Dr.B Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Fordi man ønsker flere felts motorvei alle steder, istenfor små 60 km\t veier til alle byer: Tror vi før 2030 ser slike tilstander i storbyer: Mellom Asker\oslo S skal de bygges ut større motorveier. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_motorveier_og_motortrafikkveier er det ikke mye motorveier i norge. At man trenger motorveier har absolutt ingen ting med saken å gjøre, siden bomringer sjeldent går til å finansiere veiene. Ironisk nok er de som kjører kollektivt like avhengig av de samme veiene, men det er ikke like morsomt å snakke om at lastebilen med mat må komme seg til butikken, at man er villig til å betale mer for maten osv. Blir det mer kø, slik at det tar lenger tid å kjøre enn å reise kollektivt, så vinner kollektivtrafikken. Jeg har vokst opp med å reise kollektivt og vet utmerket godt hvor enkelt og billig det er. Derfor vet jeg også nå at bil er det riktige valget for meg her jeg bor og jobber nå. Til tross for at jeg reiser midt i rushtiden og står ilden samme stillestående køen som alle andre. 1 Lenke til kommentar
mepy Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 "Avgiftene bør gjenspeile de faktiske kostnadene bilkjøringen påfører samfunnet." Her må vi først ta tak i påstanden om at bilkjøring påfører samfunnet kostnader. Gjør det egentlig det? Finne det noe sted beregningen er gjort, og hvor man kan se modellen som er lagt til grunn? Alternativet er at folk ikke kjører bil, det betyr igjen avfolking av bygdene ved at alle må flytte dit det er kollektivnett. Dette vil påføre samfunnet vårt enorme kostnader i begynnelsen, men vil etterhvert gjøre det mye mer effektivt, distriktspolitikken i Norge koster helt ufattelige summer. Noen utsagn - 8 av 10 reiser i Norge gjøres med bil. - Skinnegående transport av personer i Norge subsidieres, det er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt. - En elbil med 1,7 passasjerer, bruker mindre energi pr km pr reisende enn tog og T-bane Kanskje det er på tide å skrote 1800-talls teknologien skinnegående transport, og se på gummigående transport med elmotor isteden? EDIT: For å svare kjapt på mitt eget spørsmål så finner jeg ingen rapporter hos Transport Økonomisk institutt som regner på persontransport Fossilbilene koster Norge 47 milliarder kroner i ekstra helseutgifter hvert eneste år. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner Lenke til kommentar
mepy Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Denne setningen: "Det bør ikke gis skattefradrag for bompengekostnader, eller andre bruksrelaterte avgifter. Dette fordi inntektsdifferensierte avgifter/skattefradrag vil være motstridende med formålet til et nytt bilavgiftsregime ved at insentivene for veibruk endrer seg. " Det er også hele poenget, at en del folk klager over avgiftene viser at avgiftene i hvert fall ikke bare er bortkastet. Løsningen å anskaffe elbil. Skulle avgiftene være slik at ingen klagde hadde avgiftene også vært uten virkning. Problemer er derfor heller hva gjør man med alle de som ikke klager på avgiftene, som da tydeligvis har mer enn nok penger til å betale dem. Hvordan får man også disse bilistene til å slutte med fossilbilene sine? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Fossilbilene koster Norge 47 milliarder kroner i ekstra helseutgifter hvert eneste år. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner skjønner ikke helt hvordan dette er relevant? Kommentaren min var jo at vi kan skrote jernbanen og bruke elbiler og elminibusser i stedet. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Fordi man ønsker flere felts motorvei alle steder, istenfor små 60 km\t veier til alle byer: Tror vi før 2030 ser slike tilstander i storbyer: Mellom Asker\oslo S skal de bygges ut større motorveier. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_motorveier_og_motortrafikkveier er det ikke mye motorveier i norge. Er bare å legge det i tunnel, det er en grei fiks. Lenke til kommentar
Tommy Reinertsen Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 Det er også fult mulig å spare milliarder på å fjerne alle bomringer..fjetne kostnadene ved å sette opp og drift. Samtidig som det blir rettferdig for alle mht at de som kjører lite betaler mindre en de som kjører mye. Ved helt enkelt å sette opp drivstoff Prisene med litt under 2 kroner. Men hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det dyrt og komplisert.... Lenke til kommentar
clink Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 (endret) Hvorfor ikke bare kaste ut demokratiet og ha fagfolk bestemme alt? Kan ikke se at dette er noe spesielt annerledes enn alt annet i samfunnet. Eller så er jeg ikke enig i at den den som forurenser mest(co2) skal nødvendigvis betale mest når det kommer til veiavgifter, når vi snakker om penger som skal brukes til vedlikehold av veier burde det være klart at vi bare ser på hvor mye bilen sliter på veien. Å skille ut alt miljø-relatert i en egen miljøavgift er det eneste fornuftige hvis du går for et rettferdig system. "Fagfolk" som er ansatt kan ikke gjøre som de vil uten at overordnede eller et styre vil reagere. Politikere kan gjøre uopprettelig skade omtrent uten annen risk enn å miste posisjonen, men likevel beholde lønn ut perioden osv. Det er dette politiske systemet vi sliter med, som burde skrotes fortere enn svint, før nasjon og folk går bananas i opprør. Alternativet heter direkte folkestyre, slik at folket kan ha fornuftig kontroll med eget land, egne ressurser. Korrupte politikere har ingenting i et sånt system å gjøre. Vi har et luft-demokrati. Et ikke-eksisterende demokrati. Narrespill. Endret 30. juli 2019 av clink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå