Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med karosseri sveising?


Anbefalte innlegg

Fluidfilm er et oljeprodukt som trekker inn i rust og forhindrer rust. Det skal på etter lakk. Det kan også brukes direkte på rust.

 

Jeg hadde hørt med flere. Det skal ikke være nødvendig å bytte hjulbuene for å bytte kanalene. Det ser heller ikke ut til at det på noen måte er nødvendig å bytte hele kanaler.

Ok, takk.

Beklager for alle spørsmålene, ingen erfaring innen dette så vil vite mest mulig før en eventuell start. :)

 

Har ikke fått konsentrert meg på jobb i dag, satt å søkte opp både sveiseverksteder og ordinære bilverksteder og sendt mail til så og si alle om å få pristilbud, samt laget en jobb på Mittanbud. :p

 

Føler at jeg vil ha bilen fikset kun av prinsipp, blir for dumt til å kjøre en så god bil på dyngen pga noe så tullete som denne merknaden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tanke som slo meg i går kveld (rett før leggetid selvfølgelig) er å kunne dele kanalene i 2 på langs, da slipper jeg å måtte sveise oppimot hjulbuer og diverse.

Det verkstedene sier at det er langs hele undersiden av kanalene som er problemet, og da kunne skjære av og sveise på nedre seksjon vil fikse dette.

La merke til at kanalene har en "retningslinje" som jeg vil kalle det, da skal det være lettere å få ting rett.

post-265630-0-46680900-1564725500_thumb.jpg

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

La merke til at kanalene har en "retningslinje" som jeg vil kalle det, da skal det være lettere å få ting rett.

 

Det er faktisk karosseribeskyttelsesmasse, og er noe jeg vil anbefale ta på etter grunning. Det har jo opplagt ikke gjort jobben på din bil, men selv ikke en velsignelse fra paven klarer å stoppe en Mazda fra å ruste.

Lenke til kommentar

Det er faktisk karosseribeskyttelsesmasse, og er noe jeg vil anbefale ta på etter grunning. Det har jo opplagt ikke gjort jobben på din bil, men selv ikke en velsignelse fra paven klarer å stoppe en Mazda fra å ruste.

Noe merke av slik beskyttelse du anbefaler? Tenkt å handle inn grunning og rustbinder fra Würth.

 

Angående den velsignelsen fra paven, det hjelper lite når Satans veivesen sine demoner salter som de gjør her på Vestlandet, 6 mnd i strekk.

Lenke til kommentar

Da var jeg innom et karosseri verksted i går og fikk samme dommen fra dem angående kostnad, dog et spørsmål om hvorfor bilen fikk rust merknad da de mente det ikke var så dårlig.

 

Hørte litt med ham om å kunne gjøre det selv, noe han ikke la skjul på at var fullt mulig og fortsatte med å gi en grundig forklaring på fremgangsmåte.

Alt av utstyr er kjøpt inn og kanaler er bestilt. :)

Lenke til kommentar

...dog et spørsmål om hvorfor bilen fikk rust merknad da de mente det ikke var så dårlig.

 

Er det jeg har sagt, jeg tror ikke de kanalene skulle vært anmerket. Det er i verste fall et grensetilfelle. Jeg tror fremdeles du kan slippe unna hele jobben ved å høre med Statens Vegvesen om dette egentlig er alvorlig nok for en anmerkning.

Lenke til kommentar

Er det jeg har sagt, jeg tror ikke de kanalene skulle vært anmerket. Det er i verste fall et grensetilfelle. Jeg tror fremdeles du kan slippe unna hele jobben ved å høre med Statens Vegvesen om dette egentlig er alvorlig nok for en anmerkning.

Det kan godt være, men jeg ser ikke for meg å ta fri noen timer fra jobb kun for å kanskje få samme resultat av veivesenet.

Kanalene er allerede på vei og jeg har innstilt meg på å bytte de ut, gjerne varer bilen mer enn 2 år til? :)

Lenke til kommentar

Det kan godt være, men jeg ser ikke for meg å ta fri noen timer fra jobb kun for å kanskje få samme resultat av veivesenet.

Kanalene er allerede på vei og jeg har innstilt meg på å bytte de ut, gjerne varer bilen mer enn 2 år til? :)

Høres bra ut. Hold oss gjerne oppdatert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ta noen bilder av prosjektet ditt , så blir bilen ferdig i løpet av 2 til 3 år

så ser du hvilke deler du må bestille, rust og olje har jeg ikke greie på

Vet ikke hva du mener med å bli ferdig i løpet av 2 til 3 år, men ok. :)

Har tenkt å pusse og føre rustbinder/lakk på undersiden når jeg først har løftebukken, forhåpentligvis hjelper det. :p

Lenke til kommentar

Da var første "arbeidsdag" på rundt 3 timer over. :)
Må si meg fornøyd med innsatsen og hvor overraskende kjekt det faktisk er å jobbe med bil.

Blir spennende i morgen når eventuell sveising skjer. :p

 

Bilder:

 

 

Tegnet linje der jeg skal skjære av gammel kanal, ca 5 cm under karosseribeskyttelseslinjen jeg viste tidligere.

lfAdDsd.jpg

 

Det var nok på tide å få ny kanal ja. :p

U13avKO.jpg

 

Det mest rustne delen av kanalen, overraskende lite rust/skitt i innerrammen.

9XmyziT.jpg

 

ZXMhrRE.jpg

 

 

 

 

Korte videoer

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var dag 2 over, fikk ikke til noe sveising da matingen på MIG sveiseren streiket. Dog ble det skjæring av gammel kanal på høyresiden, samt tilpassning av de nye kanalene.

Det stod litt værre til med innerkanalen, men det var heldigvis kun overfladisk rust der.

Alt av overflater med rust har blitt slipt ned og fått strøket på med den rustbinderen som det har blitt nevnt tidligere, med ett lag sink etter 4 timer.

 

Forhåpentligvis får vi til sveiseapparatet da MMA sveisen brant gjennom platene på under sekundet. :p

post-265630-0-08258600-1565472114_thumb.jpg

post-265630-0-04828200-1565472171_thumb.jpg

post-265630-0-93222300-1565472194_thumb.jpg

post-265630-0-30547000-1565472869_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du er ferdig med å bytte kanalene, vil jeg anbefale deg å ikke sette på igjen de plastiklistene på undersiden. Det er mest sannsynlig disse som har startet rusten i utgangspunktet

 

Hva kan jeg ha som erstatning for disse? Kanalene har store hull som vil samle opp masse skitt og steiner, så vil helst ha på noe beskyttelse.

Lenke til kommentar

Du finner kanskje noen plastpropper som kan brukes. Problemet med slike lister på kanalene er at de samler opp skitt og vann, og gnisser vekk lakken. Resultatet er som kjent rust. Sideskjørt fører gjerne også til lignende problemer. Om ikke du får tak i propper, kan du kanskje ta en liten bit med ducktape over hvert hull. 

 

I verste fall hadde jeg bare latt hullene være åpne. Det er bedre enn å sette på igjen listen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...