bao_nguyen Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 (endret) Elbil = Tesla Konseptet til Tesla kan ingen kommersielle bil produsenter måles med (konsept + teknologi). Forsprang -> forsprang. De er allereder produsert egen batterier + verdens reskeste brikke i bilen + ladenettverk. Hvilke teknologi har Porsche eller andre merke. Merkevaren? Er man kun på merkevaren så er det ingen diskusjon. Kjøre selv en LEAF. Sakl bytte til Tesla. Ikke pga merkevaren, men pga teknologi. Elbil = teknologi Endret 3. august 2019 av bao_nguyen Lenke til kommentar
Fossilkjører :) Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Tipper teknologien på denne Porscha kommer til å bli rimelig bra så lite å bekymre seg om. Kanskje den ikke kommer med Full Selvkjøring som ikke er i nærheten av full selvkjøring allikevel, men det vil nok kundegruppen se på som en fordel. Hvordan kan en se på manglende standard utstyr som en fordel? Porsche har laget en sportsbil med duppeditter en kan skru av og la sjåføren få "utfolde" seg uten det irriterende som slår inn så fort det går litt fort i svingene. Hos Tesla lar ikke disse slå seg av. Porschen vil dessuten tåle mye mer hardkjør enn Teslaen da de har systemer som slår inn hvis en kjører for hardt over litt tid. Ser Teslaen har over 700 hk. Hvor lenge kan en utnytte dem før duppedittene reduserer den effekten? At ikke flere har bestilt den henger nok veldig mye sammen med at en Porsche skal høres og nytes. Det greier en aldri og gjenskape med en batterimotor. Den vinelyden tar bort gleden uansett hvor rask den er til 100 km/t. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Porsche har laget en sportsbil med duppeditter en kan skru av og la sjåføren få "utfolde" seg uten det irriterende som slår inn så fort det går litt fort i svingene. Hos Tesla lar ikke disse slå seg av. Porschen vil dessuten tåle mye mer hardkjør enn Teslaen da de har systemer som slår inn hvis en kjører for hardt over litt tid. Ser Teslaen har over 700 hk. Hvor lenge kan en utnytte dem før duppedittene reduserer den effekten? At ikke flere har bestilt den henger nok veldig mye sammen med at en Porsche skal høres og nytes. Det greier en aldri og gjenskape med en batterimotor. Den vinelyden tar bort gleden uansett hvor rask den er til 100 km/t. Litt usikker på hvordan dette passer inn i diskusjonen som var pågående. Men ingen tvil om at porsche lager biler som egner seg mye bedre til aktiv kjøring. Model 3 lar deg utfordre bilen litt ekstra, men langt i fra 100%. For folk flest er dette veldig bra, men Taycan er nok ett langt bedre alternativ for de som ønsker å kjøre aktivt på bane eller bare vill ha en bil som lar deg ta mer over, eller det vill vi iallefall finne ut av etterhvert. Jeg diskuterte mer førerassistent systemer. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 (endret) Porsche har laget en sportsbil med duppeditter en kan skru av og la sjåføren få "utfolde" seg uten det irriterende som slår inn så fort det går litt fort i svingene. Hos Tesla lar ikke disse slå seg av. Porschen vil dessuten tåle mye mer hardkjør enn Teslaen da de har systemer som slår inn hvis en kjører for hardt over litt tid. Ser Teslaen har over 700 hk. Hvor lenge kan en utnytte dem før duppedittene reduserer den effekten? At ikke flere har bestilt den henger nok veldig mye sammen med at en Porsche skal høres og nytes. Det greier en aldri og gjenskape med en batterimotor. Den vinelyden tar bort gleden uansett hvor rask den er til 100 km/t. Porchen vil nok være laget for hardere bruk ja, skulle vel bare mangle. Forøvrig Track Mode på Model 3 som nevnt. Lar deg sladde litt om ønskelig. Er og kommet en modul man kan plugge i alle Tesla som lar deg deaktivere ting som traction control og antiskrens. Tesla sier denne bryter ganatien da så er kun for spesielt intresserte. Endret 4. august 2019 av Complexity 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Gleder meg til å prøve Taycan. Trur det kan bli helt rå bil.Det er ei stund siden Porsche teamet hadde muligheit til å utvikle bilen fra scratch. Samt el-teknologi gir mange fordeler mtp vektfordeling, insta power, etc.Porsche Cayman var den råaste bilen eg har kjørt så langt. Den slår LETT både Mercedes E-AMG, Tesla S/3, Audi TT, Camaro. Joda, den er ikkje raskast 0-100. Men kjøregleden/egenskaper er helt unikt. 2 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Elbil = Tesla Konseptet til Tesla kan ingen kommersielle bil produsenter måles med (konsept + teknologi). Forsprang -> forsprang. De er allereder produsert egen batterier + verdens reskeste brikke i bilen + ladenettverk. Hvilke teknologi har Porsche eller andre merke. Merkevaren? Er man kun på merkevaren så er det ingen diskusjon. Kjøre selv en LEAF. Sakl bytte til Tesla. Ikke pga merkevaren, men pga teknologi. Elbil = teknologi Du må ikkje blande forsprang og innovasjon. Innovasjon --> besøke verksted 3-4 ganger i året med ein bil som koster opp mot ein mill. Joda, du kan skryte at bilen er utstyrt med både det ene og det andre. Men kor bra den fungera er ein anna sak. Stor ipad istedenfor knapper? Trykke 4-5 gonger for å bytte radio, istedenfor 1 knapp? Du vet at det er billigare med skjerm vs mange knapper (spesielt om ein skal gjøre det skikkelig)? Ein slipper å tenke på ergonomi og bil-fører samhold. Klistre på ipad og kall det for "forsprang". Porsche tilbyr KVALITET, først og fremst. Om vi ser bort i frå Taycan (ønskjer ikkje å spekulere), Porsche er ikkje den bilen som har mest teknologi i seg. Tesla, Toyota og flere andre slår Porsche på kvantitet. Kvalitet derimot, neppe. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Du må ikkje blande forsprang og innovasjon. Innovasjon --> besøke verksted 3-4 ganger i året med ein bil som koster opp mot ein mill. Joda, du kan skryte at bilen er utstyrt med både det ene og det andre. Men kor bra den fungera er ein anna sak. Stor ipad istedenfor knapper? Trykke 4-5 gonger for å bytte radio, istedenfor 1 knapp? Du vet at det er billigare med skjerm vs mange knapper (spesielt om ein skal gjøre det skikkelig)? Ein slipper å tenke på ergonomi og bil-fører samhold. Klistre på ipad og kall det for "forsprang". Porsche tilbyr KVALITET, først og fremst. Om vi ser bort i frå Taycan (ønskjer ikkje å spekulere), Porsche er ikkje den bilen som har mest teknologi i seg. Tesla, Toyota og flere andre slår Porsche på kvantitet. Kvalitet derimot, neppe. De fleste er ikke innom verksted 3-4 ganger i året, det har ikke tesla kapasitet til. Personlig har jeg vært der ca så mange ganger, kanskje ett par til på 3 biler over 3 år. Å det tar ikke mange trykk å skifte radio hos Tesla om en faktisk setter seg inn i det. Skifte kanal gjør en fra styret med ett trykk f eks. Alt er lagt opp til å være lettvindt om en bare gjør en innsats for å forstå UI. Alt går over til skjerm, til og med Porsche. Slik er det i alle brasjer, skjerm UI er langt bedre enn å ha knapper rundt om. Da en kan endre på det i ettertid uten å ha store konsekvenser. Ellers så er jeg enig i at det er en helt annen verden ift kvalitet i Porsche, eller Tyske biler generelt. Det er dette de lever av og de gjør det bra. Men det koster også... 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 De fleste er ikke innom verksted 3-4 ganger i året, det har ikke tesla kapasitet til. Personlig har jeg vært der ca så mange ganger, kanskje ett par til på 3 biler over 3 år. Å det tar ikke mange trykk å skifte radio hos Tesla om en faktisk setter seg inn i det. Skifte kanal gjør en fra styret med ett trykk f eks. Alt er lagt opp til å være lettvindt om en bare gjør en innsats for å forstå UI. Alt går over til skjerm, til og med Porsche. Slik er det i alle brasjer, skjerm UI er langt bedre enn å ha knapper rundt om. Da en kan endre på det i ettertid uten å ha store konsekvenser. Ellers så er jeg enig i at det er en helt annen verden ift kvalitet i Porsche, eller Tyske biler generelt. Det er dette de lever av og de gjør det bra. Men det koster også... Eg tipper dashbord til Taycan kommer til å likne meir på nyeste Panamera, enn konseptbilder. Stort skjerm er genialt og kjekt. Eg syns det Mercedes gjorde med sine A/E/S klasse er nydelig. Det er fin balanse mellom skjerm og knapper. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Eg tipper dashbord til Taycan kommer til å likne meir på nyeste Panamera, enn konseptbilder. Stort skjerm er genialt og kjekt. Eg syns det Mercedes gjorde med sine A/E/S klasse er nydelig. Det er fin balanse mellom skjerm og knapper. Jeg hadde en A klasse med kjip versjonen av disse skjermene sist jeg var i England. Noe av det værste jeg har sett og UI var mer eller mindre håpløst. Men hver sin smak:) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Irriterer meg over at merchedes har to skjermer med bare en svart linje i mellom. Ser ut som noe mangler der. Hadde vært bedre om man så tydelig at det var to separate skjermer. Lenke til kommentar
Fossilkjører :) Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Porsche har laget en sportsbil med duppeditter en kan skru av og la sjåføren få "utfolde" seg uten det irriterende som slår inn så fort det går litt fort i svingene. Hos Tesla lar ikke disse slå seg av. Porschen vil dessuten tåle mye mer hardkjør enn Teslaen da de har systemer som slår inn hvis en kjører for hardt over litt tid. Ser Teslaen har over 700 hk. Hvor lenge kan en utnytte dem før duppedittene reduserer den effekten? At ikke flere har bestilt den henger nok veldig mye sammen med at en Porsche skal høres og nytes. Det greier en aldri og gjenskape med en batterimotor. Den vinelyden tar bort gleden uansett hvor rask den er til 100 km/t. Litt usikker på hvordan dette passer inn i diskusjonen som var pågående. Men ingen tvil om at porsche lager biler som egner seg mye bedre til aktiv kjøring. Model 3 lar deg utfordre bilen litt ekstra, men langt i fra 100%. For folk flest er dette veldig bra, men Taycan er nok ett langt bedre alternativ for de som ønsker å kjøre aktivt på bane eller bare vill ha en bil som lar deg ta mer over, eller det vill vi iallefall finne ut av etterhvert. Jeg diskuterte mer førerassistent systemer. Nå er vel dette en Porshe tråd. Dere prøver på vanlig måte og få den til å handle om Tesla. Nevne forskjeller det er mellom den og Tesla er greit men ikke la den ta over denne tråden. Finnes vel mange tråder der du kan ta opp de fordelene her inne. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Nå er vel dette en Porshe tråd. Dere prøver på vanlig måte og få den til å handle om Tesla. Nevne forskjeller det er mellom den og Tesla er greit men ikke la den ta over denne tråden. Finnes vel mange tråder der du kan ta opp de fordelene her inne. Nei jeg kommenterte bare at jeg ikke trodde bilen kom til å overbevise meg til å bytte pga tech, så startet samtalen om Tesla derifra. Jeg hadde ikke trengt å snakke mer om forskjellene jeg, men som vanlig kaster folk seg på. Som deg. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Elbil = Tesla Konseptet til Tesla kan ingen kommersielle bil produsenter måles med (konsept + teknologi). Forsprang -> forsprang. De er allereder produsert egen batterier + verdens reskeste brikke i bilen + ladenettverk. Hvilke teknologi har Porsche eller andre merke. Merkevaren? Er man kun på merkevaren så er det ingen diskusjon. Kjøre selv en LEAF. Sakl bytte til Tesla. Ikke pga merkevaren, men pga teknologi. Elbil = teknologi Så driftssikkerhet og kjøreegenskaper er uvesentlig ved en bil, så lenge den kan lage fiselyder? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 De fleste er ikke innom verksted 3-4 ganger i året, det har ikke tesla kapasitet til. Personlig har jeg vært der ca så mange ganger, kanskje ett par til på 3 biler over 3 år. Å det tar ikke mange trykk å skifte radio hos Tesla om en faktisk setter seg inn i det. Skifte kanal gjør en fra styret med ett trykk f eks. Alt er lagt opp til å være lettvindt om en bare gjør en innsats for å forstå UI. Alt går over til skjerm, til og med Porsche. Slik er det i alle brasjer, skjerm UI er langt bedre enn å ha knapper rundt om. Da en kan endre på det i ettertid uten å ha store konsekvenser. Ellers så er jeg enig i at det er en helt annen verden ift kvalitet i Porsche, eller Tyske biler generelt. Det er dette de lever av og de gjør det bra. Men det koster også... Å påstå at en touchskjerm er bedre en knapper til alt er bare vas. Selv en gammel Nokia er 20 år senere fortsatt raskere å skrive meldinger på med taster, analoge synthesizere som forsvant når digitale beist kom på 80 tallet gjorde et svindyrt comeback på 90 tallet da man oppdaget at var mye raskere å faktisk dytte på spaker og skru på fysiske dingser, en å bruke små LCD skjermer og en skyvebryter (Yamaha DX7 anyone?). Porsche selv ble latterliggjort med ene ventilasjonen i siste gen Panamera, som man faktisk måtte inn på en skjerm for å bevege på, noe som sikkert har kostet ingeniørene tusenvis av timer og millioner av kroner bare for å å få på plass, mens alle andre biler har en plastsak som koster 4,50,- å produsere og som er utprøvd. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Å påstå at en touchskjerm er bedre en knapper til alt er bare vas. Ja jeg er forsåvidt enig og forklarte meg nok dårlig, det er bedre på noe og dårligere på andre ting. Gi og ta. Totalt sett liker jeg skjermløsning til UI langt bedre enn knapper. Både i bil og livet generelt. Det er dette jeg er vandt til i fra jobb og ellers i hverdagen. Og trives med det. Men andre trives gjerne med masse knapper, og det får de gjerne gjøre. Vi er alle forskjellige. Selv en gammel Nokia er 20 år senere fortsatt raskere å skrive meldinger på med taster, analoge synthesizere som forsvant når digitale beist kom på 80 tallet gjorde et svindyrt comeback på 90 tallet da man oppdaget at var mye raskere å faktisk dytte på spaker og skru på fysiske dingser, en å bruke små LCD skjermer og en skyvebryter (Yamaha DX7 anyone?). Godt mulig en Nokia fra sent 2000 skriver raskere sms(dog tviler jeg da vi har mye logikk som kan hjelpe der nå kontra tidlig 2000). Men hva er det godt for egentlig? Men selve følelsen av å trykke på tastaturet til Nokia var absolutt digg når en skrev, likte egentlig godt telefonene med gummiknapper. Husker jeg hadde en moterola på 90 tallet som var helt sjef. Men jeg ville aldri gått for noe sånn i dag.. Porsche selv ble latterliggjort med ene ventilasjonen i siste gen Panamera, som man faktisk måtte inn på en skjerm for å bevege på, noe som sikkert har kostet ingeniørene tusenvis av timer og millioner av kroner bare for å å få på plass, mens alle andre biler har en plastsak som koster 4,50,- å produsere og som er utprøvd. Kjenner ikke til den historien, men min erfaring i fra slike systemer er tipp topp og aldri fått noen klager fra passasjerer eller lignende. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. august 2019 Del Skrevet 4. august 2019 Ja jeg er forsåvidt enig og forklarte meg nok dårlig, det er bedre på noe og dårligere på andre ting. Gi og ta. Totalt sett liker jeg skjermløsning til UI langt bedre enn knapper. Både i bil og livet generelt. Det er dette jeg er vandt til i fra jobb og ellers i hverdagen. Og trives med det. Men andre trives gjerne med masse knapper, og det får de gjerne gjøre. Vi er alle forskjellige. Godt mulig en Nokia fra sent 2000 skriver raskere sms(dog tviler jeg da vi har mye logikk som kan hjelpe der nå kontra tidlig 2000). Men hva er det godt for egentlig? Men selve følelsen av å trykke på tastaturet til Nokia var absolutt digg når en skrev, likte egentlig godt telefonene med gummiknapper. Husker jeg hadde en moterola på 90 tallet som var helt sjef. Men jeg ville aldri gått for noe sånn i dag.. Kjenner ikke til den historien, men min erfaring i fra slike systemer er tipp topp og aldri fått noen klager fra passasjerer eller lignende. Her presentert ved legenden Doug DeMuro, mener å ha sett at siste Cayenne som kom etter denne kan overstyres manuelt... https://youtu.be/Wlk5OB9tYs0?t=331 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Litt usikker på hvordan dette passer inn i diskusjonen som var pågående. Men ingen tvil om at porsche lager biler som egner seg mye bedre til aktiv kjøring. Model 3 lar deg utfordre bilen litt ekstra, men langt i fra 100%. For folk flest er dette veldig bra, men Taycan er nok ett langt bedre alternativ for de som ønsker å kjøre aktivt på bane eller bare vill ha en bil som lar deg ta mer over, eller det vill vi iallefall finne ut av etterhvert. Jeg diskuterte mer førerassistent systemer. Jeg er ikke så sikker... Noe av det mest spennende med model 3 er i mine øyne drivlinjen og den banebrytende transistor-teknologien de har brukt. Jeg er svært spent på hva Porsche kommer opp med. På det beste kan de kanskje matche tesla på dette, men å være bedre er faktisk svært vanskelig per dags dato. Dog kan de selvfølgelig bare skalere opp for å slippe kjøleutfordringer, men det er jo mindre imponerende. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Jeg er ikke så sikker... Noe av det mest spennende med model 3 er i mine øyne drivlinjen og den banebrytende transistor-teknologien de har brukt. Jeg er svært spent på hva Porsche kommer opp med. På det beste kan de kanskje matche tesla på dette, men å være bedre er faktisk svært vanskelig per dags dato. Dog kan de selvfølgelig bare skalere opp for å slippe kjøleutfordringer, men det er jo mindre imponerende. De har vell litt erfaring i fra elmotorer og slikt fra Panamera. Men tar nok litt tid før de kommer på nivå med Tesla. Men til gjengjeld lager de nok en bil som har langt bedre mekaniske egenskaper ift understell og slikt. Tror det blir en veldig bra bil, men fasiten kommer siden Har ett par porsche "gale" på jobb, så satser på de skaffer seg en så snart som mulig og at jeg får testet skikkelig Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 (endret) Taycan bør ha mer påkostet understell. Understellet i Model 3 er veldig bra for prisklassen, men det er jo en bil til halvparten eller en tredjedel av prisen. Endret 5. august 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 5. august 2019 Del Skrevet 5. august 2019 Jeg hadde forhåndsbestilt en omtrent samtidig som jeg kjøpte min forrige bil, Tesla model S, men kansellerte. Orker rett og slett ikke å krabbe ned i bil lenger, så hvis de kommer med elektrisk SUV skal jeg heller vurdere å bestille en. Nå som det er sagt, er man først blitt vant til teknologibiten, appen og infotainment i en Tesla så er de fleste andre biler nedsig. Hadde nå bare kvaliteten på bilen stått i stil med teknologien. Er allerede bestemt at det kommer en crossover utgave av Taycan.https://www.drivingelectric.com/porsche/955/new-porsche-taycan-cross-turismo-2020-pictures-specs-and-release-date Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå