minim Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Hvordan ka man unngå å knebles mtp hva man vil tillate av tilganger til enkelte apper på Android telefoner? Det virker som at app utviklerne kan bestemme at det er alt eller ingenting som gjelder. Jeg ønsker f.eks å gi messenger appen tilgang til kamera, men ikke mikrofon. Jeg går da inn i app tillatelser, mikrofon og tar bort tilgang på mikrofon. Da får jeg ikke tatt bilde med messenger fordi jeg har avslått mikrofon tilgang. Kamera tilgang er fortsatt der. Hva skal man med mikrofon på et stillbilde? Om man gjør det samme med Instagram så kan en fint ta bilder selv om man ikke gir mikrofon tilgang. Man kan ikke filme. Kan man skru av idiot modus å få frihet til å velge dette selv? Jeg vil også filme uten mikrofon tilgang. Det burde jo være opp til brukeren å bestemme vel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Du kan bestemme å ikke bruke appen, er vel så langt det strekker seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Eller så kan du ta bildet med kamera appen på telefonen for så å dele bildet til messenger. Men hvis du er så bekymret for personvernet ditt så er det enkleste å logge av. Lenke til kommentar
minim Skrevet 29. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2019 Dette var bare eksempler. Det er ikke omveier jeg er på jakt etter, men løsningen på spørsmålet. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Du er begrenset til hva app-utviklerne gir deg av muligheter (som du har funnet ut). Android (i nyere versjon) gir deg en ganske grei og fin-granulert styring av hvilke tillatelser en app får. Det hjelper ikke "det spøtt" hvis den som har laget appen nekter å la appen gjøre det den skal dersom det mangler en tillatelse for en liten "filleting". For at de skulle virke måtte Android ha et slags mellomlag (filter / brannmur) som foret appen med tomme / fake data fra de enhetene du har bestemt den ikke skal ha tilgang på (eksempel: svart bilde fra kamera, stillhet fra mikrofon). Foreløpig har jeg ikke sett at noe sånt finnes. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 29. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2019 Du er begrenset til hva app-utviklerne gir deg av muligheter (som du har funnet ut). Android (i nyere versjon) gir deg en ganske grei og fin-granulert styring av hvilke tillatelser en app får. Det hjelper ikke "det spøtt" hvis den som har laget appen nekter å la appen gjøre det den skal dersom det mangler en tillatelse for en liten "filleting". For at de skulle virke måtte Android ha et slags mellomlag (filter / brannmur) som foret appen med tomme / fake data fra de enhetene du har bestemt den ikke skal ha tilgang på (eksempel: svart bilde fra kamera, stillhet fra mikrofon). Foreløpig har jeg ikke sett at noe sånt finnes. Enig i at det er oversiktlig og fint med tilgangen, men det virker litt lite gjennomtenkt. Poenget med å ha det slik må jo være at brukerene selv skal kunne skreddersy tilgangen, men når det er alt eller ingenting så hjelper det lite. Noe slikt hadde hjulpet. Vet ikke hvordan de løser dette i iOS, men der kan jeg ha mikrofon tilgang av og eneste det medfører at det naturlig nok ikke blir lyd på det som filmes. Kanskje noen vet om tredjepartsapper som kan brukes til å lure primærappen? Det høres ut som en gedigen sikkerhetsglipp om noe sånt kan legges inn, men.. Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 (endret) Men hva er grunnen til at du vil slå av mikrofonen? Og hvorfor kan du ikke ta bilde med kamera-appen og sende bildet i Messenger? Endret 29. juli 2019 av brukernavn331 Lenke til kommentar
minim Skrevet 29. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2019 Men hva er grunnen til at du vil slå av mikrofonen? Og hvorfor kan du ikke ta bilde med kamera-appen og sende bildet i Messenger? Igjen det var et eksempel og jeg er ikke på jakt etter veier rundt. Jeg vil ikke at Messenger skal ha mikrofon tilgang. Det kan like godt være at jeg ikke vil at XXX app skal ha tilgang til kontaktene mine når den ikke har noe behov for det. Det er bare snakk om å ikke gi mer data enn jeg må. Det viser seg gang på gang at selskaper samler inn informasjon der de har mulighet så derfor ønsker jeg å være restriktiv der jeg kan. Det er litt som med en brannmur at det er en dårlig policy å starte med alt åpent og lukke etterhvert som man får inntrengere. Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Igjen det var et eksempel og jeg er ikke på jakt etter veier rundt. Jeg vil ikke at Messenger skal ha mikrofon tilgang. Det kan like godt være at jeg ikke vil at XXX app skal ha tilgang til kontaktene mine når den ikke har noe behov for det. Det er bare snakk om å ikke gi mer data enn jeg må. Det viser seg gang på gang at selskaper samler inn informasjon der de har mulighet så derfor ønsker jeg å være restriktiv der jeg kan. Det er litt som med en brannmur at det er en dårlig policy å starte med alt åpent og lukke etterhvert som man får inntrengere. Det er vel forsåvidt ikke en vei rundt når bildene faktisk blir bedre når man tar de med kamera-appen. Og alt av personvern ga du vekk den dagen du kjøpte deg mobiltelefon Lenke til kommentar
minim Skrevet 29. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2019 Det er vel forsåvidt ikke en vei rundt når bildene faktisk blir bedre når man tar de med kamera-appen. Og alt av personvern ga du vekk den dagen du kjøpte deg mobiltelefon For fjerde gang var det bare et eksempel. Jeg liker dog å ha mulighet til å ta et kjapt bilde i appen når kvalitet er underordnet, men jeg liker ikke å ha mikrofontilgangen åpen. Det er forskjell på å klippe håret å skjære av seg hodet også. Et ekstremt eksempel, men vil du installere å legge inn en app som har åpen mikrofon direkte til meg 24/7? Jeg ønsker å begrense tilgangen der jeg kan uten at det hemmer min bruk. En kan si det samme som deg om brannmur til PCen også. Mange klarer seg fint uten, men jeg og mange andre foretrekker å ha en brannmur og å tette den så godt som mulig uten at det går utover bruken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå