ludobadger Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Oki fikk nettopp min nye cpu og hovedkort og nå er jeg klar for å teste litt overklokking. Jeg har et Gainward GF2Ti Golden 64DDR som kjører på 290/500, ganske rolig overklokking det men bunnstabilt, ingen ekstra kjøling på det kortet. Har lest litt om åpning av XP processorer men det virket litt avansert. Tror ikke det blir vurdert før jeg har "råd til å ødelegge den" om dere skjønner =). Så det blir FBS klokking på meg. Hovedkortet er altså et ABIT KR7A. Gikk gradvis oppover med kjøring av et par 3dmark tester imellom hver gang. Gikk stødig helt opp til 146fsb dvs at min 1700xp kjørte på 1606Mhz noe som vel tilsvarer en 1900xp. Der ville den ikke mere så jeg måtte ned et par hakk, fjellstødig på 144fbs. Men jeg har sett stabil klokking med samme hovedkort og langt høyere fbs. Ettersom cputempen holdt seg lav lurer jeg på om det kan være RAMen eller noe annet som gjorde at 3dmark krasjet på 146 fsb. Skjermkortet kanskje?(har sjekket rambrikkene på det, de er ikke lunkne en gang) Er det noen strøminstillinger eller noe jeg kan tweake for å få mer ytelse? Har 256 pc2100 ram fra twinmos, svakt ledd?. Det er jo en milliard instillinger i biosen på dette hovedkortet som jeg ikke skjønner noe av så hvis noen har noen lure tips blir jeg veldig glad. Målet er jo helt klart å få 1700en til å "bli" en 2000xp. Men uten å åpne den altså.... Har lest at dette hovedkortet er veldig overklokkings vennlig så håper virkelig at jeg kan skvise en del mer utav saker og ting... Pliz help =) Lenke til kommentar
blackice Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Det er nok kansje rammen som hindrer deg ja, men det kan også være et eller annet pci kort som f.eks nettverkskort. Du kan jo prøve å øke volten inn til rammen fra standar 2.55 til 2.85 samt å sette ramtimingen ned for å se om det hjelper, hjelper det så vet du jo hva som er feil, du finner ram instillingen på dram klock eller noe i den dur, nr3 ned på høyre side i biosen hvis jeg ikke husker helt feil... Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg tror det er et pci kort eller no sånt ikke rammen siden jeg har billig ram som kjører stabilt på 152fsb nå og da burde du klare høyere siden du har merkeram.. Men uansett Lykke til!! PS: hva er idle og load temp ?? Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 hmm tror det må være noe pci greier kanskje ja. Har to ting i pci slots. En soundblæsar 1024 5.1 og et Realtek nettverkskort. Forutsatt at et av disse skaper problemer, finnes det noe som jeg kan gjøre for fikse det? Skulle gjerne kommet opp på 152fbs jeg og =) Tempen er jeg ikke helt happy med. På 144fbs er idle/load tempen 58/65 (ca). Har hørt at den kan gå litt ned ettersom kjølepasten skifter egenskaper etter en stund. Systemet har bare kjørt i en dag. Vifta er en EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A opp til 1,4 GHz, samt XP1900+. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=1&s=pl Fyren i butikken mente det skulle være bra nok. Synes dere det var litt høy temp? Kanskje jeg har montert den litt dårlig... Uansett skal den snart byttes da jeg skal støydempe hele maskina når jeg får lønn. Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Når kom GF2TI200? Hmmm, prøv ultra innstillinger på ram. Kan fixes i BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå