Mr.M Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Gjennomsnittslønn er ikke representativt for hva folk flest har å rutte med. Hvordan ser det ut hvis man har medianlønn, med tanke på hvor høy skatt man må betale istedenfor NRK lisens? 1700 kr. for årsinntekt over 350 000 Noen (mange) vil da måtte betale 400 kr. mer enn dagens nivå (hvis to inntekter i husstanden) på den annen side så jevner det vel ut seg hvis man har borteboende unger/studenter på hybel, som da slipper å betale, eller bare betaler laveste sats på kr. 200 Og det vil vel også bli mer smooth rent praktisk, med tanke på drøss ulike scenarioer, samlivsbrudd, utleie/leietakere, etc. og lisens-kontrollører. 1 Lenke til kommentar
<< Alex >> Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2019 Fordi, som jeg sa tidligere - norsk regjering synes vi har det alt for godt her i Norge, så de vil suge ut enda mer penger på forskjellige "lovlige" måter, selv om Norge har nok ressurser for kun 5.258.000 folk som KUNNE leve godt her! Jeg som ikke har tv syns jeg det er på bær tur, hvorfor skal jeg betale skatt for noe jeg ikke bruker? Hvorfor kan de ikke lage betal tv som sumo/netflix osv. Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 1700 kr. for årsinntekt over 350 000 Noen (mange) vil da måtte betale 400 kr. mer enn dagens nivå (hvis to inntekter i husstanden) på den annen side så jevner det vel ut seg hvis man har borteboende unger/studenter på hybel, som da slipper å betale, eller bare betaler laveste sats på kr. 200 Og det vil vel også bli mer smooth rent praktisk, med tanke på drøss ulike scenarioer, samlivsbrudd, utleie/leietakere, etc. og lisens-kontrollører. Sykt. De må jo finansiere propagandaen på en eller annen måte. 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Flere land som har tv lisens mener jeg, sikkert bompenger og. https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-26546570 https://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence Endret 31. juli 2019 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Fordi man kan se NRK på mye annet enn TV. Om noen har TV så sier det null(0) om de ser på sendingene. Saken er om man skal finansiere eller ikke - altså likt med sykehus, vei, skole osv ... Velger man å finansiere gjennom fellesskapet så bør altså alle betale Jepp, men nrk har mye bra, men att alle skal betale for det via skatten er for meg på bær tur. Vi er snart i 2020, ikke 1990. Si en som bor på gamlehjem med 350-400000 i inntekt, men er ikke istand til å se tv på grunn av sykdom. Skal samme person betal for nrk? Kan ikke nrk gjør som de andre tv selskapene, kreve betaling frivillig fra brukerne + mere reklame. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Jepp, men nrk har mye bra, men att alle skal betale for det via skatten er for meg på bær tur. Vi er snart i 2020, ikke 1990. Si en som bor på gamlehjem med 350-400000 i inntekt, men er ikke istand til å se tv på grunn av sykdom. Skal samme person betal for nrk? Kan ikke nrk gjør som de andre tv selskapene, kreve betaling frivillig fra brukerne + mere reklame. NRK er mer enn bare fjernsyn. Lenke til kommentar
<< Alex >> Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2019 Hvorfor skal vi sammenligne oss med andre land? Norge er vell selvstendig land? Flere land som har tv lisens mener jeg, sikkert bompenger og. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Hvorfor skal vi sammenligne oss med andre land? Norge er vell selvstendig land? Om norge er et selvstendig land eller ikke er ikke det denne debatten handler om og er således en avsporing. Det er helt vanlig argumentasjonsteknikk å gjøre sammenligninger i debatter og diskusjoner for å rasjonalisere synspunkt. Endret 31. juli 2019 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Fordi, som jeg sa tidligere - norsk regjering synes vi har det alt for godt her i Norge, så de vil suge ut enda mer penger på forskjellige "lovlige" måter, selv om Norge har nok ressurser for kun 5.258.000 folk som KUNNE leve godt her! Nope, du mener det norske stortinget. Er der alt styres, ikke sittende regjering. Ikke flertall der så skjer ingenting. Jepp, Tenker du på dette: https://www.nbim.no/no/ Om så er, ja de kan ta ut litt til mye vi kan bruke dem til. La oss fjerne gjelden til bommen på ca 86miiliarder kr Endret 31. juli 2019 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 NRK er mer enn bare fjernsyn. Jepp, la de som bruke nrk betale for det og meg/vi som ikke bruker nrk få slippe. Nei, hører ikke på radio. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 VG-kommentarfeltfaktoren i denne tråden er høy. 7 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Hehe, hadde du ikke mere å si gavekort Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Jeg synes det er sjeldent jeg får uttrykket så mye gjennom så få ord. 3 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Jepp, la de som bruke nrk betale for det og meg/vi som ikke bruker nrk få slippe. Nei, hører ikke på radio. Anbefaler deg å lese her: https://www.nrk.no/organisasjon/ Og her: https://no.wikipedia.org/wiki/NRK Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Jeg synes det er sjeldent jeg får uttrykket så mye gjennom så få ord. Lenke til kommentar
<< Alex >> Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2019 Ja. Gjeld på 86mlrd er et fjært imot oljefondet. Nope, du mener det norske stortinget. Er der alt styres, ikke sittende regjering. Ikke flertall der så skjer ingenting. Jepp, Tenker du på dette: https://www.nbim.no/no/ Om så er, ja de kan ta ut litt til mye vi kan bruke dem til. La oss fjerne gjelden til bommen på ca 86miiliarder kr Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Jepp, men nrk har mye bra, men att alle skal betale for det via skatten er for meg på bær tur. Vi er snart i 2020, ikke 1990. Si en som bor på gamlehjem med 350-400000 i inntekt, men er ikke istand til å se tv på grunn av sykdom. Skal samme person betal for nrk? Poenget er om man vil ha NRK som en 'tjeneste' for fellesskapet slik som alt annet man betaler på gjennom skatteseddelen. Hvorfor skal den samme personen betale skatt for andre ting denne ikke bruker? NRK er litt annerledes enn andre, så kan ikke sammenligne likt. Men feil at de i tillegg til lisens-pengene også får inntekt fra reklame, noe de egentlig ikke har lov til. De kommer seg rundt den regelen med å kalle det «sponset av» (men det er jo reklame uansett hva de kaller det) 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Da danmark gikk fra TV-lisens til skattseddelen så var det med krav om at DR måtte kutte budsjettet med 20%. Noe lignende med NRK hadde vært fantastisk. 2 Lenke til kommentar
<< Alex >> Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2019 Det virker så at du støtter denne lisensen. Jeg synes det er irrasjonelt å sammenligne Norge med andre. Med andre - hvorfor sammenligne, når vi kan leve uten stereotypier eller eksempler. Om norge er et selvstendig land eller ikke er ikke det denne debatten handler om og er således en avsporing. Det er helt vanlig argumentasjonsteknikk å gjøre sammenligninger i debatter og diskusjoner for å rasjonalisere synspunkt. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 VG-kommentarfeltfaktoren i denne tråden er høy. Har sett deg flere ganger gå ut med kommentarer som dette. Du som administrator, bør ikkje du være noenlunde anonym når det gjelder mobbing eller sleipe kommentarer, indirekte eller ikkje, og bare være glad for at det finnes alle typer mennesker her inne på diskusjon.no? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå