Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av brukt Hyundai Ioniq


Anbefalte innlegg

Hei, hei.

 

Det virker som om tiden har kommet for kjøp av ny(ere) bil. Jeg har i lengre tid hatt et godt øye til Ioniq men har et par saker jeg lurer på. Håper dere vil komme med innspill. (Men ingen "kjøp heller Modell 3" helst. Det er ikke aktuelt.)

 

1. Bruktmarkedet i Bergen virker å være så og si tomt. Er det fordi det er sommer? Er det noen annen grunn?

 

2. Det virker som om det er desto mer tilgjengelig i Oslo-området. Det er vel ikke veldig overraskende. Mange av dem virker å være biler som er levert tilbake etter leasing. Type 50k kjørt, 3 år gammel til 220k. Er det noen fallgruver ved kjøp av disse?

 

3. Jeg har aldri kjøpt bil fra et annet sted i landet. Hva skjer om jeg får problemer ift garanti/det er noe galt med bilen? Må bilen potensielt tilbake til Oslo slik at selger evt kan utbedre eller kan alt slikt tas lokalt? Fabrikkgaranti går jeg ut i fra jeg kan ta med alle Hyundai-selgere?

 

4. Jeg vurderer og ny bil, men synes 310k er litt mye. Er det noe særlig håp om å prute på leveringsklare nye biler?

 

5. Til sist et spørsmål det sikkert ikke er mulig å svare på, men... Ca hvor mye utgifter kan jeg vente meg i året i snitt over de neste 10 årene på vedlikehold og drift (maks 20k km i året kjørt).

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite kjøp å salg når alle er på ferie.

 

Leasing kan være skummelt ja. Aner ikke hvordan forrige eier har tatt vare på batteriene. Har den stått fulladet i flere dager eller tom i flere dager kan batteriene ha tatt skade f.eks.

 

Du finner nok vedlikeholdsskjema til Ioniq på nettet med mere info. Vet bare at Model 3 har rullering av dekk hver 10tusen km og annbefalt bytte av batteriveske på 40tusen (ikke krav), så omtrent ingen vedlikeholde der iallefall og ioniq er vel sikkert i samme kategori.

 

Noen grunn til akkurat Ioniq forresten? Skal ikke annbefale model 3 (selv om den er soleklart bedre på alt) men du har ikke vurdert Peuget E-208? Der jo fantastisk rekkevidde til prisen og virker å være en veldig god bil. Kona er jo og en bra bil.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ang 3: Ettersom Hyundai har 5 års fabrikkgaranti, er dette et av de beste valgene du kan gjøre ved kjøp av bruktbil, spesielt dersom bilen er bruktimportert/gråimportert. Pass på at du finner en modell med varmepumpe, noe den billigste modellen ikke har. 

 

Ang 4: Virker som om prisene på nye elbiler er ganske presset, og marginene er små. Det er, etter egen erfaring, lite å hente på "pruting" på nye elbiler.

 

Med budsjett på ca 200k er hverken Model 3 eller Kona innenfor rekkevidde, og de fleste andre mindre biler som kommer etterhvert ligger fra 50k over (og er mindre enn Ioniq).

Lenke til kommentar

Noen grunn til akkurat Ioniq forresten? Skal ikke annbefale model 3 (selv om den er soleklart bedre på alt) men du har ikke vurdert Peuget E-208? Der jo fantastisk rekkevidde til prisen og virker å være en veldig god bil. Kona er jo og en bra bil.

Først og fremst komforten min som sjåfør. Selv med bakovervendt barnesete bak meg har jeg god plass. Og det er god plass til beina (jeg er stor og litt høy). Kombinert med pris har jeg ikke funnet noe bedre. Bagasjerommet virker og bra ift andre biler jeg har kjørt hvor jeg sitter bra/greit (i3 og Soul). Leaf og VW sitter jeg ikke bra i.

 

Model 3 koster vel ca dobbelt så mye og, evt 100k mer for en ny. Peugeot er vel ikke på markedet?

Lenke til kommentar

Peugeot e-208 får du vel levert på nyåret on du bestiller nå.

 

367000 for billigste model 3 i norge akkurat nå (med autopilot, og premium intriør (14 høytalere og subwoofer, elektriske skinnseter og varme i bakseter osv)) om du gjør tilpasset bestilling. Tipper du kommer nedpå 350 isj om du kjøper en bil dem har på lager fra før. Gunstig finansiering hos dem så ikke skremmende å handle en sånn. Får vanvittig mye mere morro for pengene der da du får en rå sportsbil istede for en butikkvogn.

 

Men de fleste har jo god erfaring med ioniq så tror det er en god bil det og.

 

Du får lett prøvekjøre eller låne en model 3 noen dager hos forhandler om du vil, men jeg lover deg at du blir å betale de ekstra pengene etterpå.. ? var ikke ute etter ny bil selv da den jeg har var perfekt for meg, frem til en kompis lånte meg hans model 3..

 

500 tusen fattigere her nå..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det er like god plass i baksete og bagasjerom i Model 3? Finnes det en 208 bensin som vil være lik innvendig som kan prøves nå?

 

Jeg er ikke ute etter sportsbil, forøvrig. Plass, driftsikkerhet og sittekomfort er fokus i tillegg til pris. Og 350000 er 500000 mer enn en ny Hyundai nå. Det er 100000 jeg ikke har i budsjettet. Ser ikke poenget med å prøve bil jeg ikke har råd til (og som muligens ikke dekker mitt behov bedre og som også er dyrere i drift?). Egentlig burde jeg jo hatt Tesla X. (Eller en vanlig stasjonsvogn med forbrenningsmotor).

 

Jeg kjører stort 3 mil til jobb hver dag og noen langturer på familiebesøk i året. En Ioniq klarer turen til 2 av 3 byer vi har familie i vi besøker ofte på en ladning, (selv på vinteren - mye ferjer her på Vestlandet!). Jeg kjører gammel Toyota i dag, så da skjønner du kanskje hvordan mitt forhold til bil er. Alle modeller som er nyere enn 5 år er en ekstrem oppgradering for meg :)

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Stor fordel med Tesla er deres superchargers da. Kryr av dem her i nordnorge iallefall, nesten flere enn ladestasjoner man må betale for.

 

Og bagasjerommet er større enn på Jaguar i-pace om det sier deg noe. Får en normal koffert under bagasjerommet i model 3 siden det ikke er noen bensintank der.

 

Men ser poenget ditt. Har faktisk ikke peiling ang. 208 men hør med Peugeot om dem har det. Mulig dem har en demobil av e-208 du kan få sitte i og. Har en kompis som har bestilt en slik så kan oppdatere deg om det er noe i starten av 2020 :p men han endte på den etter å ha undersøkt hva som gav mest for penga lenge.

 

Og selv om man ikke trenger dobbelt så lang rekkevidde, så er det jo kjekt å bare trenge å lade halvparten så ofte.

 

Men ang. Model 3 så er nok billigvarianten rett rundt hjørnet i Norge og, med stoffseter, uten autopilot og med normalt stereoanlegg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Vet bare at Model 3 har rullering av dekk hver 10tusen km

 

Det er for øvrig bare noe idioti som de driver med i statene, ingen oppegående verksteder i Norge som anbefaler å bytte framdekk mot bakdekk på planlagt basis.

 

Og bagasjerommet er større enn på Jaguar i-pace om det sier deg noe. Får en normal koffert under bagasjerommet i model 3 siden det ikke er noen bensintank der.

 

Bensintanken sitter under baksetene i de fleste bilene, jeg kan også stappe inn en koffert under bagasjeromsmatten om jeg tar ut reservehjulet i dieselbilen.

 

Når det gjelder Ioniq: om forskjellen er på 90k på ny vs. 3 år gammel bil så tror jeg at du bør vurdere en ny. 3 år ekstra med fabrikkgaranti, samt at du har full kontroll på at bilen har vært pent brukt og ladet riktig for å skåne batteriet mest mulig. Det blir også høyere verdi ved salg igjen etterpå. Bilene med små batteripakker som er degradert til 80% etter en del år blir det ikke mye å hente ut fra på vinteren, da ser du fort under 50% av oppgitt rekkevidde på vinteren. Da vil man slite med å selge videre.

 

Prøvekjør en bil hos forhandleren før du vurderer den aktuelle modellen, kan hende at det hjelper deg en del på vei allerede der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i norge hvor vi bytter mellom vinterdekk og sommerdekk er det naturlig å rullere uansett. Fremdekk slites som oftest alltid mer enn bakdekk med mindre man kjører en bil med bakhjulsdrift uansett så er naturlig å flytte rundt på dem.

 

Og jo kan vell hallveis dytte en koffert under bagasjerommet mondeoen min og om jeg tar ut reservehjulet, men er ikke designet for det slik plassen er i Tesla er.

 

Og tanken min er helt bakiunder. Av plast heldigvis etter mye trøbbel med rust å tøv på tidligere biler. Er vel mest Mercedes som har den bak/under setene?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Alle mine BMW-er har under baksete, samt Audien jeg hadde for en stund siden.

 

Rullering om man kun kjører på samme hjul året rundt er også diskutert. La oss si at bilen sliter naturlig mer på innsiden foran og på utsiden bak. Når bilen har slitt dekkene litt "på plass" avtar denne slitasjen på utsiden/innsiden. Ved å rullere foran og bak aksellererer man slitasjen på motsatt side, fordi anleggsflaten er ikke slitt på plass lenger. Det blir kanskje mer jevnt, men slites raskere ut totalt sett. Dette er også diskutert, så jeg kan dessverre ikke komme med en mer dokumenterbar påstand enn at "man burde rullere dekk".

 

En annen ting jeg kom på er at det finnes noen diagnosverktøy og regnestykker der man kan kalkulere degradering av batteriet, dette kan jo være aktuelt å undersøke ved bruktbilkjøp av elbil, for å sjekke tilstanden.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at Ioniq er den mest aktuelle bilen for deg, så jeg tror at det kan være lurt å prøvekjøre en ny en, for å se om det er en aktuell bilmodell for deg totalt sett, til å begynne med. Du taper ikke noe på det. Det kan hende at du oppdager ting som gjør bilen mindre aktuell, både som ny og brukt. Deretter kan du se på regnestykket om det er en ny eller brukt som lønner seg mest totalt sett.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Ioniq: om forskjellen er på 90k på ny vs. 3 år gammel bil så tror jeg at du bør vurdere en ny. 3 år ekstra med fabrikkgaranti, samt at du har full kontroll på at bilen har vært pent brukt og ladet riktig for å skåne batteriet mest mulig. Det blir også høyere verdi ved salg igjen etterpå. Bilene med små batteripakker som er degradert til 80% etter en del år blir det ikke mye å hente ut fra på vinteren, da ser du fort under 50% av oppgitt rekkevidde på vinteren. Da vil man slite med å selge videre.

 

Prøvekjør en bil hos forhandleren før du vurderer den aktuelle modellen, kan hende at det hjelper deg en del på vei allerede der.

Takk for svar. Når du skriver det på den måten har du jo egentlig rett. Det er 3 år med 30k på hver. Jeg kan potensielt bare øke lånetiden. Jeg er ikke super opptatt av videresalgsverdi da jeg vanligvis har biler "livet" ut, men så får jeg jo 3 år ekstra. (Har hatt to biler i mitt liv hvor begge har vært i min eie i ca 9 år og var henholdsvis 10 og 5 år gamle da jeg overtok dem...) I så måte er jo batteriet ekstra viktig, ettersom det direkte går utover min bruk av bilen en gang i fremtiden.

 

Jeg har allerede kjørt Ioniq på vanlig prøvekjøring og ei helg. Det var en importert bil uten ekstrastuff. Har prøvd Soul og i3 og. De passet meg bra men blir nok litt for trange i bagasjerommet. Golf og Leaf (dessverre) funker ikke pga førersetet og kupeen sin utforming.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Synd Tepee Electric ikke har litt større batteri!

67Hk tror jeg bare ødelegger hele gleden med å kjøre elektrisk altså. Selv fatterns Toyota Yaris 1.4 har 90hk og den er helt latterlig seig.

 

Får jo litt moment men tviler på man kan ta særlig gunstige forbikjøringer med en slik

 

Bmw i3 har jo 170hk, og det er nesten vanskelig å hente ut mindre fra en elektrisk motor.

 

Men den tepee'en har jo og bittelite batteri ja, og støtter Max 40kw lading noe som betyr mellom 20 og 30 i praksis.

 

Litt surt nor laderne levere mellom 50kw og 190kw og man ofte betaler minuttpris.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ville kjøre forbi noen i 60-sonen på vei til jobb eller på familietur?

Aner ikke ditt kjøremønster. Må selv ta 2-4 forbikjøringer daglig da det er mange trailere som ikke klarer bakkene, traktorer og folk som skal ligge 20 under fartsgrensa konstant.

 

Men for all del, om du føler 67 hestekrefter i en varebil er nok for deg så. Blir vel ikke så veldig lange familieturer med 6-7 mils rekkevidde på vintern dog.

 

Og bilen er vel helt ribbet for stæsj? Ser at selv ryggekamera er ekstrautstyr..

 

Tror en brukt ioniq er mye bedre valg da altså.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Noen tips eller linker til lesestoff på dette temaet?

 

 

Ikke bruk hurtiglader som eneste lader, ikke lad opp til 100% hver gang, ikke la batteriet gå helt tomt ved flere anledninger. Litt som med mobilbatteri.

 

Hvis bilen er plugget inn hjemme / på jobb så kan du varme opp eller kjøle ned bilen på forhånd, da trekker du (mest) strøm fra kontakten og ikke batteriet, ergo litt færre sykluser på batteriet over tid. Særlig aktuelt på vinteren. Jeg ser også for meg at parkering i garasje på vinteren hjelper en del, litt mer optimale temperaturer for batteridrift da. 

 

De fleste biler har også noe timer opplegg, slik at du kan programmere inn når du har tenkt å reise, slik at bilen lader opp til 60-80% med en gang du plugger inn og deretter lader opp til 100% rett før du skal dra. Dette skal være bedre for batteriet enn å lade opp til 100% og potensielt stå med 100% i flere dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...