Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med karosseri sveising?


Anbefalte innlegg

Hallaisen,

 

Som tittelen spør om, er det noen her med erfaring fra sveising på bil?

etter jeg fikk "Dødsdommen" fra EU kontrollen og verksted mente det koster 20k+ kun for karosseriet.

jeg fant bar aluminiums rammer som passer bilen til 1700kr og har igjennom jobben tilgang til løftebukk og sveiseapparat.

 

Så da lurer jeg litt på fremgangsmåte for dette, grunning og lakkering før sveising? Hvilke grunning? Hvordan demontere gammel kanal, vinkelsliper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette varierer fra modell til modell, og hvor omfattende rusten er. Om du kan dokumentere litt bedre så kan jeg gi deg et mye mer presist svar.

 

Vanligvis når man skal fikse seksjoner av karosseriet så kapper man området med vinkelsliper, sveiser inn nytt stål, sliper og pusser det flatt, sparkler det jevt, grunner, lakker og klarlakker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette varierer fra modell til modell, og hvor omfattende rusten er. Om du kan dokumentere litt bedre så kan jeg gi deg et mye mer presist svar.

 

Vanligvis når man skal fikse seksjoner av karosseriet så kapper man området med vinkelsliper, sveiser inn nytt stål, sliper og pusser det flatt, sparkler det jevt, grunner, lakker og klarlakker.

Nå har det seg at kanalene på begge sider har mye rust og må byttes i sin helhet. Så jobben innebærer fjerning av hele kanalen og montering av nye, samt grunning/lakkering.

kanaler det gjelder :

https://www.norgesdel.no/ven-3451011.html?l=16684&a=36960197&al=36960247

Lenke til kommentar

Hvilken bil er det? Aluminium ruster ikke, så sliter med å se at dette faktisk er aluminium.

 

Det skal også nevnes at om målet er å bare få bilen godkjent og ikke noe annet, bør det være mulig å sveise inn noen plater uten å bytte hele kanalen. Det behøver ikke å koste mange lapper. Det blir selvfølgelig stygt, men om det er solid, er det godt nok.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Hvilken bil er det? Aluminium ruster ikke, så sliter med å se at dette faktisk er aluminium.

 

Det skal også nevnes at om målet er å bare få bilen godkjent og ikke noe annet, bør det være mulig å sveise inn noen plater uten å bytte hele kanalen. Det behøver ikke å koste mange lapper. Det blir selvfølgelig stygt, men om det er solid, er det godt nok.

Det er en Mazda 6 2003 modell.

Ble rimelig usikker om det faktisk er aluminium, men tok i utgangspunkt hvordan metallet er fremstilt på bildet.

 

Målet var i grunn bare å få den godkjent, men siden kanalene kostet såpass lite vil jeg heller få jobben gjort skikkelig.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Det er en Mazda 6 2003 modell.

Ble rimelig usikker om det faktisk er aluminium, men tok i utgangspunkt hvordan metallet er fremstilt på bildet.

 

Målet var i grunn bare å få den godkjent, men siden kanalene kostet såpass lite vil jeg heller få jobben gjort skikkelig.

 

De bilene er definitivt ikke laget av aluminium. Mazda fra slutten av 90-tallet til midten av 2000-tallet var veldig plaget med rust, spesielt i hjulbuer og kanaler. For et merkeverksted bør dette være som en rutinejobb å regne. 

 

Nå har jeg aldri byttet hele kanaler, kun fikset mindre hull, så aner ikke hvor omfattende det er. Men om det kun er snakk om huller og ikke at hele kanalen er borte, kan det gjerne lønne seg å å bare fikse skadene, særlig om bilen nærmer seg vrakings-alderen.

Lenke til kommentar

De bilene er definitivt ikke laget av aluminium. Mazda fra slutten av 90-tallet til midten av 2000-tallet var veldig plaget med rust, spesielt i hjulbuer og kanaler. For et merkeverksted bør dette være som en rutinejobb å regne.

 

Nå har jeg aldri byttet hele kanaler, kun fikset mindre hull, så aner ikke hvor omfattende det er. Men om det kun er snakk om huller og ikke at hele kanalen er borte, kan det gjerne lønne seg å å bare fikse skadene, særlig om bilen nærmer seg vrakings-alderen.

Da er nok materiale stål.

Jeg er enig at hvis det hadde vært hull, så hadde det beste vært med små reparasjon. Men nå har det seg slik at kanalene er så rustet at listen som er montert i kanalen faller ut, da hullene klipsene er festet i er blitt for stor pga rust.

kan se om jeg får postet bilde senere i dag når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar

Det der burde være mulig å fikse uten å bytte hele kanalen. Det ser ut som skadene bare er i ytterkanalen, og har derfor neppe svekket bilens bærende konstruksjon nevneverdig. Utifra størrelsen på hullene er jeg faktisk i tvil på om disse skadene er store nok til å i det hele tatt bli anmerket. Vegvesenet har en guide på hvordan rustskader skal bedømmes. Jeg hadde nok kontaktet vegvesenet og bedt dem vurdere om dette egentlig skulle vært anmerket.

 

 

Men for å fikse det: 

Jeg hadde fjernet den listen som allerede holder på å løsne. Rusten er mest sannsynlig konsentrert rundt festene til den listen. Så hadde jeg kappet vekk rusten og sveiset inn noen platebiter. Så hadde jeg smurt inn all rusten med noen lag med denne. Deretter hadde jeg lakkert kanalene med en rustbeskyttelsesmaling, og brukt FluidFilm på innsiden og baksiden av dem. En slik reparasjon koster ikke så mye, og vil mest sannsynlig holde ut bilens levetid.

 

Om du velger å bytte hele kanalene vil det uten tvil være best, men også mer arbeid. Du må egentlig bare vurdere arbeidsmengden i forhold til hvor lenge du skal ha bilen. Når kanalene ser slik ut må du også regne med at andre steder på understellet har tilsvarende store rustskader som kanskje blir anmerket på neste kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der burde være mulig å fikse uten å bytte hele kanalen. Det ser ut som skadene bare er i ytterkanalen, og har derfor neppe svekket bilens bærende konstruksjon nevneverdig. Utifra størrelsen på hullene er jeg faktisk i tvil på om disse skadene er store nok til å i det hele tatt bli anmerket. Vegvesenet har en guide på hvordan rustskader skal bedømmes. Jeg hadde nok kontaktet vegvesenet og bedt dem vurdere om dette egentlig skulle vært anmerket.

 

 

Men for å fikse det: 

Jeg hadde fjernet den listen som allerede holder på å løsne. Rusten er mest sannsynlig konsentrert rundt festene til den listen. Så hadde jeg kappet vekk rusten og sveiset inn noen platebiter. Så hadde jeg smurt inn all rusten med noen lag med denne. Deretter hadde jeg lakkert kanalene med en rustbeskyttelsesmaling, og brukt FluidFilm på innsiden og baksiden av dem. En slik reparasjon koster ikke så mye, og vil mest sannsynlig holde ut bilens levetid.

 

Om du velger å bytte hele kanalene vil det uten tvil være best, men også mer arbeid. Du må egentlig bare vurdere arbeidsmengden i forhold til hvor lenge du skal ha bilen. Når kanalene ser slik ut må du også regne med at andre steder på understellet har tilsvarende store rustskader som kanskje blir anmerket på neste kontroll.

Takker for svar. :)

Er det noen spesifikk type stål som man bør bruke? Har sett at bl.a. Würth selger sånn "sveisprimer", er det noe vits med slikt?

Målet foreløpig er å ha bilen i 2 år til, resten av punktene fra EU-kontrollen fikser jeg lett for ~1500 kr.

Jeg har også sendt mail litt rundt til slike verksteder som driver med sveising om pris for sveis og eventuell lakkering, bare for å få se om det faktisk lønner seg med helt nye kanaler.

Lenke til kommentar

Biltema selger karosseriplater i de vanligste tykkelsene. Siden det nesten aldri er tilfelle lenger at ytterkanalene på en bil faktisk er bærende konstruksjon, holder det nok lenge med en plate på 0,7-0,9 mm.

 

Å bruke sveiseprimer er nok lurt for å forebygge mot rust på innsiden av reparasjonen. Da kan du grunne platene og likevel sveise på dem. Det gir i hvertfall litt bedre beskyttelse enn ingenting. Men min anbefaling er uansett at når reparasjonen er ferdig, så pøser du på med fluidfilm inni dem.

 

Det er nok lurt å høre med sveiseverksteder hva de skal ha. Gjerne be om flere tilbud, på alt fra helt nye kanaler, til kun det nødvendigste for å få bilen godkjent. Om du bare skal ha bilen i to år til, hadde jeg i hvertfall ikke spandert på den nye kanaler til 20000 kr.

Lenke til kommentar

Biltema selger karosseriplater i de vanligste tykkelsene. Siden det nesten aldri er tilfelle lenger at ytterkanalene på en bil faktisk er bærende konstruksjon, holder det nok lenge med en plate på 0,7-0,9 mm.

 

Å bruke sveiseprimer er nok lurt for å forebygge mot rust på innsiden av reparasjonen. Da kan du grunne platene og likevel sveise på dem. Det gir i hvertfall litt bedre beskyttelse enn ingenting. Men min anbefaling er uansett at når reparasjonen er ferdig, så pøser du på med fluidfilm inni dem.

 

Det er nok lurt å høre med sveiseverksteder hva de skal ha. Gjerne be om flere tilbud, på alt fra helt nye kanaler, til kun det nødvendigste for å få bilen godkjent. Om du bare skal ha bilen i to år til, hadde jeg i hvertfall ikke spandert på den nye kanaler til 20000 kr.

Den er grei, skal sjekke ut platene.

Venter i spenning på tilbakemeldinger fra verkstedene, men som sagt så har jeg spesifisert hva det vil koste for kun kapping av gamle kanaler og å sveise på nye. Hvis jeg kan forhåndsbehandle kanalene med slik primer, få noen til å montere denne, for så å lakkere selv, så hadde det nok vært beste løsning.

Lenke til kommentar

Hva kan anbefales av sparkel, hvis det er å anbefale?

Ser biltema selger det, men er litt usikker om det er nødvendig.

 

Også angående Fluidfilm, skal det på før eller etter lakkering? De skriver det ikke tørker, så går utifra at det skal på etter. :p

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Da fikk jeg første tilbakemelding fra befaring til et verksted... Hele kanalen på begge sider må bytte, men også hjulbuene fordi det var visst noe sparkel bakom, så de kunne ikke sveise kanalen "skikkelig".

Så de regnet å bruke 20(!) timer kun på kanalene (+ hjulbue).

Søken fortsetter. :p

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Fluidfilm er et oljeprodukt som trekker inn i rust og forhindrer rust. Det skal på etter lakk. Det kan også brukes direkte på rust.

 

Jeg hadde hørt med flere. Det skal ikke være nødvendig å bytte hjulbuene for å bytte kanalene. Det ser heller ikke ut til at det på noen måte er nødvendig å bytte hele kanaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...