Gå til innhold

Skyldspørsmål ved møteulykke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fort nok til å feilbedømme avstanden og knuse begge speilene

 

 

Når en lastebil skrur på fjernlysene og blender motgående billist i en helt mørk tunnel har selvsagt ingenting med saken å gjøre.. Det tar tid før øynene tilvenner seg igjen etter ett så sterkt lys. Dette kan jo ha satt TS ut av konsentrasjon også. At lastebilen ikke meiet ned noe når personbilen mangler 2 speil.. Kan jo bare være glad at TS ikke valgte å beholde høyre speilet sitt.  Ansvaret er større når en fører tyngre kjøretøy. En kan gjerne leve innenfor dine rammer, hvordan du mener er helt akseptabelt at en burde oppføre seg i trafikken som fører av tyngre kjøretøy, her kan en jo ligge helt til venstre i veibanen om en vil. Slik uforsvarlig kjøring kommer til å ende med at en tar livet av noen en dag. Ja, så får en stå der da og si at det er 50/50 skyldfordeling, er jo ikke verre enn det.

 

Når lastebilsjåføren brøyt trafikkreglene (bevist med bilde) er jeg ikke så sikker på at den 50/50 delen din holder mål.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en lastebil skrur på fjernlysene og blender motgående billist i en helt mørk tunnel har selvsagt ingenting med saken å gjøre.. Det tar tid før øynene tilvenner seg igjen etter ett så sterkt lys. Dette kan jo ha satt TS ut av konsentrasjon også. At lastebilen ikke meiet ned noe når personbilen mangler 2 speil.. Kan jo bare være glad at TS ikke valgte å beholde høyre speilet sitt.  Ansvaret er større når en fører tyngre kjøretøy. En kan gjerne leve innenfor dine rammer, hvordan du mener er helt akseptabelt at en burde oppføre seg i trafikken som fører av tyngre kjøretøy, her kan en jo ligge helt til venstre i veibanen om en vil. Slik uforsvarlig kjøring kommer til å ende med at en tar livet av noen en dag. Ja, så får en stå der da og si at det er 50/50 skyldfordeling, er jo ikke verre enn det.

 

Når lastebilsjåføren brøyt trafikkreglene (bevist med bilde) er jeg ikke så sikker på at den 50/50 delen din holder mål.

Blir du "satt ut" av lysene bør jo reaksjonen være å stå på bremsen...

 

Hvilke trafikkregler er det du mener lastebilen har brutt?

 

Hvis TS legger ut filmen får man se hele situasjonen, som jeg har skrevet før - ingenting av det som har kommet fram sålangt gir lastebilsjåføren skylda etter min mening

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært og målt i tunnelen på ulykkesstedet og veibredden er 5,60 meter målt midt i hvitstripene (målte også både lenger inn i tunnelen og i åpningen med samme resultat).

Min bil er cirka 2 meter på speiltuppene.

Trekkvogna er cirka 2,50 meter, ikke medregnet speil.

Avstand til tunnelmarkør jeg traff og midten av hvitstripen er 75 cm.

Tunnelmarkøren traff cirka 10 cm innpå speilhuset på høyre side.

Venstre speil traff møtende kjøretøy cirka 5 cm innpå speilhuset.

Tunnelen er merket med 4,10 skilt, hvor høy en trekkvogn med henger er, vet jeg ikke.

 

Da kan man begynne å regne på det. Hvitstripen på min side av veien var (75+10) 85 cm innunder min bil fra speiltupp, det vil si at 1,15 meter av min bil (speiltupp) var innpå veibanen. Mitt venstre sidespeil traff møtende kjøretøy cirka 5 cm innpå, det vil si at møtende kjøretøy var 1,10 meter fra midten av hvitstripen på min side av veien. Legger man på 2,50 meter for trekkvogn får man 3,60 meter, det vil si møtende kjøretøy var 2,00 meter fra midten av hvitstripen på sin side av veien som har total bredde på 5,60 meter.

 

Regner vi ut ifra midten av veien blir regnestykke slik: 5,60 delt på 2 er 2,80 meter, det vil si at vi hver hadde 2,80 meter av veibanen. Jeg var kun 1,15 meter innpå veien, det vil si at det var 1,65 meter igjen fra min bil og til midten av veien.

Møtende bil var 2,00 meter ifra hvitstripen på sin side av veien. Legger på 2,50 meter bredde på kjøretøyet, som blir 4,50 meter, det vil si at møtende kjøretøy var 1,70 meter over på feil side av midten av veien og bare 0,80 meter innpå sin side av veien.

 

Kortversjon: jeg var 85 cm utenfor hvitstripen/veien, møtende kjøretøy var 1,70 meter over på min halvdel av veien og var 2,00 meter ifra hvitstripen på sin side av veien og 1,10 meter fra hvitstripen på min side av veien.

 

At vi begge hadde perfekt kurve i forhold til hverandre og/eller kurve til tunnelen er tvilsomt, men tipper at det ikke utgjør mange desimeter og vil uansett bare føre til videre gjettinger.

 

I regnestykket er speil på min bil med, mens på møtende kjøretøy er de ikke med da de ikke ville berørt hverken min bil eller tunnelmarkørene pga høyde på speil.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Må bare si jeg blir litt mistenksom iom at du ikke legger ut film (som du kan anonymiser) og heller ikke er villig til å si hvilken tunnel dette er. Ser ingen grunn til å ikke legge dette ut, så da får man spørre seg hva som er grunnen.

 

Som nevnt ønsker jeg ikke å henge ut noen, og med det også anonymisere stedet, det får du/dere bare respektere. Jeg har ingen andre baktanker.

Lenke til kommentar

I alle fall §3 i veitraffikkloven, om ikke flere, i forkant av selve hendelsen.

Det har isåfall også TS gjort.

 

Har vært og målt i tunnelen på ulykkesstedet og veibredden er 5,60 meter målt midt i hvitstripene (målte også både lenger inn i tunnelen og i åpningen med samme resultat).

Min bil er cirka 2 meter på speiltuppene.

Trekkvogna er cirka 2,50 meter, ikke medregnet speil.

Avstand til tunnelmarkør jeg traff og midten av hvitstripen er 75 cm.

Tunnelmarkøren traff cirka 10 cm innpå speilhuset på høyre side.

Venstre speil traff møtende kjøretøy cirka 5 cm innpå speilhuset.

Tunnelen er merket med 4,10 skilt, hvor høy en trekkvogn med henger er, vet jeg ikke.

 

Da kan man begynne å regne på det. Hvitstripen på min side av veien var (75+10) 85 cm innunder min bil fra speiltupp, det vil si at 1,15 meter av min bil (speiltupp) var innpå veibanen. Mitt venstre sidespeil traff møtende kjøretøy cirka 5 cm innpå, det vil si at møtende kjøretøy var 1,10 meter fra midten av hvitstripen på min side av veien. Legger man på 2,50 meter for trekkvogn får man 3,60 meter, det vil si møtende kjøretøy var 2,00 meter fra midten av hvitstripen på sin side av veien som har total bredde på 5,60 meter.

 

Regner vi ut ifra midten av veien blir regnestykke slik: 5,60 delt på 2 er 2,80 meter, det vil si at vi hver hadde 2,80 meter av veibanen. Jeg var kun 1,15 meter innpå veien, det vil si at det var 1,65 meter igjen fra min bil og til midten av veien.

Møtende bil var 2,00 meter ifra hvitstripen på sin side av veien. Legger på 2,50 meter bredde på kjøretøyet, som blir 4,50 meter, det vil si at møtende kjøretøy var 1,70 meter over på feil side av midten av veien og bare 0,80 meter innpå sin side av veien.

 

Kortversjon: jeg var 85 cm utenfor hvitstripen/veien, møtende kjøretøy var 1,70 meter over på min halvdel av veien og var 2,00 meter ifra hvitstripen på sin side av veien og 1,10 meter fra hvitstripen på min side av veien.

 

At vi begge hadde perfekt kurve i forhold til hverandre og/eller kurve til tunnelen er tvilsomt, men tipper at det ikke utgjør mange desimeter og vil uansett bare føre til videre gjettinger.

 

I regnestykket er speil på min bil med, mens på møtende kjøretøy er de ikke med da de ikke ville berørt hverken min bil eller tunnelmarkørene pga høyde på speil.

Målte du på smaleste punktet i svingen? Veien ser smalere ut der.

Du må også ta med speilene i "utregningen"-lastebilen kan ikke kjøre de i tunnelveggen. De bygger minst 30 cm per side.

Også det viktigste - når lastebilen skal svinge så trenger den mer av veien for å greie svingen, som nevnt. Hvor mye avhenger jo av hvor skarp svingen er, men for at du skal få målt om lastebilen evt lå for langt inn må du legge inn det i beregningen.

Lenke til kommentar

Målte du på smaleste punktet i svingen? Veien ser smalere ut der.

Du må også ta med speilene i "utregningen"-lastebilen kan ikke kjøre de i tunnelveggen. De bygger minst 30 cm per side.

Også det viktigste - når lastebilen skal svinge så trenger den mer av veien for å greie svingen, som nevnt. Hvor mye avhenger jo av hvor skarp svingen er, men for at du skal få målt om lastebilen evt lå for langt inn må du legge inn det i beregningen.

 

Som nevnt, målte jeg flere steder med samme resultat.

 

Det er godt over én meter fra hvitstripen og bort til tunnelveggen, Markørene var fra 75-90 cm fra hvitstripen og de stakk rundt halvmeteren ut ifra tunnelveggen, så sidespeilene på lastebilen ville aldri vært i fare for å ta borti tunnelveggen før lenge etter at lastebilen hadde tatt markørene med bilen. På andre siden gikk de høyt over min bil.

 

Det siste er vanskelig å gjette seg til, men for å ta i litt og si at bakenden på hengere var en meter "innenfor" trekkvognen med tanke på svingen, vil det fortsatt være en meter igjen fra trekkvogn og ut til hvitstripen på hans side av veien. Med tanke på at svingen ikke er særlig skarp, er det lite trolig at det var behov for at hengeren skulle komme en meter inn i veien i forhold til trekkvogn.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Statens Vegvesen, og vedkommende bekrefter det forsikringsselskapet sier. Er man over på motgående kjørefelt (eller over midten av veien hvis veien ikke har gul midtlinje) og er involvert i en ulykke, vil vedkommende være helt eller delvis skyldig i ulykken. At man kjører stor bil som trenger stor plass og/eller at veien er smal, fritar ikke fra dette så lenge veien er for trafikk i begge retninger.

Lenke til kommentar

Som nevnt, målte jeg flere steder med samme resultat.

 

Det er godt over én meter fra hvitstripen og bort til tunnelveggen, Markørene var fra 75-90 cm fra hvitstripen og de stakk rundt halvmeteren ut ifra tunnelveggen, så sidespeilene på lastebilen ville aldri vært i fare for å ta borti tunnelveggen før lenge etter at lastebilen hadde tatt markørene med bilen. På andre siden gikk de høyt over min bil.

 

Det siste er vanskelig å gjette seg til, men for å ta i litt og si at bakenden på hengere var en meter "innenfor" trekkvognen med tanke på svingen, vil det fortsatt være en meter igjen fra trekkvogn og ut til hvitstripen på hans side av veien. Med tanke på at svingen ikke er særlig skarp, er det lite trolig at det var behov for at hengeren skulle komme en meter inn i veien i forhold til trekkvogn.

Det er veldig lett å si at han kunne lagt seg lenger ut, men når vi ikke vet akkurat hvor krapp svingen er osv så blir det kun synsing. På bildet så ser det ut som han ikke har mye å gå på. Hvor fort kjørte lastebilen? Og hvor fort kjørte du?

 

Ang svar fra vegvesenet så er det litt det samme som om du kjører på en syklist i fotgjengerfelt, det er ikke lov å sykle over - men sjåføren av bilen får ofte skylda fordet.

 

Men siden du har alt på dashcam så er det vel en smal sak for forsikringa uansett.

 

Dette vet du jo ingenting om. TS har nå i alle fall bevis på en farlig manøver, hva har du å komme med i lastebilen sitt forsvar?

Hvilken farlig manøver?

 

TS skrev: "og at jeg kom alt for fort og kunne ikke stoppe i tide når jeg oppdaget han."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her spikkes det fliser så spruten står.

 

Jeg har aldri hevdet at jeg var helt uten skyld i ulykken, men sjåføren av møtende kjøretøy hevdet umiddelbart at han hadde alt på sitt tørre i og med at han hadde så stor bil at han var nødt til å ligge midt i veien. Og det er nettopp dette som er saken kjerne. Forsikringsselskapet og Statens Vegvesen var helt samstemte på at det kan man ikke. Begge var veldig tydelig på med en gang man er over midten av veien, gulstripe eller ei, og blir involvert i en ulykke, så har man hele eller deler av ansvaret for ulykken. At man kommer med stor, bred, lang eller høyt kjøretøy, spiller ingen rolle og fritar ikke fra dette.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Begge var veldig tydelig på med en gang man er over midten av veien, gulstripe eller ei, og blir involvert i en ulykke, så har man hele eller deler av ansvaret for ulykken. At man kommer med stor, bred, lang eller høyt kjøretøy, spiller ingen rolle og fritar ikke fra dette.

 Så på smale veier der det rett og slett ikke er plass til større kjøretøy, uten at disse er litt over midten, så er det automatisk hele deres skyld hvis en personbil ikke holder godt nok ut - der det er plass å passere. Sorry, men det tror jeg ingenting på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Så på smale veier der det rett og slett ikke er plass til større kjøretøy, uten at disse er litt over midten, så er det automatisk hele deres skyld hvis en personbil ikke holder godt nok ut - der det er plass å passere. Sorry, men det tror jeg ingenting på.

 

Det er ikke det jeg sier, men at hvis noen er over på feil side av veien og blir involvert i en ulykke, vil ha en eller annen grad av skyld. Det kan godt være at også møtende kjøretøy har en andel skyld, men den som er over på feil side av veien på ulykkestidspunktet regne med å ta sin del av skylden.

Lenke til kommentar

 Så på smale veier der det rett og slett ikke er plass til større kjøretøy, uten at disse er litt over midten, så er det automatisk hele deres skyld hvis en personbil ikke holder godt nok ut - der det er plass å passere. Sorry, men det tror jeg ingenting på.

 

 

Hvor langt ut mot høyre skal motkommende personbil holde? Her røyk speil på begge sider. Det tilsier vel at det ikke var så mye mer å gå på. 

 

Som noen har nevnt i et tidligere innlegg var fører av lastebilen den eneste som var klar over situasjonen i utgangspunktet. Da har man som fører av såpass stor bil at man velger/må plassere seg så langt over i motsatt kjørefelt et ekstra stort ansvar for å forhindre situasjoner som den som har oppstått. 

 

Lastebilen burde kjørt med svært redusert hastighet. Ref. Vegtrafikkloven §6:

 

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet."

 

At lastebilen blinker med fjernlysene holder ikke. Biler i alle størrelser og varianter blinker støtt og stadig med lysene av varierende årsaker, og for en lastebil er ikke det noen bra varslingsmåte overfor andre trafikkanter om "bred last" etc. Og definitivt ikke i en mørk og smal tunnell. Gule roterende/blinkende varssellys ville vært riktig måte å annonsere slik transport for andre trafikkanter. Gjerne kombinert med lav hastighet. F.eks. 30-40km/t. 

 

Jeg og alle andre her er ikke i stand til å plassere skyld hos noen. Til det er det altfor mange ukjente faktorer. Vi vet ikke hvilken tunnell det gjelder. Vi vet ikke fartsgrensen på stedet. Vi vet ikke hvilken fart verken lastebil eller trådstarter holdt. Vi vet ikke hvor høy lastebilen var.

 

Alt dette er vesentlig for den oppståtte situasjonen. 

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg sier, men at hvis noen er over på feil side av veien og blir involvert i en ulykke, vil ha en eller annen grad av skyld. Det kan godt være at også møtende kjøretøy har en andel skyld, men den som er over på feil side av veien på ulykkestidspunktet regne med å ta sin del av skylden.

 

Der kan vi være enige. (forutsatt at denne ikke har stoppet mm)

 

Hvor langt ut mot høyre skal motkommende personbil holde? Her røyk speil på begge sider. Det tilsier vel at det ikke var så mye mer å gå på.  

En liten 'kakk' i venstrespeil og en automatisk reaksjon til høyre er nok til at to speil går istedet for ett. Kan være mer enn nok å gå på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...