fivebigcities Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Hva kan vi gjøre i VÅRT SAMFUNN? Forandre på holdningen til kvinners biologiske funksjoner, feks. For uansett hvor progressive vi tror vi er så savner jeg fortsatt å se en reklame om bind eller tamponger hvor du faktisk får se en RØD VÆSKE, hvorfor er det så fælt at den alltid må være blå?? Fordi mensen er ''ekkelt''. Begynner å bli ganske lei av at folk skal være så jævla fitter når det gjelder blødende fitter (althought det er feil å si at vi blør) når det er en stor del av prosessen av å skape liv. En teori er misunnelse, at menn føler seg så lite tilstrekkelige at de må tråkke kvinner ned, da gjerne for det menn ofte er misunnelige for; at de har en kropp som kan nære og skape ett barn. For de som ikke tror menn misunner kvinner for det; de driver faktisk å prøver å finne ut av hvordan man skal transplantere en livmor i en mann. Kommer aldri til å lykkes fordi kvinner og menn er bygd annerledes (kvinner har f.eks muskler menn ikke har for å føde). Beklager at jeg ler. Men det blir som om jeg skulle ha sagt at den eneste grunnen til at du skriver at menn misunner dere kvinner, er at du, som jeg går ut fra at er en kvinne, simpelthen lider av penismisunnelse og ikke klarer å styre deg. Det ikke ulovlig å bruke hodet innimellom. Hva angår fargen på vesken som brukes i reklamer for bind og tamponger, kan dere jenter takke dere selv. De som står bak disse reklamene bruker selvsagt de fargene som de erfarer at dere kvinner responderer best på. Da er "delikat" og "udelikat" tydeligvis nøkkelord. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Blant anna dette med at det er færre kvinner i toppleiarstillingar, mykje av det handler om diskriminering. Formelt sett så er det ikkje lov å forskjellsbehandle men det er openbart at kvinner må være langt betre kvalifiserte på alle måtar enn menn for å nå opp.Men du sannsynliggjør det ikke. Du bare stadfester det som fakta. Hva om det er veldig få kvinner som har lyst til å krabbe så langt opp på karrierestigen av forskjellige grunner? Da er det jo et valgt de har tatt og ikke diskriminering. Jeg sier det slik fordi min erfaring etter mange kontorår er noe ganske annet. Det heng fortsatt igjen at ein mannleg leiar blir betre ansett enn ei kvinneleg leiar.Det er ikke min erfaring i det hele tatt. Kvinner blir også lettare forhandsdømde basert på utsjåanden, som f.eks. at ei attraktiv kvinne ikkje er like tillitsskapande i ein profesjonell setting fordi mange fortsatt tenker at ho heilt sikkert har fått stillinga fordi ho er pen og ikkje fordi ho er den best kvalifiserte.Det har ikke å gjøre med utseende som sådan, men snarere hvor uvanlig det er. Hva om den nye sjefen var en gutt på 17 år? Han hadde hatt endel han måtte bevise for å høste tiltro blant de ansatte. Ikke fordi 17-åringer er diskriminert mot eller dumme eller slikt, men fordi det er veldig uvanlig. Men dersom flere kvinner hadde siktet på disse jobbene hadde det ikke vært saå uvanlig. Ta litt ansvar selv. Ikke be alle andre om å tilpasse seg. Det er også slik at det er lønnsforskjellar basert på kjønna.Nei det er det ikke. Det finnes ikke lønnsforskjeller basert på kjønn. Ingen får lavere lønn grunnet sitt kjønn. Innanfor dei same yrka så er lønnsforskjellane svært små. Så ein mannleg sjukepleiar tener det same som ei kvinne med lik utdanning og stilling.Så ikke svært små men ikke-eksisterende, blir det jo da. Men fortsatt så er det slik at f.eks. sjukepleiarane som yrkesgruppe tener mindre enn f.eks. ingeniørane, sjølv om begge har bachelorgrad. Så kan ein sjølvsagt diskutere kvifor det er slik, typiske forklaringar er: -At kvinneyrker ofte er innanfor offentleg administrasjon og derfor har lavare lønn. -At herreyrker ofte er i fyrste ledd med direktekontakt med pengetransaksjonane og derfor kan ta seg betre betalt. -At menn oftare er villige til å ta risiko og derfor aktivt søker godt betalte jobbar. -At menn er villige til å jobbe meir kvar veke (ofte i kombinasjon med påstanden om at menn ikkje tek seg av husarbeidet) -Osv, osv. Enkelte av forklaringane kan ha litt for seg, men det er likevel ei diskriminering som ligg til grunn. Nei det er ikke diskriminering som ligger til grunn. Det er markedskrefter som må svare for det. I Norge er man stort sett garantert en lønn man kan leve av, men ikke mer. Resten blir fra hva markedet vil betale. En kvinnelig lege tjener jo mye mer enn en kvinnelig sykepleier selv om begge jobber i det offentlige. Dette fordi betalingsviljen for en godt kvalifisert lege er høyere enn for en godt kvalifisert sykepleier. Problemet med disse yrkene er selvfølgelig at de ikke betaler seg selv slik for eksempel en ingeniør ofte gjør. Altså - en leges innsats kan sjelden korreleres med en gitt inntekt for den offentlige bedriften. Slikt setter prisen for dette yrket til kun hva leger er villige til å jobbe for og tilgangen på slike stillinger. En ingeniør som skaper nye produkter vil for eksempel være en mer direkte inntjenende person for bedriften, og de betales nok til at de ikke går til et annet firma som også vil betale for denne personen. Det er markedskrefter. Det er ikke diskriminering. Dessverre er omsorgsyrker ikke monetære yrker, og det skal vi vel egentlig være veldig glade for selv om det kan ha innvirkning på lønnen. Kvifor vedsett vi mindre arbeidet til ein reinhaldar (med fagbrev i reinhaldarfaget) enn arbeidet til ein røyrleggar (som også har fagbrev)? Er det ikkje meir samfunnskritisk at reinhaldaren blir motivert til å gjere ein god jobb slik at vi unngår sjukdom, enn å motivere ein dyktig røyrleggar til å gjere jobben sin utan at det oppstår vannskader? Alle er vell enige i at liv og helse er viktigare enn materielle verdiar?For det første tror jeg du vil finne at rørleggeren gjør en betraktelig større jobb for renhold og hygiene enn en gulvvasker. For det andre så er det igjen markedskrefter ute og går. Man ansetter den renholderen som er best og billigst. Det er ikke mye vanskeligere enn det. Dersom det finnes mange renholdere, og det gjør det jo, så vil prisen falle. Og det er jo det nivået vi ser deres lønn ligger på også. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Ta for eksempel fotball-VM i sommer og en titt på sosiale medier og kommentarfeltene i forbindelse med artikler om det. Tonnevis med hets, sexisme og kommentarer mot kvinnene - kun fordi det er kvinner. De som skriver er stort sett menn. Vi har fortsatt en lang vei å gå mot diskriminering og forhistoriske holdninger, dessverre. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 (endret) Ikke det beste eksempelet, mange fotball fans er ikke akkurat progressive av seg, mange lavpannede mannfolk. De mener bestemt at kvinnefotball er kjedelig og bare tull, jeg hører det hele tiden, fra folk som vanligvis ikke oppfører seg sånn når det er snakk om kvinner ellers. Etter min mening så var fotball vm et friskt puss, spillerne oppførte seg ikke som "kjerringer" på banen i motsetning til mannfolka som filmer så og si konstant, for noen veike folk. Jeg snakket med flere av mine bekjente som er veldig opptatt av fotball og de endret mening om kvinnefotball etter dette VM-et. Kvinnefotballen hadde nådd et mye høyere nivå. Endret 26. juli 2019 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Ta for eksempel fotball-VM i sommer og en titt på sosiale medier og kommentarfeltene i forbindelse med artikler om det. Tonnevis med hets, sexisme og kommentarer mot kvinnene - kun fordi det er kvinner. De som skriver er stort sett menn. Vi har fortsatt en lang vei å gå mot diskriminering og forhistoriske holdninger, dessverre. Det er vel her det gjenstår endel i Norge og. Mulighetene og rettighetene er stort sett like, men endel har slike holdninger fortsatt. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Problemet i dag er at vi får et uproporsjonalt forhold til meninger. Den gjengse mening forsvinner blant alle de ekstreme eller skarpe som kommer frem. Ikke at det er en unnskyldning, men jeg tror de fleste både kvinner og menn kommer i det store og hele rimelig godt overens uten å hetse hverandre. Ikke at jeg føler meg truffet av sånn, men det vinkles ofte på et vis der den vanlige mannen i gata fremstilles som en del av et patriarkat, som blir helt feil. Mannen i gata har ikke noe mer han skulle sagt om seg og sitt enn kvinnen i gata. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Det er vel her det gjenstår endel i Norge og. Mulighetene og rettighetene er stort sett like, men endel har slike holdninger fortsatt. I noen tilfeller er mulighetene faktisk større for kvinner, med kjønnskvoteringssystemer på plass. For meg så blir det litt fånyttes å endre meninger med tvang/lov, så lenge lovverket ikke er skrevet eller praktisert i en diskriminerende retning. Folk må overbevises og holdninger må endres for enkelte, og det er en gradvis prosess. Et eksempel på mannsdiskriminering i system er barnefordelingssaker og en uformell en er vold/trakassering i hjemmet eller offentlig. Om jeg blir klasket på rumpa på byen og sier at det var uønsket så blir jeg ledd av. Om jeg klasker en dame på rumpa på byen og det er uønsket blir det for enkelte å anse som en voldtekt. 6 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 ...hvorfor er det så fælt at den alltid må være blå?? Fordi mensen er ''ekkelt''. ... eller, hvis man ikke skal være så negativ - blått blod er ikke kjent for å være noe negativ akkurat. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 (endret) Ikke det beste eksempelet, mange fotball fans er ikke akkurat progressive av seg, mange lavpannede mannfolk. De mener bestemt at kvinnefotball er kjedelig og bare tull, jeg hører det hele tiden, fra folk som vanligvis ikke oppfører seg sånn når det er snakk om kvinner ellers. Etter min mening så var fotball vm et friskt puss, spillerne oppførte seg ikke som "kjerringer" på banen i motsetning til mannfolka som filmer så og si konstant, for noen veike folk. Jeg snakket med flere av mine bekjente som er veldig opptatt av fotball og de endret mening om kvinnefotball etter dette VM-et. Kvinnefotballen hadde nådd et mye høyere nivå. Jeg synes det er et godt eksempel fordi det viser at veldig mange menn sliter med holdninger som man må gå langt tilbake i tid før det var allment akseptert. Trådstarter lurer på hvorfor man trenger feminisme og hva kvinner har å kjempe for, og dette er høyst relevant. Tro meg, det er ikke bare dumme fotballfans. Dessuten er fotball som verdens største idrett noe som engasjerer enormt mange, og under VM i sommer kom møkka frem igjen. Som fotballfan som ser et usunt antall kamper i løpet av et år og følger nøye med på Twitter etc ser jeg eksempler på dette hele tiden. At flere av hetserne er lavpannende eller ikke har dog lite å si så lenge holdningene og kommentarene kommer frem. Ellers er jeg enig i at vi tross alt er på vei fremover ellers. Men det betyr ikke at det er greit med den sexistiske møkka likevel. Også enig i at det var et godt mesterskap som viste fremgang, men det blir en annen diskusjon. Endret 26. juli 2019 av Snikpellik Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Hva kan vi gjøre i VÅRT SAMFUNN? Forandre på holdningen til kvinners biologiske funksjoner, feks. For uansett hvor progressive vi tror vi er så savner jeg fortsatt å se en reklame om bind eller tamponger hvor du faktisk får se en RØD VÆSKE, hvorfor er det så fælt at den alltid må være blå?? Fordi mensen er ''ekkelt''. Synes du også bleiereklamer skal vise brune klumper og gul veske? Det jeg ikke forstår er hvorfor feminister er så opptatt av at mensen deres ikke skal være ekkel. En teori er misunnelse, at menn føler seg så lite tilstrekkelige at de må tråkke kvinner ned, da gjerne for det menn ofte er misunnelige for; at de har en kropp som kan nære og skape ett barn. For de som ikke tror menn misunner kvinner for det; de driver faktisk å prøver å finne ut av hvordan man skal transplantere en livmor i en mann. Kommer aldri til å lykkes fordi kvinner og menn er bygd annerledes (kvinner har f.eks muskler menn ikke har for å føde). I den graden menn misunner kvinner så handler det om helt andre ting, som gode muligheter til sex, kvotering, foretrekkes i omsorgsyrker og lengre levealder. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Mannen i gata har ikke noe mer han skulle sagt om seg og sitt enn kvinnen i gata.Om han er gift er det ofte mindre. Et eksempel på mannsdiskriminering i system er barnefordelingssaker og en uformell en er vold/trakassering i hjemmet eller offentlig.Det er det vanlige. Menn teller ikke. Trådstarter lurer på hvorfor man trenger feminisme og hva kvinner har å kjempe for, og dette er høyst relevant.Både kvinner og menn har ting de burde kjempe for, men bare kvinner får lov. Selv sloss jeg mye mot dårlige holdninger mot menn da jeg er en uortodoks mann i det at jeg har ansvaret for to barn. Bare det å få skolen til å ringe meg når det er noe i stedet for moren er en evig kamp. For menn har ikke ansvar for barn, skjønner dere. Det å ta barna til legen er en prøvelse i seg selv. Mamma er ikke med, så barna kommer bare med sjåfør. Det eneste jeg forventes å vite er hvor jeg jobber så de kan skrive det på fraværslappen. Så i den situasjonen jeg er og det jeg har opplevd og fortsatt opplever av seksisme har jeg lite til overs for feministenes ensidige kamp. 5 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 (endret) Formelt sett så er det full likestilling i norge, men det er likevel ein del forskjellar som fortsatt heng igjen. Blant anna dette med at det er færre kvinner i toppleiarstillingar, mykje av det handler om diskriminering. Formelt sett så er det ikkje lov å forskjellsbehandle men det er openbart at kvinner må være langt betre kvalifiserte på alle måtar enn menn for å nå opp. Det heng fortsatt igjen at ein mannleg leiar blir betre ansett enn ei kvinneleg leiar. Kvinner blir også lettare forhandsdømde basert på utsjåanden, som f.eks. at ei attraktiv kvinne ikkje er like tillitsskapande i ein profesjonell setting fordi mange fortsatt tenker at ho heilt sikkert har fått stillinga fordi ho er pen og ikkje fordi ho er den best kvalifiserte. Så du mener virkelig at aksjonærer i er selskap ikke ansetter den topplederen de mener kan gjøre den beste jobbben for selskapet? Og i så fall ansetter de, i følge deg, feil person fordi «det heng igjen» at menn er bedre ledere enn kvinner? Du skjønner vel at dette ikke henger på greip. Dessuten er det uriktig det siste du sier der. Pene mennesker blir faktisk automatisk antatt å gjøre en bedre jobb enn mindre pene, i sine respektive stillinger. Endret 26. juli 2019 av coffeee 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 (endret) Jeg synes synd på moderne kvinner. Omtrent alle jeg har møtt vil innerst inne jobbe deltid, være husmor med barn og ha en mer tradisjonell livstilværelse. Dette er knapt ikke sosialt akseptert i dag, og mange føler seg tvunget til å ha begge roller, noe som bidrar til at kvinner i dag er mindre lykkelige enn de var for 50 år siden. Det er jo direkte flaut at kvinner skal presses inn i en kamp mot mer aggressive og sterkere menn i arbeidslivet - en kamp de er dømt til å tape, og at en av bøtemidlene mot dette er å feminisere menn slik at de presterer enda dårligere. Endret 26. juli 2019 av coffeee 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Mannsjåvinisme eller feminisme - samme greia. Det er bare bortforklaringene og unnskyldningene som er forskjellige. Det er forøvrig litt morsomt med kvinner som er menstruasjonsfokusert: Dersom kvinner har planer om å slippe oppmerksomhet fra menn, er det jo bare å gni det inn - so to speak. Det kan imidlertid synes som at noen kvinner mener at de skal kjøre full fokus på menstruasjon OG få full oppmerksomhet fra menn flest - og DET er jo spesielt. ....skjønt P-piller flipper jo rundt på enkelt hormonavhengige prossesser.... Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Feminisme - hva er problemet? Feminisme - hva er problemet 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Feminisme - hva er problemet? Feminisme - hva er problemet Jøss Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Likestilling er langt mer interessant ;o) Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Om han er gift er det ofte mindre. Det er det vanlige. Menn teller ikke. Både kvinner og menn har ting de burde kjempe for, men bare kvinner får lov. Selv sloss jeg mye mot dårlige holdninger mot menn da jeg er en uortodoks mann i det at jeg har ansvaret for to barn. Bare det å få skolen til å ringe meg når det er noe i stedet for moren er en evig kamp. For menn har ikke ansvar for barn, skjønner dere. Det å ta barna til legen er en prøvelse i seg selv. Mamma er ikke med, så barna kommer bare med sjåfør. Det eneste jeg forventes å vite er hvor jeg jobber så de kan skrive det på fraværslappen. Så i den situasjonen jeg er og det jeg har opplevd og fortsatt opplever av seksisme har jeg lite til overs for feministenes ensidige kamp. Menn har også mye å kjempe for, ja. Ulike holdninger til ulike kjønnsroller i ulike deler av samfunnet. Men at menn har mye å kjempe for betyr ikke at vi ikke må bekjempe diskriminering av kvinner, og vice versa. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Menn har også mye å kjempe for, ja. Ulike holdninger til ulike kjønnsroller i ulike deler av samfunnet. Men at menn har mye å kjempe for betyr ikke at vi ikke må bekjempe diskriminering av kvinner, og vice versa.Selv tror jeg ikke det er mye diskriminering. Hvertfall ikke systemisk diskriminering. Rent systemisk tror jeg vel det går mer i kvinnens favør. Som man gjerne sier i slike kretser: Vis meg en eneste rett mannen har som kvinnen ikke har. Finnes dette i det hele tatt? Og når der kommer til andre ting så kommer jeg til å peke på førsterett på barna, militærtjeneste, feil rettsbehandlig om voldtekt og vold i hjemmet, samt sjansen for å bli overfalt på gata. Alle sammen ting som er mannsproblemer som, etter mening av mer prominente feminister, ikke er tilfellet. Nei, gata er ikke trygg for menn. Nei, hjemmet er ikke trygt for menn heller. Nei, menn får ikke barna om ikke moren er reinkarnasjonen av galskap. Nei, kvinner er ikke forventet å ofre livet for landet. Nei, noen som anklages for voldtekt er ikke automatisk skyldig. Har man hørt "kvinner og barn først" kanskje? Så hva har de å peke på? Lønna. Som de ikke engang kan vise til at er forskjellig. 6 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 ... feil rettsbehandlig .. Kan vel kanskje antyde det samme via at "menn straffes strengere enn kvinner" også(?) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå