Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win 10 clean install får BSOD etter kort tid

Anbefalte innlegg

Hei

Har en pc her som har fungert feilfritt i årevis men begynner nå å lure på om det er en komponent som svikter.

Hardware:

CPU: I7 3770

HK: ASUS P8Z77-V

RAM: 8GB (husker ikke merket eller hastighet)

GPU: ASUS GTX 1070

HD: 1 - 256GB SSD intel, 2 - 1TB WDC, 3 - 1TB WDC

Ellers så er det koblet til en usb mus og et usb taststur.

Har kjørt dette oppsettet i hvert fall 4 år (rent bortsett fra ny GPU som jeg kjøpte for ca 2-3 år siden) uten et hikk da jeg verdsetter stabilitet fremfor hastighet. Har ikke overklokket noe eller rørt BIOS.

I de siste månedene så begynte jeg plutselig å få BSOD og antok at det da var sønnen min som hadde rotet den til da han har lånt den en del.

Lagret det jeg trengte og valgte reset windows og slett alle filer. Da dette var gjort så regnet jeg med at alt var i orden, men etter kort tid så begynte den å låse seg igjen og jeg fikk forskjellige BSOD meldinger stort sett hver gang.

Jeg har kjørt minnediagnose i windows uten feilmeldinger. Kjørte også MEMTEST86 uten noen problemer. CHKDSK ble også fullført uten problemer.

Lastet ned Intel SSD toolbox som kjørte fint på quicktest, men som frøs på extended. Skal kjøre den på ny.

Har også lastet ned Data lifeguard for windows og kjørt på alle diskene uten problemer.

Lastet til slutt ned et program som het heavyload da jeg ville stressteste pc for å se om jeg kunne fremprovosere en BSOD ved hjelp av det.

Hver gang jeg kjører en CPU stresstest her så klikker pc'en. Aha, tenkte jeg! Der har vi det.

For å være sikker så kjørte jeg nye tester i safe mode, men der går det som det suser...

Kan det være at det blir feil i en ny ren install av windows flere ganger? Er andre ganger jeg kjører clean install uten at det hjelper.

En ting som jeg kanskje skulle begynt med er at jeg har kjørt SFC /scannow et par ganger i vanlig modus og safe mod og får samme meldingen begge ganger.

Det er korrupte filer men den klarer ikke å fikse dem. Selv om jeg kjører en clean install så fortsetter disse feilmeldingene.

Beklager en litt rotete mail, men prøver å feilsøke en pc her og passe på 2 små jenter på 4 og 2 i samme slengen...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Målt temperaturen på CPU?

Om temperaturen på CPU ser grei ut, så ville jeg mistenkt PSU. Når du bruker CPU og disker samtidig, så trekkes det en del strøm. Hvis PSU begynner å bli dårlig, så kan du ende opp med ustabilt system.

Edit: Men ja, windows driver kan kanskje være feil også. Installere annen chipsetdriver kanskje?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Sjekk om det finnes nyere bios, samt hvilke hastigheter minnet går på.

Hadde selv den CPUen, og den likte ikke mer minne enn den var godkjent for.

Sjekk også temperaturer. Mulig det kan være lurt å bytte kjølepastaen hvis det er lenge siden sist.

Lenke til kommentar

Kjørte heavyload i normal modus og cpu temp var 83 grader da den restartet.
Å sjekke psu er litt stress men skal få det gjort nå.

Edit.
Psu er en silver power SP 750. Burde vel holde?

Edit 2

Byttes kjølepasta på CPU, men det gjorde det om mulig bare enda verre. Er nok pastaen som er blitt gammel så jeg har kjøpt ny pasta og ny kjøler for å se om ikke det hjelper. Selv om det ikke er det som er problemet så synes jeg temperaturen er litt i høyeste laget.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...