Gå til innhold

«Kronprins Haakon» måtte avbryte tokt: Løse bolter førte til oljelekkasje [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det var kun boltene på babord side som løsnet,så tenker jeg det har skjedd en forglemmelse under montering og at boltene på styrbord side ikke har vært skikkelig og forskriftsmessig ettertrekt med rett og riktig moment. Det blir som ett lastebilhjul,hvis det er for lite moment når mutterne trekkes til vil vibrasjonene etterhvert føre til at mutterne skrues sakte ut på boltene. Riktig moment på gjenger på bolter eller muttere er den mest optimale kraften mellom for svak tiltrekning og en tiltrekning som strekker gjengene på bolten/mutterne for å oppnå maksimal riktig tiltrekningskraft i forhold til stålets egenskaper. Slik at hvis boltene løsnet på babord side,så har de ikke hatt riktig moment på tiltrekning fra Rolls-Royce under montering.

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Hvis det var kun boltene på babord side som løsnet,så tenker jeg det har skjedd en forglemmelse under montering og at boltene på styrbord side ikke har vært skikkelig og forskriftsmessig ettertrekkt med rett og nok moment. Det blir som ett lastebilhjul,hvis det er for lite moment når mutterne trekkes til vil vibrasjonene etterhvert føre til at mutterne skrues sakte ut på boltene. Riktig moment på gjenger på bolter eller muttere er den mest optimale kraften mellom for svak tiltrekning og en tiltrekning som strekker gjengene på bolten/mutterne for å oppnå maksimal riktig tiltrekningskraft i forhold til stålets egenskaper. Slik at hvis boltene løsnet på babord side,så har de ikke hatt riktig moment på tiltrekning fra Rolls-Royce under montering.

om det er verft eller leverandør av pod som fester og skrur fast post til skrog kan nok variere litt. Tror ikke inspektør tar ut bolter etter montering for å sjekke dette. Locktite har mange produkter og det er ikke alltid folk er oppmerksom på om det heter 647 eller 248. Slike produkter er viktige på slike forbindelser ikke bare for å sikre bolten men også for å hindre at vann kommer inn mellom gjengene og gir korrosjon.

Lenke til kommentar

 

Hvis det var kun boltene på babord side som løsnet,så tenker jeg det har skjedd en forglemmelse under montering og at boltene på styrbord side ikke har vært skikkelig og forskriftsmessig ettertrekkt med rett og nok moment. Det blir som ett lastebilhjul,hvis det er for lite moment når mutterne trekkes til vil vibrasjonene etterhvert føre til at mutterne skrues sakte ut på boltene. Riktig moment på gjenger på bolter eller muttere er den mest optimale kraften mellom for svak tiltrekning og en tiltrekning som strekker gjengene på bolten/mutterne for å oppnå maksimal riktig tiltrekningskraft i forhold til stålets egenskaper. Slik at hvis boltene løsnet på babord side,så har de ikke hatt riktig moment på tiltrekning fra Rolls-Royce under montering.

om det er verft eller leverandør av pod som fester og skrur fast post til skrog kan nok variere litt. Tror ikke inspektør tar ut bolter etter montering for å sjekke dette. Locktite har mange produkter og det er ikke alltid folk er oppmerksom på om det heter 647 eller 248. Slike produkter er viktige på slike forbindelser ikke bare for å sikre bolten men også for å hindre at vann kommer inn mellom gjengene og gir korrosjon.

Det har vel ikke noe hensikt å ta ut boltene hvis man skal sjekke om de er dratt til med rett moment,det er det kun verktøy med momentmåler som kan gjøre. En inspektør kan ikke se om bolter er riktig tiltrekt,men må stole på at de som monterer tettningen har utført monteringen forskriftsmessig. Det blir som ett topplokk eller veivakselen på en bilmotor,det er så mye vibrasjoner og krefter og veivlager som krever så ekstreme nøye tilpasning,at tiltrekning med riktig moment er helt påkrevd for at konstruksjonen skal være levedyktig. Endret av ACYBN18O
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Normalt blir boltene rundt propellakslingtetningen sikret med enten ståltråd igjennom boltene eller påsveiset flattjern så de overhode ikke kan løsnes, litt merkelig at de har gått bort fra denne løsningen som har fungert smertefritt helt siden propelldrift ble oppfunnet.

 

Det finnes også løsninger med bruk av settskruer som ekstra sikring på hovedboltene så de ikke kan løsne, har vært borti noen ganger "på mindre båter" at settskruene ikke har blir låst med gjenge/skruelåsing "loctite" og de har løsnet og dermed har hovedboltene også løsnet.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her tror jeg noen har glemt at leverandøren Rolls-Royce har skiftet navn ganske nylig. 1. april ble hele Commersial Marine-divsjonen til Rolls-Royce overført til Kongsberg Maritime. Så er ganske sikker på at det nå er inspektører fra Kongsberg Maritime som skal være med ombord.

 

Den eneste maritime aktiviteten Rolls-Royce beholdt etter utsalg av Commersial Marine var Naval Marine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...