CPU og minne. Kjøp derfor et kabinett som er stort nok til at du kan utvide uten problemer. Kabinettet er vel det som er eldst av alle mine deler. Har byttet ut flere av delene opptil flere ganger. Uansett hvilken strategi du går for: Lykke til, det går nok bra Endret 1. august 2019 av KalleKanin Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Ligger mange bra guider på nettet Siden det er første gangen kan det kanskje være lurt å gå for noe safe uten for mye dill-dall. denne er grei. Hvor mye tenker du å bruke på pcen? Linustechtips har også flere "Build guides" som kan ses som går veldig nøye igjennom. de fleste av dem er blitt litt gamle, men det er ikke veldig mye forandret til i dag. Det viktigste er å kunne se hva som er forskjellig med ditt utstyr i forhold til det som er i slike videoer. Samt benytt forumet her aktivt hvis du er usikker på noe. Ett bilde her så får du fort god hjelp. Det vanskligste med bygging i dag er m.2 sokkelen, og innpressingen i den. syntes den selv virker litt skjør, men så lenge man vet at man normal ikke skal bruke mye makt på tilkoblinger, så går ting som regel bra. Mener å huske at det var 3000,- i prisforskjell hos Komplett nå jeg kollega skulle ha PC til sønn sin for 4-5 år siden, da var prisen på PCen 10-12.000,-. så det er en fordel å bygge selv, når man kan legge de ekstra kronene i utstyr eller annet. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Komplett har noen custom gaming pcer som er et greit grunnlag å begynne på. Er mulig å bytte deler på enkelt vis senere. https://www.komplett.no/category/10306/pc-nettbrett/komplett-pc Lenke til kommentar
Rajak Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) https://www.proshop.no/Guides/PcAssembling/8022853/?selectedItems=b_2779183-c_2668204-d_2776914-12_2680956-f_2512327-g_2676192-k_2656774-l_2622048-7_2545979- Endret 1. august 2019 av Rajak Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Kjøpte min første ferdigbygd for omtrent ti år siden. Siden har jeg selv byttet ut alle delene, over tid, unntatt power supply og kabinett. Nå føler jeg at jeg enkelt kunne satt sammen en ny maskin selv, ettersom jeg har erfaring fra da jeg byttet ut delene. Å skru på plass delene er ikke akkurat vanskelig, man ser jo lett hvor de skal hen. Handler om hvilken orden man gjør det i, at man vet hvor man skal starte. Altså først å skru fast power supply, SSD/HDD og disk-leser i kabinettet, så montere cpu, ram og cpu-kjøler på hovedkort, så skru fast hovedkort i kabinettet, og så koble alt sammen med strøm- og sata-kabler. GPU kan man koble inn sist. At hovedkort er kompatibelt med kabinett, ram og cpu kan man sjekke i hovedkortets spesifikasjoner, eller bruke pcpartpicker.com Det vanskeligste er nok om pcen ikke vil starte, og man ikke vet og det er power supply, cpu, ram, eller hovedkort som er defekt. Da kan man ikke bare sende tilbake til leverandør. Jeg har aldri gjort slik feilsøking selv, så vet ikke hvor vanskelig dette egentlig er. Endret 1. august 2019 av Elefantmesteren Lenke til kommentar
Leidlando Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 https://www.proshop.no/Guides/PcAssembling/8022853/?selectedItems=b_2779183-c_2668204-d_2776914-12_2680956-f_2512327-g_2676192-k_2656774-l_2622048-7_2545979- Tror siden dette er første stasjonære pcen min vil jeg nok gå for ferdigbygd og heller oppgradere noen deler senere I tid. Dere som har mye peiling på pcer, er denne pcen bra for prisen? Lenke til kommentar
Rajak Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Tror siden dette er første stasjonære pcen min vil jeg nok gå for ferdigbygd og heller oppgradere noen deler senere I tid. Dere som har mye peiling på pcer, er denne pcen bra for prisen? Veldig god du kan eventuelt bytte ut 3700x med 3600 i konfiguratoren til proshop og spare litt Vet ikke hvor støyete kjøleren til 3700x er men dette kan man alltid kjøpe i etterkant Endret 1. august 2019 av Rajak Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Det hovedkortet støtter ikke ryzen 3000-serien "out of the box", så ville heller anbefalt msi b450 tomahawk max. Det kom ut nå nettopp og har innebygd støtte for ryzen 3000. Selv skal jeg kjøpe en ryzen 3600, 3700X har ikke særlig mer ytelse for de 1500 kr ekstra. Lenke til kommentar
Rajak Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Det hovedkortet støtter ikke ryzen 3000-serien "out of the box", så ville heller anbefalt msi b450 tomahawk max. Det kom ut nå nettopp og har innebygd støtte for ryzen 3000. Selv skal jeg kjøpe en ryzen 3600, 3700X har ikke særlig mer ytelse for de 1500 kr ekstra. uhm.. dette er en ferdigbygd.. så de oppdaterer bios da... Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 uhm.. dette er en ferdigbygd.. så de oppdaterer bios da... Å ja, så klart. Da er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Leidlando Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 Ser også jeg trenger operativsystem, er det ikke litt mye med 1000kr for windows eller er det bare sånn? Lenke til kommentar
wslnpt Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Tror siden dette er første stasjonære pcen min vil jeg nok gå for ferdigbygd og heller oppgradere noen deler senere I tid. Dere som har mye peiling på pcer, er denne pcen bra for prisen? Den ser veldig bra ut Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Ser også jeg trenger operativsystem, er det ikke litt mye med 1000kr for windows eller er det bare sånn? https://softwarenow.no/produkt/microsoft-windows-10-7-pro-retail-download/ w10 pro for 700 kr, engelsk utgave (det er greiest når man følger guider på internett). Kjøpte denne selv for noen dager siden. Endret 1. august 2019 av Elefantmesteren Lenke til kommentar
Rajak Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Ser også jeg trenger operativsystem, er det ikke litt mye med 1000kr for windows eller er det bare sånn? ikke kjøp operativsystem fra offisielle forhandlere her i norge.. overprisa som bare det. https://www.urcdkey.com/microsoft-windows-10-pro-oem-cd-key-global_1966-20.html har kjøpt et par herfra for mye billigere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå