Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mye maur innendørs

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nylig flyttet inn i en leilighet (kjeller) hvor det tidvis kommer større mengder små sorte maur ( kanskje 50-100 stk. ligner jordmaur) igjennom listene langs gulvet. Etter en uke som leieboer har jeg  opplevd dette ca. annenhver dag. Noen med erfaring rundt dette som kan komme med råd for en mer permanent løsning?

Har så langt forsøkt med potetmel + melis langs listene, dette virker å ha en effekt helt til de finner en annen sprekk å krype igjennom.

Takk for tips og råd! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg ville gjort var å be om en prat med utleier for å se om det er mulig å grave på utsiden for å finne kilden til problemet. Kanskje tette bedre rundt grunnmuren. Enhver utleier med respekt for seg selv (og helst andre) vil ikke at leiere skal ha sånne problemer.

Ellers ville jeg spurt utleier om du kan kjøpe akryl eller tek-7 og en sprøyte på hans/hennes regning, så du kan tette under og over listene, der det er åpent.

Ja, og en boks maurkverk på utleiers regning bør også være en selvfølgelighet.

Hvis alt slår feil og du ikke får gehør, ville jeg vurdért å bare flyttet igjen. Jeg hadde ikke orket å leve sånn.

Jeg kan dessverre ingenting om juss når det kommer til utetthet og insekter. Det bør vel være noe regelverk rundt det. Folk kan ikke bo i jordkjellere heller. Hvis utleier ikke vil utbedre eller betale for reparasjon, kanskje du kan kreve utflytting og vask på utleiers regning.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

"Utleiers regning, utleiers regning, utleiers regning.."

Hadde selv samme problem det året jeg bodde i kjellerleilighet. Stakk innom et hagesenter og kjøpte (for min regning) maurgift, husker ikke merket men det kom i pulverform som man strødde rundt der mauren kommer inn som i mitt tilfelle var rundt grunnmuren i kjellerkroken jeg hadde (på utsiden selvsagt), også skulle man ha på vann. Eventuelt kunne man blande i vann på dusjflaske og spraye. Dette er gift som de tar med seg tilbake til tua. I mitt tilfelle hadde jeg ikke noe maurproblem etter dette, men skal sies at jeg bare bodde der 1 år. Mulig at man kan stå beinhardt på prinsipper, men selv kan jeg ikke noe om jussen rundt det, og for meg er det mindre ressurser brukt om jeg kan løse et problem lett på egenhånd kontra å kreve alt av utleier.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...