Capitan Fracassa Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 (endret) Hei, på ferie hjem fra Italia skulle vi reist med fly som skulle lande 23.10 i kveld. Vi får et halvt døgn før avreisen beskjed om at flyet er kansellert (ingen grunn oppgitt) og at vi blir ombooket til fly som går 06.35 og er framme 12.10 neste dag, altså 13 timer senere. Vårt opprinnelige fly går som vanlig, og ved oppringning får vi beskjed om at grunnen til vår kansellering var overbooking. Vi må dermed ta inn på hotell og spise i Milano i kveld. Jeg ser at man etter EU-regler har rett på kompensasjon på 400 euro per person når forsinkelsen er flyselskapets skyld som her. MEn er denne kompensasjonen i tillegg til overnatting/mat, eller skal disse 400 også dekke våre utgifter? Endret 27. juli 2019 av theNiceOne Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Dette er vel ikke så vanskelig å google? https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/overbooket/ Du har krav på kost og losji i tillegg til kompensasjon. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 (endret) Og alt annet kan du ta på reiseforsikringen.. Endret 27. juli 2019 av AnthonyEdwardS Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 27. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2019 Dette er vel ikke så vanskelig å google? https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/overbooket/ Du har krav på kost og losji i tillegg til kompensasjon. Takk, jeg leste der, mulig jeg er for sliten til god leseforståelse nå, men står det ikke at hvis du har utgifter ut over kompensasjonen så får du dekket disse?Det tolker jeg til at alle utgifter under 400 euro ikke dekkes. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Takk, jeg leste der, mulig jeg er for sliten til god leseforståelse nå, men står det ikke at hvis du har utgifter ut over kompensasjonen så får du dekket disse? Det tolker jeg til at alle utgifter under 400 euro ikke dekkes. Det gjelder andre utgifter enn kost og losji. Det er det som menes med "forpleining" øverst i listen over kompensasjon. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 27. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2019 Det gjelder andre utgifter enn kost og losji. Det er det som menes med "forpleining" øverst i listen over kompensasjon.Takk.Så gjenstår problemet å finne ut årsaken. Min kone ringte flyselskapet i dag tidlig og fikk beskjed om at det antagelig var overbooking. Da jeg skrev første innlegg sto flyet på flightplanen på flyplassen, så overbooking virket klart, men ca en time før ble det endret til kansellert. Merkelig når vi fikk beskjed et halvt døgn før. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 27. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2019 Hvilket flyselskap?Lufthansa. Med flybytte i Frankfurt, både den planlagte i dag, og i morgen tidlig. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 27. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2019 Vi fikk varsel 18.46 i går, og flyet skulle gå 18.00 i dag (Malpensa, Milano-Frankfurt), altså nesten ett døgn før avgang. Egentlig utrolig at Lufthansa ikke skulle klare å ordne fly på den tiden. Mistenker at flyet kanskje hadde så få passasjerer at det lønte seg å kansellere, men det er foreløpig ren spekulasjon. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Vi fikk varsel 18.46 i går, og flyet skulle gå 18.00 i dag (Malpensa, Milano-Frankfurt), altså nesten ett døgn før avgang. Egentlig utrolig at Lufthansa ikke skulle klare å ordne fly på den tiden. Mistenker at flyet kanskje hadde så få passasjerer at det lønte seg å kansellere, men det er foreløpig ren spekulasjon. Bare lurer; Lurer du på grunnen til kanselleringen ut av egeninteresse, eller er dét noe forsikringsselskapet må vite? Hvis de sier det er overbooking, så må de kanskje ved lov bevise det for forsikringsselskapet ved å vise bookinglister, men muligens ikke for deg. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 28. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2019 Bare lurer; Lurer du på grunnen til kanselleringen ut av egeninteresse, eller er dét noe forsikringsselskapet må vite?Av egeninteresse. Så vidt jeg har forstått reglene skal vi få dekket hotell og mat, men hvis årsaken til kanselleringen er flyselskapets skyld, skal vi også få 400 euro per person. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 (endret) De kansellerer ikke en hel flight fordi den er overbooket. Så den som har fortalt deg det misforstår. Det de gjør ved overbooking er som regel først å spørre om noen frivillig vil bli flyttet til en annen flight, som regel mot en kompensasjon. Får de ingen/ikke nok frivillige så bare velger de noen. Antakelig er det dette som har skjedd med deg. Overbooking er dessverre noe som skjer fra tid til annen i flybransjen, men jeg mener du kan ha rett på kompensasjon. Trodde imidlertid det var €250 og ikke €400. Det var det i hvert fall for et år siden da en slektning opplevde noe lignende. Edit: €400 for lange flygninger. Lærte noe nytt i dag også. Endret 28. juli 2019 av henrikwl 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 28. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2019 De kansellerer ikke en hel flight fordi den er overbooket. Så den som har fortalt deg det misforstår.Klar over det, men da vi fikk den beskjeden (lørdag morgen), var ikke flyet kansellert iht. flyplassen. Det ble først fjernet fra flyplassens flightliste en time eller to før (etter at jeg hadde skrevet første innlegg), så inntil da var det sannsynlig at overbooking stemte. Overbooking er dessverre noe som skjer fra tid til annen i flybransjen, men jeg mener du kan ha rett på kompensasjon. Trodde imidlertid det var €250 og ikke €400. Det var det i hvert fall for et år siden da en slektning opplevde noe lignende. Edit: €400 for lange flygninger. Lærte noe nytt i dag også. Ja, når reisen (innen EU) er på over 1500km, så er det 400, og ikke 250. Milano-Oslo er over 1600, så derfor kvalifiserer vi til 400 - hvis Lufthansa kan lastes for kanselleringen, og det er dermed det store spørsmålet. Er det noen som har noen anelse om hvordan jeg kan finne ut det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 Kontakt Lufthansa og spør hva som var grunnen til at du ikke kom med flyet. De må betale kompensasjon med mindre de dokumenterer at årsaken var utenfor deres kontroll. 2 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 29. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2019 Kontakt Lufthansa og spør hva som var grunnen til at du ikke kom med flyet. De må betale kompensasjon med mindre de dokumenterer at årsaken var utenfor deres kontroll.Siden jeg uansett må registrere krav hos Lufthansa for overnatting/mat, tenker jeg å kreve både dette og kompensasjonen, så får jeg se om Lufthansa gir meg det, eller gir avslag med begrunnelse i at årsaken var utenfor deres kontroll, som de i så fall må dokumentere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå