Gå til innhold

Tesla nærmer seg Europa-fabrikk


Anbefalte innlegg

Du må huske å trekke fra gjeld fra dette kontantbeløpet. Og så MU du huske at Tesla taper penger og har måtte hente inn penger flere ganger etter at Musk har sagt at tesla aldri vil trenge å hente penger igjen. Det er ikke FUD, det er faktiske og beviselig observasjoner.

 

Så, jeg lurer enda på hvilke penger Tesla skal bruke. Husk også at det er ikke Tesla som bruker penger på, eller eier, fabrikken i Kina. Det er det lokale investorer som gjør.

Det er ikke sånn man blir på størrelse med VW. Enten må ha et nazist parti som starter opp selskapet og påfølgende krig for å selge bra, eller må man satse og generere stor gjeld. Investorene forstår denne dynamikken. Skal ikke pårope meg noe peiling på markeds strategi, men i det ene faget jeg hadde om det så lærte jeg at generelt er det bra å leie ikke eie og låne til pipa for å utvide. Hvis et selskap som etablerer seg skal vente til den har tjent opp penger til nye investeringer så er hvis det en tapende strategi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, hvert år i flere år har PETA dukket opp på generalforsamlingen og bedt om å få fullt vegansk interiør på alle Teslas biler. Antar de ikke forsøker seg på de andre bilprodusentene, fordi der er det ikke noe håp. Kjøperne til andre bilmerker er for inngrodde.

Er nok heller at de andre selskapene har mye makt og penger, så de trenger ikke å bøye seg for press

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ingen trenger å bøye seg for press fra PETA. De er ikke på noen som helst måte mektige. Men når de har gode forslag er det ikke noe galt i å se nærmere på de.

Gode forslag her er å ha "vegansk" skinn som standard, men fortsatt tilby ekte skinn, sånn som mange andre bilprodusenter gjør

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode forslag her er å ha "vegansk" skinn som standard, men fortsatt tilby ekte skinn, sånn som mange andre bilprodusenter gjør

I starten kunne du velge mellom en drøss av options når du bestilte en bil. Alt mulig slags seter å anlegg og soltak/glasstak osv.

 

Det som skjedde var at hver eneste bil tok en evighet å få produsert da omtrent ingen skulle være lik.

 

For å klare å pushe biler har de tatt noen grep. Svart eller hvitt i interiør ferdig med det.

Lenke til kommentar

Capex kommer i faser. Det vil nok være høyere i andre halvdel av 2019 enn i første halvdel, ettersom utstyrsleveransene til fabrikken i Shanghai tiltar, og produksjonslinjene til Model Y skal installeres ved Fremont.

 

Finnes det selskaper med Teslas markedsverdi som investerer mindre? Tesla ligger an til en milliard dollar i år. Ford investerer 10 gangern, GM 20 ganger. Og de trenger ikke en gang investere i service- og salgsapparat siden de har et forhandlernettverk.

 

Det at kontoene til Tesla flommer over av penger er tilstrekkelig bevis for at Tesla ikke begrenser capex til særlig grad, men at behovet for capex naturlig er lavt. De er ikke idioter. Om det er bedre å bruke mer penger så vil de gjøre det.

Behovet er lavt? De har doblet antall biler på veien på kort tid og burde investert mer i servicesentre i stedet for at folk står i kø i månedsvis. I stedet legger de ned og kutter telefonsupport. Så¨har de utvikling av Y, Semi, Roadster 2, Maxwell batteriproduksjon etc.

 

Tesla har ikke råd til å gjøre investeringer og de vet at tilgang på ny kapital blir vanskeligere og vanskeligere og dyrere og dyrere. I mellomtiden er de i ferd med å ødelegge merket. Før Model 3 så hadde de kapasitet til ordentlig service. Nå er det nærmest en offentlig sannhet at bilene har elendig kvalitet og at serviceapparatet er i kaos.

Endret av uname -l
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Antar de ikke forsøker seg på de andre bilprodusentene, fordi der er det ikke noe håp. Kjøperne til andre bilmerker er for inngrodde.

Antagelsene dine er feil.

F.eks BMW som Tesla/eiere liker å sammenligne Model3 med tilbyr begge deler pluss i tillegg to stofftyper. De kaller jukseskinnet (kunstskinnet) sensatec.

Om Amerikanske PETA har noe med det å gjøre vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Behovet er lavt? De har doblet antall biler på veien på kort tid og burde investert mer i servicesentre i stedet for at folk står i kø i månedsvis. I stedet legger de ned og kutter telefonsupport.

De utvider service fortløpende. I Q2 åpnet de 25 nye verksteder (7% økning fra Q1) og satte i drift 101 nye mobile servicebiler (18% økning fra Q1). Men mye handler også om å gjøre ting smartere. Ved å f.eks flytte delelagret fra sentrale lokasjoner ut til selve verkstedene, så sparer man penger på lagerkapasitet. Samtidig som ventetidene kuttes, man har mindre utgifter til leiebiler, osv.

 

Service har vært en stor utfordring for Tesla i mange år, men de blir fortløpende bedre.

 

Så¨har de utvikling av Y, Semi, Roadster 2, Maxwell batteriproduksjon etc.

Det er dette mye av capex går til. Men kjerneteknologien Y/Semi/Roadster er i all hovedsak den samme som er i Model 3, så det begrenser seg litt hvor store utviklingskostnader man faktisk har.

 

Tesla har ikke råd til å gjøre investeringer og de vet at tilgang på ny kapital blir vanskeligere og vanskeligere og dyrere og dyrere.

De har råd til hva som helst. Kontoene flommer over av penger og det strømmer inn penger. Det er fakta, uansett om du ikke vil akseptere det. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I starten kunne du velge mellom en drøss av options når du bestilte en bil. Alt mulig slags seter å anlegg og soltak/glasstak osv.

 

Det som skjedde var at hver eneste bil tok en evighet å få produsert da omtrent ingen skulle være lik.

 

For å klare å pushe biler har de tatt noen grep. Svart eller hvitt i interiør ferdig med det.

Forskjellige seter tar ikke all verdens tid å bytte og de ville solgt flere biler med flere valg

De med mye penger liker mye valg, og kjøper heller Ferrari etc. der de får velge..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har råd til hva som helst. Kontoene flommer over av penger og det strømmer inn penger. Det er fakta, uansett om du ikke vil akseptere det.

De har negativ kontantstrøm i H1 2019 og Elon Musk sa de hadde 10 måneder med cash selv etter at de fikk inn 2 milliarder til ågerrente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellige seter tar ikke all verdens tid å bytte og de ville solgt flere biler med flere valg

De med mye penger liker mye valg, og kjøper heller Ferrari etc. der de får velge..

Jo når hver bil har 3 typer seter i 3 forsjellige farger å velge mellom, blandet med at alt annet man kunne velge så stopper produksjonen veldig opp, og folk måtte vente lenge på bilene sine.

 

Model 3 selger som hakka møkk uten dette, og tesla får levert bilene raskt.

De tjener nok mye mere på det.

 

Skal jeg ha en Golf f.eks så er det tusen ting jeg og kan velge der. Men de har produksjonslinjen i orden og etterspørselen er ikke like stor.

 

Spesielt siden en golf som er dårligere enn Model 3 fort koster 150 tusen mer. Pluss 17kr mila i bensin..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

De har negativ kontantstrøm i H1 2019

De betalte ned et lån på 920 mill i Q1, så det er ikke veldig rart. De siste 12 månedene har de derimot hatt positiv kontantstrøm.

Elon Musk sa de hadde 10 måneder med cash selv etter at de fikk inn 2 milliarder til ågerrente.

Han sa at det at de hentet inn penger tilførte 10 måneder med cash, om de fortsatte å bruke penger som de hadde gjort i Q1. Men det gjør de jo ikke. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jo når hver bil har 3 typer seter i 3 forsjellige farger å velge mellom, blandet med at alt annet man kunne velge så stopper produksjonen veldig opp, og folk måtte vente lenge på bilene sine.

 

Model 3 selger som hakka møkk uten dette, og tesla får levert bilene raskt.

De tjener nok mye mere på det.

 

Skal jeg ha en Golf f.eks så er det tusen ting jeg og kan velge der. Men de har produksjonslinjen i orden og etterspørselen er ikke like stor.

 

Spesielt siden en golf som er dårligere enn Model 3 fort koster 150 tusen mer. Pluss 17kr mila i bensin..

De som bestiller ekstra må vente på bilene sine

Det er noe galt med produksjonen om det også hindrer standard modeller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som bestiller ekstra må vente på bilene sine

Det er noe galt med produksjonen om det også hindrer standard modeller

Kommer nok tilbake når Tesla har fått bygd ut og forbedret produksjonen.

Nå må de gjøre alt de kan får å knø ut Model 3 da etterspørselen er enorm! Og Model y som kommer kommer neste år vil bli enda mere populær, selv om du bare får dem med to farget interiør.

 

Tekstilinteriør er på tur da, og vil bli litt billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som pumper massive investeringer inn i selskapet har vell det, og slike folk er vell som oftest med sine fulle fem, eller?

De meste av selskapet er vel nå eiet av Musk og hans kumpaner, pluss kineserne.

 

T.Rowe, som tidligere var den største institusjonelle investoren i Tesla solgte seg nesten helt ned tidligere i år.

 

Fidelity, BlackRock og Vanguard eier fremdeles noen mindre poster hver, men disse er noen av verdens største fondsformidlere, som eier andeler i nesten alle større selskaper, slik at deres eierandeler i Tesla, selv om de totalt utgjør 15-20% av selskapet, er en dråpe i havet i forhold til totale investeringer disse selskapene sitter med.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De meste av selskapet er vel nå eiet av Musk og hans kumpaner, pluss kineserne.

 

T.Rowe, som tidligere var den største institusjonelle investoren i Tesla solgte seg nesten helt ned tidligere i år.

 

Fidelity, BlackRock og Vanguard eier fremdeles noen mindre poster hver, men disse er noen av verdens største fondsformidlere, som eier andeler i nesten alle større selskaper, slik at deres eierandeler i Tesla, selv om de totalt utgjør 15-20% av selskapet, er en dråpe i havet i forhold til totale investeringer disse selskapene sitter med.

https://money.cnn.com/quote/shareholders/shareholders.html?symb=TSLA&subView=institutional

 

Vet ikke om jeg klarer finne noen kinesere.

Lenke til kommentar

Elon Musk skylder Norge denne fabrikken! Hurum står kar for en Gigafabrikk, med rask fergeterminal til resten av Europa. Uten Norge hadde ikke Tesla overlevd!

 

 

Er for dyrt med produksjon i Norge desverre, er en grunn til at vi nesten ikke har industri igjen i Norge, når til og med fersk fisk blir fryst og sendt til Kina for prosesering og så sendt tilbake til Norge er billigere enn å gjøre alt i Norge.

Lenke til kommentar

Skal jeg ha en Golf f.eks så er det tusen ting jeg og kan velge der. Men de har produksjonslinjen i orden og etterspørselen er ikke like stor.

Hva mener du egentlig. Årlig run-rate på VW golf er vel rett oppunder millionen på de siste tallene jeg har sett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...