Gå til innhold

Test: Vi fikk så vidt over halvparten av oppgitt ladehastighet på nye Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WLTP forbruk er ikke det samme som energiforbruk levert fra batteriet. WLTP testen måler energien levert til bilen under lading og inkluderer derfor også ladetap. Man bør derfor forvente at forbruket man leser av under kjøring ligger rundt 15% under oppgitt WLTP forbruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

WLTP forbruk er ikke det samme som energiforbruk levert fra batteriet. WLTP testen måler energien levert til bilen under lading og inkluderer derfor også ladetap. Man bør derfor forvente at forbruket man leser av under kjøring ligger rundt 15% under oppgitt WLTP forbruk.

 

Hei og tusen takk for godt innspill!

Du har et godt poeng, jeg har lagt til et avsnitt om dette i artikkelen.

Tusen takk igjen!

 

Vennlig hilsen

Mathias Klingenberg

Journalist i Teknisk Ukeblad

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leaf er skuffelse for alle som skal kjøre annet enn bykjøring. Hvordan i alle dager har Nissan klart å gi totalt beng i batteristyring? Hvor vanskelig er det å få til kjøling på batteriene? Nei... Den erfaringen jeg har med Leaf gjør at vi nok må vente på VW og deres løsninger før vi kan få ordentlige biler med ren batteridrift.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leaf er skuffelse for alle som skal kjøre annet enn bykjøring. Hvordan i alle dager har Nissan klart å gi totalt beng i batteristyring? Hvor vanskelig er det å få til kjøling på batteriene? Nei... Den erfaringen jeg har med Leaf gjør at vi nok må vente på VW og deres løsninger før vi kan få ordentlige biler med ren batteridrift.

Er vel mye billigere å produsere, krever mindre service (bytte av batterivann) og problemene oppstår først når garantien er utgått.

 

Så ikke så dumt av Nissan på ett vis, men dumt for forbrukerne.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er vel mye billigere å produsere, krever mindre service (bytte av batterivann) og problemene oppstår først når garantien er utgått.

Så ikke så dumt av Nissan på ett vis, men dumt for forbrukerne.

Det som er dumt for Nissan er jo at vi er flere som sier til folk at de ikke må finne på å kjøpe en Leaf nå. VW er jo rett rundt hjørnet med sin første ordentlige elbil. Regner med at Leaf-salget vil stupe fra høsten av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som er dumt for Nissan er jo at vi er flere som sier til folk at de ikke må finne på å kjøpe en Leaf nå. VW er jo rett rundt hjørnet med sin første ordentlige elbil. Regner med at Leaf-salget vil stupe fra høsten av.

Mye mulig, men Leaf har jo på en måte blitt folkevognen innen elbil så tror dem klarer seg.

 

Er det ventelister på nye leaf eller er lagerene fulle av biler?

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt 40kw utgaven noen måneder, og jeg vil gjerne like den, men rapid gate og elendig infotainment med utdaterte kart gjør at jeg ikke vil anbefale den. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg valgt BMW i3. Kjørte Oslo Trondheim tidligere i sommer via dombås og turen tok hele 10,5 timer hvorav 3 av disse timene var på lading med hastighet rundt 17 til maks 25 kW. Jeg skjønner godt at nissan sliter om dagen og må si opp folk. De må rett og slett ta seg sammen...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Leaf er skuffelse for alle som skal kjøre annet enn bykjøring. Hvordan i alle dager har Nissan klart å gi totalt beng i batteristyring? Hvor vanskelig er det å få til kjøling på batteriene? Nei... Den erfaringen jeg har med Leaf gjør at vi nok må vente på VW og deres løsninger før vi kan få ordentlige biler med ren batteridrift.

Tesla fungerer svært bra, då. Ikkje berre har dei skikkeleg batteristyroing, dei ladar mykje raskare og med eit svært godt utbygd ladenettverk. Min gamle 2014 Model S er framleis milevis føre Leaf på ca alle område.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er vel mye billigere å produsere, krever mindre service (bytte av batterivann) og problemene oppstår først når garantien er utgått.

 

Så ikke så dumt av Nissan på ett vis, men dumt for forbrukerne.

Merkelig at de har gått for dette valget med tanke på at E-NV200 har aktiv kjøling.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla fungerer svært bra, då. Ikkje berre har dei skikkeleg batteristyroing, dei ladar mykje raskare og med eit svært godt utbygd ladenettverk. Min gamle 2014 Model S er framleis milevis føre Leaf på ca alle område.

Jepp, og Model 3 får man jo for samme pris som 62kw utgaven av Leaf. Har skikkelig batteristyring med aktiv kjøling og oppvarming av batteriene. Og mye raskere lading og lengere rekkevidde.

 

Så rart om folk kjøper den leafen.

Endret av Complexity
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jepp, og Model 3 får man jo for samme pris som 62kw utgaven av Leaf. Har skikkelig batteristyring med aktiv kjøling og oppvarming av batteriene. Og mye raskere lading og lengere rekkevidde.

 

Så rart om folk kjøper den leafen.

Selv om Tesla modell 3 har bedre spesifikasjoner en Leaf er det ikke alle som ønsker seg e Iphone på hjul med alt det innebærer.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om Tesla modell 3 har bedre spesifikasjoner en Leaf er det ikke alle som ønsker seg e Iphone på hjul med alt det innebærer.

Neida er bra man kan velge, men teknisk sett er jo Model 3 overlegen til samme pris på så å si alle områder. Så man burde iallefall tenke seg om før man blåser av 400 tusen.

 

Er veldig spent på Peuget e-208. På papiret virker den veldig lovende til prisen.

 

Og når Tesla får i gang produksjonen av stoffintriøret sitt (kun skinn i dag) så får de nok prisen sin ned ytteligere.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neida er bra man kan velge, men teknisk sett er jo Model 3 overlegen til samme pris på så å si alle områder. Så man burde iallefall tenke seg om før man blåser av 400 tusen.

 

Ja det er viktig å vurdere alle aspektene med et bilkjøp og med Tesla må du forholde deg til Teslas servicesentre for ingen andre får røre en Tesla mens du fint kan dra på Mekonomen for å få reparert en Mercedes.

Men om du ender med å like bilen og fordelene ladenettverket gir så godt at du kan leve med Teslas tilnærmede verksted monopol så er selvsagt Tesla rette valget for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er viktig å vurdere alle aspektene med et bilkjøp og med Tesla må du forholde deg til Teslas servicesentre for ingen andre får røre en Tesla mens du fint kan dra på Mekonomen for å få reparert en Mercedes.

Men om du ender med å like bilen og fordelene ladenettverket gir så godt at du kan leve med Teslas tilnærmede verksted monopol så er selvsagt Tesla rette valget for deg.

Avsolutt. Heldigvis er det nesten ingenting å måtte ha service på eller reparere på elektriske biler. Annbefales å bytte batteriveske på 40 tusen og slikt er eneste.

(Slipper jo tydeligvis det på en leaf da. Høhø)

Dog mye feil på Tesla da det går fort i svingene under produksjonen, så viktig å benytte garantien så mye man kan (5år på alt, pluss 8år på batteri og drivverk)

 

Model 3 er mye bedre designet enn S og X så de har luket bort veldig mye som var feil på de tidligere modellene heldigvis. Helt nytt batterisystem og.

 

Kjenner forøvrig en med Model S som ikke har garanti lenger. Han har bytta deler i understellet selv. Er standard merchedesdeler der så vil tro vanlige verksted også burde kunne skru, men model 3 har vel mindre merchedes i seg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye mulig, men Leaf har jo på en måte blitt folkevognen innen elbil så tror dem klarer seg.

 

Er det ventelister på nye leaf eller er lagerene fulle av biler?

Du får en 40kWh på dagen. Når 60kWh begynner sine leveranser så får du den og på et øyeblikk.

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt 40kw utgaven noen måneder, og jeg vil gjerne like den, men rapid gate og elendig infotainment med utdaterte kart gjør at jeg ikke vil anbefale den. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg valgt BMW i3. Kjørte Oslo Trondheim tidligere i sommer via dombås og turen tok hele 10,5 timer hvorav 3 av disse timene var på lading med hastighet rundt 17 til maks 25 kW. Jeg skjønner godt at nissan sliter om dagen og må si opp folk. De må rett og slett ta seg sammen...

Har kjørt samme turen og lenger. Med rapid gate programvare fix og Tesla Jørn sitt råd om å ALDRI kjøre over 96km/t på spedo så fikk jeg mye bedre ladehastigheter. Men fremdeles langt bak alle andre og bare en brøkdel av hva en I.D. 3 vil gi deg. Uansett så er ladehadtigheten på Leaf en vits i 2019.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla fungerer svært bra, då. Ikkje berre har dei skikkeleg batteristyroing, dei ladar mykje raskare og med eit svært godt utbygd ladenettverk. Min gamle 2014 Model S er framleis milevis føre Leaf på ca alle område.

Alle er langt fremfor Leaf. Og en Tesla vil jeg ikke ha om du betalte meg for det. Ræva service, tragisk byggekvalitet, en pedo av en CEO (i følge samme CEO er dette helt grei omtale av folk), en bedriften religiøs fanbase. Fanbasen sitt hat mot alle andre elektriske biler er tragisk å se på. Fuck the mission, hail liar Lord Elon!

 

VW innrømmer i alle fall sine feil og går sin botsgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om Tesla modell 3 har bedre spesifikasjoner en Leaf er det ikke alle som ønsker seg e Iphone på hjul med alt det innebærer.

Huh? Hva kan gå galt i en bil som endrer radikalt oppførsel i løpet av et par timer? PS, se opp for brannbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...