Gå til innhold

Kjøp av brukt Tesla... eller....


Aijfi

Anbefalte innlegg

Takk for all engasjement. Det er argumenter for og i mot, men etter å ha lest litt her og andre steder er det nok en for stor risiko for meg å kjøpe en brukt Tesla som allerede har gått nesten 200 000. Det kan gå bra, men jeg vurderer risikoen for stor. Hadde det vært snakk om en nyere brukt Tesla, hadde nok risikoen vært betraktelig mindre (mindre enn en bensin/diesel bil).

 

Tror jeg heller går for noe annet. Har tittet mye på Passat GTE, så blir nok mest sannsynlig det... Eller har noen tilfeldigvis erfaring med den? Til budsjettet mitt kan jeg få en godt utstyrt som har gått rundt 50-60 000...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tittet noe på Skoda?

Henger gjerne litt bak Passat og Audi på teknologi og slikt, men det er som oftest en bra ting da Skoda får det som man vet funker.

Har tittet mye på Skoda. Hatt en selv veldig lenge og veldig fornøyd. Men ønsker en ladbar hybrid. Vi har mye småkjøring og tror den passer godt til vårt bruk. Men får en veldig bra Skoda for samme pris!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjekt med ladbar hybrid da ja. Har vel gjerne mulighet for oppvarming fra stikkontakten og da? Veldig kjekt på vintern å ha varm bil og fortsatt god rekkevidde på eldrift.

 

Forresten ang. den Teslan jeg nevnte, så har den kun vært på service 1 gang for å bytte bremseveske, og det var på 200tusen km, så selv om det høres grusomt dyrt ut å ha en slik så sparer man jo mye på drivstoff og service.

Lenke til kommentar

Har tittet mye på Skoda. Hatt en selv veldig lenge og veldig fornøyd. Men ønsker en ladbar hybrid. Vi har mye småkjøring og tror den passer godt til vårt bruk. Men får en veldig bra Skoda for samme pris!

 Skoda kommer med en Octavia hybrid til neste år.

Lenke til kommentar

Skoda kommer med en Octavia hybrid til neste år.

Ja det vet jeg. Dessverre måtte vi kjøpe ny bruktbil nå, og dessuten hadde vi ikke tatt oss råd til å kjøpe en splitter ny Skoda. Men det er interessant å følge mex på hva som kommer av biler de neste 4-5 åra! Og det er nettopp denne usikkerheten som gjør det ekstra vanskelig å handle bil nå...

Lenke til kommentar

Ja det vet jeg. Dessverre måtte vi kjøpe ny bruktbil nå, og dessuten hadde vi ikke tatt oss råd til å kjøpe en splitter ny Skoda. Men det er interessant å følge mex på hva som kommer av biler de neste 4-5 åra! Og det er nettopp denne usikkerheten som gjør det ekstra vanskelig å handle bil nå...

Tør ikke og spå pris, men legger merke til at det er flere selgere som har begynt og kjøpe/kjøre Skoda som firmabil, et par som jeg har stadig kontakt med er kjempefornøyd i forholdt til andre bilmerker de har brukt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er en fyr på Tesla Owners Club Norway på Facebook som akkurat har passert 400 tusen km på sin 2014 Model S.

Han har ramset opp alle problemer og det er ikke få altså. Noen er jo naturlig etter 400 tusen km (som slakk i akslinger osv) Men batteriet virker å være det orginale.

Model 3 eller iallefall en S med facelift er nok lurere inviestering da de eldste S virker å ha mye trøbbel.

Kopi av posten (må være medlem i gruppa for å se innlegget):

I går passerte min Tesla Model S 85 November 2014 modell 400.000km. Derfor tenkte jeg å fortelle hvordan bilen har vært driftsikkerhetsmessig siden jeg har blitt spurt om det.

Reparasjoner og utbedringer i listen strekker seg fra November 2014- Mai 2019.

4km- Bilen ble utlevert med lekasje i Pano.

3450km- Bytte av DU og dørhåndtak

11000km- Bytte av Baklykter (lekasje)

25000km- Bytte av DU og bærearm bak

33000km- Defekt hardware

60000km- Ny lekasje i Pano

66584km- Bytte av DU

95000km- bytte av låsekasse til Frunk

110000km- forstilling (Pris = 28.000kr)

110000km- Bytte av DU- siste bytte av DU

120000km- Bytte av baklykter (sprukket)

134000km- defekt MCU pluss begge park-brems.

190000km- Servo pluss universalledd (Pris = 5000kr)

204000km- defekt Instrumentpanel

233333km defekt 12V batteri (Pris = 3500kr)

240000km- bytte av 3 dørhåndtak pluss låsekasse førerdør.

290000km- Ny lekasje i Pano pluss ødelagt trekantvindu.

300000km- bytte av baklykter pluss bytte av panser/viksermotor og viskerarm. (Skrapemerker).

33000km- forstilling knakk, fraktet til Drammen (pris =44.000kr)

350000km- defekte luftfjærer forran 2 stykk, pris (28.000kr)

355000km- defekt ryggekamera (pris = 9000kr)

380000km- korrosjon på ledningsnett i nærheten av 12V batteri (pris= 14.000kr)

Akkurat nå har jeg disse problemene.

Nr1- Ødelagt park-brems

NR2- problemer med kamera til Autopilot

NR3 -slark i drivaksel

NR4- defekt dørhåndtak

NR5- Nye udlyder fra forstilling.

Klimavennlig bil dette ja

Tesla Bjørns sin model x har vel bytta batteri 2 ganger om ikke 3.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

Vet ikke hvem du refererer til ang den påstanden, men det har ikke så mye å si da ingenting i min kommentar omhandlet batterieret.

Det kom litt feil ut. Det var en annen tråd som sammenlignet tesla mot Mercedes diesel der levetiden ble satt til 150 000km

 

Dette skapte reaksjoner og en god del påstander om hvor lenge en elbil skal vare.

 

Fasit har vi ikke før om noen år men jeg syntes at 5-8år gamle el biler har droppet mye i pris i forhold til nypris.

 

Når man vil bytte inn en 4 år gammel leaf og får 80000 i inbyttepris er det klart at verdien ikke blir veldig høy når bilen runder 10år. Da er det ikke sikkert at det lønner seg med store reparasjoner som ladeenhet eller batteri.

Lenke til kommentar

Gode råd, men sær link du gav som eksempel. Hvis man må lete tilbake 2 år for å finne en relevant tråd om batteriproblemer er det ikke mye problemer med batteriene til Tesla.

Et bedre startpunkt for Elbil-forumet er underavdeningen for Modell S: 

https://elbilforum.no/index.php?PHPSESSID=9nd0ql50cbagqrlll9b66p8n36&board=49.0

 

Det er blitt så mange Teslaer på veien nå at de hilser vel ikke lengre på hverandre, og jeg håper at antall Teslahatere ikke øker lengre. De har bevist at misunnelsen fortsatt er sterkere enn kjønnsdriften i Norge.

Haha, hilste Teslaeirene på hverandre? Det var eg ikkje klar over.

Lenke til kommentar

Men det var ufattelig mye som møtte gjøres med den Teslaen som hadde gått 400 000 da?

Jepp, men alle problemer relatert til DU (drive unit) er ordnet opp i så det trengs som oftest bare byttes en gang nå. Var vel noen lager som var underdimensjonert eller noe som er forsterket i nye DU.

 

Og lekasjene må han ha vært uheldig med. Men slikt er det vel kansje å forvente på den første revisjon av den "ordentlige" bilen til ett nytt sellskap. Den første bilen deres (Roadster) var bare en lettere ombygd lotus elise.

 

Forøvrig er eieren tilsynelatende fornøyd med bilen selv om han har måtte kjørt mye leiebil fra tesla grunnet alle garantisakene :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model 3 eiere i Nord-Norge hilser iallefall på hverandre. Litt som med motorsykler autopilot styrer jo bilen så hendene er fri til hilsing.

Sorry ass, men det der syns eg bare var megateit.

 

Motorsykler, veteranbiler osv kan eg forstå da det er en hobby.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skal kjøpe bruktbil og har lenge sett på PassatGTE. På grunn av «el-bil skiftet» som uten tvil er i Norge er det uaktuelt å kjøpe fossilbil. I det siste har jeg tenkt mer på om kanskje en brukt Tesla ville vært et smartere bruktbilkjøp... I utgangspunktet hadde vi et budsjett på 280k pluss minus, men har tenkt tanken om å kanskje spytte inn noen titals K ekstra dersom kjøp av en brukt Tesla sumasummarum er et smartere kjøp (gjenbruksverdi, gratis superladin, helektrisk). Da fordrer det selvfølgelig at vi har bilen en god del år.

 

Jeg har null peiling på Tesla så derfor håper jeg på noen smarte og gode råd. Hva tenker dere?

 

Vårt behov:

Familie på fire hvorav en baby med barnevogn

Hytte på fjellet, 26 mil en vei.

Ellers i hverdagen mye småkjøring.

Ligger vel rundt 17000 km i året

 

Hva bør jeg tenke på ved et ev, kjøp? Er det verdt å kjøpe en brukt Tesla som har gått 200 000 km og betale en god del tusen mer kontra en fin og nyere Passat GTE ?

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

Tror du har fått nok svar på Tesla spørsmålet. 

 

Du skriver ikke noe om hvor du bor og evt hvilke fordeler du får ved å kjøre elbil. 

Uansett kan man ikke forvente mange år til før det er både bom og avgifter på bilene. 

Da sitter man igjen med drivstoff besparelse. 

 

Ved å gå for en hybrid vil man få mye av den samme besparelsen men samtidig mulighet til å kjøre når man vil uten å måtte planlegge noe større. 

 

Utviklingen på elbiler vokser enormt ettersom det er veldig nytt for produsentene å lage. 

En ny modell har gjerne 50% lengre rekkevidde enn utgående modell. Vi leser om nye batteri typer og motorer. 

Dette vil påvirke annenhåndsverdien mye mer fremover enn for tradisjonelle fossil motorer hvor forskjellene ikke er så markante. 

 

Fossilbilene har gjerne i alt dette elektriske hysteriet fått et større verditap enn normalt og blir derfor gjerne et bedre kjøp. 

 

Ny GTE er også nettopp lansert så den utgående bør det også være muligheter for å gjøre gode kjøp på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry ass, men det der syns eg bare var megateit.

 

Motorsykler, veteranbiler osv kan eg forstå da det er en hobby.

Er ganske teit ja men nå er vel Tesla en slaks hobby her på bygda og da. For det meste teknologisk intresserte yngre folk som cruiser Model 3.

 

Men merker i byer at det er mere eldre folk som knapt vet hva Spotify er.

 

Var forøvrig helsing når jeg kjørte rundt i en Ford Sierra og for noen år siden. Ikke veteranbil enda men det begynte å bli lite av dem på veiene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...