Gå til innhold

Kjøp av brukt Tesla... eller....


Aijfi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe bruktbil og har lenge sett på PassatGTE. På grunn av «el-bil skiftet» som uten tvil er i Norge er det uaktuelt å kjøpe fossilbil. I det siste har jeg tenkt mer på om kanskje en brukt Tesla ville vært et smartere bruktbilkjøp... I utgangspunktet hadde vi et budsjett på 280k pluss minus, men har tenkt tanken om å kanskje spytte inn noen titals K ekstra dersom kjøp av en brukt Tesla sumasummarum er et smartere kjøp (gjenbruksverdi, gratis superladin, helektrisk). Da fordrer det selvfølgelig at vi har bilen en god del år.

 

Jeg har null peiling på Tesla så derfor håper jeg på noen smarte og gode råd. Hva tenker dere?

 

Vårt behov:

Familie på fire hvorav en baby med barnevogn

Hytte på fjellet, 26 mil en vei.

Ellers i hverdagen mye småkjøring.

Ligger vel rundt 17000 km i året

 

Hva bør jeg tenke på ved et ev, kjøp? Er det verdt å kjøpe en brukt Tesla som har gått 200 000 km og betale en god del tusen mer kontra en fin og nyere Passat GTE ?

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For den prisen ender en vell opp med en model S som er av første gen og i tillegg har gått langt. Jeg vill si dette er en dårlig kombinasjon, de var ikke særlig gode når de kom og etter 200 000 er de nok ikke bedre selv om de sannsynligvis har fått oppgradert en del på garanti ila disse km'erne.

 

Model 3 er nok et bedre alternativ, dog tar det nok en god stund før en ser de til de prisene. Evt finnes det jo andre elbiler å se mot, men i den prisklassen er nok rekkevidden en del lavere.

 

Prøvde selv tesla i 2013 men endte opp med en 5 serie i noen år før jeg kjøpte den første S'en(2015), da følte jeg kvaliteten begynte å komme seg opp på ett greit nivå og jeg har ikke hatt store problemer med mine etter dette.

Lenke til kommentar

2013-2014 med sånn km.stand er definitivt et risikoprosjekt. Her må man regne med fort 3-4 verkstedbesøk i året og noen titalls tusen per år i reparasjoner. 20-30 tusen kommer du ikke langt med på en slik bil...

Et alternativ kan være en bruktbil fra tesla som selges med 4 år og 80 tusen km garanti, da er du litt sikret hvertfall. Søk på deres sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke gjør det. Servicen til Tesla er stadig synkende og de første utgavene var fulle av feil. De er nå også på vei ut av, eller er ute av, garanti og er idiotisk dyre å fikse.

 

Har du tid til å vente se hva som kommer fra Volvo (Polestar), om du kan kjøpe en Kona (Brukt, har ikke tid til å vente på ny tror jeg), en V.W. ID. Hold deg uansett langt vekke fra Leaf. Leaf er en bybil og egner seg ikke til langkjøring. Heller ikke den siste 62kWh utgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke gjør det. Servicen til Tesla er stadig synkende og de første utgavene var fulle av feil. De er nå også på vei ut av, eller er ute av, garanti og er idiotisk dyre å fikse.

 

Har du tid til å vente se hva som kommer fra Volvo (Polestar), om du kan kjøpe en Kona (Brukt, har ikke tid til å vente på ny tror jeg), en V.W. ID. Hold deg uansett langt vekke fra Leaf. Leaf er en bybil og egner seg ikke til langkjøring. Heller ikke den siste 62kWh utgaven.

Bare en liten ting på kanten, service apparatet til Tesla her til lands er absolutt på vei opp om dagen. Etter de lanserte in app apointment så har det vært eksepsjonelt bra her på vestlandet for min del iallefall. Bare så det er nevnt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2013-2014 med sånn km.stand er definitivt et risikoprosjekt. Her må man regne med fort 3-4 verkstedbesøk i året og noen titalls tusen per år i reparasjoner. 20-30 tusen kommer du ikke langt med på en slik bil...

Et alternativ kan være en bruktbil fra tesla som selges med 4 år og 80 tusen km garanti, da er du litt sikret hvertfall. Søk på deres sider.

4 verkstedsbesøk i året på en 2015 modell? Er ikke det ekstremt? Jeg kjøpte en ny bil i 2012 som er kjørt 100 000 km. Den har vert på 2 tilbakekallingen og 3 servicer i perioden. Tror ikke jeg har byttet noe annet enn vindusviskerblad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For den prisen ender en vell opp med en model S som er av første gen og i tillegg har gått langt. Jeg vill si dette er en dårlig kombinasjon, de var ikke særlig gode når de kom og etter 200 000 er de nok ikke bedre selv om de sannsynligvis har fått oppgradert en del på garanti ila disse km'erne.

Model 3 er nok et bedre alternativ, dog tar det nok en god stund før en ser de til de prisene. Evt finnes det jo andre elbiler å se mot, men i den prisklassen er nok rekkevidden en del lavere.

Prøvde selv tesla i 2013 men endte opp med en 5 serie i noen år før jeg kjøpte den første S'en(2015), da følte jeg kvaliteten begynte å komme seg opp på ett greit nivå og jeg har ikke hatt store problemer med mine etter dette.

Syntes noen her inne påstår at tesla batteriene skal vare en million miles?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt håpløst for en som ber om råd, når alle untatt en som svarer er notoriske "tesla-hatere" (Mitt inntrykk ihvertfall fra mange andre tråder).

 

Min påstand:

Ingen av de har trolig eid en Tesla, langt mindre har noesomhelst peil på hvorvidt det er "masse feil" på Tesla, annet enn det de har "lest" fra andre "Tesla-bashers".

 

Salvelsen skal ha "cred" for å gidde å svare/ta imot all den d***n fra enkelte her. :(

 

OT:

På generelt grunnlag vil alle biler som har gått mange km og er i høy prisklasse (Model S) være litt "gambling".

Du bør ha bra peil på bil/fikse sjøl dersom du kjøper f.eks en Cayenne Turbo/AMG/M-klasse som har gått 200k++ og er nær 10 år gammel.

Ellers kan det bli veldig dyrt.

Det som er litt verre med Tesla (modell S) er at du bør kunne noe om elmotor/BMS/batteri og vite at "High-voltage" ikke er å spøke med. Når du kan det så er det heller ingen heksekunst. Faktisk mye enklere enn en dyr fossil-motor.

Rent mekanisk er det ikke noe spesielt med Tesla. De bruker deler fra bl.a. Mercedes (eller mer korrekt.. de som produserer deler til Mercedes).

 

Har en nabo som er godt fornøyd med en brukt Tesla model S.

 

Men det er ikke vanskelig å finne noen som kan fortelle om dårlige opplevelser med en brukt model S.

Trolig de som har kjøpt en model S for å spare penger i bomringer/parkering/"drivstoff".

Ofte kalt "snyltere" med "snyltebil" :)

Disse vill klagd like mye om de kom med en brukt XT90 og ikke fikk alt gratis når ting går i stykker

(For det gjør det med alle bruktbiler som har gått "litt").

Lenke til kommentar

Min påstand:

Ingen av de har trolig eid en Tesla, langt mindre har noesomhelst peil på hvorvidt det er "masse feil" på Tesla, annet enn det de har "lest" fra andre "Tesla-bashers".

Så feil kan du altså ta.

Men det er bare å lokke folk til å kjøpe overprisede Tesla utenfor garanti. Dette er biler med endeløse feilmeldinger og reparasjoner til stadighet, og det vil ikke bli billig å drifte en sånn godt brukt bil. 2.2 tonn og 400 hk, etter 200 tusen km på norske veier så kan man jo tenke seg selv tilstanden til bilen. Skal du spare penger, kjøp Leaf. Skal du kaste bort penger (og tid), kjøp Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville vært litt skeptisk til og kjøpe en eldre elbil uten garantitid igjen, spesielt hvis den har komplett batteripakke som kanskje må byttes en eller annen gang, da ville jeg heller vurdert en eldre elbil med løse battericeller som kan byttes individuelt siden det vil være meget rimeligere.

 

På et forum vil du få bastante svar avhengig av hvilket ståsted personen kommer fra, så mer fornuftig og lese div. reparasjon-spørsmål-tråder angående elbiler for å få et mer vettug inntrykk av hvilken bilmerke/årsmodell som er mest/minst pålitelige. Foreksempel denne tråden fra elbil-forumet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så feil kan du altså ta.

Men det er bare å lokke folk til å kjøpe overprisede Tesla utenfor garanti. Dette er biler med endeløse feilmeldinger og reparasjoner til stadighet, og det vil ikke bli billig å drifte en sånn godt brukt bil. 2.2 tonn og 400 hk, etter 200 tusen km på norske veier så kan man jo tenke seg selv tilstanden til bilen. Skal du spare penger, kjøp Leaf. Skal du kaste bort penger (og tid), kjøp Tesla.

 

Du skriver jo dette som om det skulle være 100% sikkert, og det er det jo strengt tatt ikke. Greier du å være *litt* mer nyansert? Av de jeg kjenner med brukt Tesla (som er en del, eiere fra både ny og brukt bil, det er mange classics som ruller rundt enda), så er det da ingen av disse med "endeløse feilmeldinger" og "reperasjoner til stadighet". Men mulig de jeg har i min krets er ufattelig heldige, og burde lagre nummeret til Hamar selv uten å ha levert inn kupong?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville vært litt skeptisk til og kjøpe en eldre elbil uten garantitid igjen, spesielt hvis den har komplett batteripakke som kanskje må byttes en eller annen gang, da ville jeg heller vurdert en eldre elbil med løse battericeller som kan byttes individuelt siden det vil være meget rimeligere.

 

På et forum vil du få bastante svar avhengig av hvilket ståsted personen kommer fra, så mer fornuftig og lese div. reparasjon-spørsmål-tråder angående elbiler for å få et mer vettug inntrykk av hvilken bilmerke/årsmodell som er mest pålitelige. Foreksempel denne tråden fra elbil-forumet.

 

Gode råd, men sær link du gav som eksempel. Hvis man må lete tilbake 2 år for å finne en relevant tråd om batteriproblemer er det ikke mye problemer med batteriene til Tesla.

Et bedre startpunkt for Elbil-forumet er underavdeningen for Modell S: 

https://elbilforum.no/index.php?PHPSESSID=9nd0ql50cbagqrlll9b66p8n36&board=49.0

 

Det er blitt så mange Teslaer på veien nå at de hilser vel ikke lengre på hverandre, og jeg håper at antall Teslahatere ikke øker lengre. De har bevist at misunnelsen fortsatt er sterkere enn kjønnsdriften i Norge.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode råd, men sær link du gav som eksempel. Hvis man må lete tilbake 2 år for å finne en relevant tråd om batteriproblemer er det ikke mye problemer med batteriene til Tesla.

Et bedre startpunkt for Elbil-forumet er underavdeningen for Modell S: 

https://elbilforum.no/index.php?PHPSESSID=9nd0ql50cbagqrlll9b66p8n36&board=49.0

 

Det er blitt så mange Teslaer på veien nå at de hilser vel ikke lengre på hverandre, og jeg håper at antall Teslahatere ikke øker lengre. De har bevist at misunnelsen fortsatt er sterkere enn kjønnsdriften i Norge.

Det var den første som poppet opp i et søk :)

 

Uavhengig om det er tesla eller ikke så er innsikt mer viktig når det gjelder el-bil en fossilbiler i denne prisklassen, både for å se hvilken feil som går igjen og prising.

Det kan nok koste endel tusenlapper for en frontlykt på en fossil BMW i 200K klassen også, men spesielt biler med redusert batteri-ytelser ville jeg få sjekket opp ordentlig før et eventuell kjøp.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er en fyr på Tesla Owners Club Norway på Facebook som akkurat har passert 400 tusen km på sin 2014 Model S.

 

Han har ramset opp alle problemer og det er ikke få altså. Noen er jo naturlig etter 400 tusen km (som slakk i akslinger osv) Men batteriet virker å være det orginale.

 

Model 3 eller iallefall en S med facelift er nok lurere inviestering da de eldste S virker å ha mye trøbbel.

 

Kopi av posten (må være medlem i gruppa for å se innlegget):

 

I går passerte min Tesla Model S 85 November 2014 modell 400.000km. Derfor tenkte jeg å fortelle hvordan bilen har vært driftsikkerhetsmessig siden jeg har blitt spurt om det.?

 

Reparasjoner og utbedringer i listen strekker seg fra November 2014- Mai 2019.

 

4km- Bilen ble utlevert med lekasje i Pano.

3450km- Bytte av DU og dørhåndtak

11000km- Bytte av Baklykter (lekasje)

25000km- Bytte av DU og bærearm bak

33000km- Defekt hardware

60000km- Ny lekasje i Pano

66584km- Bytte av DU

95000km- bytte av låsekasse til Frunk

110000km- forstilling (Pris = 28.000kr)

110000km- Bytte av DU- siste bytte av DU

120000km- Bytte av baklykter (sprukket)

134000km- defekt MCU pluss begge park-brems.

190000km- Servo pluss universalledd (Pris = 5000kr)

204000km- defekt Instrumentpanel

233333km defekt 12V batteri (Pris = 3500kr)

240000km- bytte av 3 dørhåndtak pluss låsekasse førerdør.

290000km- Ny lekasje i Pano pluss ødelagt trekantvindu.

300000km- bytte av baklykter pluss bytte av panser/viksermotor og viskerarm. (Skrapemerker).

33000km- forstilling knakk, fraktet til Drammen (pris =44.000kr)

350000km- defekte luftfjærer forran 2 stykk, pris (28.000kr)

355000km- defekt ryggekamera (pris = 9000kr)

380000km- korrosjon på ledningsnett i nærheten av 12V batteri (pris= 14.000kr)

Akkurat nå har jeg disse problemene.

Nr1- Ødelagt park-brems

NR2- problemer med kamera til Autopilot

NR3 -slark i drivaksel

NR4- defekt dørhåndtak

NR5- Nye udlyder fra forstilling.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...