Mariss Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 Hei! Eg er ei jente i midten av 20- åra som har lyst å gå ein rundtur i Jotunheimen eller Hardangervidda i begynnelsen av august. Eg er vandt til å gå dagsturar i fjellet, men er uerfaren når det kjem til lengre etappar, navigering ol. Eg skal ha med meg hunden min, men blir ellers aleine. Eg har bil, og tenker å sette av 3-5 dagar. Tanken er å bu på turisthytter, for å ikkje gjere det for komplisert. Det er viktig at løypa er tydeleg merka, og at eg kan starte og avslutte turen på samme plass. Eg er også open for å kun vere på ei turisthytte, og ha den som utgangspunkt for dagsturar. Eg har søkt litt rundt på nettet, men har ikkje klart å lande på noko. Eg syntes egentlig at Hardangervidda blir litt for flatt, mens i Jotunheimen blir dagsetappane ofte lange og ein ender gjerne opp ein annan plass enn startpunktet. Hadde blitt veldig glad for tips, ettersom eg har gått meg litt vill i jungelen av råd og artiklar på nettet ? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Jeg ville stukket innom nærmeste sportsbutikk og kjøpt Turkart (da mener jeg turkart, ikke de andre typene som f.eks. Norge-serien) og kompass. Disse inneholder informasjon fra DNT som nok er mest aktuell om du ikke er vant til lengre turer og ønsker å bo på turisthytter. Kart og kompass bør du ha med deg uansett. Vestvidda er for øvrig en del mer kupert enn resten av vidda, men ikke like instagramvennlig som Jotunheimen hvis det er det som er målet. Har du vurdert å parkere bilen for så og ta taxi? Det kan f.eks. være fint å gå fra/til Tyssedal til/fra Kinsarvik. Du kan parkere bilen en av stedene (Tyssedal er relativt dyr parkering, så mulig du sparer inn taxi-billetten på å parkere i Kinsarvik). Turen går via hyttene Stavali, Torehytten og Tyssevassbu og er en tur med 3 overnattinger, altså 4 gå-dager om du er tidlig på plass. Fra Kinsarvik har du også mulighet til å gå andre turer på Vestvidda innom Hadlaskard eller Hedlo/Vivelid som er betjente hytter. 1 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Har hatt lyst til og gjøre nøyaktig det samme! Følger tråden om det kommer mer tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå