Gå til innhold

Elbilforeningen: Gammeldags å innføre generell effekttariff


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt greia, han gjenntar dagens ordning. Men det finnes jo ikke en offisiell ordning enda. Det er dog noen prøveprosjekt og denslags,men ingenting håndfast enn så lenge. Refererer han til bedriftordninger eller hva?

 

Ellers skjønner jeg ikke at folk er så skeptiske, det gir oss alle muligheten til å justere nettleien etter vårt behov. Noe en ikke har mulighet til i dag.

Lenke til kommentar

Folk som bor i leil som bare har en yttervegg, bruker ikke mye effekt mens andre storfamilier bor i hus med høyt strømforbruk. De betaler langt mer nettleie allerede i dag enn moderne leil etter nyere tek standarder. Urettferdig å belaste de som allerede betaler mest enda mer.

 

Paradokset her er at all utbygging av leiligheter har gitt store økninger av forbruk forskjellige steder i nettet, Så istedenfor å glede seg over alle de nye kundene, beklager nettleverandørene at de må utvide og investere ørlitt for å kunne levere.

 

Ansvarsfrafall og svikt i forvaltningsansvaret er vel mer korrekt beskrivelse og politikerne som skal se til at forvaltningsansvaret overholdes, har hodet langt ned i havresekken og drar ut enorme utbytter til kommuner og stat istedenfor å bruke nettleien til utbygging og vedlikehold.

 

Det eneste effekt tariff vil garantere er ytterligere ansvarsfraskrivelser og svik i forvaltningsplikten. I tillegg vil barnefamilier brenne ihjel fordi brannfarlige hvitevarer i større grad vil bli kjørt på natten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ellers skjønner jeg ikke at folk er så skeptiske, det gir oss alle muligheten til å justere nettleien etter vårt behov. Noe en ikke har mulighet til i dag.

 

Først og fremst så er det fra NVE foreslått en meget statisk fordeling av effekt hvor vi i liten grad drar nytte av mulighetene som ny teknologi gir. Man ber kunden abonnere på en effekt og dette skal gjelde hele døgnet og alle dager helt uavhengig av hvor stor trengsel det er i nettet til enhver tid.

En bedre løsning hadde f.eks. vært at abonnenten kan bruke mye effekt om natten når det uansett er ledig kapasitet eller om sommeren. Man kan også tenke seg løsninger hvor abonnenten mottar rabatt for å redusere forbruket når nettselskapet ber om det. Slik toveiskommunikasjon er i bruk på begrensede områder i dag, men dette kan videreføres til både privatabonnenter og hurtigladenettverk.

Poenget er at man må finne løsninger som ikke bare stykker opp effekten statisk og fordeler den skjematisk ned på enkeltabonnenten. Det er rett og slett behov for at tilnærmingen er mer kundevennlig og fremtidsrettet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løysinga bør da bli at alle hurtigladestasjoner har sine egne oppladbare batteri som blir lada gjennom heile døgnet. I tilegg kan desse hurtigladestasjonane være modulbasert slik at man kan bygge ut kapasiteten etter behov med fleire batteri. Dermed får man utnytta 24 timer lading med variabel effekt samt gitt EL-bilane hurtiglading di 5-8 timane i døgnet det er pågang. På den måten kan hurtiglading forsatt være forholdsvis billig utan at man må bygge ut unødvendig straumnett bare for effekttoppane. I tillegg ville det bli meir aktuellt med hurtigladere i gresslendet områder samt at borettslag kan gjere seg nytte av samme løysing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst så er det fra NVE foreslått en meget statisk fordeling av effekt hvor vi i liten grad drar nytte av mulighetene som ny teknologi gir. Man ber kunden abonnere på en effekt og dette skal gjelde hele døgnet og alle dager helt uavhengig av hvor stor trengsel det er i nettet til enhver tid.

En bedre løsning hadde f.eks. vært at abonnenten kan bruke mye effekt om natten når det uansett er ledig kapasitet eller om sommeren. Man kan også tenke seg løsninger hvor abonnenten mottar rabatt for å redusere forbruket når nettselskapet ber om det. Slik toveiskommunikasjon er i bruk på begrensede områder i dag, men dette kan videreføres til både privatabonnenter og hurtigladenettverk.

Poenget er at man må finne løsninger som ikke bare stykker opp effekten statisk og fordeler den skjematisk ned på enkeltabonnenten. Det er rett og slett behov for at tilnærmingen er mer kundevennlig og fremtidsrettet!

Det forslaget er forkastet, skal komme nytt i år. Hvordan det blir er det ingen som vet uten om NVE.

Lenke til kommentar

Løysinga bør da bli at alle hurtigladestasjoner har sine egne oppladbare batteri som blir lada gjennom heile døgnet. I tilegg kan desse hurtigladestasjonane være modulbasert slik at man kan bygge ut kapasiteten etter behov med fleire batteri. Dermed får man utnytta 24 timer lading med variabel effekt samt gitt EL-bilane hurtiglading di 5-8 timane i døgnet det er pågang. På den måten kan hurtiglading forsatt være forholdsvis billig utan at man må bygge ut unødvendig straumnett bare for effekttoppane. I tillegg ville det bli meir aktuellt med hurtigladere i gresslendet områder samt at borettslag kan gjere seg nytte av samme løysing.

 

På litt sikt blir nok dette løsningen men per i dag er batterier for dyrt og effekt for billig, hvert fall i Norge. Jeg forsøkte å regne på dette og kom til at batterier fortsatt er minst dobbelt så dyrt som effekttariffene ladeoperatørene ellers måtte betalt. Mulig det vil lønne seg der hvor en batteribank gjør at du slipper å betale for ny trafo..

 

For et par uker siden åpnet Tesla en superladerlokasjon utenfor Lav Vegas hvor de bruker bufferbatterier. Jeg kjenner ikke til at det er gjort i Norge for hurtigladere for bil. Derimot så brukes vel bufferbatterier for å lade en av de elektriske fergene?

Lenke til kommentar

 

Løysinga bør da bli at alle hurtigladestasjoner har sine egne oppladbare batteri som blir lada gjennom heile døgnet. I tilegg kan desse hurtigladestasjonane være modulbasert slik at man kan bygge ut kapasiteten etter behov med fleire batteri. Dermed får man utnytta 24 timer lading med variabel effekt samt gitt EL-bilane hurtiglading di 5-8 timane i døgnet det er pågang. På den måten kan hurtiglading forsatt være forholdsvis billig utan at man må bygge ut unødvendig straumnett bare for effekttoppane. I tillegg ville det bli meir aktuellt med hurtigladere i gresslendet områder samt at borettslag kan gjere seg nytte av samme løysing.

 

På litt sikt blir nok dette løsningen men per i dag er batterier for dyrt og effekt for billig, hvert fall i Norge. Jeg forsøkte å regne på dette og kom til at batterier fortsatt er minst dobbelt så dyrt som effekttariffene ladeoperatørene ellers måtte betalt. Mulig det vil lønne seg der hvor en batteribank gjør at du slipper å betale for ny trafo..

 

For et par uker siden åpnet Tesla en superladerlokasjon utenfor Lav Vegas hvor de bruker bufferbatterier. Jeg kjenner ikke til at det er gjort i Norge for hurtigladere for bil. Derimot så brukes vel bufferbatterier for å lade en av de elektriske fergene?

Ladestasjonene er normalt koblet til med egne trafoer, og dermed ett kostnadelement lengre inne i forsyningsnettet. Hva mer kan nettselskapene forvente egentlig? Skal forbrukerne bygge kraftlinjer på dugnad også?

 

Vi har ett forvaltningsorgan som plikter og levere basalbehov:

1. Leveringssikkerhet

2. Kostnadseffektivt

3. Billigst mulig for forbruker

På punkt 2 og 3 skurrer det.

Punkt 2. Elforsyningen suboptimaliserer seg selv på bekostning av nasjonens behov.

Punkt 3. Bevvist påfører sluttabonnent enorme investeringer i "smarthus" teknolog ev. batteriløsninger som folk flest har liten eller ingen kompetanse til å drifte eller vedlikeholde. Bevvist påfører sluttabonnenten betydelig brannrisiko med å legge incentiver for bruk at brannfarlige hvitevarer på nattestid.

 

Punkt 2&3 skal også innrømme investeringer i nettet, når dette er mest konsnadseffektivt totalt sett. Da kunne man forestille seg at nettleverandørene var litt progressive å tok initiativ til å sette opp ladestasjoner både i borettslag og hurtigladere langs veiene. Elbiler er nå iferd med å bil allemannseie, og i følge politikerne skal være det inne 2025. Tenk hvilken forhandlingsmakt nettleverandørene kunne utøvet samlet, samt rasjonelt utbygget ladeinfrasfruktur dermed både passer elnettet og ladebehovet for elbilistene.

Lenke til kommentar

Folk som bor i leil som bare har en yttervegg, bruker ikke mye effekt mens andre storfamilier bor i hus med høyt strømforbruk. De betaler langt mer nettleie allerede i dag enn moderne leil etter nyere tek standarder. Urettferdig å belaste de som allerede betaler mest enda mer.

Singelhusholdningen betaler nok i snitt mest pr. beboer, det er grunn til å tro at mange av singelhusholdningene er basert i leilighet.

Villafolket er stort sett flere i familien og kost pr. hode er da vesentlig lavere.

 

ja til innføring av skattelette for singelhusholdninger.

Lenke til kommentar

Løysinga bør da bli at alle hurtigladestasjoner har sine egne oppladbare batteri som blir lada gjennom heile døgnet. I tilegg kan desse hurtigladestasjonane være modulbasert slik at man kan bygge ut kapasiteten etter behov med fleire batteri. Dermed får man utnytta 24 timer lading med variabel effekt samt gitt EL-bilane hurtiglading di 5-8 timane i døgnet det er pågang. På den måten kan hurtiglading forsatt være forholdsvis billig utan at man må bygge ut unødvendig straumnett bare for effekttoppane. I tillegg ville det bli meir aktuellt med hurtigladere i gresslendet områder samt at borettslag kan gjere seg nytte av samme løysing.

 

Blir tap av å lade opp eit batteri slik. 

Lenke til kommentar

Løysinga bør da bli at alle hurtigladestasjoner har sine egne oppladbare batteri som blir lada gjennom heile døgnet. I tilegg kan desse hurtigladestasjonane være modulbasert slik at man kan bygge ut kapasiteten etter behov med fleire batteri. Dermed får man utnytta 24 timer lading med variabel effekt samt gitt EL-bilane hurtiglading di 5-8 timane i døgnet det er pågang. På den måten kan hurtiglading forsatt være forholdsvis billig utan at man må bygge ut unødvendig straumnett bare for effekttoppane. I tillegg ville det bli meir aktuellt med hurtigladere i gresslendet områder samt at borettslag kan gjere seg nytte av samme løysing.

 

Ekstra batteri i garasjen krever investeringer og må avskrives etter noen års bruk. For at det skal lønne seg må ("time of usage") prisen for strøm og nett variere sterkt over døgnet for at dette regnestykket skal gå opp. Peak-shifting av last og reinvesteringer i nettet er ofte lønnsomme konkurrentene til ekstra batteripakker.

Lenke til kommentar

Erik har helt rett. Gir ingen mening å begrense effekten på lading på tider av døgnet nettet eller balansen i markedet ikke er stresset. Konsekvensen av det er at elbilene lades offpeak med lav effekt uten å bli fulladet. Det medfører at ladingen fortsetter i perioder nettet og balansen faktisk er utfordret. Nå har vi fått AMS målerne på plass. Elhubben er i ferd med å falle på plass for alle. Da ligger det tilrette for timesavregning på forbruk. Da gjenstår det å smarte opp nettet slik at sanntidsdata på nettets status legges tilgjengelig i "hubben" (API) så alle som jobber med lastbalansering og fleksibilitet får tilgang til statusen og kan regulere deretter. Bare da blir det optimalt . Da kan all fleksibel last som i praksis er all last som kan vente i tid. Varmtvannsberedere, elbiler, treg gulvvarme. Varmeakkumulatorer og sikkert på sikt smarte vaskemaskiner, oppvaskmaskiner etc. Alt kobles opp i skya og alt som kan reguleres er med i samspillet. Det inkluderer elbilenes V2G eller V2H som gjør at elbilene kan levere effekt energi ved behov. Prising av effekt blir da som med energiprisen basert på om man ligger innenfor nettets kapasitet eller av mangel på reguleringsevne stresser grensene. Tro meg det jobbes med dette World Wide og er en forutsetning for at vi skal lykkes med det skifte vi står foran :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...