Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Test: Vi fikk så vidt over halvparten av oppgitt ladehastighet på nye Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Leafen har mye bedre seter og dashbord. Jeg ville hatt Leaf

Det kan være. Prøvekjørte en Leaf 2018 modell, og var helt klar før dette at det var Leaf vi skulle ha. Sete uten lårstøtte og så satt en så høyt at midtspeilet hindret masse sikt. Jeg ble egentlig skikkelig skuffet når den bilen ikke passet meg Da ble det slik at alt ble lagt på is enn så lenge. Kanskje ikke så ille dumt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være. Prøvekjørte en Leaf 2018 modell, og var helt klar før dette at det var Leaf vi skulle ha. Sete uten lårstøtte og så satt en så høyt at midtspeilet hindret masse sikt. Jeg ble egentlig skikkelig skuffet når den bilen ikke passet meg Da ble det slik at alt ble lagt på is enn så lenge. Kanskje ikke så ille dumt heller.

Men det er skinnseter i Tesla er. Det er uaktuelt for meg

Lenke til kommentar

Det kan være. Prøvekjørte en Leaf 2018 modell, og var helt klar før dette at det var Leaf vi skulle ha. Sete uten lårstøtte og så satt en så høyt at midtspeilet hindret masse sikt

Speilet er justerbart i høyden, mange som ikke vet dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når vel bare 4.2V om man lader til 100%, noe som frarådes veldig med mindre man skal kjøre avgårde og bruke minst 10% med en gang.

Problemet er at Teslaer har muligheten til å lades til absolutt 100% SoC fra start av. De som ikke har satt seg inn i det, vil altså automatisk få høyere forekomster av Lithium Plating ved å lade til 100%SoC. Andre merker setter rundt 90% SoC som sitt tak i hvor mye man kan lade, nettopp for å ivareta batterihelsen.
Ingen fare. Dersom du set bilen til å lade 100% utan å endre innstillinga etter eit par ladingar, får du ei åtvaring på skjermen. Bilen toler fint å lade til 100% mange gonger, men det er ikkje bra å la bilen stå lenge med 100% opplada batteri, spesielt i høg temperatur. (I normale norske temperaturar går det som regel fint.)

 

Mobiltelefonar ladar forresten som regel til 4,25 eller 4,30 V cellespenning. Tesla – i alle fall somme modellar – kan lade opp til 4,25 V på regen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig bra test TU! Grundig, detaljert, tar leserne på alvor. Har vært et par år nå hvor det ikke har vært vits å lese noen aviser elbiltester, men kun se Teslabjørns videoer. Fint at dere viser at proffene fremdeles henger med. :)
 

Speilet er justerbart i høyden, mange som ikke vet dette.


Hoisann, det visse ikke jeg heller. Kjører Leaf 40 kWh nå og da, det speilet har irritert meg litt. Men vil ellers si at Leaf 2 er en ganske bra totalpakke. På støy og støtdemping er den helt klart bedre enn Model 3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å klare å rapidgate etter 40 mil må være om de startet turen med lite batteri. Ikke så realistisk om man ikke besøker et sted uten mulighet for AC-lading, må reise langt både til og fra dette stedet, og ikke får til å ta en hurtiglading i mellomtiden (lang kjøring til hytte uten strøm?).

Lenke til kommentar

Ingen fare. Dersom du set bilen til å lade 100% utan å endre innstillinga etter eit par ladingar, får du ei åtvaring på skjermen. Bilen toler fint å lade til 100% mange gonger, men det er ikkje bra å la bilen stå lenge med 100% opplada batteri, spesielt i høg temperatur. (I normale norske temperaturar går det som regel fint.)

 

Mobiltelefonar ladar forresten som regel til 4,25 eller 4,30 V cellespenning. Tesla – i alle fall somme modellar – kan lade opp til 4,25 V på regen.

Syns det er litt merkelig å si "ingen fare", når firmaet har vært ute og bevist at det er en "fare" ved det. Det er jo en grunn til at en haug av biler har fått redusert rekkevidden, og fått et nytt tak på 4.09V? 

 

Det å "skryte" av at Tesla tillater at bilene lades til 4,25V er jo også litt merkvedrig, særlig når man nå starter å se resultatene av dette. 

 

Det å peke mot mobiler som mer eller mindre er designet for å vare i 2-3 år er heller ingen god idè angående det at høy spenning ved lagring av elektriske produkter er bra. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skulle jeg valgt igjen hadde jeg valgt BMW i3. Kjørte Oslo Trondheim tidligere i sommer via dombås og turen tok hele 10,5 timer hvorav 3 av disse timene var på lading med hastighet rundt 17 til maks 25 kW.

 

Wow! Jeg har kjørt Oslo - Stavanger med 60 Ah i3, i snødrev og slaps. Brukte ganske akkurat 2 timer totalt på lading. 6 - 7 korte stopp hver vei. Sommerstid skulle det nok gått en god del enklere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ladet bra mange 18650 celler i mitt liv å mange fylles enda med mye energi selv når dem har nådd 4.2V i cellespenning.

 

Ehh, hvordan foregår det? Cellen når 4,2 volt, og deretter fortsetter det å gå strøm uten at spenningen øker ytterligere? Vil ikke bare cellespenningen øke og laderen slå seg av? Eller lader du manuelt til 4,2 volt, og kobler aldri fra? Laderen jeg bruker til RC lader til 4,2 volt/celle. Når strømmen kommer under 0,1 A(?) kobler den fra.

Lenke til kommentar

Kommer tekstilseter snart da. Og du kan få rattet (som er i ekte skinn) omgjort til vegansk det og om du har religiøse grunner til å ikke ville ha skinn. Må bare be om det under bestilling.

Har du en kilde på det? Vi har ventet med å bestille Model 3 pga. at vi vil ha utgaven med minste batteri og uten autopilot. Hadde vært gull om det ble mulig å få tekstilseter i tillegg. Har det i Model X og synes det er utrolig mye bedre enn skinnseter, ekte eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Ingen fare. Dersom du set bilen til å lade 100% utan å endre innstillinga etter eit par ladingar, får du ei åtvaring på skjermen. Bilen toler fint å lade til 100% mange gonger, men det er ikkje bra å la bilen stå lenge med 100% opplada batteri, spesielt i høg temperatur. (I normale norske temperaturar går det som regel fint.)

 

Mobiltelefonar ladar forresten som regel til 4,25 eller 4,30 V cellespenning. Tesla – i alle fall somme modellar – kan lade opp til 4,25 V på regen.

Syns det er litt merkelig å si "ingen fare", når firmaet har vært ute og bevist at det er en "fare" ved det. Det er jo en grunn til at en haug av biler har fått redusert rekkevidden, og fått et nytt tak på 4.09V?
OK, kanskje eg skulle svart "ingen grunn til panikk"? Poenget er at batteriet ikkje tek skade av å ladast til 4,2V. Cellene er lagd for det, og i mange andre bruksområde ville dei lada til endå høgare spenning. Ved høg cellespenning vil derimot parasittreaksjonar starte, slik at du bør køyre vidare rett etter opplading. Parasittreaksjonane går fortare dess varmare det er. I norske vintertemperaturar går dei veldig seint. I sterk varme, som spesielt batteria til Leaf kan vere utsett for pga manglande aktiv temperaturkontroll, går dei veldig fort. Det heller ikkje tilrådd å superlade til 100% ofte, fordi batteriet då er varmt.

 

Det å "skryte" av at Tesla tillater at bilene lades til 4,25V er jo også litt merkvedrig, særlig når man nå starter å se resultatene av dette.

Det er jo under køyring. Då går straumen straks ut att, so det er ingen fare. BMSen vil dessutan hjelpe til her med å senke cellespenninga til 4,2V att. Du øydelegg ingen batteri ved at dei er opplada til 4,25V i nokre minutt.

 

Det å peke mot mobiler som mer eller mindre er designet for å vare i 2-3 år er heller ingen god idè angående det at høy spenning ved lagring av elektriske produkter er bra.

På ei anna side ladar dei opp til 100% dagleg, medan du ikkje ville lada ein Tesla opp til 100% når du ikkje skal rett ut på langtur etterpå.

 

Eg har bilen min fast innstilt på 100% når eg er ute på tur, fordi eg veit at eg skal vidare med ein gong etter å ha lada. Ved lading på hotell skrur eg ned til 80% over natta, og opp att til 100% før avreise. Batteriet i min fem år gamle Tesla held like godt som andre.

Lenke til kommentar

Ehh, hvordan foregår det? Cellen når 4,2 volt, og deretter fortsetter det å gå strøm uten at spenningen øker ytterligere? Vil ikke bare cellespenningen øke og laderen slå seg av? Eller lader du manuelt til 4,2 volt, og kobler aldri fra? Laderen jeg bruker til RC lader til 4,2 volt/celle. Når strømmen kommer under 0,1 A(?) kobler den fra.

Stopper på 4.2V. bruker orginale og falske skyRC ladere.

Lenke til kommentar

Har du en kilde på det? Vi har ventet med å bestille Model 3 pga. at vi vil ha utgaven med minste batteri og uten autopilot. Hadde vært gull om det ble mulig å få tekstilseter i tillegg. Har det i Model X og synes det er utrolig mye bedre enn skinnseter, ekte eller ikke.

Ingen kilder dessverre men leste en plass at dem slet med produksjonen av dem, så derfor er det kun premium intriør i alle bilene nå.

 

Hør med Tesla om du får spesialbestilt en. Kan sikkert velge bort autopilot og sånt for å spare penger med å gi en custom bestilling direkte.

Lenke til kommentar

Ingen kilder dessverre men leste en plass at dem slet med produksjonen av dem, så derfor er det kun premium intriør i alle bilene nå.

Hør med Tesla om du får spesialbestilt en. Kan sikkert velge bort autopilot og sånt for å spare penger med å gi en custom bestilling direkte.

Har allerede spurt, foreløpig ingen mulighet. Venter derfor på SR. Vil ikke ha AP pga. at vi vil ha normal cruise control, har ingenting med penger å gjøre sånn sett.

Lenke til kommentar

Har allerede spurt, foreløpig ingen mulighet. Venter derfor på SR. Vil ikke ha AP pga. at vi vil ha normal cruise control, har ingenting med penger å gjøre sånn sett.

Får vel ikke normal cruisecontrol? Alle biler har jo radaren for nødbremsing og den brukes jo på adaptiv cruisekontroll.

 

Biler uten autopilot er jo identisk som dem med, bare at autopilot er disablet, så kan liksågreit kjøpe med AP og bare ikke bruke den.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...