missi Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Neida er bra man kan velge, men teknisk sett er jo Model 3 overlegen til samme pris på så å si alle områder. Så man burde iallefall tenke seg om før man blåser av 400 tusen. Er veldig spent på Peuget e-208. På papiret virker den veldig lovende til prisen. Og når Tesla får i gang produksjonen av stoffintriøret sitt (kun skinn i dag) så får de nok prisen sin ned ytteligere. Det er ikke skinn, det er plast. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Vegansk skinn da (unntatt ratt som har ekte skinn) Fortsatt mye penere enn tekstil. Tror du er veldig misunnelig på Tesla eiere Missi. Synes du er inne å klager på dem over alt. 8 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Vegansk skinn da (unntatt ratt som har ekte skinn) Fortsatt mye penere enn tekstil. Tror du er veldig misunnelig på Tesla eiere Missi. Synes du er inne å klager på dem over alt. Nei. Ikke forveksle manglende vilje til å spille bullshitbingo med misunnelse. Mangel på redelighet hos de fleste telsa-eiere er vel den største røde kluten. Ha i bakhodet at jeg er stort fan av, og abonnerer på TeslaBjørn sin YouTube-kanal. Fordi han er redelig mitt oppe i sin Tesla-fanboism. 2 Lenke til kommentar
Mkrogh Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Så du foretrekker en sjef som Carlos Ghosn istedet?? Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Så du foretrekker en sjef som Carlos Ghosn istedet?? Er Musk og Ghosh det eneste valget? Så ja, men strengt tatt ingen av dem. Herbert Diess virker som en mye bedre mann enn disse to. Gleder meg som en unge til I.D. serien kommer for fullt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Tesla fungerer svært bra, då. Ikkje berre har dei skikkeleg batteristyroing, dei ladar mykje raskare og med eit svært godt utbygd ladenettverk. Min gamle 2014 Model S er framleis milevis føre Leaf på ca alle område. Tesla har tøysa seg bort med å gjøre lading opp til 4,2volt som standard. Lithium Plating er garantert å forekomme på Tesla batterier i biler som ikke får denne grensen fjernet og satt ned, slik vi nå har sett er blitt gjort gjennom en patch på enkelte biler, nå som en test for slikt er puttet inn. 4,2v til 4,09v. merkes godt på rekkevidden, og de som har vært så uheldig å få denne restriksjonen, kommer til å måtte møte en ekstremt dyr regning på verkstedet om de ikke sørger for å få batteriet sitt testet før garantien går ut. Forekomster av Lithium Plating er starten på et dødt batteri. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Tesla har tøysa seg bort med å gjøre lading opp til 4,2volt som standard. Lithium Plating er garantert å forekomme på Tesla batterier i biler som ikke får denne grensen fjernet og satt ned, slik vi nå har sett er blitt gjort gjennom en patch på enkelte biler, nå som en test for slikt er puttet inn. 4,2v til 4,09v. merkes godt på rekkevidden, og de som har vært så uheldig å få denne restriksjonen, kommer til å måtte møte en ekstremt dyr regning på verkstedet om de ikke sørger for å få batteriet sitt testet før garantien går ut. Forekomster av Lithium Plating er starten på et dødt batteri. Når vel bare 4.2V om man lader til 100%, noe som frarådes veldig med mindre man skal kjøre avgårde og bruke minst 10% med en gang. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Leaf er skuffelse for alle som skal kjøre annet enn bykjøring. Hvordan i alle dager har Nissan klart å gi totalt beng i batteristyring? Hvor vanskelig er det å få til kjøling på batteriene? Nei... Den erfaringen jeg har med Leaf gjør at vi nok må vente på VW og deres løsninger før vi kan få ordentlige biler med ren batteridrift. Min 2012 Leaf er ypperlig. Og her er det over to timer til neste by. Alt handler om ønske om å kjøre elektrisk. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Jepp, og Model 3 får man jo for samme pris som 62kw utgaven av Leaf. Har skikkelig batteristyring med aktiv kjøling og oppvarming av batteriene. Og mye raskere lading og lengere rekkevidde. Så rart om folk kjøper den leafen. Leafen har mye bedre seter og dashbord. Jeg ville hatt Leaf Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Når vel bare 4.2V om man lader til 100%, noe som frarådes veldig med mindre man skal kjøre avgårde og bruke minst 10% med en gang.Mens BMSen til Nissan stopper på 4,1V om jeg ikke tar feil. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Når vel bare 4.2V om man lader til 100%, noe som frarådes veldig med mindre man skal kjøre avgårde og bruke minst 10% med en gang. Problemet er at Teslaer har muligheten til å lades til absolutt 100% SoC fra start av. De som ikke har satt seg inn i det, vil altså automatisk få høyere forekomster av Lithium Plating ved å lade til 100%SoC. Andre merker setter rundt 90% SoC som sitt tak i hvor mye man kan lade, nettopp for å ivareta batterihelsen. De som har fått sin rekkevidde justert nå, har garantert sett forekomster av lithium plating. Da er det kun et tidsspørsmål før batteriene går i stykker, og Tesla må betale ut av ræva for å bytte batterier på biler med garanti. Går garantien ut før den tid, så blir det vell kondemnering av bilene selv om verdien er 100-150,000,- Det at Tesla ikke forklarer hvorfor de satte inn en slik sjekk, og forklarer hvorfor de justerer ned rekkevidden i disse bilene er åpenbart. Hadde de vært ærlige, så hadde de bilene det gjaldt stupt på bruktmarkedet. 5 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 (endret) Leafen har mye bedre seter og dashbord. Jeg ville hatt LeafLeaf har vel ikke justerbart ratt engang?I teslan så setter du deg inn, trykker på navnet ditt og setet, rattet og speilene blir automatisk justert til deg. Og er vel knapt dashbord i model 3 da. Kun en treplanke på svart intriør (som jeg ikke synes passer inn) og en hvit plastplanke på hvitt intriør. Seter har jeg ikke prøvd på nye leaf da, men synes model 3 setene er myke og deilige. Selvfølgelig ikke alle som liker det da. Endret 27. juli 2019 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Mens BMSen til Nissan stopper på 4,1V om jeg ikke tar feil. Får jo aldri kalibrert BMS om du ikke balanserer cellene med å topplade dem da? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Batteriet trenger ikke å være toppladet for å balansere cellene, det kan den gjøre så lenge batteriet ikke brukes. Hvordan Nissan gjør det vet jeg ikke men etter å ha kjørt til Billund fra Trondheim med bare hurtigladinger på turen så mista bilen 2% kapasitet i løpet av de 3 dagene bilen sto i ro i Danmark og uten å vite det misstenker jeg dette tapet skyldtes balansering. Den mister normalt ikke kapasitet av å bare stå parkert hjemme med lite bruk. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Om bilen kun kan toppbalansere så spiller det ingen rolle for balanseringen sin del så lenge den lader alle sellene til et bestemt nivå, om det er 4,1V så kan BMSen fortsat toppbalansere sellene ved å stoppe ladingen av sellene ved 4,1V. Og for BMSen sin del kan den også lade til 4,3V og balansere der men det vil være veldig usunt for batteriet igjen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 (endret) Batteriet trenger ikke å være toppladet for å balansere cellene, det kan den gjøre så lenge batteriet ikke brukes. Hvordan Nissan gjør det vet jeg ikke men etter å ha kjørt til Billund fra Trondheim med bare hurtigladinger på turen så mista bilen 2% kapasitet i løpet av de 3 dagene bilen sto i ro i Danmark og uten å vite det misstenker jeg dette tapet skyldtes balansering. Den mister normalt ikke kapasitet av å bare stå parkert hjemme med lite bruk. Merkelig måte dem må gjøre det på. Har ladet bra mange 18650 celler i mitt liv å mange fylles enda med mye energi selv når dem har nådd 4.2V i cellespenning. Og på Tesla som har opplevd lavere rekkevidde enn normalt så har det hjulpet å tømme batteriet ganske mye å deretter la det lade seg fult og vell så det. Når det er fulladet og det enda går strøm (med varme og slikt av selvfølgelig) så topplades de cellene som henger litt etter de andre. Men mulig Nissan og alle andre bruker en litt annen kjemi og kan balansere på bare 4.1V. er mye forsjellige typer kjemi ute å går om dagen, og Model 3 bruker vel også en litt annen kjemi enn de eldre Tesla modellene. Endret 27. juli 2019 av Complexity 3 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Om du trykker etter med spenning vil et batteri ta til seg mere strøm og det er her BMS kommer inn for å regulere cellesenningen. Jeg lader mye LiPo batterier med forskjellige ladere og flere av dem kan balansere et batteri uavhengig av SoC. Da LiPo batterier begynte å komme til RC var det noen som ladet disse på sine gamle NiCd ladere med det resultatet at batteriene tok fyr av overlading fordi en NiCd lader venter på et dropp i spenningen for å se etter når batteriet er fult, med lithium fungerer ikke denne teknikken og sellene må passes på for ikke å overlade dem. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Leafen har mye bedre seter og dashbord. Jeg ville hatt Leaf Jeg vil ikke ha noen av dem. Jeg vil ha en I.D. 3, eller en I.D Crozz. 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Jeg vil ikke ha noen av dem. Jeg vil ha en I.D. 3, eller en I.D Crozz. ID3 er spennende. Men er redd den er litt dyr. Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 ID3 er spennende. Men er redd den er litt dyr. Dyr? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå