Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med karosseri sveising?


Anbefalte innlegg

Du finner kanskje noen plastpropper som kan brukes. Problemet med slike lister på kanalene er at de samler opp skitt og vann, og gnisser vekk lakken. Resultatet er som kjent rust. Sideskjørt fører gjerne også til lignende problemer. Om ikke du får tak i propper, kan du kanskje ta en liten bit med ducktape over hvert hull.

 

I verste fall hadde jeg bare latt hullene være åpne. Det er bedre enn å sette på igjen listen.

Ok, da skal jeg ta en kikk rundt for slike plugger.

tenkte kanskje å skjære ut noen firkanter av det som var igjen av kanalene og sveise dem på innsiden, men plugger hørtes bedre ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke startet med bilfixing enda :) sandpapir/smergel og lakering

er 60% men tror det går med grunning med epoxy , en må jo

tenke hva bilprodusenter lakerer med orginalt , det er vell ikke vann

basert lakk, 2 eller 3 lag med grunning og ny rødmaling

de har faktisk noen fine sett med hobby lakering på jula

meec til 139,- noen sorte sprøyter med glass , sånt må n kjøpe

:):)

Endret av fleksnes radio amatør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har ikke startet med bilfixing enda :) sandpapir/smergel og lakering

er 60% men tror det går med grunning med epoxy , en må jo

tenke hva bilprodusenter lakerer med orginalt , det er vell ikke vann

basert lakk, 2 eller 3 lag med grunning og ny rødmaling

de har faktisk noen fine sett med hobby lakering på jula

meec til 139,- noen sorte sprøyter med glass , sånt må n kjøpe

:):)

 

Da har vi ett prosjekt fremover, begge to. :)

Tenker å prøve meg på sveising i morgen, da hostingen begynner å ta av.

Det kjekke med den nye sveiseren er muligheten til å taste inn platetykkelse og den vil automatisk regulere strøm og mating for optimal sveis.

 

Spennende tider i møte! :D

Lenke til kommentar

Hei igjen, lenge siden sist. :p
Har hatt det nokså travelt på verkstedet og rett og slett glemt å skrive her om hva som har skjedd.

Travle dager med sykdom og mangel på utstyr, både mandag, tirsdag og onsdag.
Torsdag gikk forsåvidt til å prøve meg fram med sveisen og fredag ble det arbeid langt ut på dagen. :p
Innspurt i dag slik at lakken tørker til i morgen kveld slik jeg kan få bilen hjem i morgen.

 

Dag 2

 

 

VxvULOp.jpg

 

MmsaE8k.jpg

 

AVGDbb6.jpg

 

dlqRHWG.jpg

 

JWOBht2.jpg

 

mJiLMec.jpg

 

brhqNl4.jpg

 

N4gZYjm.jpg

 

j5INe1K.jpg

 

sjVP0DL.jpg

 

vSDbJAw.jpg

 

 

 

 

Dag 3

 

 

SsUXyWh.jpg

 

IsLwHjL.jpg

 

7yiBRey.jpg

 

hrbgcie.jpg

 

25sZ4Je.jpg

 

EmQWxZp.jpg

 

 

 

 

Nå kan jeg si meg endelig ferdig med mitt prosjekt. :)
Klart det er enkelsteder som jeg kunne ha gjort finere (hjulbuer), men tror jeg ikke vil legge merke til det da jeg er vandt med at det er masse rust der. :p

Pluggene til kanalene tror jeg at jeg bruker de gamle, da disse kun er plast. Det er bare en skrue på toppen som ikke går igjennom av en eller annen grunn, men disse vil jeg slipe bort/behandle.

Jeg vil takke alle for tips langs veien. Dette har vært en lærerik opplevelse og gitt meg en idè om at jeg faktisk kan, så lenge jeg er villig til å legge tid og vilje inn i oppgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

du få

Da fikk jeg første tilbakemelding fra befaring til et verksted... Hele kanalen på begge sider må bytte, men også hjulbuene fordi det var visst noe sparkel bakom, så de kunne ikke sveise kanalen "skikkelig".

Så de regnet å bruke 20(!) timer kun på kanalene (+ hjulbue).

Søken fortsetter. :p

du får kjøpe deg en ny brukt bil å starte litt mere forsiktig med fiksing

ta av noen deler som hjuloppheng så la bilen stå på noen palle klosser

å fikse bil i 24 t er ingen hobby , så maks 3 timer hver 14dag

så ta noen bilder av vidre fremgang

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Leste igjennom hele tråden, imponert over resultatet. Fra å ikke vite forskjellen på aluminium og stål og til å få til et så fint resultat!

Sitter med samme bilen, samme fargen, årsmodellen og identiske rustproblem tilogmed, lurte nesten på om det var deg jeg kjøpte bilen av i slutten av august i starten av tråden, men ser du beholdt den og gjennomførte. Det må jeg klare og. Brukte du noe sveisegass eller bare rørtråd?    litt på siden; Hvordan er oljeforbruket på din? 1.8 bensin?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 4/17/2020 at 12:48 AM, Atleladden said:

Leste igjennom hele tråden, imponert over resultatet. Fra å ikke vite forskjellen på aluminium og stål og til å få til et så fint resultat!

Sitter med samme bilen, samme fargen, årsmodellen og identiske rustproblem tilogmed, lurte nesten på om det var deg jeg kjøpte bilen av i slutten av august i starten av tråden, men ser du beholdt den og gjennomførte. Det må jeg klare og. Brukte du noe sveisegass eller bare rørtråd?    litt på siden; Hvordan er oljeforbruket på din? 1.8 bensin?

Hei, Beklager for sent svar, Har ikke vært så aktiv på forumet i det siste.
Jeg brukte MIG apparat med automatisk mating og gassmengde utifra innstilt tykkelse på stålet, dette sammen med Argon gass.
Stilig at du har identisk bil som meg! ? Et lite tips til kjøp av kanalene, så fant jeg dem "Grisebilligt" her: www.billigdel.no Begge sidene for ~1800kr :)

Lakken bestilte jeg gjennom Mekonomen, 41-AK600584. Lakk koden på min bil er 24E.

Det som var mest skremmende med hele prosjektet var å starte med vinkelsliperen, Det fornuftige siden av meg kjempet mot å gjøre dette. ?

Oljebruket er jeg noe usikker på, må etterfylle 1-1,5 liter på 7mnd.

On 4/17/2020 at 12:40 PM, freddy85 said:

Syntes dem er for strenge, utifra bildene så er det ikke en bære element av bilen som det er rustet hull i. For mange biler blir skrotet av rust som kun er kosmetisk. Hadde vært berende eller en del av sub ramma så hadde det stilt annerledes

Akkurat det jeg argumenterte på hos begge verkstedene flere ganger, og jeg fikk samme forklaring hver gang: utifra EU-kontrollen er det bare tillatt med en viss mengde rust, uansett om det er bærende eller ikke.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (3 minutter siden):

Akkurat det jeg argumenterte på hos begge verkstedene flere ganger, og jeg fikk samme forklaring hver gang: utifra EU-kontrollen er det bare tillatt med en viss mengde rust, uansett om det er bærende eller ikke.

Det er ikke riktig. Vegvesenet har en guide for bedømmelse av rustskader: https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394?fast_title=Bedømming+av+rustskade.pdf. Det er kun rust som påvirker stivheten i karosseriet, eller som kan påføre skade på andre, som skal anmerkes. I følge vegvesenet er det tillatt med rusthull i kanaler på opp til 30 CM lengde, og 25 % omkrets av kanalen.

Selv om det legges opp til en viss mengde skjønnsmessig vurdering, mener jeg dine kanaler aldri skulle vært anmerket. Om du hadde tatt bilen inn til en SVV kontrollstasjon er det godt mulig de ville godkjent den som den var.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Kajac said:

Det er ikke riktig. Vegvesenet har en guide for bedømmelse av rustskader: https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394?fast_title=Bedømming+av+rustskade.pdf. Det er kun rust som påvirker stivheten i karosseriet, eller som kan påføre skade på andre, som skal anmerkes. I følge vegvesenet er det tillatt med rusthull i kanaler på opp til 30 CM lengde, og 25 % omkrets av kanalen.

Selv om det legges opp til en viss mengde skjønnsmessig vurdering, mener jeg dine kanaler aldri skulle vært anmerket. Om du hadde tatt bilen inn til en SVV kontrollstasjon er det godt mulig de ville godkjent den som den var.

Det kan godt være, dog var jeg dritlei med å krangle med verkstedene om rust...
Men nå har jeg gjennomført det og neste EU-kontroll skal det ikke være noe problem med kanalene ihvertfall!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Fantomtegningen skrev (På 8.6.2020 den 9.51):

Hei, Beklager for sent svar, Har ikke vært så aktiv på forumet i det siste.
Jeg brukte MIG apparat med automatisk mating og gassmengde utifra innstilt tykkelse på stålet, dette sammen med Argon gass.
Stilig at du har identisk bil som meg! ? Et lite tips til kjøp av kanalene, så fant jeg dem "Grisebilligt" her: www.billigdel.no Begge sidene for ~1800kr :)

Lakken bestilte jeg gjennom Mekonomen, 41-AK600584. Lakk koden på min bil er 24E.

Det som var mest skremmende med hele prosjektet var å starte med vinkelsliperen, Det fornuftige siden av meg kjempet mot å gjøre dette. ?

Oljebruket er jeg noe usikker på, må etterfylle 1-1,5 liter på 7mnd.

Akkurat det jeg argumenterte på hos begge verkstedene flere ganger, og jeg fikk samme forklaring hver gang: utifra EU-kontrollen er det bare tillatt med en viss mengde rust, uansett om det er bærende eller ikke.

Takk for tips, EU innen slutten av måneden her, nesten ferdig! Bruker biltemas billigste trådapparat m fluxtråd. Behandler bilen under med rå linolje også i samme slengen. Samme oljeforbruk her, høyere enn jeg er vant til fra andre biler, men er vanlig på disse, ikke noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Atleladden said:

Takk for tips, EU innen slutten av måneden her, nesten ferdig! Bruker biltemas billigste trådapparat m fluxtråd. Behandler bilen under med rå linolje også i samme slengen. Samme oljeforbruk her, høyere enn jeg er vant til fra andre biler, men er vanlig på disse, ikke noe problem. 

Så godt å høre!
Har du noen fremgangsbilder? Alltid hyggelig å se andre sine prosjekter. :)
Hvilken grunning / Lakk bruker du, samt beskyttelsesmasse?
Tenker at du flyr igjennom EU kontrollen! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...