Gå til innhold

Oppstarts-problemer

Onkel

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp et nytt lydkort (Terratec DMX 6fire 24/96). Etter installasjonen har det vært en rekke av veldig rare problemer. Lurer på om noen har teorier på hva dette kan være, evt hva jeg gjør nå...

Fase 1. Satte inn kortet. Maskinen nektet å starte, ikke engang strømforsyningsviftene satte i gang. Etter diverse forsøk og eliminasjonsmetodikk fant jeg ut at problemet var skruen som festet lydkortet til kabinettet: hvis den stod i ville ingenting starte! Tok jeg den ut gikk alt som det skulle! Og det til tross for at delene som skruen ville satt mot hverandre stadig berørte hverandre... Lot altså kortet stå i uskrudd, hengende etter bare PCI-porten. Det er lite og lett, så det skulle gå fint.

Fase 2. Installerte software og satte forsiktig i en kabel på baksiden av lydkortet for å teste lyden. Fikk et smell i høyttalerne og error-blåskjerm. Etter det ville igjen ikke maskinen starte opp. Men annerledes nå: strømforsyninga startet, men svart skjerm, og den kom aldri til det første "beep"'et som setter i gang oppstarten. Og problemet fortsatte selv om jeg tok ut kortet.

Fase 3. Etter mere utprøving og eliminasjon fant jeg problemet, og det var enda rarere denne gangen: maskinen vikke bare starte opp hvis jeg la den ned horisontalt (et maxitower)! Den nektet å starte i vanlig posisjon... Og der er jeg nå: jeg må legge ned maskinen for å starte den, men gjør jeg det ser alt ut til å funke. Eneste problemet (bortsett fra at det er tungvint, og at noe jo åpenbart er veldig galt her) er at CD-brenneren min tydeligvis har blitt skadd i prosessen og ikke funker lenger...

Så: tanker om dette? Hva skjer? Må jeg kjøpe noe nytt? I så fall hva da? Kan dette repareres billig?

-----------------------------------

Hovedkort: Chaintech 7AJA2, VIA chipsett

CPU: Athlon XP 2000+

RAM: 2 x 128 MB, PC133

Skjermkort: GeForce2 MX-400

HDD: Seagate Barracuda V 120 GB

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har en kortslutning. Kanskje du har en gjenglemt spacer under HK? Eller en løs skrue? Det kan være at det kortslutter når du klemmer HK ørlite ned pga den skruen i lydkortet.

Du bør skru ut HK og telle at antall spacere i bakplaten stemer overens med antall skruer. Og ellers sjekke nøye for alle muligheter til kortslutning.

En slik kortslutning kan lett skade elektronikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...