Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leie bil?


AogH

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ung student som fikk førekort for noenlunde halvannen måned siden. Oppkjøring var også siste gang jeg hadde mulighet til å kjøre, da jeg ikke har tilgang til bil. Uansett, jeg har en kjæreste som jeg ønsker å ta med på roadtrip (Hardangervidda, Bergen osv). Det har også vært blant hennes største ønsket å dra til Bergen. Til dette formålet har jeg den siste måneden ønsket å leie privatbil gjennom nabobil og andre aktører. Prisen for en uke er tolererbar - dvs for en student, ca 3000-3500 uten drivstoff og bomkostnader. Forsikring er dekket, med egenandel på 12 000 (!) hvis jeg var så uheldig å skade bilen. Problemet er dog at jeg er en fersk sjåfør, så mine kjøreegenskaper er selvfølgelig ikke noe å braute over. Jeg har heller aldri kjørt strekningene jeg har planlagt å kjøre. Så på utkikk etter råd havnet jeg her - er dette lurt å gjøre? Er det noe mer jeg burde være klar over? - å vite? Andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig greit å leie på nabobil. Det fins biler etter hva jeg har sett helt ned til 3 tusen per måned + bom og bensin.

Jeg tipper du kan fort leie like billig en hel måned som du leier 1-2 uker.

Har du ikke erfaring, så skaff deg det. Sånn er det med alt, det går seg til etterhvert. Ta det rolig i starten så blir du vant etterhvert.

Vær obs på at enkelte utleiere har aldersgrense, pass på at de vet din alder når du leier og at det er greit for dem. En bil jeg leide krevde f.eks at man var minst 30 (stor motor, dyr bil). De mindre, eldre bilene er ganske simple og helt greie.

Lenke til kommentar

Betal 1050,- ekstra for en ukes leie, så reduseres egenandelen til 2000,-.

 

Pass også på antall km. Et gitt antall km er inkludert i prisen (kan variere fra bil til bil), og kjører du over denne grensen betaler du 2-3 kroner per overkjørte km.

 

Ellers er det fint å regne på ca utgifter til drivstoff og bompenger så du slipper det sjokket. Bilferie er generelt sett ganske så dyrt.

 

Utover det er det bare å kjøre på. Det blir nok en bra opplevelse!

Lenke til kommentar

Et tips er å beregne ekstra god tid, siden du nevner selv at du er ganske fersk. Det er bedre å ta 3 ekstra pauser enn å bli sliten, ukonsentrert og stressa fordi du har dårlig tid. 

 

Det er jo veldig ålreit å kjøre over viddene. Når du nærmer deg Bergen ville jeg funnet en bensinstasjon på utsiden av sentrum, tatt en pause og sjekket veien til hotellet eller hvor du skal ende opp på Google maps. Så vet du på forhånd hvor du skal kjøre og slipper stress :) God tur!

Lenke til kommentar

Ja, den var litt vrien.

 

Jeg ville ventet ett år til jeg var litt tryggere på veien. Så kan du bruke tid en sjelden gang innimellom på å jobbe ut den beste avtalen. Kanskje låne bil av en bekjent i stedet for nabobil eller bilutleier.

 

Så vil jeg også anbefale å prøve å reise kollektivt, med buss og tog, hvis det er mulig så klart. Kanskje kombinére med å bli kjørt og hentet av bekjent til stasjoner og lignende. Dét er noe jeg vurderer å gjøre selv. Prisene kan virke stive, men du slipper å gjøre en dritt sjøl, bekymre deg for alt mulig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hmm... nabobil er anbefalt her, men uansett vedt å lese vilkårene til de ulike utleiefirmaene. Leiebilfirmaer har kanskje litt strengere regler for hvem som kan leie, f.eks. Avis bilutleie, som krever at du må ha hatt førerkortet minst ett år for å få leie bil.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd  :)  Tar det det til orientering. Er det noen som har erfaring med hvordan bomkostnadene betales i leiebil? Siden disse kommer i ettertid, betaler jeg ekstra for fakturagebyr?

Lenke til kommentar

(...)Prisen for en uke er tolererbar - dvs for en student, ca 3000-3500 uten drivstoff og bomkostnader.(...)

 

Har du noen spesiell grunn til å velge en så dyr bil?

 

Dette er jo samme pris som det koster for en mellomstor bil i en uke hos ett profesjonelt utleiefirma, selv når man tar med ung sjåfør tillegget.

Lenke til kommentar

Har du noen spesiell grunn til å velge en så dyr bil?

 

Dette er jo samme pris som det koster for en mellomstor bil i en uke hos ett profesjonelt utleiefirma, selv når man tar med ung sjåfør tillegget.

 

Egenandel for forsikring er med i prisen, som er på ca 700. En bil med ca 1500 km inkl og til pris på 2300 + 700 for egenandel. 

 

Bør jeg betale ekstra ( + 700 i uka) for å redusere egenandelen, som da vil havne på 6000 hvis jeg var til å skade bilen? Leiekostnadene blir dyrere, men med fersk sjåfør i bakhodet, er det kanskje lurt? 

Lenke til kommentar

Jeg syns som sagt du burde betale 1050,- ekstra og redusere egenandelen ned til 2000,-. Du er en blodfersk sjåfør og da er det greit å slippe bekymre seg for det økonomiske i hvert fall. 

 

Og i det lange løpe er det vel neppe merkbart om dere bruker 10000,- eller 11000,- på denne ferien. 

 

Holder dere til i Oslo-området ville jeg forresten tatt en titt på Hyre. Etter min mening den desidert beste leiebiltjenesten. 

Lenke til kommentar

For optimal trafikksikkerhet, kjørekomfort og bekymringsfritt bilhold?

Tja, kommer veldig an på hva man kjøper det gitt.

Skal du ha en 1994 Opel Calibra som har tatt burnouts utenfor statoil hver helg i 20 år så har du nok ett prosjekt selv om noen har lurt den gjennom EU kontrollen.

 

Kjøper du en Mondeo MK3 eller MK4 f.eks som ikke har gått jorden rundt får du en billig og driftsikler bil.

 

Det er så hinnsides mange av disse tilsalgs at du kan sikkert tilby noen gammel sagflis i betaling og få en strøken bil. MK3 var en veldig sikker bil da den kom i sin til og MK4 er en Volvo V70 til en tredjedel av prisen da den ikke har Volvo logoen.

 

Og det er sikkert mange andre lure kjøp der ute.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tja, kommer veldig an på hva man kjøper det gitt.

Skal du ha en 1994 Opel Calibra som har tatt burnouts utenfor statoil hver helg i 20 år så har du nok ett prosjekt selv om noen har lurt den gjennom EU kontrollen.

 

Kjøper du en Mondeo MK3 eller MK4 f.eks som ikke har gått jorden rundt får du en billig og driftsikler bil.

 

Det er så hinnsides mange av disse tilsalgs at du kan sikkert tilby noen gammel sagflis i betaling og få en strøken bil. MK3 var en veldig sikker bil da den kom i sin til og MK4 er en Volvo V70 til en tredjedel av prisen da den ikke har Volvo logoen.

 

Og det er sikkert mange andre lure kjøp der ute.

 

Åja du var faktisk seriøs. Håpet du bare tullet.

 

Vis meg gjerne regnestykket ditt som gjør dette så økonomisk lønnsomt at det er verdt å velge en 15 år eldre bil med alt det måtte medføre, samt måtte bruke tid og energi på hele prosessen med å kjøpe en bil for så å selge den en uke senere.

Lenke til kommentar

Åja du var faktisk seriøs. Håpet du bare tullet.

 

Vis meg gjerne regnestykket ditt som gjør dette så økonomisk lønnsomt at det er verdt å velge en 15 år eldre bil med alt det måtte medføre, samt måtte bruke tid og energi på hele prosessen med å kjøpe en bil for så å selge den en uke senere.

Nå var dette en mere langsiktig plan om man har tenkt å bruke bilen mere.

 

Antar det er en grunn til at trådstarter brukte 20-30 tusen på å ta lappen?

 

Min 2006Mondeo MK3 koster 4 tusen i året i forsikring, og de 5 årene jeg har eid den har jeg brukt under 10tusen på å holde den på veien, og da var 4 tusen på å flushe girkassen noe som ikke var nødvendig men som dobler levetiden på automatkassen.

 

Vanskelig å finne billigere bilhold så kan ikke annet enn å annbefale det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...