Gå til innhold

Tesla nærmer seg Europa-fabrikk


Anbefalte innlegg

Tesla er i alle fall i toppen på et område. Nemlig klagestatestikken til forbrukerombudet. Da er det kanskje litt drøyt å si at merke er mye bedre enn konkurrerende fossilbiler. Hjelper liksom ikke mef best akselerasjon hvis bilen er dårlig bygget, full av feil og serviceapparatet er det dårligste med god margin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har ikke 5 milliarder i kontanter. Det viser renteinntektene på regnskapet. De propper opp balansen ved kvartalsslutt, men reelt gjennom kvaratalet har de knapt halvparten.

Tullball. Det er vel ingen som sier de hadde 5 mrd på konto igjennom hele kvartalet. 2,4 mrd ble hentet inn først i mai, så disse sto så klart ikke på konto før det.

 

Positiv cashflow skyldes rekordlave investeringer og at de solgte ut varelageret. Underskudd er underskudd og underskudd er og blir normalen for det selskapet. Tipper ny bunnrekord i år dvs. over to milliarder i tap for 2019.

Det at de reduserte lagerbeholdningen hjalp på kontantbeholdningen, så klart, men dette utgjorde bare $460 mill. Kontantbeholdningen derimot økte med $614 mill etter capex, sett bort i fra gjeld og cap raise. Et par andre store bidragsytere er stock based compensation på $209 mill og depreciation på $578 mill. Dette er poster som ikke betales ut, men som regnes inn i kostnadene, dermed hjelper de positivt på kontantbeholdningen. Disse to postene alene er tilstrekkelig til å dekke opp behovet for capex, slik at Tesla kan øke kontantbeholdningen for resten av året.

 

Og det er jo forventet at salget vil øke, noe som bedrer inntjeningen. Jeg forventer at de avslutter året med over $6 mrd på konto. Og at tap for 2019 er under $1 mrd.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det er faktisk sånn at når du har fått lønn så kan du ikke bruke hele beløpet på mat og spill, for huslånet forfaller enten du vil det eller ei. Og når inntektene dine er lavere enn forefallende gjeld har du et økonomisk problem.

 

Det er ikke greit å låne penger til investeringer når du ikke lenger er i vekst og du ikke klarer å oppnå overskudd på det du allerede har investert i.

Tesla fortsetter å øke stordriftsfordelene. Model Y vil kunne produseres i lignende skala som Model 3, med null utviklingskostnader for batteri/drivenheter/lader/osv. Det handler bare om å duplisere produksjonsutstyr. Med uendrede utviklingskostnader og flere enheter å dele kostnadene på, så forbedres marginene. Og dette er bare ett område. Man har ytteligere besparelser på gunstigere vilkår med underleverandører. Erfaringsgrunnlaget fra Model 3 tas med inn i utviklingen av Model Y og produksjonsutstyret for Model Y. Osv. Og crossover er et produkt som kan selges til høyere pris enn sedan.

 

Masse ting taler for at Tesla har en farbar vei til fantastiske overskudd innen et par år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vegansk skinn. Bedre enn faktisk skinn.

Hvis plastskinnet ditt er billigere og bedre enn ekte skinn, hva er da grunnen til at de andre premiumprodusentene ikke bare dropper å ha ekte skinn? En stor konspirasjon for å få slaktet flest mulig kuer?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

De har ikke 5 milliarder i kontanter. Det viser renteinntektene på regnskapet. De propper opp balansen ved kvartalsslutt, men reelt gjennom kvaratalet har de knapt halvparten.

 

Tullball. Det er vel ingen som sier de hadde 5 mrd på konto igjennom hele kvartalet. 2,4 mrd ble hentet inn først i mai, så disse sto så klart ikke på konto før det.

 

Jeg henviste til hvordan det generelt ser ut gjennom hele kvartalet kontra kvartalsslutt.

 

https://ftalphaville.ft.com/2019/03/05/1551787633000/How-much-does-Tesla-have-in-the-bank-/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro på at plast har bedre slitestyrke en ekte lær.

Som oftest rimelig påseilet de gangene jeg tar taxi, men jeg mener å huske at så og si alle hadde seter med ekte skinn, kanskje med unntak av et par Priuser og andre langt nede på ønskelista. Med tanke på hvor mye forskjellige romper disse setene konstant må tåle så skulle man tro at eierne ville valgt noe som ikke bare var enda mer holdbart og mer behagelig. Men attpåtil billigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla fortsetter å øke stordriftsfordelene. Model Y vil kunne produseres i lignende skala som Model 3, med null utviklingskostnader for batteri/drivenheter/lader/osv. Det handler bare om å duplisere produksjonsutstyr. Med uendrede utviklingskostnader og flere enheter å dele kostnadene på, så forbedres marginene. Og dette er bare ett område. Man har ytteligere besparelser på gunstigere vilkår med underleverandører. Erfaringsgrunnlaget fra Model 3 tas med inn i utviklingen av Model Y og produksjonsutstyret for Model Y. Osv. Og crossover er et produkt som kan selges til høyere pris enn sedan.Masse ting taler for at Tesla har en farbar vei til fantastiske overskudd innen et par år.

Tesla har lavere CAPEX enn avskrivninger. Det betyr at tesla ikke har penger til å ta vare på allerede eksisterende investering og til å erstatte disse ved endt levetid. Så det er mye som peker på at Tesla sin økonomi er et korthus.

Lenke til kommentar

De som pumper massive investeringer inn i selskapet har vell det, og slike folk er vell som oftest med sine fulle fem, eller?

 

CAPEX er synkende og nå under avskrivninger. Det er ikke et bra tegn. I tillegg så tapte jo Tesla mer i Q1 enn hva de hadde i «overskudd» til sammen i de to foregående kvartalene. Men sånn blir det jo når en utsetter utgifter for å få til «overskudd». Endret av missi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

CAPEX er synkende og nå under avskrivninger. Det er ikke et bra tegn. I tillegg så tapte jo Tesla mer i Q1 enn hva de hadde i «overskudd» til sammen i de to foregående kvartalene. Men sånn blir det jo når en utsetter utgifter for å få til «overskudd».

 

Hva hadde dette med at investorer sannsynligvis er med sine fulle fem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har lavere CAPEX enn avskrivninger. Det betyr at tesla ikke har penger til å ta vare på allerede eksisterende investering og til å erstatte disse ved endt levetid. Så det er mye som peker på at Tesla sin økonomi er et korthus.

Capex kommer i faser. Det vil nok være høyere i andre halvdel av 2019 enn i første halvdel, ettersom utstyrsleveransene til fabrikken i Shanghai tiltar, og produksjonslinjene til Model Y skal installeres ved Fremont.

 

Det at kontoene til Tesla flommer over av penger er tilstrekkelig bevis for at Tesla ikke begrenser capex til særlig grad, men at behovet for capex naturlig er lavt. De er ikke idioter. Om det er bedre å bruke mer penger så vil de gjøre det.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

I tillegg så tapte jo Tesla mer i Q1 enn hva de hadde i «overskudd» til sammen i de to foregående kvartalene. Men sånn blir det jo når en utsetter utgifter for å få til «overskudd».

Klarer du å stable på beina et eneste gyldig argument som tilsier at de utsatte utgifter fra Q3/Q4 til Q1? Realiteten er at underskuddet i Q1 ble forårsaket av fallende inntekter (mye lavere salg av S/X, en del lavere salg av 3, lavere salgspris per bil med dertil reduserte marginer), mens utgiftssiden har bedret seg fra Q3 2018.

 

2018 Q3 OpEx: $1,11 mrd (inklusive $26 mill i restrukturering)

2018 Q4 OpEx: $1,03 mrd (inklusive $6 mill i restrukturering)

2019 Q1 OpEx: $1,09 mrd (inklusive $43 mill i restrukturering)

2019 Q2 OpEx: $1,09 mrd (inklusive $117 mill i restrukturering)

 

2018 Q3 OpEx: $1,08 mrd (eksklusive $26 mill i restrukturering)

2018 Q4 OpEx: $1,02 mrd (eksklusive $6 mill i restrukturering)

2019 Q1 OpEx: $1,04 mrd (eksklusive $43 mill i restrukturering)

2019 Q2 OpEx: $0,97 mrd (eksklusive $117 mill i restrukturering)

Lenke til kommentar

På pris...

Noe som antakeligvis hjelper på Model 3 sin lave pris.

 

Får sikkert ett firma til å sy om setene i ekte skinn om man absolutt vil. Har sett noen gjøre det i USA.

 

Tesla reklamerer jo med at det er "veganer vennlig" så mulig dem har fått noe klager på tidligere skinnseter fra veganere? Kan og få rattet i vegansk skinn istede for ekte om man ønsker.

Lenke til kommentar

Tesla reklamerer jo med at det er "veganer vennlig" så mulig dem har fått noe klager på tidligere skinnseter fra veganere? Kan og få rattet i vegansk skinn istede for ekte om man ønsker.

Jepp, hvert år i flere år har PETA dukket opp på generalforsamlingen og bedt om å få fullt vegansk interiør på alle Teslas biler. Antar de ikke forsøker seg på de andre bilprodusentene, fordi der er det ikke noe håp. Kjøperne til andre bilmerker er for inngrodde. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...