Gå til innhold

Øl til shandy / radler?

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøvde for ikke lenge siden shandy/radler - en enkel blanding av hveteøl (var vel Erdinger) og sitronbrus. Tenkte jeg skulle lage litt mer av det i sommervarmen og lurer på hvilke typer butikkøl som egner seg? Kan all slags øl benyttes eller bør jeg bruke hveteøl (ikke så mye av hveteøl i butikkene - Frydenlund er vel det eneste jeg kan komme på å ha sett på Meny)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har veldig begrensa erfaring med shandy, men kan litt om det.

Tradisjonelt så brukar ein ordinær pilsner/lager for å blande shandler.

Det å bruke weissbier og sitronbrus er heilt sikkert godt, men det slår meg som litt meir fancy enn kva som er nødvendig. Den litt sitrusaktige aromaen i weissbier vil drukne heilt i sitronsmanken frå brusa. Sjølv om weissbier typisk har litt mindre bitter ettersmak enn typiske pilsnere, så finner du også lite bitre pilsnere å få kjøpt.

Du kan benytta alle typar øl til å blande shandy, men du vil nok få best resultat med lyst øl med forholdsvis lite smak.

Som alt anna som handlar om smak så er det veldig individuelt kva du synes er godt, og kva du synes er godt med ein shandy. Dersom du vil ha den leskande bitre ettersmaken til pils så er det best å bruke pils.

Hadde eg vært deg så ville eg ekspermintert litt med utvalget av sommarøl.

Eg trur også at eg ville prøvd å blande shandy basert på ein litt bitter sider som f.eks Bulmers. På den måten tek du ned litt av søtpreget, samtidig som at du ved å blande to alkoholholdige ingrediensar held alkoholnivået på vanleg nivå.

Men dette er med utgangspunkt i min smak som helst ikkje vil ha for søte drinkar i sommarvaren.

Lenke til kommentar

Radler er ihvertfall en kjent drikke i tyskland! Nå har til om med meny tatt in alkoholfri claustaler radler.

Er da meget enkelt å blande selv: 50% øl og 50% Solo eller Fanta og da har du en sommerdrink som er forfriskende - ikke for søt og ikke for bitter (men det er dog ikke alle nordmenn som elsker det siden de vil ha ØL ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...