kvakse Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Hva synes dere om følgende? Jeg har en defekt mobillader fra IKEA. Har ikke kvittering, men laderen er produsert i 2015 og er åpenbart produsert og solgt av IKEA. IKEA avviser reklamasjon med begrunnelse at de kun aksepterer reklamasjon i to år på elektriske artikler. Jeg mener at en mobillader er ment å vare lengre enn to år og at det derfor er fem års reklamasjonsrett. (Merk at IKEA mener det kun er to år på ALL elektronikk.) I mitt tilfelle er det kun snakk om 89 kr, men det irriterer likevel at noen prøver å snike seg unna lovpålagte plikter. Dessuten, dersom det stemmer som de to på kundeservice jeg snakket (en i person, en på telefon) med sa, så er dette et større problem når IKEA har denne policyen på all elektronikk de selger. Vurderer å melde fra til relevante myndigheter om dette. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Forbrukerrådet er vel riktig instans, både for å få pengene tilbake, men forbrukerrådet har også dialog med bedrifter som ikke følger loven. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Uansett smålig av Ikea å ikke bare gi deg en ny en her. Taper kunder av slik oppførsel og det taper de mye mere enn 89kr på. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 IKEA avviser reklamasjon med begrunnelse at de kun aksepterer reklamasjon i to år på elektriske artikler. Jeg mener at en mobillader er ment å vare lengre enn to år og at det derfor er fem års reklamasjonsrett. (Merk at IKEA mener det kun er to år på ALL elektronikk.) Gå innom IKEA og si du er interressert i å kjøpe den laderen og still litt spørsmål om spesifikasjoner etc. La ett av disse spørsmålene være levetid. Om selger sier mer enn to år tar du frem laderen din og sier du vil reklamere. Om selger sier mindre enn to år går du bare videre til neste. Det er ingenting som skal tilsi at en lader skal vare mindre enn to år. Strengt tatt ville jeg argumentert med at en lader som ikke er laget for minst to år er en sikkerhetsrisiko og burde vært forbudt. Kun ladere som skal vedlikeholdes av kyndig personell kan være trygge under slike forhold. 2 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Eldre artikkel, men https://www.dinside.no/okonomi/odelagt-lader-krev-ny/61512718 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Det relevante her er og hva det er som er galt. Hvorfor ønsker du å reklamere på laderen? 3 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 26. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2019 Synes ikke det er relevant siden IKEA avviste reklamasjonen uten engang å se på enheten, og påstår kun to år reklamasjonsrett på all elektronikk. Men siden du spør, etter å ha fungert bra lenge så begynte den å lade i ekstremt sneglefart (jeg kontrolltestet med flere ladere, flere kabler og flere enheter, og Ikea-laderen var fellesnevneren). Lenke til kommentar
Denjam Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Høres umiddelbart ut som en slitasjeskade, som ikke ville vært reklamasjonsgrunn uansett. Typisk en eller flere ledere som har blitt tilskitnet eller på anne måte skadet. Uten at jeg skal være helt sikker uten å ha sett produktet. Men det stemmer ikke at de kan avvise reklamasjonen kun fordi det har passert to år. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Uansett så må du finne kvittering eller kontoutskrift av handelen for at forbrukerrådet skal gjøre noe. Fordi bare fordi dn er fra 2015 og ikea er ikke godt nokk. Pga den kan ha vært kjøpt i annet land Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Høres umiddelbart ut som en slitasjeskade, som ikke ville vært reklamasjonsgrunn uansett. Typisk en eller flere ledere som har blitt tilskitnet eller på anne måte skadet. En lader som er skitten eller skadet lader saktere enn en ny? Den var tynn... Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 En lader som er skitten eller skadet lader saktere enn en ny? Den var tynn... Ikke egentlig. Dersom man får brudd i en ledning vil denne lede dårligere enn en hel ledning og dermed vil effekten være at laderen oppleves tregere. Skitt på en del elektriske komponenter vil påvirke varmeutviklingen som igjen kan redusere effekten til laderen. Spesielt brudd i ledninger er et vanlig problem og er en typisk slitasjeskade som kan opptså, men som også kan rammes av reklamasjon dersom laderen ikke har strekkavlaster eller denne er av laber kvalitet. (Kan også nevne at laderen til nettbrettet mitt var utrolig treg, så siden jeg visste at ledningen hadde en liten skade byttet jeg denne med en annen. Ladingstiden ble redusert til ca. 30%) Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Svaret mitt her passer ikke helt med IKEA sitt svar til TS, men generelt er det litt problematisk å reklamere uten kvittering eller eventuell annen form for dokumentasjon av kjøpet. I Norge har man opptil 5 års reklamasjonsrett på forbrukerkjøp iht Forbrukerkjøpsloven. Men når man ikke kan dokumentere kjøpet, så kan man ikke dokumentere at der er et forbrukerkjøp. Hvis det var et bedriftskjøp så er det 2 års reklamasjonsrett ifølge Kjøpsloven, men det kan avtales andre betingelser. Og for å ta med alle muligheter (ikke ment som beskyldning mot TS), så er det ingen reklamsjonsrett på tyvgods. Skulle produktet være kjøp i et annet land så må man reklamere i dette landet hvis man henviser til lokale lover/regler, eller det kan dekkes av produsentgaranti eller internasjonal garanti. TS kan klage til Forbrukerrådet om IKEA sin praktisering av reklamasjoner, men kommer vel ikke så langt i egen reklamasjonssak uten å fremskaffe dokumentasjon på kjøpet. 5 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 27. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2019 TS kan klage til Forbrukerrådet om IKEA sin praktisering av reklamasjoner, men kommer vel ikke så langt i egen reklamasjonssak uten å fremskaffe dokumentasjon på kjøpet. Bra konklusjon. Ser poenget med at dingsen i teorien kan være kjøpt på en IKEA i utlandet, eller bedriftkjøp. Uansett problematisk dersom det stemmer det kundeservice påstod om at IKEA sin policy er at elektriske artikler kun har to års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Bra konklusjon. Ser poenget med at dingsen i teorien kan være kjøpt på en IKEA i utlandet, eller bedriftkjøp. Uansett problematisk dersom det stemmer det kundeservice påstod om at IKEA sin policy er at elektriske artikler kun har to års reklamasjonsrett.Det er heldigvis ikke ikea som bestemmer hvor lenge elektriske artikler skal være dekket av reklamasjonsretten. Jeg forventer en lade kloss varer mer en 2 år. Men én ladekabel forventer jeg ikke mer en 2 år på da de taes med og brettes og rulle sopp etc og får mer slitasje Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Utgangspunktet for vurderingen av om noe har to års eller fem års reklamasjonsrett er forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd: Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Vurderingen er altså om den konkrete tingen er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Her vil bransjestandarder, opplysninger gitt i markedsføring, og kundens forventninger kunne være relativt sentrale. Tvil skal falle i retning femårsregelen, jf. Mobiltelefondommen i Rt-2007-1274. Men det er likevel et krav at mangelen var et faktum på kjøpstidspunktet. At ting brukes opp og slites ut ved alminnelig bruk er i utgangspunktet ikke en mangel, selv om alminnelig bruk bare fører til en varighet på tre år. IKEA står altså fritt til å produsere elektronikk av en slik standard at den ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Da vil reklamasjonsfristen være to år. 2 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 IKEA står altså fritt til å produsere elektronikk av en slik standard at den ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Da vil reklamasjonsfristen være to år. Det du vel sier her er at de (andre) kan f.eks lage TV'er der man ikke kan forvente lengre levetid enn 2(to) år. Hvis så, så tror jeg man må merke det veldig godt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 (endret) Det du vel sier her er at de (andre) kan f.eks lage TV'er der man ikke kan forvente lengre levetid enn 2(to) år. Hvis så, så tror jeg man må merke det veldig godt. Jeg ser ikke at dette utsagnet fra krikkert er sant i praksis. Å lage elektroniske produkter er kontrollert av mange reguleringer som effektivt utelukker muligheten for å lage en mobillader som bare varer i 2 år. Krav til sertifisering og lignede vil sette en stopper for et slikt produkt. Endret 29. juli 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå