Snusmumrikk1 Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Har hatt PCen min i 8 år nå, og det er på tide å bytte den ut. Skal hovedsaklig brukes til gaming, grafikkprogrammer og generelt bruk. Ønsker også å overklokke. Målet er at denne PCen også skal vare i ca 8 år. Har laget et AMD build og Intel build. AMD https://www.komplett.no/wishlist/shared/db15cb96-0162-4baf-95be-eb65e08116ed Intel https://www.komplett.no/wishlist/shared/3f2efb2d-dfaf-4317-a0c0-23ea84ccd322 Hvordan er disse opp mot hverandre, eller er det noen som burde byttes ut? Hovedkortet må støtte overklokking, ha god båndbredde for WiFi og støtte minimum ett M.2 og et skjermkort. Ønsker å holde meg rundt det jeg har valgt ut prismessig, men tjener jeg mye på å gå for noe som er litt dyrere så gjør ikke det noe. Tar med meg vannkjøler og PSU (1200W) fra den gamle PCen. Endret 31. juli 2019 av Snusmumrikk1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Har du målt om PSUen blir å passe i kabinettet du har valgt? Personlig ville nok jeg ha gått AMD fordi du får 8 ekstra tråder. 9700K vil nok ligge litt foran i gaming ytelse, men om man vil merke det er en annen sak. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Har du målt om PSUen blir å passe i kabinettet du har valgt? Personlig ville nok jeg ha gått AMD fordi du får 8 ekstra tråder. 9700K vil nok ligge litt foran i gaming ytelse, men om man vil merke det er en annen sak. I tillegg så koster AMD litt mindre. Win-win Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Vil du overklokke med Amd, så er det minne og gpu du må overklokke. Cpu er det dårlig med overklokking Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Vil du overklokke med Amd, så er det minne og gpu du må overklokke. Cpu er det dårlig med overklokking Nå som AMD har begynt å hente inn på ytelsen til Intel så blir det vel ikke noe mere overklokking av CPU i fremtiden Regner med at Intel også kommer til å tyne sine neste CPUer nær smertegrensen. Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Har du målt om PSUen blir å passe i kabinettet du har valgt? Personlig ville nok jeg ha gått AMD fordi du får 8 ekstra tråder. 9700K vil nok ligge litt foran i gaming ytelse, men om man vil merke det er en annen sak. PSU skal akkurat passe inn i kabinettet jeg har valgt, men vurderer å gå for et enda større et (uten at det blir ITX) da det kabinettet jeg har valgt ut ser litt kronglete ut å håndtere. Har sett litt på denne https://www.proshop.no/Kabinett/NZXT-H210-Matte-BlackRed-Kabinett-Minitower-Svart/2770560 Vil du overklokke med Amd, så er det minne og gpu du må overklokke. Cpu er det dårlig med overklokking Er det lite å hente på overklokking av AMD sin Ryzen? Hvordan er det med 9700k? Endret 31. juli 2019 av Snusmumrikk1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 PSU skal akkurat passe inn i kabinettet jeg har valgt, men vurderer å gå for et enda større et (uten at det blir ITX) da det kabinettet jeg har valgt ut ser litt kronglete ut å håndtere. Har sett litt på denne https://www.proshop.no/Kabinett/NZXT-H210-Matte-BlackRed-Kabinett-Minitower-Svart/2770560 Er det lite å hente på overklokking av AMD sin Ryzen? Hvordan er det med 9700k? Tiden det var mye å hente på overklokking er nok forbi. Tar man dagens topp gaming CPU som er 9900K å overklokker den til 5 Ghz all core, så er det ikke noe særlig mere enn 10% gain maks over stock. Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 Tiden det var mye å hente på overklokking er nok forbi. Tar man dagens topp gaming CPU som er 9900K å overklokker den til 5 Ghz all core, så er det ikke noe særlig mere enn 10% gain maks over stock. Skjønner. Jeg har en i7 950 nå som jeg har overklokket 25%, så tidene har da tydeligvis forandret seg. Men siden det er så lite å hente, er det da vits med et dyrt HK? Lenke til kommentar
SVD Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Ikke egentlig, men det kan komme på hva du vil ha ut av hovedkortet. Kvalitet på hovedkortet, onboard features osv. Når det kommer til hovedkortet i AMD forslaget, så bør du sjekke om du kan oppdatere BIOS via USB uten at CPU står i, hvis du ikke har tilgang til en 1.gen eller 2. gen Ryzen prosessor du kan bruke når du oppdaterer. De fleste B450 trenger en BIOS update for å fungere med 3.gen Ryzen. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Ikke egentlig, men det kan komme på hva du vil ha ut av hovedkortet. Kvalitet på hovedkortet, onboard features osv. Når det kommer til hovedkortet i AMD forslaget, så bør du sjekke om du kan oppdatere BIOS via USB uten at CPU står i, hvis du ikke har tilgang til en 1.gen eller 2. gen Ryzen prosessor du kan bruke når du oppdaterer. De fleste B450 trenger en BIOS update for å fungere med 3.gen Ryzen. De fleste MSI sine hovedkort støtter flash uten CPU Litt knot kan det være, men det går. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Jeg ville vurdert et skjermkort med blower-kjøling for Intel-setupen og da det fort kan bli varmt nok i et så lite kabinett og bl.a kan rammen få det hett og mistrives med overklokking. Ellers ser det greit ut. Minnet du har valgt skal greit kunne kjøres på 3600 16-19-19 istedet for stock 3600 18-22-22 som jeg tror det har, det hjelper på ytelsa både med Intel og AMD. Til spilling vil 9700K være raskere nå og trolig noen år framover, spesielt ved overklokking, selv idag er 9700K på høyde med 9900K i det meste av spill, noen ganger raskere og. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) PSU skal akkurat passe inn i kabinettet jeg har valgt, men vurderer å gå for et enda større et (uten at det blir ITX) da det kabinettet jeg har valgt ut ser litt kronglete ut å håndtere. Har sett litt på denne https://www.proshop.no/Kabinett/NZXT-H210-Matte-BlackRed-Kabinett-Minitower-Svart/2770560 Vurdert Define S Nano? Endret 1. august 2019 av L/-R~ Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 Vurdert Define S Nano? Ja, men på komplett står dette som ITX og ikke mITX. Vil et mITX passe inn? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Ja, men på komplett står dette som ITX og ikke mITX. Vil et mITX passe inn?Ja. Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 1. august 2019 Forfatter Del Skrevet 1. august 2019 Ja. Har du Nano S? Ble skeptisk etter å ha sett denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=wiDZNT7mxLQ Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Har du Nano S? Ble skeptisk etter å ha sett denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=wiDZNT7mxLQNei. Men du får nesten sjekke med alle kabinettene og spesigikke gpuen, og ville uansett fylt alle vifteplassene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå