Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av brukt Hyundai Ioniq


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har allerede kjørt Ioniq på vanlig prøvekjøring og ei helg. Det var en importert bil uten ekstrastuff. Har prøvd Soul og i3 og. De passet meg bra men blir nok litt for trange i bagasjerommet. Golf og Leaf (dessverre) funker ikke pga førersetet og kupeen sin utforming.

Høres ut som om Ionic er bilen for deg (men pass på det med varmepumpe, som billigste modell ikke har). Når det gjelder valget mellom ny eller brukt er det økonomien som avgjør. Jeg ville ikke vært mer bekymret for å kjøpe en brukt elbil enn en annen bruktbil,. Garanti er viktig, og her har Ionic et pluss med 5 års fabrikkgaranti. Kjøper du en bruktimportet Golf eller BMW har du kun 2 års garanti fra fabrikk, med mindre forhandler gir deg mer. Reklamasjonsretten i 5 år gjelder uansett når du kjøper fra forhandler.

 

Siden du nevner Leaf: Jeg prøvde den før jeg byttet bil i vår, men den er helt uaktuell for meg, da rattet ikke kan justeres ut/inn, kun opp/ned. Jeg (som er 190+ høy) blir dermed sittende med helt utstrekte armer for å nå frem til rattet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med kjøling/oppvarming av batteriene på ioniq? Har veldig mye å si for batterienes levetid og om hurtiglading i det heletatt vil fungere på vintern.

 

Leaf har ikke dette.

 

Siden du nevner Leaf: Jeg prøvde den før jeg byttet bil i vår, men den er helt uaktuell for meg, da rattet ikke kan justeres ut/inn, kun opp/ned. Jeg (som er 190+ høy) blir dermed sittende med helt utstrekte armer for å nå frem til rattet.

Hva i alle dager..

Her er Tesla veldig kjekk da. Man setter seg inn å trykker på navnet sitt, og setet, rattet og speilene justeres slik man har valgt det. Kan og velge at rattet skal bevege seg opp når man parkerer så man enklere kan gå inn/ut om man er veldig stor av seg.

 

Burde ikke være rakettforskning for andre produsenter å få til slikt og det er en ting som gjør opplevelsen mye bedre om man er flere sjofører.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ikke bruk hurtiglader som eneste lader, ikke lad opp til 100% hver gang, ikke la batteriet gå helt tomt ved flere anledninger. Litt som med mobilbatteri.

 

Hvis bilen er plugget inn hjemme / på jobb så kan du varme opp eller kjøle ned bilen på forhånd, da trekker du (mest) strøm fra kontakten og ikke batteriet, ergo litt færre sykluser på batteriet over tid. Særlig aktuelt på vinteren. Jeg ser også for meg at parkering i garasje på vinteren hjelper en del, litt mer optimale temperaturer for batteridrift da.

 

De fleste biler har også noe timer opplegg, slik at du kan programmere inn når du har tenkt å reise, slik at bilen lader opp til 60-80% med en gang du plugger inn og deretter lader opp til 100% rett før du skal dra. Dette skal være bedre for batteriet enn å lade opp til 100% og potensielt stå med 100% i flere dager.

Ah, ja. Lading har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg har sikker lademulighet på jobb annenhver uke (rift om plassene når jeg jobber dagtid, men klarer nok å få meg plass en dag når nødvendig), men det kommer til å bedre seg om et år eller to. Jeg har plass i fellesgarasje og det blir mulighet for lading her ila høsten tipper jeg. Men jeg er usikker på om det er verdt 20k med hjemmelader. Ser egentlig for meg at jeg ikke bruker opp 150km*2 på den uka jeg ikke kan lade på jobb og det blir jo aldri skikkelig kaldt i garasjen. Tenker batteriet vil holde seg mellom 30 og 80% mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar

Ioniq har memory preset på sete og speil.

Bra! Slike småting er utrolig digg i hverdagen. Hver gang jeg skal kjøre mondeoen min etter at dama har kjørt den må jeg justere alt. Hun liker å sitte med rattet i fanget så kommer meg knapt inn i bilen..

 

Men hvordan er det med varming av batteri?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ioniq har memory preset på sete og speil.

Det gjelder vel kun de med teknikkpakke? Tror ikke den vanlige utgaven har det. 

Lenke til kommentar

De kommer med og uten varmepumpe og man kan stille inn tidspunkt for start av varming. Kommer app på den nye som kommer i høst.

 

Prøvekjørte i3 tidligere denne uka. Kan se det er en artig sak for mange men jeg er ikke solgt.

Hvordan er appen til Ioniq?

 

Er mye skriveri om dagen i en liten bug i Dog Mode til Tesla, hvor om man aktiverer auto klimaanlegg (dog mode) og deretter setter klimaanlegget manuelt igjen så står det ikke lenger på Auto (duh!?)

 

Men da var det noen som nevnte at Leaf ikke engang kan aktivere kjøling fra Appen på telefon? Kun varming?

 

Er Ioniq bedre på slikt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan er appen til Ioniq?

Ioniq har ikke app. App kommer til facelift-modellen med større batteri til høsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...