Gå til innhold

Garanti og Reklamasjon


Anbefalte innlegg

Har en bilradio cd-spiller som sluttet å virke. Nesten ikke brukt. Kjøpt 25.10.02. Forhandleren trodde det hørtes ut som en reklamasjonssak, og fikk ordnet en avtale med en bilstereoreparatør. Jeg sendte den inn. Fikk den tilbake idag, hvor det er med ei regning på 1133,-. Ingen garanti står det.

 

Skal jeg betale for dette?! Jeg har ikke blitt opplyst om noe som helst om at dette komst til å koste meg noe, jeg sendte også med mailadresse og mobilnr til rep folka.

 

Jeg fikk høre at jeg MÅ ha blitt opplyst om at det kom til å koste noe, og at jeg må ha gitt klarsignal for å reparere. Noen som vet hvor i den store kloke boken jeg finner dette?

 

Litt irritert bare, er ikke akkurat en drømmestart på julaften :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får det ikke på garantien (sikkert 1 år) men du skal helt klart få det som reklamasjonssak,Ta og ring til rep. folka og hør med dem hva som har skjedd og si at dette er en reklamasjonssak(min 2 år) og ikke en garantisak.

Du skal ikke betale noe som helst så lenge det ikke er du som har ødelagt spilleren.

 

Stå på krava og ring forbrukerkontoret vist dem ikke gir seg..

 

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

reklamasjonsretten var i minst 3 år.... du skal ikke betale for noe på regningen... Reklamasjonsretten sier at varen skal vare i 3 år uten at den blir ødelagt. Ved vanlig bruk vel og merke...

ettersom du ikke har fått opplyst om at du skulle betale for noe så skal du heller ikke betale det... de skal si ifra hvis det koster deg noe.... De har altså ikke rett til å reparere den mot betaling hvis du ikke sier det er greit..

Isåfall så skal forhandleren betale det. Men her gjelder reklamasjonsretten

Lenke til kommentar

Noen quotes fra forbrukerloven:

 

reklamajon:

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen

 

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

 

Forholdet til forbrukerkjøpsloven

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.

 

alt dette finner du på:

Link1

Link2

Lenke til kommentar

Sitter å ser på hjemmesiden deres nå. 1 år på cd spillerne deres (rockford) og 2 og 3 år på forsterkerne.. Hmm, jaja.

 

 

Da får jeg prøve å ta det på reklamasjonen som dere sier.

Evt at jeg ikke har godkjent at de skulle reparere spilleren.

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...