Thunderhead Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Møtte en lastebil i en tunnel med sving i dag og det ble såpass trangt at jeg tok begge sidespeil på min bil. Veien er smal og har ikke gul midtlinje, men ikke så smal at det skulle være noe problem å møte nevnt bil hvis han hadde holdt sin side av veien. Tunnelen er ikke belysning. Lastebilsjåføren sa at hans bil var så stor at han ikke kunne ligge helt ut på sin side av veien men tanke på høyde på bilen og at jeg kom alt for fort og kunne ikke stoppe i tide når jeg oppdaget han. Da jeg entret tunnelen og kom inn i svingen så jeg trekkvogna, hvor sjåfør blinket febrilsk med full pakke lys og blendet meg slik at jeg nesten ikke så noen ting. Jeg hadde allerede innersving i høyresvingen, med høyre hjul mer eller mindre på hvitstripa. Jeg siktet som best jeg kunne i åpningen mellom trekkvogna med henger og markørene i tunnelveggen, og passerte med et nødskrik, men tok begge sidespeilene på min bil. Her er et bilde av videoen til mitt dashcam. Er det min feil som kom for fort, eller er det hans feil iom at han kom "midt i veien" i en sving? Eller? Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Mye lettere å se hvem som har skyld med en video, du får ikke lastet den opp på Youtube? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 En lastebil trenger mye mer plass enn bare bredden av bilen i sving. På vei uten midtstripe skal det mye til om du greier å møte en lastebil i sving i det hele tatt, med mindre du er godt utenfor veien. Hvis du kjørte så fort at du ikke rakk å stoppe når du så han høres det ut som om du har en veldig dårlig sak her, men du kan jo legge ut videoen fra dashcamet 3 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2019 (endret) Jeg ønsker ikke å henge ut noen, så ser helst at jeg ikke legger ut hele videoen, men kan se om jeg får til noen flere bilder. Nå skal det sies at svingen ikke er særlig skarp, så det er ikke derfor at det ble så trangt, har møtt biler der i begge retninger mange ganger, også større biler. Jo, er ening i at jeg ikke klarte å stoppe, men vi var begge i bevegelse når det smalt. Endret 29. juli 2019 av Thunderhead Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Hvilken tunnell er dette? Er den skiltet med at store kjøretøy kan/må kjøre sentrisk? Ved sentrisk kjøring gjelder en mye lavere fartsgrense (for den som kjører sentrisk), slik at de som kommer imot skal rekke å stoppe i tide. Det store kjøretøyet også. Dersom ingen har gjort noe feil (brutt trafikkreglene) ender dette ofte opp med skylddeling, dvs at hver dekker sin skade. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Jeg ønsker ikke å henge ut noen, så ser helst at jeg ikke legger ut hele videoen, men kan se om jeg får til noen flere bilder. Du har muligheten til å gjøre ansikter, skilt mm uskarp på youtube via «Forbedringer», se over video etterpå og legg den ut hvis du er fornøyd med 'anonymiseringen'. 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2019 Hvilken tunnell er dette? Er den skiltet med at store kjøretøy kan/må kjøre sentrisk? Ved sentrisk kjøring gjelder en mye lavere fartsgrense (for den som kjører sentrisk), slik at de som kommer imot skal rekke å stoppe i tide. Det store kjøretøyet også. Dersom ingen har gjort noe feil (brutt trafikkreglene) ender dette ofte opp med skylddeling, dvs at hver dekker sin skade. Det er ikke skiltet for sentrisk kjøring, bare 4,10 meters høyde skilt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Begge burde kjøre sakte nok til at dere klarer å stoppe ganske kjapt Iogmed at du ikke klarte å stoppe så kjørte du alt for fort, og lastebilen rakk dermed heller ikke stoppe (Du stopper mye fortere..) 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Kan vi få vite hvilken tunnel dette er? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Det er såpass smalt at det ser ut som lastebilen ikke har noe å gå på. Husk han må ha med seg hengeren rundt svingen også - Men vanskelig å se hele situasjonen med bare de bildene. Tegna på en pil, der burde du ha stoppa, da hadde det gått bra. Det var sannsynligvis det lastebilsjåføren prøvde å få deg til å gjøre å. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Hvor høy var bilen hans? Jeg tipper den var høyere enn tillatt på strekningen, det taler i tilfelle for at han har opptrådt klanderverdig. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Begge førarane har skuld i denne situasjonen, men eg heller dessverre mot at det er trådstarter som har vært mest uaktsom. Det trådstarter burde gjort i denne situasjonen er å stoppe opp, for så å passere i lav hastigheit, og om nødvendig rygge ut. I dette tilfellet så forstår eg det slik at trådstarter nærmast lukka augenen, gav gass og håpa på det beste. Hadde det vært nokre centimeter smalare så hadde du kollidert, ikkje berre mista sidespeila. Med tanke på at lastebilsjåføren blinka febrilsk med lysa, så har nok lastebilen lagt seg så langt til høgre som sjåføren meinte var mogleg. Om lastebilsjåføren faktisk lå så langt til høgre som praktisk mogleg eller om lastebilsjåføren berre var redd for å berøre tunneltaket og derfor kunne gitt deg betre plass er det vanskeleg å svare på. Eg er også enig i at det at lastebilsjåføren blenda deg hadde betydning for uhellet, men igjen så burde du reagert med å bremse. I ein ideell verden så burde nok lastebilsjåføren køyrt saktare gjennom tunnelen slik at bilførarane som kjem imot får meir tid til å reagere, og om nødvendig burde lastebilsjåføren brukt gule blinklys eller nødblink som blender langt mindre enn 1000 meterane i mørket på 20 meters avstand (tunnelmarkeringsskilta står normalt med 10 meters mellomrom i korte tunnelar). 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 30. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2019 (endret) Snakket med saksbehandler hos forsikringselskapet og vedkommende var veldig tydelig på at med en gang noen kommer over i motgående kjørefelt (vei uten gul midtlinje, regnes midten av veien), så vil vedkommende aldri være helt uskyldig. At jeg kom for fort til å stoppe i tide, ville ikke frita motparten skyld i være over på feil side av veien. Saksbehandleren mente også bestemt at det å komme over i motgående kjørefelt var en "større synd" enn å kjøre for fort til å stopp for uforutsett hindring, men det tar jeg mere som hans mening. Takker for synspunkter og kommentarer, jeg anser saken som løst. PS, på spørsmål vedrørende veibredden, så har jeg møtt både busser og lastebiler i denne tunnelen, og det har aldri vært noe problem å møtes. Endret 30. juli 2019 av Thunderhead Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Saksbehandleren mente også bestemt at det å komme over i motgående kjørefelt var en "større synd" enn å kjøre for fort til å stopp for uforutsett hindring, men det tar jeg mere som hans mening. Det hadde vært tilfellet om veien hadde midtstripe Men, min mening er at man ikke skal kjøre fortere enn at man kan garantere at man kan stoppe på strekket man ser og derfor er jeg ofte langt under fartsgrensen på enkelte veier med my svinger tett intil berget Denne lastebilen var heller ikke en "uforutsett hindring", da du så den på lang avstand, med nok tid til å senke farten og eventuelt stoppe 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 (endret) Det hadde vært tilfellet om veien hadde midtstripe Men, min mening er at man ikke skal kjøre fortere enn at man kan garantere at man kan stoppe på strekket man ser og derfor er jeg ofte langt under fartsgrensen på enkelte veier med my svinger tett intil berget Denne lastebilen var heller ikke en "uforutsett hindring", da du så den på lang avstand, med nok tid til å senke farten og eventuelt stoppe Lastebilsjåføren er faktisk den eneste som var klar over situasjonen i utgangspunktet så hvorfor kjørte h*n så uansvarlig? Å kun blinke med lysene holder ikke mål....., for så å meie ned det som kommer i veien for de 50 tonnene en drar på. Andre som kjører små biler har ikke det dilemmaet med tunneltaket å ta hensyn til, og er ei heller noe de tenker på Endret 30. juli 2019 av FranZe 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Vi har ikke fått vite hvor fort lastebilen kjørte, kun at begge var i bevegelse Lastebilen meiet ikke ned noe Iogmed at personbiler ikke har det dilemmaet, så vil 100% av skylden da bli på den lille bilen, som ikke tok hensyn Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Vi har ikke fått vite hvor fort lastebilen kjørte, kun at begge var i bevegelse Lastebilen meiet ikke ned noe Iogmed at personbiler ikke har det dilemmaet, så vil 100% av skylden da bli på den lille bilen, som ikke tok hensyn "Lastebilsjåføren sa at hans bil var så stor at han ikke kunne ligge helt ut på sin side av veien". Når det ikke er plass til en personbil i motgående så bør lastebilsjåføren handle deretter. Hva andre billister finner på å gjøre er egentlig knekkende likegyldig spør du meg. Nei, her er mesteparten av skylden lastebilsjåføren sin. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Det er ingen midtlinje, så lastebilen lå på sin side, og igjen, vi vet ikke hvor fort lastebilen kjørte, men vi har fått vite at TS kjørte fort Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 men vi har fått vite at TS kjørte fort Hvor fort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå